Linja-auton lämmitin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs mistä siellä linjurin patterissa virtaava vesi saa lämpönsä, kun niin maan perkeleen kuumaa meinaa olla että jalkoja ihan polttaa talvisin, kun niitä siinä lämmittelen. Tuskin on syylärivettä?

Asiasta poiketen kysyisin myös voiko linja-auton kuljettajaa masentaa?

Kommentit (6)

Vierailija
Sahrah

Asiasta poiketen kysyisin myös voiko linja-auton kuljettajaa masentaa?

Kyllä ne siihen malliin hymyilee, varsinkin aamuisin, ettei voi masentaa. Muistan joskun taannoin erään erikoisen bussikuskin, kun olin maksamassa sisään mentäessä matkaa. Kuski otti yht äkkiä erittäin epäryhdikkään olkapää asennon, alkoi tuijottaa eteenpäin kohti tietä, ei sanonut yhtään mitään, odotutti kunnes tajusin ovella että antamastani rahasta puuttui 10 penniä. Tilanne oli jotenkin epärealistinen, mutta koominen.

Vierailija

Dosan lämmittimen teholla lämpiäisi muutama mökki.
Kerran kuski antoi 20 cnt anteeksi kun se oli loskakelillä hermostuneen myöhässä jo silloin.

teme
Seuraa 
Viestejä191
Liittynyt24.9.2005
Sahrah
Elikkäs mistä siellä linjurin patterissa virtaava vesi saa lämpönsä, kun niin maan perkeleen kuumaa meinaa olla että jalkoja ihan polttaa talvisin, kun niitä siinä lämmittelen. Tuskin on syylärivettä?

Asiasta poiketen kysyisin myös voiko linja-auton kuljettajaa masentaa?

Tuskimpa se syylärivettä on. Sen verran paljon bussin kokoisessa ja yhtä huonosti eristetyssä laitoksessa on lämmittämistä, että en jaksaisi uskoa, että bussin dieselimoottorista hukkalämpöä niin paljoa saisi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Vanhana Wiiman bussiasentajana voin jopa arvata, että kyllä siellä moottorin hukkalämmöstä on lämmitysvesi kehitetty. Ei kierrä syylarivesi matkustamon radiaattoreissa.

On tietenkin mahdollista, että jossain Ikaruksessa tai Volvossa tai Puolan Wiimassa on erillinen lämmitin, mutta epäilen kovasti.

Nojoo, oli tuossa yhtenä aamuna kiva hymyillä, kun oli jossain Puolassa tai jossain tehdyssä Wiiman kopiossa lattialla lätäkkö. Oli muuten jäässä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
teme
Tuskimpa se syylärivettä on. Sen verran paljon bussin kokoisessa ja yhtä huonosti eristetyssä laitoksessa on lämmittämistä, että en jaksaisi uskoa, että bussin dieselimoottorista hukkalämpöä niin paljoa saisi.



Ja kysymys kuuluu, miten paljon tehoa vaaditaan linja-auton vetämiseen?

Yleensä on nyrkkisääntönä pidetty, että vain noin 1/3 polttoaineen energiasisällöstä kuluu ajamiseen, loput haihtuu lämpönä ja meluna.

100 kilowatin kone ei ole mikään ihmeellinen motti edes tavallisen henkilöauton keulalla, mutta 5 kilowatin puhaltimella pitää jo kohtuullisen kokoisen korjaamohallin lämpöisenä. Monen saunan lämmönlähteenä on 6 kilowattinen kiuas... Ja parinkymmenen kilowatin öljypoltin lämmittää hyvin jo omakotitalon, ja suihkuvedet siinä sivussa... Joko alkavat mittasuhteet selkiytyä?

Uusimmat

Suosituimmat