Depressio

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Depressio on sellainen asia jota on nykypäivänä paljon liikkeellä. Usein sille ei yksinkertaisesti voi mitään että koet ahdistusta ja pelkotiloja. Sulla voi olla pullat uunissa ihan kivasti ja ei ole välttämättä mitään syytä tuntea depressiota, mutta kun ihmisen aivot tuottaa ahdistusta tuottavia aaltoja ja vaikka kuinka kerrot itsellesi ettei ole siihen syytä niin silti sitä tunnet. Aivokemikaaleilla lienee paljon vaikutusta kuten serotoniinilla ja dopamiinilla.

Onko kukaan teistä saanut apua lääkkeillä ja jos niin minkä nimisillä, aion sanoa lääkärilleni että kirjoittaisi reseptin.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (45)

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
deep'n'dark
Depressio on sellainen asia jota on nykypäivänä paljon liikkeellä. Usein sille ei yksinkertaisesti voi mitään että koet ahdistusta ja pelkotiloja. Sulla voi olla pullat uunissa ihan kivasti ja ei ole välttämättä mitään syytä tuntea depressiota, mutta kun ihmisen aivot tuottaa ahdistusta tuottavia aaltoja ja vaikka kuinka kerrot itsellesi ettei ole siihen syytä niin silti sitä tunnet. Aivokemikaaleilla lienee paljon vaikutusta kuten serotoniinilla ja dopamiinilla.

Onko kukaan teistä saanut apua lääkkeillä ja jos niin minkä nimisillä, aion sanoa lääkärilleni että kirjoittaisi reseptin.

Aivokemikaalit ja aivotoiminta yleensäkin on 'vain' kaiken toiminnan ja mielensisältöjen toteutuspuoli. Olennaisempaa olisikin kysyä mikä depression -ja sen toteutuksesta vastaavien välittäjäaineiden tason muutoksen- aiheuttaa.

Tunnetustihan masennus on varakkaiden maiden ongelma, sillä mielenterveysongelmia ei juuri ehdi potea, jos ei ole ruokaa ja maassa on sota. Kärjistäen voisi sanoa että ihmismieli on sopeutunut/rakentunut maksimissaan nykyisten kehitysmaiden oloihin, joissa onnellisuus on yhtä kuin ruokaa ja ei sotaa.

Länsimaissa useimmat ihmiset eivät elämässään koe minkäänlaista ruoan puutetta ja sodatkin ovat hyvää vauhtia vähenemässä, mutta mieli ja sen toteutus on yhä sama vanha, joten dopamiinit eivät aina voi pysyä ylhäällä ja serotoniinit alhaalla (serotoniinitasot muuten ovat keväisin (kiima-aikana, serotoniinin puute lisää seksuaalista halukkuutta) alhaalla ja tämä näkyy kevään itsemurhatilastoissa.).

Näinollen ihmisillä saattaa esiintyä masennusta ilman mitään näkyvää syytä. Nykyiset ihmisten ongelmat (lisääntymiseen liittyviä ehkäpä selkeimmin lukuunottamatta) kun eivät välttämättä sinänsä ole tarpeeksi suuria aiheuttamaan valtaisia mielialan muutoksia.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Eiköhän nämä tunnetilat ole niin kuin tulet , hyviä renkinä mutta huonoja isäntinä . Meillä on kaikilla depressioita ja muita tiloja , mutta miten käsittelemme niitä ,ne taitavat olla puhtaasti yksilöllisiä asioita.Minä hoidan omaani lukemalla,elokuvilla,kuuntelemalla musiikkia ,liikkumalla tai katselemalla televisiota . Pääasia ,että nämä ikävät tuntemuksien tilat saa poikki .Valitettavasti depressioilla on taipumus jämähtää päälle , mutta edellä mainituilla voi edes yrittää helpottaa tilannetta.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Jos juon runsaasti alkoholia sisältäviä virvokkeita, niin jos esimerkiksi pe juon, niin su on ryyppäämisen jälkeinen masennustila aivan varma asia (hörps). Olen oppinut sen masennuksen kanssa hyvin elämään. Tunnistan sen pelkäksi serotoniinivajaukseksi ja tavallaan naureskelen aivoilleni, että "nyt te siellä haluatte masentua mutta hah, en lähde mukaan tuohon fysikaaliseen reaktioonne!"

Toinen kysymys onkin, että miksi tuo fysikaalinen reaktio aina seuraa. Onhan se varmasti tutkittu asia.

Ryyppymasennus on sikäli hyvä tila, että silloin kirjoitan parhaat kirjalliset tuotokseni. Se tilaisuus on aina käytettävä hyväksi.

Jotain nokkelaa.

Vierailija

Nyt pitää olla tarkkana, kun käytämme psyykeen liittyviä psykiatrisia käsitteitä; "depressio" on ihan eri asia kuin esim. "alakuloisuus" tai "mielipaha". Depressiossa (masennustilassa) ei olla "silloin tällöin", vaan - riippuen sen vakavuusasteesta - muutamasta kuukaudesta useisiin vuosiin tai vuosikymmeniin kerrallaan.
Joitakuita auttaa terapia, joitakuita lääkitys, joitakuita ei mikään.

Vierailija

Omiin fysiisiin ja henkisiin ongelmiin käytän hamppua. Toimii ainekin omalla kohdallani. Valitettavasti lääkken saaminen on työlästä.

Vierailija

Mahdollisuuksien ja kokemusmaailman ristiriita luo masennuksen perusta. Kertautuminen kasvattaa sitä ja takaisinkytkentä vie tuhoon.

Busselle: että minua alkaa muutaman sickbäkin jälkeen ahistamaan.

Vierailija

250585 kirjoitti:

"Ryyppymasennus on sikäli hyvä tila, että silloin kirjoitan parhaat kirjalliset tuotokseni. Se tilaisuus on aina käytettävä hyväksi."

No, näytäpä ne tuotokset yhden kerran täälläkin!

Vierailija
kiljotiini
Omiin fysiisiin ja henkisiin ongelmiin käytän hamppua. Toimii ainekin omalla kohdallani. Valitettavasti lääkken saaminen on työlästä.

Eiköhän se hamppukin ole omiaan aiheuttamaan fyysisiä ja henkisiä ongelmia.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006
kiljotiini

Oletko varma kausaliteetista...?

Jotain nokkelaa.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onkohan depression tai masennuksen takana aina jokin todellinen syy olla surullinen? Vai johtuuko se usein jostain aivokemiallisista häiriöistä? Paha sanoa. Voihan olla että siellä taustalla on lähes aina jokin oikea syy, joka aiheuttaa nuo aivokemialliset muutokset, ja jotka sitten lääkkeillä kuitenkin normalisoituu. Tuohan olisi silloin vähän - arveluttavaa. Että todellinen masennuksen syy jäisi hoitamatta ja vain oireet pistettäisiin kuntoon. Mutta hmm. Koska se syy ei ole aina kovin selvä itselle, se voi olla alitajunnassa jokin juttu jota ei osaa ehkä edes epäillä. Minulla kävi juuri näin. En keksinyt mitään kunnon syytä olla masentunut, mutta olin vain. Olin ollut jo vuosia, ja paheni vaan. Loppujen lopuksi siellä alitajunnassa olikin vain joku juttu vaivaamassa ja sen korjaannuttua olin huoleton, osasin taas nauttia elämästä. Siitä on jo ainakin puoli vuotta ja edelleen olo on ihan muuta kuin silloin masennuksen aikaan. Mutta paha sanoa miten asia yleensä on.. itse uskon että vain harvoin ihminen on syyttä suotta masentunut, ja että jos on niin silloin kyse on todellisesta sairaudesta, samanlaisesta kuin vaikka epilepsia. Mutta että hyvin harvoin näin olisi, ja että useimmiten siellä on taustalla jokin oikea syy tuntea itsensä masentuneeksi. Tämä on siis vain minun mielipiteeni, uskomukseni. Ehkä monet tuntevat tämän joutilaisuuden takia elämänsä sisällöttömäksi. Liika aika miettiä asioita on paha juttu. Pitäisi tosiaan aina tehdä jotain. En tarkoita että töitä, vaan vaikka harrastuksia, jotain kivaa. Pitää hauskaa, käydä bileissä, hypätä laskuvarjolla, rakentaa taloa ja remontoida, käydä ystävien kanssa mökillä ja uimassa ja saunoa ja.. ja.. kunpa minulla olisi ystäviä..

くそっ!

Vierailija
Dredex
kiljotiini

Eiköhän se hamppukin ole omiaan aiheuttamaan fyysisiä ja henkisiä ongelmia.

Niinhän sitä propagandan uhri voi luulla.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
deep'n'dark

Niin kauan kuin kirjoittelet tänne näin pitkiä ja selväjärkisiä viestejä, lääkityksestä on sinulle vain haittaa.

Itse olen kärsinyt masennuksesta kerran elämässäni, siitä on aikaa n. 12 vuotta. Mm. 'valvoin' n. 2 viikkoa (mahdottomuus, oikeasti ihminen nukkuu, vaikka ei sitä itse huomaakaan, muuten kuolisi). Lopulta hain mömmöjä ja sainkin. Nappasin pari pilleriä ohjeen mukaan, ja tunnin kuluttua kun kakara alkoi parkua iskin nyrkillä seinälaudan kasaan ja mursin rystysen. Siihen loppui masennus ja unettomuus ja pillerit.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Aweb
deep'n'dark

Niin kauan kuin kirjoittelet tänne näin pitkiä ja selväjärkisiä viestejä, lääkityksestä on sinulle vain haittaa.

Itse olen kärsinyt masennuksesta kerran elämässäni, siitä on aikaa n. 12 vuotta. Mm. 'valvoin' n. 2 viikkoa (mahdottomuus, oikeasti ihminen nukkuu, vaikka ei sitä itse huomaakaan, muuten kuolisi). Lopulta hain mömmöjä ja sainkin. Nappasin pari pilleriä ohjeen mukaan, ja tunnin kuluttua kun kakara alkoi parkua iskin nyrkillä seinälaudan kasaan ja mursin rystysen. Siihen loppui masennus ja unettomuus ja pillerit.

Itselläni masennus on ollut tavalla tai toisella kaverina jo pidemmän aikaa, mutta nykyisin on huomattavasti helpottanut pahimpaan aikaan verrattuna. Pahimmillaan ollessaan unirytmini muuttui sellaiseksi, etten pystynyt nukkumaan viittä tuntia pidempään. Samaten aikaisemmin aina aamiaisesta nauttineena tyyppinä sitten tapahtuikin niin, että mikäli söin normaalisti aamiaisen, niin parin tunnin päästä tuli mielettömän etova olo ja piti juoksujalkaa painella vessaan, että ehti pöntölle oksentamaan. Tästä johtuen jouduin jättämään aamiaisen kokonaan syömättä ja vieläkin nykyisin sitten saatan olla ilman aamiaista, vaikka sitä vaivaa ei enää ole. Ongelmia oli myös tunteiden hallitsemisessa, että hävetti väliin ulkosalla liikkuessa, kun sai itkukohtauksen, jota ei pystynyt sitten kontrolloimaan mitenkään. En ole ammattilaisten apua asiaan hakenut, vaan enemmänkin sitten itse pyrin erinäisin keinoin parantamaan sitä elämän tilannettani ja omaa asennoitumistanikin asioiden suhteen sekä myös sitten harrastusten avulla mielentilaani yritin vaikuttaa. Nykyään alkaa olla ihan hyvä olo noin pääasiallisesti, vaikka huonoja ja heikkoja päiviä vieläkin väliin esiintyy.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Stinger
En ole ammattilaisten apua asiaan hakenut, vaan enemmänkin sitten itse pyrin erinäisin keinoin parantamaan sitä elämän tilannettani ja omaa asennoitumistanikin asioiden suhteen sekä myös sitten harrastusten avulla mielentilaani yritin vaikuttaa. Nykyään alkaa olla ihan hyvä olo noin pääasiallisesti, vaikka huonoja ja heikkoja päiviä vieläkin väliin esiintyy.

Sinulla nuo oireet ovat selvästi olleet aika paljon rankempia kuin minulla. Minä lähinnä sen unettomuuden lisäksi lähinnä istuin tuijottamassa johonkin nurkkaan, olin vihainen ja tyly puhuteltaessa tai sitten pohjattoman apaattinen, enkä kiinnostunut oikein mistään. Kyllähän tietenkin vakavien ongelmien ilmaantuessa kannattaa kääntyä ammattiauttajan puoleen ja kiltisti syödä ne lääkkeet, jotka määrätään. Minulle tosin luunmurtumaa hoitanut lääkäri - kun löin tabupurkin pöytään ja kysyin, mitä helvettiä nämä pillerit oikein ovat - vilkaisi etikettiä ja sanoi: "Älä syö näitä." (söin ne kylläkin, koska kun ne mursi neljään kappaleeseen, niin yksi neljäsosa toi unen kuin halolla olisi tempaistu päähän. Tästä riippuvuudesta rimpuilu olikin sitten oma lukunsa mukaanlukien imovanet, joita alunperin aloin napsia huvikseni, koska lääkäri kirjoitti niitä kun näytti vaan vähän surkealta, ja oli mukavaa nappasta pilleri, odottaa puoli tuntia ja sitten nousta vuoteesta ja tehdä pari kävelykierrosta huoneessa kun paikka keikkui kuin karuselli ja vilisi harhanäkyjä, jos oli juonut lisäksi viinaa... enkä kyllä nykyisin koskisi moisiin vaikka kirveellä uhattaisiin, kyllä se luonnollinen uni on niin mukavaa...)

Sillai. Tilitystä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat