Variaattoriautoista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä on syynä, ettei variaattoreita alettu käyttämään laajemmin autoissa? Volvo on ainut merkki, jonka tiedät itse käyttäneeni aikoinaan yhdessä mallissa variaattoria. Eikö se kuitenkin ole paljon yksinkertaisempi kapistus kun manuaalivaihteisto, automaatista puhumattakaan?

Tietääkseni se myös säästäisi polttoainetta optimoimalla välityksen aina parhaaksi mahdolliseksi, kun kierrosnopeus muuttuu, joka taas nykyautojen pienilläkin päästöillä pienentäisi päästöjä ja polttoaineen kulutusta entisestään.

Sivut

Kommentit (84)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Audillakin on ollut hiljattain vastaavalla tavalla toimivia vaihteistoja. Ei se taida kuitenkaan mikään ihmeitä tekevä ratkaisu kuitenkaan olla.

Kulutuslukemia varmaan löytyy netistä vähän hakemalla.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Sahrah
Mikä on syynä, ettei variaattoreita alettu käyttämään laajemmin autoissa? Volvo on ainut merkki, jonka tiedät itse käyttäneeni aikoinaan yhdessä mallissa variaattoria. Eikö se kuitenkin ole paljon yksinkertaisempi kapistus kun manuaalivaihteisto, automaatista puhumattakaan?

Tietääkseni se myös säästäisi polttoainetta optimoimalla välityksen aina parhaaksi mahdolliseksi, kun kierrosnopeus muuttuu, joka taas nykyautojen pienilläkin päästöillä pienentäisi päästöjä ja polttoaineen kulutusta entisestään.

Henkilokohtainen arvaus: "Variaattorihihnojen" kestamattomyys
kulumisen vuoksi?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Sahrah
Mikä on syynä, ettei variaattoreita alettu käyttämään laajemmin autoissa? Volvo on ainut merkki, jonka tiedät itse käyttäneeni aikoinaan yhdessä mallissa variaattoria. Eikö se kuitenkin ole paljon yksinkertaisempi kapistus kun manuaalivaihteisto, automaatista puhumattakaan?

Tietääkseni se myös säästäisi polttoainetta optimoimalla välityksen aina parhaaksi mahdolliseksi, kun kierrosnopeus muuttuu, joka taas nykyautojen pienilläkin päästöillä pienentäisi päästöjä ja polttoaineen kulutusta entisestään.


Eiköhän DAF ollut ensimmäinen variaattoriauto. Volvo tietääkseni osti Dafin henkilöautotuotannon ja sen mukana variaattorin.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ertsu
Sahrah
Mikä on syynä, ettei variaattoreita alettu käyttämään laajemmin autoissa? Volvo on ainut merkki, jonka tiedät itse käyttäneeni aikoinaan yhdessä mallissa variaattoria. Eikö se kuitenkin ole paljon yksinkertaisempi kapistus kun manuaalivaihteisto, automaatista puhumattakaan?

Tietääkseni se myös säästäisi polttoainetta optimoimalla välityksen aina parhaaksi mahdolliseksi, kun kierrosnopeus muuttuu, joka taas nykyautojen pienilläkin päästöillä pienentäisi päästöjä ja polttoaineen kulutusta entisestään.


Eiköhän DAF ollut ensimmäinen variaattoriauto. Volvo tietääkseni osti Dafin henkilöautotuotannon ja sen mukana variaattorin.

Jeps.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Taisi olla tehohävikki ja epäluotettavuus syynä. Nykyään on kuitenkin yleistymässä teräslamelleista tehty työntävä hihna.

Vierailija
teijoster
Taisi olla tehohävikki ja epäluotettavuus syynä. Nykyään on kuitenkin yleistymässä teräslamelleista tehty työntävä hihna.

En väitä, ettetkö tietäisi asioita, mutta kun olen asiasta kiinnostunut niin kuulisin mielelläni mihin ne tehot häviää siinä.

Omassa maallikkopääkopassani pohtien saisin tulokseksi pienemän tehohäviön kun siinä, että olisi hirveä (vaihteisto) ratasklimppi pyöritettävänä.

Ja tietystihän on olemassa se oma ryhmänsä, joilla menee perjaatteet kaiken muun edelle. Esimerkiksi isäni, joka ei voisi tikullakaan koskea autoon, jossa ei saa itse vaihdella vaihteita.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Sahrah
En väitä, ettetkö tietäisi asioita, mutta kun olen asiasta kiinnostunut niin kuulisin mielelläni mihin ne tehot häviää siinä.

En tiedä, kuinka paljon niissä kehittyneimmissä versioissa häviöitä on, mutta ainakin niissä vanhemman mallisissa luistossa häviää energiaa hukkaan. Oletan, että nykyisissä malleissa tehohäviöt ovat siedettävällä tasolla tavallisiin automaatteihin nähden, koska niitä kerran markkinoilla on.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Olen ajanut remmivetoisia Daf:ja ja Volvoja, jotka perustuivat samaan tekniikkaan. Moottoritehot olivat pienet, mutta muutoin sellaisella ajo oli ongelmatonta. Bensaa kului ehkä 1 - 2 litraa enemmän sataselle, mutta sekin riippuu ajorytmistä ja olosuhteista.

Juuri tuo niukka tehonsieto vie sen kilpailukykyä. Muutenkin kiihtymisen eleettömyys tekee siitä laiskanoloisen.

Vierailija

Tuolta voi ihastella tekniikkaa ja sen hyötyjä ja haittoja: http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

Ford Fiesta oli testeissä vienyt 8.2%:ia enemmän polttoainetta kuin vastaava normaalivaihteinen auto.

Se mikä noissa variaattorilaitteissa hämää on tuo laiskuudentunne: Vaikka olisi samantehoinen variaattorivehje kuin vastaava ei-variaattori, niin silti variaattorimalli tuntuu ihmisistä laiskemmanoloiselta tehoiltaan.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Tuolta voi ihastella tekniikkaa ja sen hyötyjä ja haittoja: http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

Ford Fiesta oli testeissä vienyt 8.2%:ia enemmän polttoainetta kuin vastaava normaalivaihteinen auto.

Se mikä noissa variaattorilaitteissa hämää on tuo laiskuudentunne: Vaikka olisi samantehoinen variaattorivehje kuin vastaava ei-variaattori, niin silti variaattorimalli tuntuu ihmisistä laiskemmanoloiselta tehoiltaan.

Se laiskuuden tunne taitaa johtua siitä, että moottori joutuu kiihdyttäessä ensin hakemaan sopivan kierrosluvun missä tehoa irtoaa halutun verran. Normaalistihan autossa kaasupoljinta painaessa säädetään konetehoa, joka vaikuttaa kierroslukuun ja sitä kautta suoraan nopeuteen. CVT vaihteistossa itse vaihteisto ei voi tietää kuinka nopeasti auton pitäisi kulkea, vaan se joutuu jatkuvasti hakemaan tasapainoa.

Siitä tulee se variaattorille tyypillinen kuminauhaefekti. Tuntuu kuin vetoakseli olisi tehty kumista joka ensin kiertyy ympäri useita kierroksia ennenkuin renkaat alkavat kunnolla vetää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10619
Liittynyt16.3.2005

Millä autolla on tehty peruuttamisen maailmanennätys?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Noihin tehohäviöihin yms. kuminauha-efektetihin en kyllä usko ei nyt kyse ollutkaan mistään suomi ahdistetustu 50 skodusta. Penskana tuli kyl revittyä skodustakin uskomattomia tehoja ja ei todellakaan mitään viiveitä kunnon laitteilla. Oli siinä autoilijat ihmeissään mikä toi on?

Entä sitten ne tiukimmat kelkat joissa on satoja hevosia potkua? Jättää bemarit yms. mennen tullen haisemaan.

Olisikohan yleensäkin noissa uusissa tekniikoissa se kustannus juttu? Eli ei ole ilmaista alkaa kehittää uusia koneita ja vielä käyttöön ottaa niitä yleisesti. Samoin kuin uusien polttoaineiden kanssa.

Miksi joku iso auto firma pulittaisi miljoonia tai miljardeja uuteen kun vanhasta repii reilusti tuohta ilman sijoituksia? Kaikki huollot yms olisi mietittävä uudestaan. Tehtaat, osien valmistus, koonti. Koko ympyrä alusta loppuun uusiksi. Ei mikään pikkujuttu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat