Roskapostia itselleni?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muutaman kerran Kunkku on saanut (roska)sähköpostia omasta osoitteestani itselleni samaan osoitteeseen. Mistä on kysymys? Onko koneeni kaapattu tms viruksen riivaama? Vai voiko olla olemassa toinen sama email osoite? Esim kuvitteellisesta hullu@kakku.vi osoitteesta on tullut samaan hullu@kakku.vi osoitteeseen roskapostia. Kertokaa viisaammat?

Kommentit (8)

Vierailija

Nah, nuo on silloin tällöin yleisiä viestejä, jotka näyttävät tulevan omasta osoitteesta. Lähettäjä on helppo väärentää...

Vierailija
kunkku
Muutaman kerran Kunkku on saanut (roska)sähköpostia omasta osoitteestani itselleni samaan osoitteeseen. Mistä on kysymys?

Todennäköisesti olet vain saanut roskapostia, jonka lähettäjätiedoissa (ns. From-kentässä) on sinun osoitteesi. Lapsikin voi väärentää kyseiset lähettäjätiedot ja usein tekeekin niin, koska ne perustuvat esim. siihen, mitä käyttäjä kirjoittaa sähköpostitunnusta ohjelmaansa määritellessään, joten ei tarvita muuta kuin kirjoitusvirhe.

Se, mistä viesti on todellisuudessa tullut, ilmenee tutkimalla sen ns. otsaketietoja, jotka normaalisti eivät ole näkyvissä. Lisäksi niitä pitää osata lukea oikein, ja niitäkin voidaan väärentää (joskin se on jo hankalampaa).

kunkku
Onko koneeni kaapattu tms viruksen riivaama?

Mahdollisesti on, mutta sillä ei ole tekemistä tuon roskaongelman kanssa. Internetiin kytketty kone kaapataan aika nopeasti ja siihen tulee viruksia, ellei sitä ole asianmukaisesti suojattu palomuurilla, viruksentorjunnalla, automaattisella järjestelmäohjelmiston turvapäivityksillä ja yleisellä varovaisuudella. Mutta tämä kai on nykyisin jo yleisesti tiedossa?

Vierailija

Pari omaakin osoitettani on "kaapattu" roskapostikäyttöön, kun olen ne jossain netissä julkaissut. Täältä on saattanut lähteä sellainen osoite kuin phony@luukku.com, jonka olen useasti antanut osoitteekseni. Nyt se lähettelee minulle itselleni tuohon samaan osoitteeseen roskaa.
Jos teistä on joku saanut siitä (roska)postia, niin minä en ole se takana ollut. Koko laatikko on lähes käyttökelvoton, mikään suodatus ei riitä.

Vierailija
Phony
phony@luukku.com..... Nyt se lähettelee minulle itselleni tuohon samaan osoitteeseen roskaa.
Jos teistä on joku saanut siitä (roska)postia, niin minä en ole se takana ollut. Koko laatikko on lähes käyttökelvoton, mikään suodatus ei riitä.

Valehtelet!
PRKL mä oon laittannu sulle jo 300e rahhaa. Mithän pillereitä en ole saanut! Jätkä vaan vejättää. Raja se on saatanna mullakin. PRKL. Näissä oli vielä "rahat takaisin jos ei pitene"-takuu. Lyheni vain. Onneksi akka lähti. Säästyivät ne rahat. Sataisen vielä laitan, mutta sitten pitää tulla salmiakkia postilaatikko sinisenä. Sano.

Uusimmat

Suosituimmat