Sähköautoista

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Tässä jutussa on Tukholma menossa oikeaan suuntaan:

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id88048.html

"Tukholmassa suurpanostus sähköautoihin
Julkaistu 15.04.2008, klo 16.47

Tukholman kaupunki ja energiayhtiö Fortum ovat aloittaneet yhteistyöhankkeen, jonka tavoitteena on edistää nopealla aikataululla sähkökäyttöisten ladattavien hybridiautojen käyttöönottoa. Yhteistyön avulla Tukholmaan on jo tämän vuoden aikana tarkoitus luoda infrastruktuuri sähköhybridiautojen latausjärjestelmää varten.

Fortumin T & K-ohjelmapäällikön Eero Vartiaisen mukaan tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pysäköintialueille ja parkkitaloihin pystytetään pistoketolppia, joihin autoilijat voivat maksua vastaan kytkeä autonsa latautumaan."

Suomi ei jostain syystä ole kiinnostunut koko asiasta.
Toinen asia, jota en ymmärrä, on tuo hybridihypetys. Miksi sähköautossa pitää olla myös polttomoottori, joka lisää vain turhaa painoa ja sitä kautta energian kulutusta ??

Tällaista sähköautojen latausinfraa kokeillaan tietääkseni jo Israelissa ja Tanskassa. Israeliin tietääkseni Renault suunnittelee infran ja autot.

Suomessa olisi helppo muuttaa lämmitystolpat sähköautojen latauspisteiksi vain kellon ohikytkennällä.

Sivut

Kommentit (84)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

"Volkswagen tuo sähköauton markkinoille jo 2010"

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article79985.ece

"Euroopan suurin autoyhtiö VW-konserni ilmoitti tuovansa sähköauton markkinoille jo vuonna 2010. Kaikkiaan yhtiö aikoo tuoda parin vuoden sisällä markkinoille 20 kokonaan uutta automallia ja investoida lähes 14 miljardia euroa.

Uusi sähköauto on pääosin suunnattu Euroopan suurkaupunkeihin sekä Kiinan ja Intian markkinoille. "

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10605
Liittynyt16.3.2005

Ei onnistu Suomessa niin kauan, kuin työsuhdeautojen verotus on pelkästään nimellinen ja autolla saa ajaa ilmaiseksi. Mitä mahtaisi firman myyntitykki sanoa sähköautosta, kun pitäisi viikonloppuisin päästä autolla Luostolle tai Saariselälle ja kesäisin jonnekin Saimaan rannalle mökille? Onko tuolla mökillä jokin latauspiste? Sehän on puhdasta luontoa? Tai sitten pitäisi päästä jonnekin kesälomareissulle, kun ei viitsi lähteä merelle nyt juuri. Kysyn vain.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
o_turunen
Ei onnistu Suomessa niin kauan, kuin työsuhdeautojen verotus on pelkästään nimellinen ja autolla saa ajaa ilmaiseksi. Mitä mahtaisi firman myyntitykki sanoa sähköautosta, kun pitäisi viikonloppuisin päästä autolla Luostolle tai Saariselälle ja kesäisin jonnekin Saimaan rannalle mökille? Onko tuolla mökillä jokin latauspiste? Sehän on puhdasta luontoa? Tai sitten pitäisi päästä jonnekin kesälomareissulle, kun ei viitsi lähteä merelle nyt juuri. Kysyn vain.

Artikkelissa kyllä mainittiinkin, että k.o. auto on suunnattu suurkaupunkeihin. Suomessa ei ole ainuttakaan suurkaupunkia.

Vierailija
Ertsu
o_turunen
Ei onnistu Suomessa niin kauan, kuin työsuhdeautojen verotus on pelkästään nimellinen ja autolla saa ajaa ilmaiseksi. Mitä mahtaisi firman myyntitykki sanoa sähköautosta, kun pitäisi viikonloppuisin päästä autolla Luostolle tai Saariselälle ja kesäisin jonnekin Saimaan rannalle mökille? Onko tuolla mökillä jokin latauspiste? Sehän on puhdasta luontoa? Tai sitten pitäisi päästä jonnekin kesälomareissulle, kun ei viitsi lähteä merelle nyt juuri. Kysyn vain.

Artikkelissa kyllä mainittiinkin, että k.o. auto on suunnattu suurkaupunkeihin. Suomessa ei ole ainuttakaan suurkaupunkia.



ne ei kehdannu sanoa, että "lähes asuinkelvottomiksi saastuneisiin kaupunkeihin". niihin on aluksi helppo myydä.

Vierailija

Siis hetkinen?

Maalla ei voi asua, koska "yhdyskuntarakenteen tulee olla tiivis ja siten energiatehokas".
Kaupungissa ei voi asua, koska ne ovat "lähes asumiskelvottomiksi saastuneita".

Jee.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Alkuperäiseen otsikkoon palatakseni: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Renau ... 5236262258

"Renault-Nissan investoi sähköautoon

Ranskalais-japanilainen autokonsortio Renault-Nissan aikoo investoida jopa miljardi dollaria (lähes 650 miljoonaa euroa) kolmen vuoden aikana sähköautoon, joka on kunnianhimoisin tämän alan kehityshanke pitkiin aikoihin.

Auton prototyyppi esiteltiin sunnuntaina Israelissa, josta on kotoisin Israel Corp-niminen, auton kehitysvaiheen iso rahoittaja. Se, investointipankki Morgan Stanley, pääomasijoittaja Vantage Point ja ryhmä yksityissijoittajia ovat toistaiseksi panostaneet hankkeeseen 200 miljoonaa dollaria...

...Ensimmäiset autot otetaan käyttöön Israelissa ja Tanskassa vuoden 2010 jälkeen. Ensinmainitussa akkujen lataamiseen tarvittava sähkö tehdään aurinko-, viimemainitussa tuulivoimalla. Israeliin on tarkoitus synnyttää puolen miljoonan latauspisteen verkosto."

Suomessa on onneksi latauspisteverkosto jo valmiina. Vain asenteet estävät sähköauton käyttöönoton.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Nemo
Uskon että kyllä ne asenteet saattavat muuttua, tässä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

teille katu-uskottava(mikäli nuo luvut pitävät paikkansa) sähköauto.


Tässähän tämä asennekysymys kiteytyy hyvin: http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6auto

"Sähköautojen toimintamatka yhdellä latauksella rajautuu 50–500 kilometriin, riippuen käytetystä akkutyypistä, akkujen määrästä ja autonpainosta. Saavutettavissa oleva ajomatka kuitenkin riittäisi monissa tapauksissa päivittäiseen käyttöön, sillä esimerkiksi Suomen pääkaupunkiseudulla asuvien työmatka on keskimäärin 7–23 km"

Onko missään tilastossa mainittuna, miten suuri osuus Suomen väestöstä on "firman myyntitykkejä" ?

Vierailija

Pari asiaa askarruttaa noissa sähköautoissa. Jos niitä joskus tulee suomeen kaiken kansan käyttöön, missä ja miten ne ladataan? Perus 10 A sulake 230 V autonlämmityspistorasiassa tarkoittaa aika hidasta latausta.

Mistä auton sisätilojen lämmitysenergia aikaansaadaan talvella? Voi olla akuille kova koitos, jos -30°C pakkasilla lähdetään mummonmökiltä takaisin kaupunkiin 200 km ajomatkalle ja siinä ohessa tarvitaan kilowatteja lämmitykseen. Ehkäpä polttoainetoiminen lämmitin ja sähköllä pelkkä ilmavirran puhallus.

Onkos noissa autoissa minkä tyyppinen sähkömoottori? Harjattomalla tasasähkömoottorilla on ainakin hyvä hyötysuhde ja teho-painosuhde. Oikosulkumoottori on hyvä ja luotettava, mutta painava. 55 kW mylly painaa jopa lähes 400 kg! Vastaavan tehoinen pensapata heilauttaa vaa'an viisarin 60-80 kg lukemiin.

Vierailija
jussipaita
Pari asiaa askarruttaa noissa sähköautoissa. Jos niitä joskus tulee suomeen kaiken kansan käyttöön, missä ja miten ne ladataan? Perus 10 A sulake 230 V autonlämmityspistorasiassa tarkoittaa aika hidasta latausta.

Mistä auton sisätilojen lämmitysenergia aikaansaadaan talvella? Voi olla akuille kova koitos, jos -30°C pakkasilla lähdetään mummonmökiltä takaisin kaupunkiin 200 km ajomatkalle ja siinä ohessa tarvitaan kilowatteja lämmitykseen. Ehkäpä polttoainetoiminen lämmitin ja sähköllä pelkkä ilmavirran puhallus.

Onkos noissa autoissa minkä tyyppinen sähkömoottori? Harjattomalla tasasähkömoottorilla on ainakin hyvä hyötysuhde ja teho-painosuhde. Oikosulkumoottori on hyvä ja luotettava, mutta painava. 55 kW mylly painaa jopa lähes 400 kg! Vastaavan tehoinen pensapata heilauttaa vaa'an viisarin 60-80 kg lukemiin.




Hyvähän nämä asiat on selvittää ennenkuin bensa "joskus" tai enemmänkin väistämättä loppuu tai sen hinta nousee niin korkealle että sitä ei ole mitään mieltä käyttää. Ajellessani vanhoilla autoilla keksin pari temppua, pukeudu lämpimästi, lämmitä auto etukäteen, jos on pakko lähteä kylmiltä niin ikkunan raollaan pitäminen pitää huurun poissa ikkunoista, ajon aikana tuulettimien kuiva ilmavirta ulkoa auttaa myös huomattavasti.

Tavallisesti alle kymmenen kilometrin matkoilla tavallinen vanhahko auto ei kerkeä oikein edes lämpenemään joten eroa saattaa olla vaikea huomata.

Vierailija
jussipaita
Pari asiaa askarruttaa noissa sähköautoissa. Jos niitä joskus tulee suomeen kaiken kansan käyttöön, missä ja miten ne ladataan? Perus 10 A sulake 230 V autonlämmityspistorasiassa tarkoittaa aika hidasta latausta.

Onnellisia ovat he, jotka voivat käydä kääntämässä 2h välein kelloon lisää aikaa, hyvin monissa taloyhtiöissä on vielä käytössä silloin-tällöin päivässä toimiva pistoke.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
180°
jussipaita
Pari asiaa askarruttaa noissa sähköautoissa. Jos niitä joskus tulee suomeen kaiken kansan käyttöön, missä ja miten ne ladataan? Perus 10 A sulake 230 V autonlämmityspistorasiassa tarkoittaa aika hidasta latausta.

Onnellisia ovat he, jotka voivat käydä kääntämässä 2h välein kelloon lisää aikaa, hyvin monissa taloyhtiöissä on vielä käytössä silloin-tällöin päivässä toimiva pistoke.

Niin ja vielä onnellisempia ne, jotka ovat sähöasentajia tai joilla on tuttu sähkäri. Silloin kellon voi ohittaa kokonaan ja sähköä tulee ympäri vuorokauden.

Vierailija

Latauspisteitä tosiaan varmaan tarvittaisiin jotta homma toimisi. Mutta tuskin sellaiset voivat kovin paljoa maksaa. Suurimpiin kaupunkeihin sitten sellaiset niin johan voi ajella.

Tuo lämmitys saattaa kyllä olla tietynlainen ongelma. Mutta tuskin se mikään este yleistymiselle on.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
jussipaita
Pari asiaa askarruttaa noissa sähköautoissa. Jos niitä joskus tulee suomeen kaiken kansan käyttöön, missä ja miten ne ladataan? Perus 10 A sulake 230 V autonlämmityspistorasiassa tarkoittaa aika hidasta latausta.

Se lataus saa ollakin hidasta. Auto seisoo työpaikan parkkipaikalla n. 8,5 tuntia, kotona n. 12 tuntia ja kaupan ja päiväkodin pihassa yhteensä n. tunnin. Ajoaikaa tulee päivässä siis n. 2,5 tuntia.

Mistä auton sisätilojen lämmitysenergia aikaansaadaan talvella? Voi olla akuille kova koitos, jos -30°C pakkasilla lähdetään mummonmökiltä takaisin kaupunkiin 200 km ajomatkalle ja siinä ohessa tarvitaan kilowatteja lämmitykseen. Ehkäpä polttoainetoiminen lämmitin ja sähköllä pelkkä ilmavirran puhallus.

Siihen tarvittaisiin ehkä joku massavaraajatyyppinen, sähkökäyttöinen sisätilalämmitin.

Onkos noissa autoissa minkä tyyppinen sähkömoottori? Harjattomalla tasasähkömoottorilla on ainakin hyvä hyötysuhde ja teho-painosuhde. Oikosulkumoottori on hyvä ja luotettava, mutta painava. 55 kW mylly painaa jopa lähes 400 kg! Vastaavan tehoinen pensapata heilauttaa vaa'an viisarin 60-80 kg lukemiin.

Ajoneuvokäyttöön on olemassa pieniä, pyörännapaan kiinnitettyjä moottoreita. Katselin noita oikosulkumoottoreiden painoja ja kyllä ne aika järkäleitä ovat. Selittyy ilmeisesti sillä, että niiden painoon ei ole suunnittelussa kiinnitetty mitään huomiota. Kiinteästi asennetun, teollisuudessa käytettävän sähkömoottorin painolla kun ei ole mitään väliä. Ajoneuvokäyttöön tarvitaan kevyempiä ratkaisuja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat