opiskelian budjetti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka paljon rahaa menee opiskelialta kuukaudessa suunnilleen jos ei oteta huomioon vuokraa kun asuu yksin omassa kämpässä?

Jos jollakin on kokemusta opiskelu elämästä omassa kämpässä yksin niin paljon meni rahaa jos ei oteta huomioon vuokraa?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Itse (ehkä) lähdössä helsinkiin opiskelemaan ja tässä jotain laskeskellu ja kavereilta kyselly että paljoako menee, Hoas:ilta joku solukämppä n. 350e /kk ja ruoka/tarpeet toiset 300e.

Asumisen laadusta en tiiä tuossa, ei tietenkää mikää huippu mutta jonku 700e/kk niin iha hyvin elää.

Vierailija

Opiskelijana olen joskus joutunut vuokran ym. laskujen jälkeen pärjäämään n. 100e/kk, joskus vähemmällä. Hengissä ollaan vielä. Myönnän ettei se kovin mielekästä ole, mutta onnistuu kyllä. Jättämällä kaikki turhuudet pois ja käyttämällä vähän mielikuvitusta, ihminen pärjää yllättävän vähällä.

Jos elintarvikkeisiin yms. jää 200-300e/kk, niin pitäisi pärjätä jo hienosti.

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Oulussa asun, vuokra on hieman reilu 200e/kk (solu-asunto), josta asumislisän jälkeen jää maksettavaksi ~40e/kk, eli pyöreästi 200e/kk jää elämiseen. Kyllä tuolla elää, jos ei baareissa käy. Voin vain kuvitella, minkälainen tilanne esim. Helsingissä on.

Vierailija

350 euroa/kk soluasunnosta?

Itse asun tällä hetkellä kolmen hengen solussa(70 m2) Turussa, ja vuokrani on pyöreät 190 euroa/kk. Ruokaan(ja makeaan ) minulla menee suunnilleen 80-160 euroa/kk. Tietysti jos auton omistaa, niin joutuu maksamaan hyvinkin yli tonnin vuodelta vakuutuksiin, bensoihin, jne vaikka kuinka vähän ajaisi.
Kuitenkin minulla on suhthyvin varaa pitää autoa, kun kesäisin tulee säästettyä melko hyvin rahaa lukukaudelle, eikä hassaa rahaa turhuuksiin.

Muutan näiltä näkymin tuossa kesämmällä noin 26 neliön yksiöön, jonka vuokra on 250 euroa/kk(sisältää netin, sähkön ja veden).

Vierailija

Paljon rahaa menee ruuan ja vuokran lisäksi jos oletetaan että 150€ riittää kuukaudessa ihan hyvin ruokaan niin paljon muihin asioihin menee rahaa suunnilleen?

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Olisin halunnut opiskella jotain hienoa, mutta äly ei riittänyt. Täytyy työvoimatoimiston opetuksesta valita jotain. Työttömänäkään jaksa jatkaa, kun yhtä iloinen rahasumma tästäkin jää käteen.

Hyvin polkee.

Vierailija

Tukia tulee reilut 400€ kuukaudessa. Siitä vuokraan menee sellaiset 200€ (3 hengen solu. oma huoneeni on vähän yli 10 neliötä), ruokaan suunnilleen 100€ ja laajakaistaan noin 25€ kuukaudessa (asuntosäätiöni tarjoaa kyllä 1 gigabitin laajakaistan vuokrani yhteydessä, mutta en käytä sitä, koska sen käyttöä on rajoitettu). Loput 75€ voin käyttää mihin haluan.

Tolla kyllä elää, mutta ahdasta tekee, kun en ole vieläkään tottunut kämppiksiini. Ahdistaa suunnattomasti tieto siitä, että viereisissä huoneissa on lähes tuntematonta porukkaa.

Vierailija

Ottaako teistä kukaan opintolainaa tällä hetkellä? Jos joku on ottanu opintolainan niin paljonko saat opintolainaa tällä hetkellä?

Vierailija

Itselläni ei ole opintolainaa, mutta pari kaveria on ottanut molemmat semmoiset kolme tonnia parin vuoden aikana muistaakseni. Näillä kuitenkin on taloudellinen eläminen vähän niin ja näin.

Vierailija

Ite pitää kattoa alkaako ottaan lainaa, jonku 50e-100e/kk ehkäpä, noh ei oo viel varmuutta opiskelupaikasta joten sitä tietoa ekaks odotellessa

Vierailija

No itelläni menee niin, että aijon ehkä muuttaa (jos nyt pääsen amikseen) niin yksiöön, jonka vuokra olisi jotain 310-320€ ja saisin kyllä täyden asumislisän (kiitos sille, kun mutsi tulot kuukaudessa on alle 1500€ plus on vielä yksinhuoltaja), mutta eihän se 201€/kk riitä vielä vuokraa niin pitää ottaa varmasti opintolainaa, mutta siitä ei oo varmuutta paljon se olis se kuukausmäärä juttu, mutta ainakin 160€/kk saisin, mutta eihän sekään vielä riitä mihinkään se 40€ niin pitää kattoo paljon saisin sitä opintolainaa ja pystyyks mutsi tai faija auttaa vähän.

Että tällein mulla

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Aski42
No itelläni menee niin, että aijon ehkä muuttaa (jos nyt pääsen amikseen) niin yksiöön, jonka vuokra olisi jotain 310-320€ ja saisin kyllä täyden asumislisän (kiitos sille, kun mutsi tulot kuukaudessa on alle 1500€ plus on vielä yksinhuoltaja), mutta eihän se 201€/kk riitä vielä vuokraa niin pitää ottaa varmasti opintolainaa, mutta siitä ei oo varmuutta paljon se olis se kuukausmäärä juttu, mutta ainakin 160€/kk saisin, mutta eihän sekään vielä riitä mihinkään se 40€ niin pitää kattoo paljon saisin sitä opintolainaa ja pystyyks mutsi tai faija auttaa vähän.

Että tällein mulla

Neljälläkympillä saat helposti jo kuukauden ruuat, ostat lidlistä kahen kilon ranskis pusseja joiden kilohinta on 1 euro, niin saat 40 kiloa ransakaisia kuukaudessa joka on enemmän kuin tarpeeksi ruokaa yhdelle henkilölle.
Tosin ostamalla perunoita ja tekee siitä muussia tai jotai, niin varmaan kyllä voi saada ruuat vieläkin halvemmalla. Pyri tekemään itse kaikki ruuat, niin pystyy elelemään tosi heleposti pienelläkin rahamäärällä. Luonnostakin saat kerättyä voikukkia ruuaksi niin säästää siinäkin pienen summan rahaa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH

Neljälläkympillä saat helposti jo kuukauden ruuat, ostat lidlistä kahen kilon ranskis pusseja joiden kilohinta on 1 euro, niin saat 40 kiloa ransakaisia kuukaudessa joka on enemmän kuin tarpeeksi ruokaa yhdelle henkilölle.
Tosin ostamalla perunoita ja tekee siitä muussia tai jotai, niin varmaan kyllä voi saada ruuat vieläkin halvemmalla. Pyri tekemään itse kaikki ruuat, niin pystyy elelemään tosi heleposti pienelläkin rahamäärällä. Luonnostakin saat kerättyä voikukkia ruuaksi niin säästää siinäkin pienen summan rahaa.

Olisi hienoa, jos oman kämppäni lähettyvillä olisi Lidl. Ties kuinka paljon voisin vähentää kuukausittaisia ruokakustannuksiani. Lähin sijaitsee yli 5km päässä kämpästäni

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat