Lentokoneen siipien noste

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tästähän on virheellisiä teorioita joka suunnassa, Nasan sivuilla (http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong1.html) on esillä tuo "yläpinnalla nopeammin" teoria. Tuolla on myös "skipping stone" teoria. Mikä on sitten oikein?

Googlella tulee melkein 2 miljoonaa hakutulosta, yksi niistä oli tämä: http://www.allstar.fiu.edu/aero/fltmidfly.htm

Tuo on siis Nasan vääräksi esittämä teoria.

Jos siiven pinta on välillä [0, 1] määritelty näin:
f(x) = 0.1*sin(pi*(exp(ax)-x*exp(a))

Nyt kun siiven profiili on tarkasti määritelty, sille voidaan (ainakin teoriassa) laskea nosteen. Jos a = -3, siiven muoto on ihan kivan näköinen. Siiven alapinta saa olla täysin suora. Jos siiven nopeus on ilmaan nähden 100 m/s, miten suuri noste tuosta aiheutuu? Kokoa voisi skaalata vaikka siten, että siiven leveys on metri ja paksuus 10 cm.

Tuloksena olisi tietysti noste / siiven pituus.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat