Kysymyksiä unirytmistä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olen huomannut sen että illalla nukkumaan ja aamulla aikaisin hereille -systeemi ei sovi minulle, en saa rytmiäni mitenkään tottumaan tuohon. Uni ei tule illalla enkä jaksaisi herätä aamulla. Vaikka herättäisin itseni väkisin herätyskellolla joka aamu samaan aikaan, kuten koko lukion jouduin tekemäänkin, en silti saa unta illalla, vaan vasta puolenyön jälkeen, usein vasta yhdeltä, kahdelta. Ja sitten olen väsynyt koko päivän. Nyt kun lukio on loppunut, olen päästänyt irti ja antanut homman mennä siihen mihin se itse tahtoo mennä. Rytmi tuntuu asettuneen niin että nukahdan siinä aamukuuden aikoihin, ja herään päivällä kolmelta tai myöhemmin. Ilman herätyskelloa siis. En ole vielä varma siirtyykö se tästäkin eteenpäin jos annan vaan olla, mutta näyttää siltä kuin tämä rytmi olisi minulle paljon luonnollisempi. Mistä kummasta voi johtua?

Toinen kysymys koskee unen tarvetta. Sitä sanotaan että ihmisillä on kovin yksilölliset unentarpeet ja se on keskimäärin se 8 tuntia aikuisilla. Millä tavalla tämä ilmenee? Siis eikö elimistö periaatteessa tarvitse unta niin kauan kuin nukuttaa, ja herää sitten kun on nukkunut tarpeeksi? Joskus menee melkein 12 tuntia yhteen pötköön, yleensä noin 9 tuntia. Siis jos en käytä herätyskelloa. Tarkoittaako tuo sitä että tarvitsen 9 tuntia unta, vai nukunko ylimääräistä, tarpeetonta unta? Pitäisikö itsensä herättää herätyskellolla aikaisemmin kuin normaalisti heräisi? Eikös tuo aina johda liian vähäisiin uniin, kun keho kuitenkin vielä haluaisi nukkua..

くそっ!

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Oletkos koettanut jättää yhdet yöunet kokonaan väliin. Sitten pinnistellä nollat taulussa seuraavan päivän ja koettaa tuleeko unta normaaliaikoihin illalla.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Poison dart frog
Oletkos koettanut jättää yhdet yöunet kokonaan väliin. Sitten pinnistellä nollat taulussa seuraavan päivän ja koettaa tuleeko unta normaaliaikoihin illalla.

Olen. Mutta siinä menee pää pahasti sekaisin, ehkä juuri tuon takia se unirytmi onkin mennyt sekaisin kun joskus huvikseen tehnyt noin. En välttämättä saa tuollaisen jälkeen unta ollenkaan, vaan olo on kamala ja yritys epäonnistuu, lopulta nukahdan ja nukun ainakin 12 tuntia ja herään ties milloin ja olo on kuin krapulassa. Onkin sitten ihan arpapeliä mihin aikaan saan seuraavana yönä unta.

くそっ!

Vierailija

Mitä kauemmin valvot sitä enemmän tarvit unta ottamaan valvottuja tunteja kiinni. Liian kauan nukkuminen voi väsyttää entisestään. Eli 6-9h on mun suositus. Riippuu kyl paljon yksilöstä, eli susta. Kuntoiletko, paljonko, millainen ruokavalio, kofeiinin sokerin yms paskan määrä kehossa ?
Aika ratkaisevia tekijöitä mielestäni.

Vierailija

Se, että hilluu koneella aamukuuteen ei ole nukkumisen yrittämistä. Kunnon lenkki siinä seitsemän-kahdeksan maissa, sitten saunaan. Eiköhän uni ala maittaa. ^^

Minä taas en koskaan illalla tajua katsoa kelloa ;P Sitten kello onkin jo 3 aamuyöllä ja herään puolenpäivän maissa. Ja vaikka menisin useana päivänä nukkumaan reilusti ennen puoltayötä, voisin silti nukkua puoleen päivään helposti. Varmaan se liikunta tekisi minullekin hyvää ;P

Elimistön unentarve ei vaihtele päivittäin. Elimistö ei suinkaan tarvitse unta niin kauan kun nukuttaa, ainakaan minun elimistöni. Varsinkaan jos unirytmi on epäsäännöllinen. En kyllä tiedä, miten unen tarpeen määrä mitataan. Kyllä sen sitten huomaa, väsyttääkö, jos koittaa joka yö nukkua säännöllisesti vaikka 7 tuntia yhdestätoista kuuteen parin viikon ajan. Säännöllisyys on kaiken A ja O uniasioissa. Se, että yleensä valvoo pitkään, saa kehon tottumaan siihen. Jos taas menee aikaisin nukkumaan, keho tottuu siihenkin.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Minulla on sama vika. Olen tullut sellaiseen tulokseen, että mikään ei auta. Kun olen joutunut säännöllisesti heräämään aikaisin, niin olen sitten vain koko päivän väsynyt, mutta virkeäksi alkaa tulla suunnilleen ilta yhdeksän maissa ja sitten ei enää nukuta... Jos mahdollista niin valvon mielelläni jonnekin kahden kolmen tiennoille, ja silloin saan rytmin jopa pysymään (jos siis aamulla saa nukkua jonnekin kahdentoista tiennoille)

Ja siis ei, ei se totuttelu auta. Ala-asteen aikaisista kuvista voi jo todeta, että se poika, jolla on mustimmat silmän aluset olen minä, ja muistan kyllä vieläkin sen jatkuvan halun vain mennä kotiin nukkumaan. Ei ole muuttunut lukiossa, armeijassa tai töissä käydessä. Ehkä hieman paremmin vain onnistun sietämään unettomuutta.

Edit: Niin, ja en ole varma, johtuuko tuo, että jonkinlaisen rytmin saan aikaiseksi nukkumalla yli kahteentoista, kuitenkin ympäristön paineista. Minun on aina helpompi siirtää rytmiä paljonkin myöhempään, mutta ei aiempaan. Monesti tuleekin jotain rästiin jäänyttä tehtyä mielellään loppuillasta vaikkapa aamu seitsemään. Huomattavasti helpompaa kuin että aloittaisi ajoissa. (varsinkin jos olen herännyt oikeiden ihmisten aikoihin)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
Ronron
Pitäisi ehkä muuttaa jonnekin maahan missä kello on kymmenen illalla siihen aikaan kun Suomessa se on aamu kuusi.

Luultavasti se ei auta kun keho kuitenkin "tarkkailee" auringonvalon määrää. Jos haluaa siirtää unirytminsä ns. normaaliksi, kannattaa jo paria tuntia ennen valmistautua siihen ja katsoa, että makuuhuone on sopivan viileä.

Jos aamulla olo tuntuu väsyneeltä ja haluaisi vain jatkaa nukkumista, vaikka on nukkunut tarpeeksi, voi se myös johtua unen epäsäännöllisyydestä. Mitä epäsäännöllisemmät nukkumanmenoajat ovat, sitä epäsäännöllisemmin unen vaiheet asettuvat ja todennäköisyys, että herää syvän unen vaiheesta herätyskellon pirinään on suuri. Silloin on erittäin väsynyt olo. Kevyestä unesta herätessä herää melko pirteästi ja mitä säännöllisemmin nukkuu, sitä paremmin keho osaa ajoittaa kevyen unen syklin siihen heräämisajankohtaan.

Ja bosoni, olisiko sinulla sitten keskimääräistä suurempi unen tarve? No en kyllä tiedä. En ole mikään uniekspertti.

Vierailija

Itselläkin paikoitellen sama ongelma, joka helpotti kun tekaisin "lukujärjestyksen". Lukkarissa on heräämisaika, ateriat sekä harjoitukset. Varsin kätevää , vaikka välillä lipsuukin tunnilla tai parilla.

Sellaisia "herätysvalojakin" on kuulemma olemassa. Paljon parempia kuin herätyskellot, joiden ääntä vihaan yli kaiken.

Vierailija

Minulla on tapana nukkua silloin kun nukuttaa. Viime yönä menin nukkumaan noin neljältä ja heräsin kuudelta töihin. Väsymys meni melko nopeasti ohi kun töissä alkoi jotain tekemään. Töiden jälkeen nukahdinkin sitten telkkaria katsoessa kuuden maissa ja nyt heräsin pirteänä noin klo 23.

Pääsääntöisesti yritän kyllä nukkua öisin, mutta on turhauttavaa yrittää nukkua väkisin, joten olen päättänyt käydä sänkyyn silloin kun siltä oikeasti tuntuu. Tekemäni kolmivuorotyö voi myös jotenkin vaikuttaa unitottumuksiini. Joskus saattaa joutua lähtemään yövuoron jälkeen kahdeksan tunnin päästä iltavuoroon.

Ennen stressasin nukkumiseni takia, mutta nykyään olen vain hyväksynyt tapani ja nukun hyvin kun nukuttaa. Kyllä sitä yllättävän hyvin pärjää vähillä unillakin.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
maielle
Ja bosoni, olisiko sinulla sitten keskimääräistä suurempi unen tarve? No en kyllä tiedä. En ole mikään uniekspertti.

Toivottavasti ei. Usein joudun tulemaan toimeen aika vähillä unilla, johtuen siitä että illasta unta en saa ja aamulla toisinaan pitää herätä ajoissa. Se kyllä johtaa siihen, että sitten kun saa nukkua, niin helposti tulee nukutta 12 tuntiakin. Mutta yleensä unen tarve tunteina ei ole niin paljoa. Mielellään yli 8 tuntia, jos mahdollista, mutta aamuisin aina joka tapauksessa kärsin heräämisestä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Kuinka kauan teillä iltavirkuilla yleensä menee nukahtamiseen?
Itselläni on myös vaikeuksia tuon unirytmin kanssa, mutta jos haluan ehtiä töihin edes puoleenpäivään mennessä, on pakko mennä "nukkumaan" jo ennen kun väsyttää.... Ja siinä saatan sitten helposti pyöriä tunnin ennen kuin nukahdan.

Kerran oli vähän vaikeuksia pitää päänsä kiinni kun yks kaveri selitti, että sillä on nukahtamisvaikeuksia kun on jo useana iltana samalla viikolla mennyt 15 minuuttia tai jopa kauemminkin nukahtamiseen! Itse olisin iloinen jos pystyisin nukahtamaan joka ilta alle puolessa tunnissa!!!

Vierailija

lare kirjoitti:

Kuinka kauan teillä iltavirkuilla yleensä menee nukahtamiseen?

Minulle Nukku-Matti tulee muutamassa minuutissa .

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Itselläni ei ole harvinaista että menee useita tuntejakin, joskus ei tule unta koko yönä, silloin kun siis olen väkisin yrittänyt mennä nukkumaan ajoissa vaikkei väsytäkään. Nyt kun olen mennyt nukkumaan aamukuuden aikaan, on se uni tullut alle tunnin sisään aina. Hyvä saavutus minulle. Alle 20 minuuttiin nukahdan vain telkkarin ääreen joskus.

くそっ!

Vierailija

Itselläni on vähän samantapainen ongelma. Vihaan aamuvuoroja tai aikaisin heräämistä ja heti menoksi tapaa

Olen huomannut, että iltapäivä/ilta on tehokkainta aikaa päivästä. Aivot ja kroppa on parhaimmillaan. Jos mahdollista järjestää koulu/työ siten, että sen ajankohta olisi myöhempään päivällä suosittelen kokeilemaan.

Olin hetken aikaa vuorotöissä ja tulin siihen päätökseen et mulle riitti! Sanoin pomolle, et mite ois pelkkä iltavuoro ja pomo sano, et se on ok. En edes tunnista entistä minääni, jollainen olin kun olin aina väsynyt.

Meitä on joka lähtöön tässä maailmassa, mutta toinen asia on sitten se, että keikkuu tieten tahtoen yöt läpeensä netissä tms.

Vierailija

Onneksi minulla on sen verran joustava työ, että voin mennä ja tulla milloin haluan (ellei satu olemaan jotain erikoista), kunhan tulee suunnilleen tunnit täyteen. Tulee siis mentyä yleensä melkein suoraan kotoa lounaalle ja vasta joskus virka-ajan jälkeen alkaa työt sujua. On siis kaikkien kannalta parasta, että olen töissä kaikki illat... Toisinaan pitää kyllä valitettavasti viikonloppuisinkin paikkailemassa viikolla jääneitä tekemättömiä tunteja, mikä ei ole kovin kivaa. Varsinkin kun viikonloppuisin mieluiten vaan nukkuisin! (15 tuntiakin putkeen ei ole minulle mahdoton unimäärä)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat