Kysymys homeesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulle tarjottiin työtä, missä pitäisi työskennellä muutama viikko vahvasti homeen hajuisessa korjauskohteessa.

Uskaltaako ottaa vastaan ? Toisaalta ei ole muutakaan tuloa. Työssä ei voi käyttää mitään hengityssuojaimia, koska siellä on muutenkin kuuma ja pitää puhua koko ajan kännykkään ja muille.

Jos selviän 4-8 viikkoa, niin sitten se olisi ohi ja saisin kesälomarahat perheelle. Mutta voiko mennä terveys loppuiäksi ?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minulle tarjottiin työtä, missä pitäisi työskennellä muutama viikko vahvasti homeen hajuisessa korjauskohteessa.

Uskaltaako ottaa vastaan ? Toisaalta ei ole muutakaan tuloa. Työssä ei voi käyttää mitään hengityssuojaimia, koska siellä on muutenkin kuuma ja pitää puhua koko ajan kännykkään ja muille.

Jos selviän 4-8 viikkoa, niin sitten se olisi ohi ja saisin kesälomarahat perheelle. Mutta voiko mennä terveys loppuiäksi ?

Vierailija

Yksi kolmesta ihmisestä saa oireita homeelle altistumisesta. Tälle yhdelle voi jäädä pysyviä terveydellisiä haittavaikutuksia pitkän altistumisen jälkeen. Esim. yliherkkyys homeelle.

Oletko sinä se yksi kolmesta? Mene ja tiedä.

Vierailija
Boysen

Katso homepölykeuhko googlettamalla.

Vierailija

author="<a href="http://www.sisailmayhdistys.fi/portal/terveelliset_tilat/terveysvaikutukset/mikrobien_terveyshaitat/">Linkki</a>" kirjoitti:
Homepölykeuhko

Kosteusvauriorakennuksissa vain harvat voimakkaasti altistuneet saavat homepölykeuhkon (alveoliitin), joka on hometai sädesieni-itiöiden aiheuttama keuhkorakkuloiden allerginen tulehdus. Homepölykeuhkolle tyypillisiä oireita hengitystieoireiden lisäksi ovat selittämätön kuumeilu, lihasja nivelkivut, päänsärky, pahoinvointi, oksentelu, ruokahaluttomuus tai laihtuminen. Mikäli homepölykeuhko todetaan, tärkeintä on altistuksen lopettaminen, jolloin homepölykeuhko voi parantua täysin oireettomaksi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Boysen

Kannattaa käytää hengityssuojainta, sellaista kuminaamaria. Kyllä siihen tottuu, vaikka kuuma olisikin. Kyllä sen kanssa puhuakin voi lähietäisyydellä olevalle henkilölle, mutta kännykkä kannattaa sammuttaa ja jättää autoon tai työmaakoppiin.

Vierailija

Hengityssuojain on ihan EHDOTON, eikä mikään paperinen lappu vaan sellainen kuminen puolisuojain. Aikanaan olen noita home/asbesti purkuja tehnyt ja kurssit käynyt ja en kyllä ikinä ole kumpaakaan purkanut ilman suojaimia. Miksi ei voi käyttää suojainta? Epäilenpä, että lakikin vaatii käyttämään sitä, ainakin asbestin kohdalla ollaan hyvinkin tarkkoja. Ethän vaan ole tekemässä pimeää urakkaa?

Home voi aiheuttaa esim. keuhkovaurioita, allergisia reaktioita, tulehduksi mm. silmiin ym. jotkut lajeista ovat myös myrkyllisiä.

Mene ihmeessä purkuhommiin, jos kerran hyvin maksetaan, mutta vaadi myös suojaus. Paskamaisia ja paskaisiakin nuo monesti ovat, mutta rahan edestä sitä tietysti seisoo vaikka päällään sonta-altaassa.

Vierailija
Peksu
Miksi ei voi käyttää suojainta? Epäilenpä, että lakikin vaatii käyttämään sitä, ainakin asbestin kohdalla ollaan hyvinkin tarkkoja. Ethän vaan ole tekemässä pimeää urakkaa?

Kotitalousvähennyksen takia pimeää rakennusurakkaa ei enää taida juuri ollakaan. Mutta tässä asiakas on iso firma.

Minä en voi käyttää hengityssuojainta kahdesta syystä. Pitää puhua paljon, ja toiseksi, kyseessä on toimistorakennus, missä (oma teoriani) paikallisen vesivahingon takia vain yksi huone on homeessa. Kukaan muu lähistöllä ei saa nähdä suojainta, ettei synny paniikki. Ja koska firma kiistää homeen (oma teoriani) (vaikka haju on ihan selvä), niin minun pitäisi olla kuin vuoristo-ilmassa. Olenhan ulkopuolinen ja puolueeton, jota uskotaan.

Se on iso menetys firmalle, kun jotkut sieltä ovat jo joutuneet usean kuukauden sairaslomalle, ja näistä ne kai nyt kiistelee. Onko kellään kokemusta otsonoinnista ? Ehtiikö viikonlopun aikana ?

Vierailija
Boysen
Peksu
Miksi ei voi käyttää suojainta? Epäilenpä, että lakikin vaatii käyttämään sitä, ainakin asbestin kohdalla ollaan hyvinkin tarkkoja. Ethän vaan ole tekemässä pimeää urakkaa?

Kotitalousvähennyksen takia pimeää rakennusurakkaa ei enää taida juuri ollakaan. Mutta tässä asiakas on iso firma.

Minä en voi käyttää hengityssuojainta kahdesta syystä. Pitää puhua paljon, ja toiseksi, kyseessä on toimistorakennus, missä (oma teoriani) paikallisen vesivahingon takia vain yksi huone on homeessa. Kukaan muu lähistöllä ei saa nähdä suojainta, ettei synny paniikki. Ja koska firma kiistää homeen (oma teoriani) (vaikka haju on ihan selvä), niin minun pitäisi olla kuin vuoristo-ilmassa. Olenhan ulkopuolinen ja puolueeton, jota uskotaan.

Se on iso menetys firmalle, kun jotkut sieltä ovat jo joutuneet usean kuukauden sairaslomalle, ja näistä ne kai nyt kiistelee. Onko kellään kokemusta otsonoinnista ? Ehtiikö viikonlopun aikana ?

http://ouka.fi/pora/tietopankki/sisailmasto4.htm
Linkistä lainattua, "korjaustyön aikana itiöpitoisuudet nousevat todella korkeiksi"
Minä en lähtisi korjaamaan millään rahalla ilman suojaimia(enkä suojaimien kanssa), kannattaa ottaa huomioon että normaalissa hometalossa asuvat saavat erittäin pieniä määriä itiöitä keuhkoihinsa, korjatessa niitä voi tulla miljoonakertaisesti.
Korjattava alue pitäisi lisäksi eristää niin etteivät itiöt leviä muualle rakennukseen.

Vierailija

Jahaa, eli salailla pitää...

Minulla on ainakin vähän huonoja kokemuksia tuollaisista "vain yksi huone on homeessa" paikoista... Yleensä vähänajan päästä puretaan sitten seuraava huone jne. Siirretään tavallaan pakollista työtä ja aiheutetaan näin lisää työtä ja kustannuksia. Jos yksi huone on homeessa, niin kyllä se home on monesti rakenteita pitkin mennyt muuallekin. Ja jos ei ole niin itiöt kyllä leviävät jos suojauksia ei voi tehdä tuon "salailun" vuoksi kunnolla. Hieman epäilyttää tämä... Elä ota itsellesi ainakaan mitään vastuuta jos lähdet tuommoiseen urakkaan ja myöhemmin paljastuu, että et ole saanut kaikkea hometta pois ja lisäkorjauksia on tiedossa.

Otsonointia olen tehnyt muutamissa paikoissa. Perjantai iltana päälle ja maanantai aamuna pois eli kyllä ehtii viikonlopun aikana. Riippuen millainen tuo työtila on niin ennen otsonointia olisi hyvä tiivistää teipillä/muovilla yms. ainakin kaikista isoimmat reiät. Otsonista ei ole juurikaan hyötyä jos pääsee kaikki karkaamaan otsonoitavasta tilasta. Muistahan myös, että sinne tilaan mikä otsonoidaan ei ole sitten kellään hyvä mennä, saattaapi tulla noutaja.

Tuosta otsonoinnista kannattaa kysyä joltakin asiantuntijalta. Itselläni noista hommista on aikaa jo taistakymmentä vuotta, joten tuon otsonoinnin kohdalla on vähän jutut päässeet unohtumaan, varsinkin kun en sitä kovin monesti ole edes tehnyt.

Vierailija

En ole menossa korjaamaan mitään. En ole niin edes väittänyt. Ajattelin otsonoinnilla parantaa omaa viihtyvyyttäni.

Olen menossa koe-eläimeksi. Ei ehkä ihan koulutusta vastaavaa hommaa, mutta kohtuu hyvä palkka, eikä köyhällä ole varaa nirsoilla.

Työn ohessa teen tavallisia toimistotöitä, etten herätä epäilyksiä.

Firma ilmeisesti kiistää koko homeen, vaikka haju yhdessä huoneessa oli selvä ja voimakas. Muut huoneet missä kävin oli ok. Ja tuossa huoneessa todellakin (vain) lotrattiin vedellä, koska siellä tehdään kemiallisia analyysejä.

Vierailija

Lainaa tai vuokraa astmaatikon kypärä, sellainen paristolla toimiva huppu, joka pitää ylipaineen kypärän sisällä. Selitä, että teet työsi ohella tutkimusta uuden kypärän toimivuudesta; älä puhu homepeloistasi mitään. Puhelut voit hoitaa hands freella ja jos joskus joutuisit vähäksi aikaa riisumaan kypärän vaikka aterianeuvottelun ajaksi, se ei tilannetta pahenna.

Vierailija
Boysen
Olen menossa koe-eläimeksi. Ei ehkä ihan koulutusta vastaavaa hommaa, mutta kohtuu hyvä palkka, eikä köyhällä ole varaa nirsoilla.

Tämä ei ole suositus, mutta homeesta on sellainen kokemus että se ei ole lyhytaikaisessa altistuksessa niin vaarallinen. Sitten jos sille on herkistynyt, käy huonosti sellaisissakin kohteissa missä terve ei saa oireita. Kyse on siis siitä onko aika tarpeeksi pitkä.

Otsonointi auttaa jonkin verran, Elixaireja kannattaa hankkia useita kappaleita ja pitää niitä täpöllä. Ja ikkunat auki kun on paikalla. Jos vesivahinkopaikka on tiedossa niin siitä vaan kakkoskakkosesta ja rakennusmuovista eristys ympärille ja kuivuri sisään hormiin kytkettynä, alipaine pitää itiöt poissa muista tiloista.

Vierailija
acedia
Boysen

Tämä ei ole suositus, mutta homeesta on sellainen kokemus että se ei ole lyhytaikaisessa altistuksessa niin vaarallinen. Sitten jos sille on herkistynyt, käy huonosti sellaisissakin kohteissa missä terve ei saa oireita. Kyse on siis siitä onko aika tarpeeksi pitkä, 2kk kuulostaa jo aika pitkältä.

Otsonointi auttaa jonkin verran, Elixaireja kannattaa hankkia useita kappaleita ja pitää niitä täpöllä. Ja ikkunat auki kun on paikalla. Jos vesivahinkopaikka on tiedossa niin siitä vaan kakkoskakkosesta ja rakennusmuovista eristys ympärille ja kuivuri sisään hormiin kytkettynä, alipaine pitää itiöt poissa muista tiloista.

Vierailija

Sinänsä kummallinen työpaikka. Minun etiikallani en suostuisi tuollaisen yrittäjän palkkalistoille, joka tietoisesti altistaa (?) työntekijänsä moisen riskin alaiseksi. Kysyjä on tässä tapauksessa vain pieni sijaiskärsijä.
Ehdottaisin konsultointia paikkakunnan terveystarkastajan kanssa!

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Tarkkailija
Sinänsä kummallinen työpaikka. Minun etiikallani en suostuisi tuollaisen yrittäjän palkkalistoille, joka tietoisesti altistaa (?) työntekijänsä moisen riskin alaiseksi. Kysyjä on tässä tapauksessa vain pieni sijaiskärsijä.
Ehdottaisin konsultointia paikkakunnan terveystarkastajan kanssa!

Taysin samaa mielta. Jossain haisee nyt muukin kuin home...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat