Miksi äärioikeisto vetää puoleensa idiootteja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Provosoiva otsikko.

Tarkoita "äärioikeistolla" laajempaa käsitettä joka ei kuitenkaan mahtunut ostikkoriville; ihan Perussuomalaisista White Pride kannattajiin ja Hitleriä palvoviin neofasisteihin. Hyvin eriävä joukkio siis, joille yhteistä on joko nationalismin tai (valkoisen) rodun kannatus.
Olen itse muutenkin hieman epävarma termien käytöistä sillä monilla sanoilla on aika vahva kaiku, mutta kun puhun nyt "nationalismista" niin puhun omalta kannaltani.

Olen siis itse jonkinasteinen nationalisti, tunnen huolta länsimaisen kulttuurin ja arvomaailman säilymisestä, en usko monikultturismin toimivuuteen. Suurin osa samalla tavalla ajattelevista ihmisistä on kokemuksieni mukaan täysijärkistä, mukavaa ja tiedostavaa ryhmää joka kärsii jatkuvasti pienen mutta kovaäänisen ääliöjoukon aiheuttamasta negatiivisesta huomiosta. Kyse ei ole vain omasta huomiostani, monet nationalistit valittelevat ilmiötä. Ja tottahan se on, katsokaa Perussuomalaisten iänikuista pelleliigaa. Halmesta päästiin eroon ja imago puhdistui hieman, mutta tosiasiassa puolueella on pitkä matka siihen uskottavuuteen josta valtapuolueet nauttivat.

Osittain tässä on kyse haparoinnista, ryhmittymät tekevät vääriä ratkaisuja, PerSut ottavat ex-nyrkkeilijän listoilleen, David Duke nousee valkoisten nationalistejen kasvoksi USA:ssa vaikka moni pitää entistä KKK jäsentä huonona valintana mediahuomion kannalta ja osuu oikeaan... Muistan vieläkin kun vuosia sitten Perussuomalaiset mainostivat vaalien alla julisteella jossa oli kananmunia joihin oli piirretty kasvoja. En muista julisteen ideaa, mutta muistan kommentin jonka äitini siihen sanoi: "Hyvä juliste, ne ovatkin sellaisia munapäitä". Mainosta olisi siis voinut hieman harkita, eikä se muutenkaan mikään hyvä vaalimainos ollut. Niinkuin ei ollut se oksettava keltainen mainoskaan joka pyöri viime vaalien alla tv:ssä ja jossa Soinin pää taisi sanoa jotain. Kaikki varmaan muistavat.

Mutta on myös ikävä totuus että jostain syystä nationalismi vetää puoleensa äänekkäitä idiootteja. Sen huomaa tälläkin palstalla. Aivan varmasti kaikki poliittiset ryhmät kärsivät omista hihhulikannattajistaan, mutta jostain syystä äärioikeistolla on heitä joko enemmän tai nämä ovat poikkeuksellisen aktiivisia.

Olen niin monesti huokaissut syvään lukiessani netistä kaikenlaista huonosti perusteltua kuraa, kirjoittajana valkoinen nationalisti, ja vielä syvempään olen huokaissut kun uutisissa kerrotaan hakaristiin perseeseensä tatuoineesta skinheadista joka on juovuspäissään rikkonut pizzerian ikkunoita Tampereella. Mikään ei tuota hallaa puolueelle niinkuin nämä junttiääliöt. Yritä siinä selittää kuinka me länsimaalaiset valkoiset olemme sivistynyttä ja pohjimmiltaan rauhantahtoista kansaa!

Itse näen tämän oikeana ongelmana sillä uskon vahvasti järkevän nationalismin tulevan pian tarpeeseen (esim. islamin levitäytyminen, nouseva itä, mutta ei niistä tässä). Mutta miten saavutat ihmiset jos heillä on jo, ja vielä syystä, huono kuva kaikista aatteen kannattajista? Kun tämän yhdistää ihmisten alenevaan tietotasoon mitä tulee maailman tilaan ja politiikkaan, pidän ilmiötä huolestuttavana.

Niin, miksi äärioikeisto? Vihreillä on hippinsä ja vasemmistolla kommarinsa ja kokoomuksella kapitalistisikansa, mutta vaikka kaikki ryhmät välillä joskus esiin putkahtavakin (ja usein aiheuttavat pientä kiusallisuutta puolueen johdossa), niin ilmiö ei ole lähelläkään äärioikeiston tilannetta. Selitykseksi ei kelpaa se että äärioikeistolaisuuden tukeminen sinänsä jo vaatii jonkinlaista älyllistä vajaavuutta, sen verran fiksuja aatteen kannattajia löytyy kaikista ilä- ja yhetiskuntaluokista ettei tuo voi pitää paikkaansa.

Entä palstan "neekerit v*ttuun"-trollit? Onko nationalismi vain joku trendi internettrollien keskuudessa, jos on, miksi? Siksikö että sillä saa kohua aikaan? Vai oikeastikko seisotte sanojenne takana (itse uskon tähän, vaikeaa kuvitella että joku kirjoittelisi jatkuvasti ja pitkään kannustavaan sävyyn aiheesta jota vastustaa)? Jos näin on, ettekö näe mitä vahinkoa teette koko aatteelle? Vai eikö asia edes kiinnosta?

(Älkää tehkö tästä pliis taas uutta kiistelyketjua siitä onko nationalismi oikein vai väärin. Haluan vain kuulla kannattajien sekä vastustajien näkemyksiä aiheesta.)

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat