älykkyys ja silmät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut, että mikäli ihmisellä silmät ovat kaukana toisistaan, niin se olisi todella älykkään merkki. Voiko olla näin?? Mutta en ole löytänyt tästä mitään tieteellistä näyttöä - onko sellaista? Tunnen monia, joilla silmät ovat kaukana toisistaan ja osa heistä ei millään pärjännyt koulussa, vaikka todella yritti. Ja osa on käynyt Mensan testeissä ja tulos oli aivan keskiverto - näin tulokset, sillä nämä kaverit näyttivät. Ja toisaalta tiedän monia tiedemiehiä, joilla silmät ovat hyvinkin lähellä toisiaan. Eli heidän tulisi väitteen mukaan olla hieman älykkäitä.

Mistä tällainen väite tulee, mihin tällainen voi perustua? Kun vaikuttaahan tähän silmien väliin esim. pään koko, kasvojen leveys, silmien koko jne. ja miten ne ovat suhteessa toisiinsa. Jos väite olisi totta, niin sittenhän voisi suoraan vaikka kadulta käydä bongaamassa silmien välin perusteella kuka on älykäs, kuka vähemmän ja ainoastaan sillä perusteella voitaisiin älykkyyden ( kriteerien ollessa mitä hyvänsä ) osalta valita ihmisiä kouluihin, työpaikkoihin jne. - ei kai tämä niin yksinkertaista voi olla??

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
tiederules
Olen kuullut, että mikäli ihmisellä silmät ovat kaukana toisistaan, niin se olisi todella älykkään merkki. Voiko olla näin?? Mutta en ole löytänyt tästä mitään tieteellistä näyttöä - onko sellaista? Tunnen monia, joilla silmät ovat kaukana toisistaan ja osa heistä ei millään pärjännyt koulussa, vaikka todella yritti. Ja osa on käynyt Mensan testeissä ja tulos oli aivan keskiverto - näin tulokset, sillä nämä kaverit näyttivät. Ja toisaalta tiedän monia tiedemiehiä, joilla silmät ovat hyvinkin lähellä toisiaan. Eli heidän tulisi väitteen mukaan olla hieman älykkäitä.

Mistä tällainen väite tulee, mihin tällainen voi perustua? Kun vaikuttaahan tähän silmien väliin esim. pään koko, kasvojen leveys, silmien koko jne. ja miten ne ovat suhteessa toisiinsa. Jos väite olisi totta, niin sittenhän voisi suoraan vaikka kadulta käydä bongaamassa silmien välin perusteella kuka on älykäs, kuka vähemmän ja ainoastaan sillä perusteella voitaisiin älykkyyden ( kriteerien ollessa mitä hyvänsä ) osalta valita ihmisiä kouluihin, työpaikkoihin jne. - ei kai tämä niin yksinkertaista voi olla??

Hmmmm? Myös sillä voi olla merkitystä kumpaa kautta silmien väli on mitattu, naamapuolelta vai takakautta.

Vierailija
Mistä tällainen väite tulee, mihin tällainen voi perustua?

Kai se johtuu vain siitä, että ihminen jolla on silmät nenävarressa kiinni näyttää tyhmältä. Esim. G.W. Bush, joka tosin myös on tyhmä, mutta ei välttämättä silmiensä asettumisen puolesta.

Vierailija

Voi olla hyvinkin perää. Onhan näet huomattu, että ihmiset, joiden silmien välisen etäisyyden keskipiste on kauimpana kantapäiden vastaavasta, ovat pisimpiä.

Vierailija

"Silmät ovat ihmisen peili"

Olen kuullut tällaisen sanonnan. Sillä kai tarkoitetaan persoonan näkymistä silmistä.

Mielenkiintoinen on silmien ilme valokuvissa. Tunnen ihmisen, joka lähipiirissä tulkitaan aina lempeänä, mutta kuvissa ilme on mitä kiilein ja tuimin. Hän ei haluakaan mielellään olla kuvissa.

Toinen henkilö on tunnettu äkkipikaisena ja vähemmän sosiaalisena. Mutta kuvia tarkastellessa, hänen silmiensä ilme on mitä lempein, avoin ja lämmin.

Ja mikä mielenkiintoista, on seurata saman henkilön silmiä eri elämäntilanteissa ja pidemmällä aikavälillä.

Älykkyyttä on niin monenlaista. Vajaakuntoinen, "vähä-älyinen" voi olla erittäinkin älykäs ja terävä jollakin tietyllä osa-alueella.

En ole kuullut tuota silmien etäisyys - älykkyys väitettä. Kuulostaa oudolta ja uskomattomalta.

Vierailija

Asialliset kommentit ovat mielekkäitä. Kyllähän tuo väite minustakin tuntuu oudolta, en usko sitä. Ajattelin vain kysyä, mitä täällä sanotaan, kuitenkin kyseessä on asiantunteva ja laadukas Tiede.fi-foorumi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miksi toisilla silmät ovat enempi eteenpäin ja toisilla sivullepäin? Vastaus. Esimerkiksi kana on saaliseläin. Sen on hyvä nähdä taakaviistoon yhtä aikaa molemmilla silmillä. Pedoilla silmät ovat edessä ja syvyystarkkuus ja stereonäkö hyvä. Eduksi saalistajalle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Mulla on teoria että ihmisillä joilla on silmät kauempana toisistaan näkee ja kokee maailman eri tavalla - mulla on suhteellisen kaukana silmät toisistaan - mä en saa sitä focusta mitä jotkut toiset - see saa minut olemaan enemmän "in my head" ja saa ajattelemaan enemmän.

Koitapa vähän sormillasi työntää silmiä lähemmäs toinen toistaan - mä voisin mennä leikkaukseen ja antaa heidän työntää silmiä 1-2 milliä lähemmäs koska se jotenkin tekisi kuvan paljon terävämmäksi.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija
Boysen
Ilmeikkäät silmät. Jätkä onkin aika fiksu, tosin bugejakin on (Demi Moore ja kabbala).

Juutalainen-kabala-mitä on ihmelista?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat