Stockmannin lihapullat

Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Kaupasta saatava jauheliha on usein vetelää, eikä muutenkaan ruokahalua herättävää. Itse haen jauhelihani kauppahallista, jossa valitsemani lihakimpale pistetään myllyn läpi. Hinta- / laatusuhde erinomainen.

Sitten asiaan:

[size=150:2l9nriod]Stockmann päiväsi lihapullapaketit uudelleen[/size:2l9nriod]

Julkaistu: 21.4.2008 21:51

Stockmannin lihapullat maistuivat tavallista kuivemmilta ja hieman vanhan makuisilta Jari Mäkisen ruokapöydässä.

Epäilys heräsi, joten Mäkinen kaivoi pakkauksen esiin. Siinä olikin kaksi tarraa päällekkäin. Vanhemmassa hintatarrassa olevan merkinnän mukaan pakkauspäivä oli 5. 4. ja viimeinen käyttöpäivä 8. 4. Päällimmäisessä uudessa lapussa merkinnät olivat 7. 4 ja 9. 4. Uudessa tarrassa hintakin oli kalliimpi.

Mäkinen kävi antamassa palautetta tavarataloon, josta todettiin, ettei "näin meillä kyllä tapahdu".

Rahojen palautuksen ja parin kahvikupongin lisäksi pyydettiin olemaan kertomatta lehdistölle, sillä "tästä voisi tulla skandaali".

Skandaaleja onkin nähty esimerkiksi Ruotsissa. Siellä paljastui viime vuonna tapauksia, joissa jauhelihan päiväysmerkintöjä oli käpälöity.

Laatupäällikkö Markus Luhtala Stockmannilta myöntää, että lihapullien tapaukseen liittyy selkeä inhimillinen virhe.

"Kyseiset Stockmann Meals -lihapullat oli paistettu lauantaina 5. 4. ja niitä myytiin erikoishintaan Hulluilla päivillä. Tuotetta olisi pitänyt myydä samalla hinnalla ja -päiväysmerkinöillä 8. 4. saakka. Ohjeiden vastaisesti joku kuitenkin hinnoitteli pakkaukset maanantaina uudelleen normaalihinnalla ja samalla onnistui sekoittamaan vielä päiväysmerkinnät.

"Iso virhe on tapahtunut jo siinä, että tuote on hinnoiteltu uudelleen. Niin ei olisi missään nimessä saanut tehdä. Sen lisäksi tässä on mokattu päiväysmerkintöjen kanssa", Luhtala toteaa.

Hänen mukaansa se hyvä puoli tapauksessa on, että se paljasti järjestelmästä heikon kohdan.

"Vaikka niin tiukkaan ja tarkkaan on ohjeistettu myymälöitä ja henkilökuntaa, tässä paljastui, että Hullujen päivien jälkeen on mahdollista tehdä mainitunlainen virhe."

Hänen mukaansa perusperiaate on se, että esimerkiksi vaatteita ei myydä Hullujen päivien hinnalla enää päivien jälkeen. Nyt joku oli soveltanut samaa periaatetta elintarvikkeisiin.

"Emme ole riittävän selkeästi osanneet kertoa porukoille, miten tässä toimitaan."

Luhtalan mukaan Stockmannilla tuotteet otetaan pois normaalisti myynnistä jo päivää ennen viimeistä käyttöpäivää.

Lähde.

Kommentit (11)

Vierailija

Olin yläasteella eräässä kaupassa työharjoittelussa, siellä joutui poistamaan muovit lihapaketeista, joissa oli viimeinen käyttöpäivä ja pakkaamaan ne uudestaan/ laittamaan uusi lappu, jossa oli uusi päivämäärä.
Itse en osta koskaan kaupassa pakattuja tuotteita, kerran jauheliha haisi sian(tai kauppiaan) ulosteelle.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005
fenomenologi
Olin yläasteella eräässä kaupassa työharjoittelussa, siellä joutui poistamaan muovit lihapaketeista, joissa oli viimeinen käyttöpäivä ja pakkaamaan ne uudestaan/ laittamaan uusi lappu, jossa oli uusi päivämäärä.
Itse en osta koskaan kaupassa pakattuja tuotteita, kerran jauheliha haisi sian(tai kauppiaan) ulosteelle.

Reps! Minä kyllä ostan aina kaupassa pakattua jauhelihaa, koska suojakaasuun pakattujen jauhelihojen koostumus on jotenkin karkeampaa, ja jotain ikäviä sitkeitä narisevia osiakin on mukana. Olen melkein mieluummin ilman kuin ostaisin suojakaasutavaraa.

Siitä on nyt joitakin kuukausia aikaa, kun Aamulehti (muistaakseni) testasi pirkanmaalaisten kauppojen jauhelihoja, ja mikrobimäärät ylittivät sallitut rajat yli puolessa testatuista. Arveltiin, että vanhoja jauhelihan jämiä oli sotkettu tuoreemman joukkoon. Ilmeisesti tuo vanhan uutena myyminen on yllättävän yleistä.

Vierailija

Olin aikoinaan eräällä Stockmannilla töissä ja niiden lihojenkin parissa tuli päiviä vietettyä. Sen verran mainittakoon niiden puolustukseksi, että kyllä laatupolitiikka oli huolellista. "Vanhentuvan oloisia" tuotteita ei saatu myydä kuin myyjille . Jossain vaiheessa sekin muuttui pääsääntöisesti kielletyksi.

Tahalteen tuon tyylisiä tempauksia ei siellä tehty. En tosin tiedä kyseistä myyjää ja hänen motiivejaan, mutta mahdollisesti hän on aikonut vaihtaa hintoja hullujen päivien jälkeen pakkauslaitteella, joka antaa hinnat valmiiksi ja tällöin myös "parasta ennen" päivän automaattisesti jos ei sitä muista muuttaa (näin muistelisin).

Toisaalta siellä on kaikki myyjät aika hulluina hullujen päivien jälkeen.

Vierailija

Nakkipaketin ostanut mies soitti terveystarkastajalle:
M: "Ostin nakkipaketin juuri ja se on pilaantunut "
TT: "Mistä niin päättelet?"
M: "Se haisee"
TT: "Mille se haisee?
M: "Kuin ukkosen iskemä pirun raato "
TT: "Hah, hah, kuin ukkosen iskemä... ... Vie se takaisin kauppaan. "

Vierailija

Pari kertaa kun olen ostanut kaupassa liha/salaattitiskillä pakattavaa salaattia, niin siinä on ollut palasia, jotka ovat maistuneet homeelle. Jos yhdenkin kerran kokee tällaista, niin meneehän siinä luottamus, ei tee mieli ostaa toista kertaa vaikka se olisikin ollut yksittäistapaus. Vielä pahempi tilanne on, jos ostaja on uusi asiakas, joka saa heti alkuun huonon kuvan kaupan "valikoimista".

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Tiedän kyllä että pilaantunut ruoka voi aiheuttaa vakaviakin seurauksia mutta en oikein jaksa kuitenkaan suhtautua tämänkaltaisiin keskusteluihin kovin vakavasti. Asuin 5v maassa jossa liha piti hakea torilta aikaisin aamulla, sillä klo 9 mennessä se oli niin pahasti kärpästen kiusaamaa ettei sitä enää ainakaan eurooppalainen viitsinyt ostaa. Eikä niitä tietenkään säilytelty kylmätiskeissä kun ei niitä ole siellä olemassakaan, ne roikkuivat trooppisessa lämmössä "mureutumassa". Tuollainen elämä antaa tervettä perspektiiviä tähän viimeisten myyntipäivien rasittamaan hygieniakulttuuriin.

Vierailija

Ei se ruoka ihan hetkessä pilaannu. Eikö itseasiassa ihmisen elimistö liharuoan suhteen juurikin suosi raatoja ja ei niin tuoreita elukoita, siksihän liha pitää kypsentääkin. Monenko hampaat uppoaa vasta tapettuun lämpimään sikaan?

Itse suosin nimenomaan punaisen lapun tuotteita edullisempia ja ei se päivä enemmän ole ratkaiseva. Eipä mene hukkaan. Toinen asia on tuo, että kauppias kusettaa koko päivämäärän siitä on kyllä tekijä laitettava vastuuseen.

Oli aikoinaan kaveri, joka ei syönyt päivän vanhaa ruokaa. Siis teki tänään jos ei syönyt niin roskii. Siis aivan sairaan ''ylihygieeninen'' tuon ruan suhteen.

Jotenkin ärsyttää turha nirsoilu aikuisilla ihmisillä. 100 tai vain 50 v sitten ei ollut monella edes jääkaappia, mutta silti Suomessa pärjättiin. Sama juttu pätee moneen muuhunkin asiaan. Lapsi menee pesuveden mukana.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jauhelihaa voi tehdä itse helpoimmin pakastimessa kohmetetuista kuutioista. Sula liha tuppaa muuttumaan muusiksi tukkien ruuvin ainakin heikompilaatuisissa myllyissä. Kun jauhelihan jauhaa itse, voi lihapullataikinan kaipaaman sipulinkin jauhaa siinä sekaan.

Ruoan hinta on rajussa nousussa. Imperiumin vastaisku on jottei osta pitkälle jalostettuja. Ja kelpuuttaa myös "huonompilaatuista" materiaalia. Tässä se tarkoittaa esimerkiksi rustoisia osia. Myös kannattaa harkita kesälampaita ja jopa kesäpossuja. Jos on tilaa tontilla. Kaksi lammasta ja yksi possu voisi olla muutaman hengen perheelle sopiva. Syksyllä pakastetaan. Pitää olla luonnollisesti tyhjiöintivehje, jotta lihat saa pakkaseen ilmatiiviinä. Ilma härskiinnyttää muuten talven aikana rasvat.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Sota-aikaan sikoja pidettiin jopa kerrostalon kylppärissä. "Naapurin sika" sai uuden merkityksen. "Kansanhuolto. Meidän naapurissa asuu sika!". "Mitä sitten, niin meilläkin".
Monen pientalon tontille se kyllä sopisi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miten kauppahalleissa hoituu myllyjen putsaus? Jokaisen puolen kilon jauhatuksen jälkeen? Jos nimittäin harvakseltaan jauhetaan, on myllyssä menossa melkoinen bakteerirumba väliajalla. Vai onko mylly väliajat jääkaapissa?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Miten kauppahalleissa hoituu myllyjen putsaus? Jokaisen puolen kilon jauhatuksen jälkeen? Jos nimittäin harvakseltaan jauhetaan, on myllyssä menossa melkoinen bakteerirumba väliajalla. Vai onko mylly väliajat jääkaapissa?

Stockmannilla ainakin (olettaisin että muuallakin) lihamyllyt oli kylmähuoneessa (n. 2-4 astetta C) ja ne oli jatkuvassa käytössä pitkin päivää. Päivän päätteksi myllyt purettiin, irrotettavat osat tiskiin, ja itse myllyn putsasi siivooja. Myllyjä oli tosiaan useampi ja puhdas otettiin käyttöön, kun joku halusi esim. siasta täysin vapaata jauhelihaa tai maksaa.

Kauppahalleista en tiedä.

Uusimmat

Suosituimmat