Epätodellinen olotila

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On ollut jo pitkään minulla, about 2kk, kun tarkkailee ympäristöä, tuntuu olevan kuin puoliksi unessa, asiat tuntuu epätodelliselta[i/], ikäänkuin katsoisi harson lävitse.

Tuli vain yksi päivä kuin salama kirkkaalta taivaalta, eikä ole lähtenyt. Muuten kyllä pystyy elämään asian kanssa, mutta on kyllä typerä olo joskus.

Niin että mistä ihmeestä tämmöinenkin ongelma voi olla peräisin? hmm? Onko tälle olotilalle jokin tieteellinenkin nimitys?

Sivut

Kommentit (17)

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Itselläni oli eilen todella epätodellinen olotila. Suomi teki jääkiekkomaaottelussa Ruotsia vastaan viimeisellä minuutilla tasoitusmaalin ja lopulta vieläpä jatkoajalla voitti sen pelin. Hetken aikaa piti miettiä, että voiko tämä olla totta. Ei tällaista ole muistini mukaan ennen tapahtunut. Taisi se totta kuitenkin olla mitä tämän päivän sanomalehtiä olen vilkaissut.

Jotain nokkelaa.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Melkoisen vaihteleva tuo kokemus ympäristöstä meinoo olla, että kait siihen kaasumaisia tilojakin mahtuu sekaan.

Hyvin polkee.

Vierailija

Jaa-a, voi johtua vaikka mistä. Eka tulee mieleen esim. verensokerin heilahtelut, hartiat jumisssa jolloin verenkierto aivoihin häiriintyy ja vielä poskiontelontulehdus, joka kokemukseni mukaan aiheuttaa samantyyppistä oloa kuin hartiat jumissa ja sen seuraukset.

Vierailija

Somaattisen ongelman sijaan veikkaisin ihan rehellistä ahdistuneisuutta. Erilaiset epätodellisuuden tunteet ovat melko yleisiä ahdistuneisuuden muotoja. Ei vaadi hoitoa, paitsi tietenkin jos koet, että se häiritsee siinä määrin, että se vaatii hoitoa.

Ahdistuksen kanssa tulee kotikonstein parhaiten toimeen pyrkimällä hyväksymään se osaksi elämää. Jos ahdistusta koittaa paeta tai estää sen tulo mieleen, on ahdistus vain entistä useammin päällä.

Voit myös koittaa miettiä, millaisia muutoksia elämässäsi tapahtui niihin aikoihin, kun tämä epätodellisuuden tunne alkoi tai millaisia paineita koet elämässäsi nykyisin. Joskus ahdistusoireet tulevat pintaan jopa 6kk elämänmuutoksen jälkeen. Elämänmuutoksiin liittyvä ahdistuneisuus laantuu usein itsestään ajan myötä.

Ahdistus on tunteena liikkeellepaneva voima, joten se saattaa myös olla mielen keino sanoa, että jotain muutosta pitäisi tapahtua omassa toiminnassa tai suhtautumisessa itseen/ympäristöön, jotta kokisit vähemmän paineita/ristiriitaa.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ei se minulla ainakaan johdu tietokoneesta eikä sisäilmasta. Käynyt ulkoilemassa nyt päivittäin pitkillä lenkeillä ja nukkunut hyvin. Silti sama olotila jatkuvasti, herkeämättä, riippumatta siitä mitä teen. Se vaan on. Koko ajan. Ei siihen kiinnitä huomiota välttämättä mutta kyllä se kokoajan on.

Stressiä ei luulisi olevan kun ei ole mitään stressattavaa. Ehkä sydänsuruja myönnän olevan mutta tuskin se niistäkään johtuisi.. ahdistusta.. en tiedä.

くそっ!

Vierailija

Olotiloilla on psykiatrian ammattijargoniassa omat nimensä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Depersonalisaatio
Depersonalisaatio tarkoitta sitä, että kokee itsensä epätodelliseksi.
Derealisaatio tarkoittaa taasen, että kokee ympäristönsä epätodelliseksi.

Jälleen, kaikenlaiset mielen kommervenkit ovat aivan normaaleja ihan tavallisella kaduntallaajalla. Erilaiset stressi- ja pelkotilanteet luovat normaalisti tuntemuksia siitä, että tämä ei nyt ole todellista tai että minä en nyt ole tässä. Siinä vaiheessa kun tunne muuttuu pysyväksi, kroonistuu, tai ihminen itse hukkaa kosketuksen todelliseen maailmaan on kyseessä psyykkinen häiriö.

Väsymys, päihteet, kriisit, stressit, terveyden tila, voivat kaikki aiheuttaa erilaisia psyykkisiä oireita- se on aivan normaalia.
Itse olen huomannut, että jos nukun huonosti useampia öitä, menee aamu- ja iltapäivät usvassa. Tähän kun lisää stressitilanteita töissä ja perhe-elämän haasteita kotosalla, on välillä hyvinkin pöhelö olo.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Joo se on mielenkiintoista että miten mielenterveys asiat tulee ilman koputtamatta ja jää vaanii ihmisparkaa. Mä on sitä mieltä että ihmisiin kohdistuu heille tietämättömiä vaikutteita avaruudesta tai mistä lienee. Mä oon paljon tutkinut tätä ilmiötä koska mulla on näitä olotiloja päästä päähän jotka koko ajan vaihtelee. Kaikkin ärsyttävin on olotila joka on masennusta ilman mitään syytä, lisäksi ei ole energiaa tehdä mitään.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Jos ihmisen elämä ei ole mielekästä, niin hänen kuuluukin olla ahdistunut.

Esim Suomen leveysasteet ei kaikille sovi, eikä tarvikaan sopia. 1.2 miljoonaa suomalaista asuu jo muualla.

Jos päivät kuluu kahvin, tupakan, viinan, liikkumattomuuden ja katkerien ihmisten seurassa, niin kannattaa aloittaa uusi elämä puhtaalta pöydältä, eikä se vaadi muuttoa tai mitään muuta kuin päätöksen.

Jos ihminen haluaa palvella muita, esim kaupan kassalla, eikä saa tämmöistä työtä, niin se voi olla ahdistavaa. Toimisto/tutkimus/suunnittelutyö, missä ei olla tekemisissä ihmisten vaan roolien kanssa, on ahdistavaa.

Vierailija
grasshopper
Sisäilma-ongelmat aiheuttavat myös kuvailemasi oireet...

grasshopper.. lannistumaton hometaistelija.

Voisit aloittaa semmoisen TUNNISTA HOME -kuvaketjun Terveys-osastolle. Sinulta itseltäsikin kun löytyy peräti 700 kuvaa yhdestä ainoasta kohteesta?

Kuten asbestirakennukset aikoinaan, homekämpät ovat tänä päivänä se liian iso kissa pöydälle nostettavaksi.

Vierailija

Tänään rakennettavan talon oletetaan olevan käytössä vielä 80 vuoden päästä. Samalla oletetaan että koneellinen ilmanvaihto toimii ja on putsattuna käytössä sen 80 vuotta, tai talo homehtuu parissa viikossa.

Asun itse talossa, jossa ei ole muovista höyrynsulkua (enhän pidä muovisista vaatteistakaan enkä kumi-asuista). Jos makuuhuoneessa yöpyy ovi kiinni esim 2 tyyppiä, jotka ovat vetäneet koko päivän viinaa, niin siellä ei aamulla haise vanha viina, eikä mikään muukaan. Hengittävät talot on aivan mahtavia. Ei ole koneellista ilmanvaihtoa enkä tuuleta ikinä. Ilma on aina raikas.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Minä olen yhteisöstä ulkoistunut mies. huuh, huu.

Eipä onneksi huumehia tarvitse käyttää, kun asian voi nähdä muutoinkin hauskana. A:aan papereista voisi veistää D:een paperit, mutta joku potkaisee kuitenkin kutsunnoissa ämpärin perään. Et sä kuurokaan ollut, vaan älykäs. Luulit olleesi älykäs, mutta sen myös tiesit, että pystyit uskottavuuteen.

Hyvin polkee.

Vierailija

onko olo kuin olisit yhtä ja samaa kaiken kanssa, ja ikäänkuin kaiken mitä teet teetkin itsellesi?

Kumma kyllä, me olemme niin fyysisesti kuin henkisesti yhtä ja samaa tämän kaiken kanssa, sen todistaa jo tiedekin.

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Mulla oli pari vuotta sitten hartiat niin täysipainoisesti jumissa, että olin kuin kestokännissä. Vieläkin joskus yrittää, mutta siitä selviää kun tietää mistä se johtuu.

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Kaksintaistelu

- Viettelysten saari avartaa mielesi minulle, kuin asteittain poistuva pettymys tärkeydestäni suhteessa maailmaan, kirjailija sohi sanoja fläppi-taululle. Yleisö istui hiljaa, kukaan ei esittänyt kysymyksiä. Harmaita kärpäsiä kiipeili heidän käsillään ja jaloillaan. - Huitokaa ne pois, kirjailija pyysi. Ei elettäkään istujissa.

- Hej, onko täällä ketään, nainen huusi luokan ovelta ruotsalaisella korostuksellaan. Korkokengät putosivat pehmeään lattiaan.
- Voisitko vähän tarkentaa kielen laatua, kirjailija pyysi tussi naamansa vieressä. Hän oli valavinaan kauniita lauseita taululle, mutta pettymys oli entistä suurempi. Yleisö ei ollut tyytyväinen.

- Voinko avata ikkunan, nainen kirosi. Kärpäset lensivät ulos avoimesta ikkunasta. Ne kietoutuivat läheisiin katajiin. Kuusikon latvoissa loistivat kauniit johtotähdet.
- Siellä on kirjailijan kaunein istuin, mies ojentautui notkeasti ikkunalaudalle. Hän seisoi kolmannessa kerroksessa. Avoin ikkuna tuuletti maailman kauniiksi.

- Voisitko laskeutua alas, sillä maailmasi putoaa, nainen komensi ystävällisen kiivaasti.
- Sinä et ole tullut mitään voittamaan ja minä haluan nousta vielä tuonne kotkan perässä opiskelemaan sitä, mitä en voi tietää.
- Nerojen lauma sylkee sinut sieltä ulos, kun raakileen uunistaan.

Hyvin polkee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat