Viisaudenhampaat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Puuh... Minulla puhkesi viisaudenhampaat pari vuotta sitten, eikä niistä ole ollut haittaa kunnes nyt. Vaihteleva ikävä kipu ollut viikon ajan, kun toinen viisaudenhammas on ikävästi työntänyt ientä hampaan päälle. Tämä tuntuu pahalta etenkin syödessä. Onneksi hankin särkylääkkeitä, niin nyt pystyy keskittymään siedettävämmin askareisiin. Täytynee kuitenkin mennä hammaslääkäriin näiltä näkymin(kauhu).
Minulla on kolme viisaudenhammasta. Näistä yksi on puhjennut, yksi osittain ja yksi on ikenen alla.

Minkälaisia kokemuksia muilla on viisaudenhampaista. Negatiivisia, neutraaleja, kenties jopa positiivisia?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

juu...
pois vaan.
puudutus, eikä satu yhtään.
Kuuluu rutinaa ja leuka notkuu, sitten ne onkin jo poissa...
veri virtaa ja tupot suussa meet kaupungille puudutuksissa syömään jäätelöä, joka valuu pitkin leukaa kun et tunne mitään.

sitten joudut syömään pari viikkookin mahollisesti buranaa vähän väliä.
se on v*******ta, mutta voittaa syömättä jättämisen.

EDIT:
mulla kyseinen operaatio vaati ikenien veistelyä, että saattoi siitä johtua kovin pitkä kipu operaation jälkeen.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minulta poistettiin, kun eivät kuulemma mahdu leukaan. Täyspuudutus, kruntsis ja sain vielä hampaatkin mukaan. Päivän verran oli ikävä olo ja veren maku suussa, mutta koska minulla menee kaikki haavat äkkiä umpeen, jo seuraavana päivänä pystyi syömään normaalisti (jos kohta ei ihan näkkäriä).

Alaleukaan eivät ole ilmeisesti tulossakaan, poistetut olivat yläleuasta kotoisin. Nyt niistä tulee varmasti uniikit korvakorut, luulen ma.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Mulla poistettiin viimeiset kolme syksyllä vaikka ne ei vielä lainkaan oireilleet. Kivutonta hommaa oli puudutuksen avulla. Tai no hiukan jomotti kun puudutus loppui, mutta en ees buranaa tarvinnu.

Kaikki meni helposti vaikka yhden kohdallla lekuri meinas että saattaa poski turvota, koska juuri katkes ja se piti kaivaa esiin. Vaan toisin kävi: ei turvotusta ja kaikista toivuin parissa päivässä. Hampaat otin talteen muistoksi.

Mulle hammaslääkäri näytti "kynäkamerakuvia" hampaista ja kaikki oli ihan kariesta täynnä. Itse ensin ajattelin, että kuvat ei voi olla oikeita, mutta näin monitorista kun kuva liikkui kameran mukaan ja sit lekuri painoi still-nappia ja kuvasta näkyi pahaa jälkeä. Siksi kuulemma kannattaa poistattaa kun vielä ovat suht ehjiä: Saa helpommin otteen ja vedettyä pois.

Mutta toisilla näkyy poisto aiheuttavan jopa 5 päivän appelsiiniposken. Ei kai sitä voi tietää etukäteen.

Vierailija

Valheita valheita valheita! Paljonko hammaslääkäriliitto maksaa teille kun levitätte tuollaista?? KAIKKI hampaisiin liityvä on automaattisesti mielettömän kivuliasta.

Terevisin,
nimim. "Kuusi hammasta mustana mädästä mutta en mene hammaslääkäriin IKINÄ!"

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
jm
Valheita valheita valheita! Paljonko hammaslääkäriliitto maksaa teille kun levitätte tuollaista?? KAIKKI hampaisiin liityvä on automaattisesti mielettömän kivuliasta.

Terevisin,
nimim. "Kuusi hammasta mustana mädästä mutta en mene hammaslääkäriin IKINÄ!"

Minulla lukee hammaslääkäriaseman potilastiedoissa "Vaatii puudutuksen tai puree".

Vierailija

On muuten aika ikävän näköistä juurihoidot, leikkaukset sun muut sivusta katsottuna. Olin armeijassa jonkin aikaa hammaslääkärin apulaisena ja oli hyvin mielenkiintoista että ellottavaa katsella kun kaveri pistää toisen suuhun veitsiä, koukkuja, poria, jne. Itse lähinnä käytin imusuutinta potilaan suussa ja ojentelin niitä instrumentteja käskystä itse toimenpiteissä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Poison dart frog
On muuten aika ikävän näköistä juurihoidot, leikkaukset sun muut sivusta katsottuna. Olin armeijassa jonkin aikaa hammaslääkärin apulaisena ja oli hyvin mielenkiintoista että ellottavaa katsella kun kaveri pistää toisen suuhun veitsiä, koukkuja, poria, jne. Itse lähinnä käytin imusuutinta potilaan suussa ja ojentelin niitä instrumentteja käskystä itse toimenpiteissä.

Yök. En kykenisi.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Kaikki neljä viisaudenhammasta poistettiin aikaoinaan. Muutama piti lyödä taltalla palasiksi ja kaksi poistaa hammaskirurgilla. Kirurgikin joutui 2 tuntia taistelemaan yhtä hammasta. Niin koukkuset juuret oli. Oli pakko ommella ja leuka oli kipeä monta päivää. Sain onneksi reseptisärkylääkkeet. 5mk pilleri. Suu ei auennut pariin päivään, kun oli niin jumissa. Varovasti pystyin keittoa ryystämään lusikasta.

Että sinne vain hammaslääkäriin Totta joka sana. Oli ne lujassa mulla.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Minulla oli tässä jonkin aikaa sitten viisauden hammas kipeä, mutta se meni onneksi ohitse ajallaan. En haluaisi ottaa sitä pois, kun viisauden kanssa muutenkin on jo ongelmia...

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

On puhjenneet viisaudenhampaat, mutta eipä noista mitään haittaa ole. Lääkäri sanoi aikoinaan, et soittele sitten jos alkaa särkeä tms.

Luulisin, että moni hätääntyy heti kun pikkasenkin vihlasee. Voinee olla, et ajan kanssa rauhoittuu. Kyllä kai se vauvoillakin tuntuu kun ikenen läpi työntyy hampaat.

On se outo tää ihmisen keho. Toisaalta niin nerokas, mutta toisaalta tuntuu niin kesken eräiseltä. Miksi esim selkä on niin herkkä ja arka paikka? Yks väärä nosto tai liike niin loppuelämän paskana.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Vpää
On puhjenneet viisaudenhampaat, mutta eipä noista mitään haittaa ole. Lääkäri sanoi aikoinaan, et soittele sitten jos alkaa särkeä tms.

On se outo tää ihmisen keho. Toisaalta niin nerokas, mutta toisaalta tuntuu niin kesken eräiseltä. Miksi esim selkä on niin herkkä ja arka paikka? Yks väärä nosto tai liike niin loppuelämän paskana.

Toisaalta on noista voinut ennen olla hyötyäkin, muistelisisinkin näin että ne viisauden hampaat syntyi rehunsyöntiä varten. Ennen myöskin hampaat rikkoutuivat pois helpommin kun ei ollut mitään kunnon hampaitten pesu välineitä, niin nämä "extra" hampaat sitten pitkitti elämän mahdollisuutta kun pystyit niiden avulla syömään monia vuosia kauemmin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

On puhjennu kaikki neljä, mutta alhaalla toinen on vielä puoliks ikenen alla. Pesen muuten hampaat 2-4krt/kk ja syön epäterveellisesti, mutta silti ei ole ikinä ollut mitään reikiä. En oikein jaksa uskoa näihin hammaslääkäreiden yms. väittämämiin hampaiden pesusta ja muusta. Itse uskon, että hampaiden kunto on suurimmaksi osaksi ravinnosta ja syljestä kiinni, eikä millään ulkoisilla käsittelyillä ole kuin marginaalista vaikutusta.

Vierailija

Älkää imeessä niitä viisudenhampaita tuosta vain antaga hambaarstin nyppäistä! Minulla on viel yks jälel ja tundu, että se on hambaist tärkein!

Vierailija

(Tämä on kirjoitettu ihan vakavassa mielessä ja tietoa on; kaikki neljä omaani on poistettu. Yksi lähiomaiseni on hammaslääkäri, jonka kanssa olen vuosien saatossa keskustellut paljonkin aiheesta.)

Viisaudenhampaat "puhkeavat" yleensä vasta lähes aikuisiässä, yksilöllisiä eroja toki on. Sen vuoksi niitä kutsutaankin v-hampaiksi. Koko hammaskalustoa ajatellen niiden purenta-arvo on vain noin 1%, joten syömisen kannalta niiden merkitys on lähes olematon. Lisäksi niiden hammaskiille ja luu ovat heikommat kuin muilla hampailla.
Yksilötasolla on "helppoja" v-hampaita ja "vaikeita" sellaisia. Itselläni oli vaikeat, koska ne eivät mahtuneet kunnolla kasvamaan niille tarkoitettuun tilaan, vaan ne kasvoivat (varsinkin alahampaat) osittain leukaluun sisään.
Tästä seurasi se, että niitä ei voinut vetää pois normaalin hampaan lailla, vaan ne piti ensin pilkkoa paikallaan ja sitten leikata pois osa kerrallaan. Operaatio molempien hampaiden kohdalla kesti lähes tunnin. Olin molempien alahampaitteni poiston jälkeen pari päivää sairauslomalla säryn ja verenvuoden tähden. Lisäksi jouduin syömään antibioottikuurin.
Vastapainoksi tiedän ihmisiä, joilta viisaudenhampaat yksinkertaisesti vain poistettiin, 2 tai jopa 4 kerralla, ja asiasta ei seurannut sen kummempaa.
Nyrkkisääntönä voitaneen kuitenkin pitää, että nuorena aikuisena (20-25 vuotiaana) ne kannattaa poistaa; myöhemmässä iässä niistä on vain lisääntyvää harmia.

Vierailija

Tunnen jo nyt kauhua kun ajattelen tulevia viisauden npoistojani. Vaikka se ei ehkä satu ollenkaan, mutta aina on entäs jos?... ja myöskin se yököttävyys ja inho kun kuuluu krunts ja kun tuntee kun hammaslääkäri vetää hammasta oikein olan takaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat