Millon ensimmäinen mellakka suomessa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Milloin ensimäinen oikea mellakka on suomessa?

Itse veikkaan että 2010-2020 välillä ainakin 2 isompaa rähinää.

Saa nähdä miten käyn. Yhteiskunnan ilmöt ovat mielenkiintoisia ja jännittäviä. uskon tosin että suomalaiset kun ovat niin johtaja uskoisia, niin viinan juonnilla vain purkavat itseään. Eivät viitsi riehua. Nykyään kun nuorison viinan juonti vähenee, niin mellakointinkin tulevaisuudessa lisääntyy.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Sitten kun osa ihmisistä tajuaa kuinka tuhoisaa ja naurettavaa nykyiset talouskasvu-utopiamme ja kertakäyttökulutuselintapamme ovat - ja osa ei tajua.
Siinä alkaisi olla aineksia mellakalle.

Sitten kun energiakriisin vaikutukset rantautuvat Suomeen nälänhädän, sähkökatkojen ja elintasoromahduksen myötä asioista vastuussa olevien päättäjien ja pomojen vietellessä luksuselämää kartanoissaan.
Siinä alkaisi olla aineksia myös.

Sitten kun Suomi on liitetty vastoin kansan tahtoa NATOon ja ensimmäisiä TV-arvontoja käydään, ketkä saavat lomamatkan Venezuelaan.
Vois alkaa olla aineksia myös..

Sitten kun kokoomus ja muut oikeistokierot on saanut eläkeläisiltä, YH-äideiltä, työttömiltä, opiskelijoilta ja muilta "turhilta köyhiltä" ihan kaiken nyhdettyä omiin taskuihinsa, saattavat ainekset alkaa jo myös olla kasassa.

Nuoriso tuntuu olevan niin TV:n ja katumainosten hypnoosissa omien glitterikamojensa alla, etten kyllä usko nuorten aloittavan mellakoita. Eivätköhän ne ole aikuisten aloittamia, jotka tietävät ketä mistäkin ongelmasta syyttää. Nuoriso on täällä myös sen verran hyvin koulutettua, että mitään aiheettomia katurähinöitä tuskin vastasuudessakaan alkaa isommassa mittakaavassa.

Vierailija

Toivottavasti mahd. pian. Paha vain, että edustajat pyrkinevät poliisien turvin karkuun ulkomaille. Joo ja todellakin tyhmää kansaa on helppo hallita ja viina tunnetusti tyhmentää.

Vierailija

Tottahan nyt mellakkapoliisille täytyy vaikka tarvittaessa järjestää mellakoita taltutettavaksi. Muutenhan sen olemassaoloa on vaikeaa perustella.

Kale
tuo Loka Laitisen kolumni, kyllä pistää miettimään.

Pistää juu. Loka taitaa olla melkoinen ääliö. Mellakoita ei siis ole maissa joissa on asevelvollisuus? Muutenkin hänen perustelunsa asevelvollisuudelle ovat niitä normaaleja, typeryyden ja idiotismin välimailla majailevia naurettavia väitteitä.

EDIT: Otetaan vaikka tämä

Jokainen ikäluokka tutustuu toisiinsa, kokee rasituksen äärirajat, oppii yhteistyötä ja sosiaalisuutta.

Ikäluokat eivät ilmeisesti tutustu toisiinsa yms. koulussa tai muussa sosiaalisessa normaalielämässä? Täyttä paskapuhetta että armeija tuollaista edes opettaisi. Armeija opetti juuri vihamielistä suhtautumista "erilaisiin", esimerkiksi juuri sivareihin, joihin tämä hampaaton idioottikin armeijassa oppimalla tavallaan yrittää upottaa vauvamaisen pehmeät ikenensä. Asevelvollisuusarmeija ei yhdistä kansaa, se luo eroja sekä luokitteluja, ja pyrkii syventämään niitä.

Vierailija

Todennäköisesti mamut mellakoivat viimeistään 5- 20 vuoden sisällä, jos ei maahanmuuttopolitiikassa tapahdu muutoksia.

Vierailija
tiäremiäs
Milloin ensimäinen oikea mellakka on suomessa?

Itse veikkaan että 2010-2020 välillä ainakin 2 isompaa rähinää.

Saa nähdä miten käyn. Yhteiskunnan ilmöt ovat mielenkiintoisia ja jännittäviä. uskon tosin että suomalaiset kun ovat niin johtaja uskoisia, niin viinan juonnilla vain purkavat itseään. Eivät viitsi riehua. Nykyään kun nuorison viinan juonti vähenee, niin mellakointinkin tulevaisuudessa lisääntyy.

Hah..en viitsi kertoa pitääkö paikkansa koska tiedän milloin kaikki mellakat tulevat tapahtumaan.

Vierailija

Täytyy ihan ihmetellä, että miten Laitinen on oinnistunutkin kirjoittamaan niin säälittävän vihapakinan, että sen sisältämä jokaikinen väite on valheellinen ja/tai muuten täysin idioottimainen.

Poliittiset päättäjät eivät voi käyttää hyväkseen asevelvollisuusarmeijoita vallankaappaushankkeissaan, sillä asevelvollinen ei ammu omaa kansaansa, kun taas palkkasoturi tottelee typeriäkin käskyjä.

Ihanko Suomen sisällissodassakin oli pelkkiä palkkasotureita toteuttamassa poliitikkojen käskyjä?

Siviilielämässä ansioituneet reserviläiset ovat ammattisotilaita parempia rauhanturvaajia.

Muukalaislegioonan kaltaiset palkka-armeijat saattavat menestyä Afrikassa tai jossakin kehitysmaassa, kun vastassa on kouluttamattomia heimosotureita ja lapsiarmeijoita, mutta ei palkka-armeijoilla tosisodassa ole käyttöä.

Jaa on Suomen asevelvolliset kovempia ja parempia kuin Muukalaislegioona? Äijähän on aivan täysin dementoitunut!

Vierailija
SAMAEL
Täytyy ihan ihmetellä, että miten Laitinen on oinnistunutkin kirjoittamaan niin säälittävän vihapakinan, että sen sisältämä jokaikinen väite on valheellinen ja/tai muuten täysin idioottimainen.

Poliittiset päättäjät eivät voi käyttää hyväkseen asevelvollisuusarmeijoita vallankaappaushankkeissaan, sillä asevelvollinen ei ammu omaa kansaansa, kun taas palkkasoturi tottelee typeriäkin käskyjä.

Ihanko Suomen sisällissodassakin oli pelkkiä palkkasotureita toteuttamassa poliitikkojen käskyjä?

Siviilielämässä ansioituneet reserviläiset ovat ammattisotilaita parempia rauhanturvaajia.

Muukalaislegioonan kaltaiset palkka-armeijat saattavat menestyä Afrikassa tai jossakin kehitysmaassa, kun vastassa on kouluttamattomia heimosotureita ja lapsiarmeijoita, mutta ei palkka-armeijoilla tosisodassa ole käyttöä.

Jaa on Suomen asevelvolliset kovempia ja parempia kuin Muukalaislegioona? Äijähän on aivan täysin dementoitunut!

Saati kovempia kuin jumalan armeija? Jumalaan uskominen pelastaa jos uskoo tarpeeksi vahvasti.

Vierailija
SAMAEL
Otetaan vaikka tämä

Jokainen ikäluokka tutustuu toisiinsa, kokee rasituksen äärirajat, oppii yhteistyötä ja sosiaalisuutta.

Ikäluokat eivät ilmeisesti tutustu toisiinsa yms. koulussa tai muussa sosiaalisessa normaalielämässä?

Juu tämä osa on kyllä ihan hatusta vedetty, mutta se ketkä mellakoi ja ketkä ei, pistää jotenkin miettimään.

Olikoha Loka jotenkin valikoiva esimerkeissään, vai onko tuolla asevelvollisuus/mellakoimattomuus - asioilla todellakin jonkinlaista korrelaatiota?

Vierailija
Kale
SAMAEL
Otetaan vaikka tämä

Ikäluokat eivät ilmeisesti tutustu toisiinsa yms. koulussa tai muussa sosiaalisessa normaalielämässä?

Juu tämä osa on kyllä ihan hatusta vedetty, mutta se ketkä mellakoi ja ketkä ei, pistää jotenkin miettimään.

Olikoha Loka jotenkin valikoiva esimerkeissään, vai onko tuolla asevelvollisuus/mellakoimattomuus - asioilla todellakin jonkinlaista korrelaatiota?

Mellakat ovat riesa uskottomissa maailmoissa, uskokaa jumalaan niin vältytte mellakoilta.

Tässä teille mietittävää:

Herran enkeli saapui Gilgalista Bokimiin ja sanoi: "Minä vein teidät pois Egyptistä ja toin teidät maahan, jonka esi-isillenne vannomallani valalla lupasin teille. Minä sanoin: 'En milloinkaan riko liittoa, jonka olen tehnyt teidän kanssanne. 2 Te puolestanne ette saa tehdä liittoa tämän maan asukkaiden kanssa, vaan teidän on hajotettava heidän alttarinsa.' Mutta te ette totelleet minua. Miksi ette olleet minulle kuuliaisia? 3 Minä sanon nyt teille: en karkota tämän maan asukkaita teidän tieltänne, vaan heistä tulee teille ansa ja heidän jumalistaan tulee teille loukku."

4 Kun Herran enkeli oli sanonut israelilaisille tämän, he alkoivat kaikki itkeä suureen ääneen. 5 He antoivat sille paikalle nimeksi Bokim* ja uhrasivat siellä teurasuhreja Herralle.

Israel Joosuan kuoltua
6 Kun Joosua oli päästänyt israelilaiset menemään, he lähtivät kaikki omille alueilleen ja ottivat maan haltuunsa. 7 Kansa palveli Herraa koko Joosuan elinajan ja sen jälkeenkin, niin kauan kuin oli elossa vanhimpia, jotka olivat nähneet, mitä suuria tekoja Herra oli Israelin hyväksi tehnyt. 8 Herran palvelija Joosua, Nunin poika, kuoli sadankymmenen vuoden ikäisenä, 9 ja hänet haudattiin omalle maalleen Timnat-Heresiin, joka on Efraimin vuoristossa, Gaasinvuoren pohjoispuolella.
10 Kun Joosuan sukupolvi oli otettu isiensä luo ja tilalle oli noussut toinen sukupolvi, israelilaiset eivät enää totelleet Herraa eivätkä pitäneet mielessään niitä tekoja, jotka Herra oli heidän hyväkseen tehnyt. 11 Israelilaiset rikkoivat Herraa vastaan ja alkoivat palvella baaleja*. 12 He hylkäsivät Herran, isiensä Jumalan, joka oli tuonut heidät pois Egyptistä, ja kääntyivät kumartamaan muita jumalia, joita heidän ympärillään asuvat kansat palvoivat. Näin he herättivät Herran vihan.

13 Koska israelilaiset hylkäsivät Herran ja ryhtyivät palvelemaan Baalia ja Astartea*, 14 Herra vihastui heihin. Hän jätti heidät ryöstelevien rosvojoukkojen armoille ja antoi vihamielisten naapurikansojen alistaa heidät. He eivät enää kyenneet pitämään puoliaan vihollisiaan vastaan, 15 vaan aina kun he ryhtyivät taisteluun, Herran käsi oli heitä vastaan ja hän antoi heidän joutua tappiolle, niin kuin hän oli heille vannonut. Näin israelilaiset joutuivat suureen ahdinkoon.

16 Silloin Herra kohotti kansan johtajiksi tuomareita, ja he pelastivat kansan rosvojoukkojen käsistä. 17 Mutta israelilaiset eivät totelleet tuomareitakaan, vaan olivat Herralle uskottomia ja kumarsivat muita jumalia. He eivät kauan pysyneet sillä tiellä, jota heidän isänsä olivat Herran käskyjä noudattaen vaeltaneet. He eivät seuranneet isiensä jälkiä.

18 Herra asetti Israelin kansalle tuomareita ja oli aina näiden tukena. Herra suojeli kansaa vihollisilta niin kauan kuin tuomari eli, sillä Herran kävi kansaa sääliksi, kun hän kuuli sen huokailevan sorrettuna ja vaivoissaan. 19 Mutta heti tuomarin kuoltua israelilaiset lankesivat uudelleen ja vaipuivat vielä syvemmälle turmelukseen kuin esi-isänsä. He eivät luopuneet pahoista teoistaan eivätkä uppiniskaisuudestaan, vaan seurasivat muita jumalia ja palvelivat ja kumarsivat niitä.

20 Sen tähden Herra vihastui Israeliin ja sanoi: "Koska te olette rikkoneet liiton, jonka minä tein teidän isienne kanssa, ettekä ole totelleet minua, 21 en enää hävitä teidän tieltänne ainoatakaan niistä kansoista, jotka Joosuan kuollessa vielä olivat kukistamatta. 22 Minä panen nämä kansat teille koetukseksi nähdäkseni, kuljetteko te isienne lailla minun tietäni minun käskyjäni noudattaen." 23 Siksi Herra ei kiirehtinyt tuhoamaan näitä kansoja, vaan antoi niiden jäädä paikoilleen, ja siksi hän ei ollut myöskään antanut niitä Joosuan käsiin.

Värisokeille:

Herran enkeli saapui Gilgalista Bokimiin ja sanoi: "Minä vein teidät pois Egyptistä ja toin teidät maahan, jonka esi-isillenne vannomallani valalla lupasin teille. Minä sanoin: 'En milloinkaan riko liittoa, jonka olen tehnyt teidän kanssanne. 2 Te puolestanne ette saa tehdä liittoa tämän maan asukkaiden kanssa, vaan teidän on hajotettava heidän alttarinsa.' Mutta te ette totelleet minua. Miksi ette olleet minulle kuuliaisia? 3 Minä sanon nyt teille: en karkota tämän maan asukkaita teidän tieltänne, vaan heistä tulee teille ansa ja heidän jumalistaan tulee teille loukku."

4 Kun Herran enkeli oli sanonut israelilaisille tämän, he alkoivat kaikki itkeä suureen ääneen. 5 He antoivat sille paikalle nimeksi Bokim* ja uhrasivat siellä teurasuhreja Herralle.

Israel Joosuan kuoltua
6 Kun Joosua oli päästänyt israelilaiset menemään, he lähtivät kaikki omille alueilleen ja ottivat maan haltuunsa. 7 Kansa palveli Herraa koko Joosuan elinajan ja sen jälkeenkin, niin kauan kuin oli elossa vanhimpia, jotka olivat nähneet, mitä suuria tekoja Herra oli Israelin hyväksi tehnyt. 8 Herran palvelija Joosua, Nunin poika, kuoli sadankymmenen vuoden ikäisenä, 9 ja hänet haudattiin omalle maalleen Timnat-Heresiin, joka on Efraimin vuoristossa, Gaasinvuoren pohjoispuolella.
10 Kun Joosuan sukupolvi oli otettu isiensä luo ja tilalle oli noussut toinen sukupolvi, israelilaiset eivät enää totelleet Herraa eivätkä pitäneet mielessään niitä tekoja, jotka Herra oli heidän hyväkseen tehnyt. 11 Israelilaiset rikkoivat Herraa vastaan ja alkoivat palvella baaleja*. 12 He hylkäsivät Herran, isiensä Jumalan, joka oli tuonut heidät pois Egyptistä, ja kääntyivät kumartamaan muita jumalia, joita heidän ympärillään asuvat kansat palvoivat. Näin he herättivät Herran vihan.

13 Koska israelilaiset hylkäsivät Herran ja ryhtyivät palvelemaan Baalia ja Astartea*, 14 Herra vihastui heihin. Hän jätti heidät ryöstelevien rosvojoukkojen armoille ja antoi vihamielisten naapurikansojen alistaa heidät. He eivät enää kyenneet pitämään puoliaan vihollisiaan vastaan, 15 vaan aina kun he ryhtyivät taisteluun, Herran käsi oli heitä vastaan ja hän antoi heidän joutua tappiolle, niin kuin hän oli heille vannonut. Näin israelilaiset joutuivat suureen ahdinkoon.

16 Silloin Herra kohotti kansan johtajiksi tuomareita, ja he pelastivat kansan rosvojoukkojen käsistä. 17 Mutta israelilaiset eivät totelleet tuomareitakaan, vaan olivat Herralle uskottomia ja kumarsivat muita jumalia. He eivät kauan pysyneet sillä tiellä, jota heidän isänsä olivat Herran käskyjä noudattaen vaeltaneet. He eivät seuranneet isiensä jälkiä.

18 Herra asetti Israelin kansalle tuomareita ja oli aina näiden tukena. Herra suojeli kansaa vihollisilta niin kauan kuin tuomari eli, sillä Herran kävi kansaa sääliksi, kun hän kuuli sen huokailevan sorrettuna ja vaivoissaan. 19 Mutta heti tuomarin kuoltua israelilaiset lankesivat uudelleen ja vaipuivat vielä syvemmälle turmelukseen kuin esi-isänsä. He eivät luopuneet pahoista teoistaan eivätkä uppiniskaisuudestaan, vaan seurasivat muita jumalia ja palvelivat ja kumarsivat niitä.

20 Sen tähden Herra vihastui Israeliin ja sanoi: "Koska te olette rikkoneet liiton, jonka minä tein teidän isienne kanssa, ettekä ole totelleet minua, 21 en enää hävitä teidän tieltänne ainoatakaan niistä kansoista, jotka Joosuan kuollessa vielä olivat kukistamatta. 22 Minä panen nämä kansat teille koetukseksi nähdäkseni, kuljetteko te isienne lailla minun tietäni minun käskyjäni noudattaen." 23 Siksi Herra ei kiirehtinyt tuhoamaan näitä kansoja, vaan antoi niiden jäädä paikoilleen, ja siksi hän ei ollut myöskään antanut niitä Joosuan käsiin.

Ja huononäköisille:

[size=200:2ulkncp0]Herran enkeli saapui Gilgalista Bokimiin ja sanoi: "Minä vein teidät pois Egyptistä ja toin teidät maahan, jonka esi-isillenne vannomallani valalla lupasin teille. Minä sanoin: 'En milloinkaan riko liittoa, jonka olen tehnyt teidän kanssanne. 2 Te puolestanne ette saa tehdä liittoa tämän maan asukkaiden kanssa, vaan teidän on hajotettava heidän alttarinsa.' Mutta te ette totelleet minua. Miksi ette olleet minulle kuuliaisia? 3 Minä sanon nyt teille: en karkota tämän maan asukkaita teidän tieltänne, vaan heistä tulee teille ansa ja heidän jumalistaan tulee teille loukku."

Israel Joosuan kuoltua

[/size:2ulkncp0]

Noin. Jumala ei hylkää heikkonäköisiäkään. Ottakaa oppia! Jumala rakastaa teitä, uskokaa minuun niin pääsette taivaaseen ja pelastutte.

Vain jumala voi teidät pelastaa.

Vierailija

Huh huh. Pakko jatkaa paskinan ruotimista, oli se sellaista kuraa (lokaa).

Tanskassa alkoivat talot ja autot palaa heti kun maa luopui yleisestä asevelvollisuudesta.

Tanskassa on yleinen (mutta valikoiva) asevelvollisuus, jossa arvotuille asevelvolliselle maksetaan edes jonkinlainen korvaus. Mellakoita on siis asevelvollisuudesta huolimatta.

Asevelvollisuus rauhoittaa kummasti huligaani-ikäisiä miehiä.

Siis huligaani-ikäiset ovat 18-30 vuotiaita miehiä? Miten se heitä rauhoittaa? Opettamalla että tappaminen on hyväksyttävä politiikan laajennus? Taitaa taas olla näitä Lokan paskapuheita, eiköhän vaan suurin osa katuväkivallasta ole humalaisten asevelvollisten toimeenpanemaa.

Jos saa juosta tai hiihtää lähes vuoden 30 kilon reppu selässä, rynnäkkökivääri olalla ja kranaatinheitin ahkiossa, siinä purkaa turhat aggressiot niin ettei enää viitsi paiskoa katukiviä poliisien niskaan, sabotoida kettutarhoja, hulinoida ydinvoimalatyömaalla tai kahlehtia itseään metsäkoneisiin Inarissa.

Sen 6-12kk ehkä saa aggressiot purettua, entä sen jälkeen, tai sitä ennen? Kaikki eivät sotaväessä joudu fyysisesti rankkoihin tehtäviin. Ilmeisesti Lässy-Laitinen kuvittelee ettei kansalaistottelemattomia ole armeijan käyneiden joukossa. Ilmeisesti Lässy-Laitinen on siis hyvin vähän kosketuksissa vallitsevaan yhteiskunnalliseen todellisuuteen.

Asevelvollisuusarmeijalla on monia etuja palkka-armeijaan verrattuna. Se on halpa. Palkka-armeijaan hakeutuvat miehet, jotka eivät muualle kelpaa. Asevelvollisuusarmeija saa parhaat miehet ja nykyisin naisetkin.

Oho, Lässyltä aivan unohtui että nykyisen kaltainen asevelvollisuusarmeija toisaalta joutuu ottamaan myös sellaista ainesta sisään, jota mikään ammattiarmeija ei riveihinsä huolisi. Mites nyt sattuikaan, vai oliko se puolitotuus taaskin Lässylle koko totuus? Ja tuo asevelvollisuuden halpuuskin on kovin näennäistä, kun joudutaan kouluttamaan turhan suuria joukkoja, ja hankkimaan kaikille varusteet. Motivaatio- tai kykytasosta riippumatta, jokainen asevelvollinen nielee vähiä resursseja.

Vierailija

Raamattu selkeästi kieltää pakanalliset uskonnot:

Kansaa varoitetaan pakanallisista palvontamenoista
29 "Kun Herra, teidän Jumalanne, on hävittänyt ne kansat, joiden maan te nyt menette ottamaan haltuunne, ja kun te olette asettuneet asumaan heidän maahansa, 30 varokaa, ettette myöhemminkään joudu heidän pauloihinsa jäljittelemällä heidän tapojaan. Älkää ottako selkoa siinä maassa asuvien kansojen jumalista älkääkä kyselkö, miten nuo kansat palvelivat jumaliaan. 31 Te ette saa Herraa, Jumalaanne, palvellessanne noudattaa näiden kansojen tapoja, sillä kaikki se, mitä ne ovat tehneet palvoessaan jumaliaan, on Herralle iljetystä, jota hän vihaa. Ne kansat ovat uhranneet jumalilleen polttouhreina jopa poikiaan ja tyttäriään.

Vierailija
Kale
olli-san

Olin pikku hiljaa kääntymässä palkka-armeijan kannattajaksi, koska siinä olisi mahdollisuus hyväksikäyttää armeijalta jääneitä resursseja hyödyksi muualla yhteiskunnassa, mutta tuo Loka Laitisen kolumni, kyllä pistää miettimään. Otetaan aikalisä. Kenties palaudun asevelvollisuusarmeijan kannattajaksi...[/quote]

Oli hyvä kirjoitus. Sydäntä lämmittää kun asevelvolliset kieltäytyvät ampumasta oman maan kansalaisia ja toisaalta kun reserviläiset ovat erinomaisia rauhanturvaajia. Asevelvollisuusarmeijalla on hyvä kosketuspinta tavalliseen elämään ja toisaalta nuoret miehet pääsevät tuulettamaan pahimmat höyryt metsäleireille.

Arvostan mahdollisuutta suorittaa siviilipalvelus mutta jotenkin sivareilta puuttuu reservireiskojen vähän lunkimpi asenne kaikenlaisiin "epäkohtiin". Jo antiikin Roomassa ja Kreikassa oli ainakin osan aikaa asevelvollisuusarmeija. Armeijalla on varmasti suurempikin yhteiskunnallinen tehtävä kuin "lasten tappaminen". Hyvä hyvä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat