Jenkkien uudet sukkulat

Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Nasa on siis luopumassa nykyisistä sukkuloistaan vuoteen 2010 mennessä. Mitä niiillä tulossa tilalle??

Per se

Sivut

Kommentit (36)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Lassi
Eikös tämä SpaceShipOne ole jatkaja NASA:n sukkuloille http://www.avaruuslennot.fi/lennot/ss1.html Ainakin sen kehittänyt firma sai sen 10 miljoonaa dollaria. Tuossa kuvassa pikkusukkula on "kyytiläisenä"

Spaceshipone on Burt Rutanin yksityinen projekti, rahoittajina muitakin, mutta silla ei ole mitaan tekemista NASAn kanssa. Itse asiassa.

Burt Rutan on itse ilmoittanut, etta ei halua olla missaan tekemisissa
NASAn kanssa.

Tuo 10 M$ oli yksityinen ns. X-prize. NASAlla ei ole mitaan tekemista X-prizen kanssa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Lassi
Eikös tämä SpaceShipOne ole jatkaja NASA:n sukkuloille http://www.avaruuslennot.fi/lennot/ss1.html Ainakin sen kehittänyt firma sai sen 10 miljoonaa dollaria. Tuossa kuvassa pikkusukkula on "kyytiläisenä"

Tuo ei pystyisi edes nousemaan kiertoradalle. Ratanopeus on ~8km/s ja sadan kilometrin korkeuteen päästäkseen, jonne tuo nousi, tarvitaan "vain" 1km/s. Eli kiertoradalle päästäkseen tarvittaisiin kymmeniä kertoja enemmän polttoainetta. Rutan on kyllä sanonut, että pidemmän tähtäimen suunnitelmana on kehittää tuon pohjalta kiertorata-alus.

Tuon aluksen lämpösuoja ei edes kestäisi oikeaa avaruusmatkaa.

Vierailija
Aslak
Non keksinhet Gravitaation voimalla kulkevan aluksen.
Tartteeko sillon ennää kömpelöä sukkulaa ?

VAIN jouluporot lentää sillä, Aslak, mutta sinulle se riittääkin tieteestä .. !!

Vierailija

Kylläpä vaan on yhteistyötä Nasan kanssa. Ihan Nasan sivuillakin on juttua tuosta
http://www.nasa.gov/vision/space/gettin ... ipOne.html

Näyttäähän tuo Tintti sarjakuvan raketilta, mutta kyllä sitä kehitetään kovasti. Muistaakseni Nasa luopuu omista sukkuloistaan jotain v. 2012, ja eivät kehitä enää uutta. Venäläisillä kyllä olis valmista tekniikkaakin tuollaisiin.

Vierailija

Kylläpä vaan on yhteistyötä Nasan kanssa. Ihan Nasan sivuillakin on juttua tuosta
http://www.nasa.gov/vision/space/gettin ... ipOne.html

Näyttäähän tuo Tintti sarjakuvan raketilta, mutta kyllä sitä kehitetään kovasti. Muistaakseni Nasa luopuu omista sukkuloistaan jotain v. 2012, ja eivät kehitä enää uutta. Venäläisillä kyllä olis valmista tekniikkaakin tuollaisiin.

Vierailija
Lassi
Kylläpä vaan on yhteistyötä Nasan kanssa. Ihan Nasan sivuillakin on juttua tuosta
http://www.nasa.gov/vision/space/gettin ... ipOne.html

Näyttäähän tuo Tintti sarjakuvan raketilta, mutta kyllä sitä kehitetään kovasti. Muistaakseni Nasa luopuu omista sukkuloistaan jotain v. 2012, ja eivät kehitä enää uutta. Venäläisillä kyllä olis valmista tekniikkaakin tuollaisiin.

VENÄLÄISILLÄ .. heh-he ... niiden kopio "sukkula" lensi kerran Maan ympäri
ja laitettiin naftaliiniin sitten ... taisi olla styroksista tehty ja lento satua ... !!!

Vierailija
Busse
Lassi
Kylläpä vaan on yhteistyötä Nasan kanssa. Ihan Nasan sivuillakin on juttua tuosta
http://www.nasa.gov/vision/space/gettin ... ipOne.html

Näyttäähän tuo Tintti sarjakuvan raketilta, mutta kyllä sitä kehitetään kovasti. Muistaakseni Nasa luopuu omista sukkuloistaan jotain v. 2012, ja eivät kehitä enää uutta. Venäläisillä kyllä olis valmista tekniikkaakin tuollaisiin.




VENÄLÄISILLÄ .. heh-he ... niiden kopio "sukkula" lensi kerran Maan ympäri
ja laitettiin naftaliiniin sitten ... taisi olla styroksista tehty ja lento satua ... !!!

Kyllä se tekniikka on vielä hallussa neukkulassa

Kato täältä http://fi.wikipedia.org/wiki/Kantoraketti Jenkeillä ei ole erää oikein kunnun rahoitusta/kannatusta tuohon hommaan. Muut maat jyrää nyt. Sun komukkamaat

Vierailija

Toinen yksityinen firma jolla on lähes käyttökelpoista tekniikkaa on spacex. Niiden raketti on saatu lentämään kiertoratakorkeuteen. Seuraavan raketin pitäisi toimittaa satellitti kiertoradalle 2008 Q2 kvartaalilla. Saas nähdä onnistuvatko?
Lisäksi niillä on sopimus Nasan kanssa ISS:n huoltolennoista.

http://www.spacex.com/

Vierailija

Tuo Venäläinen versio sukkulasta ei todennäköisesti koskaan tule enää nousemaan ylös. NASA:n suunnitelmissa oli alunperin korvata raskaat ja kertakäyttöiset, eli kalliit, kantoraketit sukkuloilla, joiden monikäyttöisyydestä piti tulla halvempi ratkaisu aikaisempiin nähden. Tosiasiassa käytäntö on osoittanut että sukkulat ovat olleet ylivoimaisesti kaikkein kallein avaruusmatkailun muoto mitä on koskaan ollut. Venäläisten nykyiset kertakäyttörakettilennot maksavat vain murto-osan NASA:n sukkulalentoihin verrattuna, eikä ESA:nkaan lennot pääse lähellekkään samoja lukemia kuin NASA:n, vaikka järeine kantoraketteineen maksaakin kertaluokkaa enemmän kuin Venäläisillä.

Venäläisten sukkulakopio kun on vielä puolet isompi kuin NASA:n versio, käyttökustannukset ovat vielä siihenkin nähden aivan omaa luokkaa. Koko Venäjän, tai siis silloisen N-L:n sukkulaprojektin tarkoitus oli luultavasti vain tarkoitus osoittaa NASA:lle että kyllä meilläkin osataan, ja tuskimpa siellä Kremlissä osattiin ajatella kustannuksia. Varsinkaan kun NASA:a alkoi tihkua tietoja (ulkomaille) sukkulalentojen kustannuksista vasta viime aikoina, kun rahavaikeudet alkoivat hankaloittaa kansainvälisiä projekteja(ISS).

Tuo Venäläisten sukkula muuten on listattuna yhtenä syynä Neuvosto-Liiton hajoamiselle, sen kehittely ja neitsytlento kun oli hieman hintavia.

Vierailija

NÄIN tuon ryssän sukkulan aikoinaan läheltä, kun se oli Paris Air Show´ssa sen jättikoneen selässä. Siinähän ei ole edes omia moottoreita,
se lensi Proton-raketin kärjessä kerran Maan ympäri ilman miehistöä ...
pelkkä "mokki" ... tyypillinen "Potemkinin kulissi", ryssiltä se luontuu
kuten kaikki muukin huijaus ... !!!

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006

Joo, NASA on todellakin liittymässä ESA:n, venäläisten ja kiinalaisten kanssa samaan joukkoon eli tulevaisuudessa lennättävät tavaraa avaruuteen kertaalleen käytettävillä monivaiheraketeilla (Ares).

Sukkulan kustannuksista ja alkuperäisistä "suunnitteluvirheistä" (avaruuslentoja ajatellen) löytyy netistä jonkun verran materiaalia. Sukkulahan on oikeastaan kaikkea; avaruuslaboratorio, miehistön kuljetusalus, kiertorata-rahtialus, ... Ei siis ole suurikaan ihme, että tällainen "One-For-Everything" -ratkaisu tulee kalliiksi.

SpaceShipOne ei tosiaankaan sisällä tarpeeksi polttoainetta kiertoradalle nousemiseksi eikä myöskään lämpökilpiä takaisin tulemiseksi. Saa nähdä, päästäänkö sillä koskaan kiertoradalle, nimittäin polttoainetta pitäisi mun muistin mukaan olla matkassa 20-30 -kertainen määrä tuohon "demoon" verrattuna...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat