Älykkäät rumpalit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1520976

Populaarimusiikin kivijalka on tunnetusti rumpalin ja basistin välinen yhteistyö; keskinäinen poljento. Mutta, nyt näköjään rumpaleita pidetään jo älykkäinäkin kun taas basisteja mollataan ja heidän musiikillista antia vähätellään. Miksi?

En ole basisti.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Tekeehän se rupmali toki enemmän työtä kuin basisti riippuen soundeista mutta ei se minusta tee rumpaleista muita ihmisiä viisaampia.. miten tällainen väite on perusteltu?

Xopo
Seuraa 
Viestejä72
Liittynyt24.6.2007

Vois äkkiseltään, mitään tutkimusta lukematta veikata, että (paska)-jutun juoni liittyy koordinaatioon ja motoriikkaan jne... ehkä ns. moniajokykyyn. ??? vai kuinkahan...

Vierailija

Mielestäni esimerkiksi kitaristit ja basistit eivät juurikaan eroa toisistaan. Basistienkin rooli riippuu tietysti tyylilajista - onhan esimerkiksi jazz- ja rock-basisteissa ainakin ulkopuolisesti suuri ero. Toisaalta jenkkilässä rumpalit ovat niitä joista vitsaillaan.

Vierailija

Tuossa uutisessahan mainitaan tuo mahdollinen rytmitajun yhteys älykkyyteen ja kaikilta muusikoilta tietysti vaaditaan rytmitajua.

Vierailija

Pistetään vielä linkki hesarin nettisivuille.

http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Ruots ... 5235668565

Johtuukohan basistien mollaus siitä, että heidän soittonsa ei "kuulu" tavalliselle musiikin kuluttajalle. Muusikkopiireissä basistit ovat yhtä tärkeitä, elleivät tärkeimpiä, kokonaiskuvan luomisessa. Huono basisti pilaa helposti kappaleen kun taas huono kitaristi tuo musiikkiin omaperäisyyttä.

Eli: jos rytmiosasto, basisti tai rumpali soittaa epätahtiin niin biisi laahaa. Silloin musiikki menettää sen olennaisen rytmikkyyden.

Vierailija

En tuosta matemaattisesta lahjakkuudesta tiedä, mutta tuon uutisen mukaan rytmitaju liittyy tietojen käsittelyyn ja oppimiseen.

Hesarin keskustelussa joku näyttäisi väittävän, että basisti on vitseissä käännöskukkanen ja että alkuperäinen sana olisi ollut drummer/drummist.

Vierailija

Ei siinä hommassa mitään rationaalista älyä tarvita; musiikin kutomiseen tarvitaan rytmin ja melodian tajua joka ei ole otsalohkon hommaa vaan pulppuaa jostain syvemmistä kerroksista.

Soittamiseen liittyy usein ns. flow-tila, jossa ympäristön merkitys hälvenee ja aivotoiminta virtailee enemmänkin eläimellisellä tasolla - jokainen pelimanni kyllä tietää mistä on kyse.

Rumpalismiehenä tästä on viljalti omaa kokemusta...

Vierailija

Itse en ole muusikkona basistin tärkeyttä päässyt vielä oikein huomaamaan. Metallia on tullut vedettyä semmoisenkin basistin kanssa, joka on kyllä lahjakas muusikko, mutta oli vasta ensimmäisiä kertoja basson varressa. Mutta missään välissä harjoituksissa saatikka keikalla en kiinnittänyt tyypin soittoon mitään huomiota. Metallihommissa se rumpali on aina ollut rytmiikan keskus. Tässä kavereiden kanssa koitetaan vähän ruveta rautalankaa soittamaan, niin pitää sitten tutkia tuota basistin asemaa tarkemmin, kun ei ole hirveää kitaramuuria murskaamassa basistia.

Ja itse aiheesta sen verran, että kyllä muiltakin soittimilta vaaditaan rytmitajua kuin rummuilta. Varsinkin esim. jazzissa kitaristi saa viettää lukemattomia hetkiä rakkaan metronominsa kanssa. Itse olen kyllä kitaristina huomannut, että musiikkiharrastus on parantanut lähimuistia ja oppimiskykyä.

Vierailija

Niin, varmasti onkin, että muut soittajat eivät bassoon kiinnitä välttämättä huomiota, mutta jos bassottelu on rytmitöntä niin silloin yleensä sekoaa rumpalikin rytmissä.

Vierailija

Joo pitäs päästä tutkimaan tuota käytännössä. Metallimusiikin parissa ei ole tähän mennessä ollut pahemmin vaikutusta basistin kusemisilla.

Vierailija
Urokhtor
Itse en ole muusikkona basistin tärkeyttä päässyt vielä oikein huomaamaan. Metallia on tullut vedettyä semmoisenkin basistin kanssa, joka on kyllä lahjakas muusikko, mutta oli vasta ensimmäisiä kertoja basson varressa. Mutta missään välissä harjoituksissa saatikka keikalla en kiinnittänyt tyypin soittoon mitään huomiota. Metallihommissa se rumpali on aina ollut rytmiikan keskus. Tässä kavereiden kanssa koitetaan vähän ruveta rautalankaa soittamaan, niin pitää sitten tutkia tuota basistin asemaa tarkemmin, kun ei ole hirveää kitaramuuria murskaamassa basistia.

Ja itse aiheesta sen verran, että kyllä muiltakin soittimilta vaaditaan rytmitajua kuin rummuilta. Varsinkin esim. jazzissa kitaristi saa viettää lukemattomia hetkiä rakkaan metronominsa kanssa. Itse olen kyllä kitaristina huomannut, että musiikkiharrastus on parantanut lähimuistia ja oppimiskykyä.

Väittäisin, että jazzissa basisti on tärkeämmässä roolissa kuin kitaristi. Monestihan basisti soittaa jazzissa jopa melodiaa ja sooloja. Yleisesti basson roolihan on luoda silta melodian ja rytmin välillä pysymällä samassa rytmissä rumpujen kanssa ja soittamalla esim. jotain kitaramelodiaan sopivaa bassolinjaa. Mutta eipä siinä hevissä basistista ole soittamista auttamaan - toisaalta soundi on kuitenkin aivan kauhea, jos basso puuttuu. Täytyy vielä myöntää, että olen itse basisti.

Vierailija
morjestamoro
Niin, varmasti onkin, että muut soittajat eivät bassoon kiinnitä välttämättä huomiota, mutta jos bassottelu on rytmitöntä niin silloin yleensä sekoaa rumpalikin rytmissä.

Kyllä asia on niin, että meiningin varsinkin rock-bändissä rakentavat basisti ja rumpali. Heidän rytmillinen yhteensopivuus tekee sen pohjan, johon sitten kitaristi, laulaja tai jokin muu soolosoitin maalaa kuviot.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat