Tiedekirjallisuus kiertoon !

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs, olen foorumin uusi käyttäjä ja tietenkin haluan heti ensimmäiseksi avata uuden aiheen. Haluaisin kysellä kaikilta käyttäjiltä heidän lukemistaan tiedekirjoista . Eli tarkoitus olisi saada suosikki kirjat kaikkien tietoon . Itse olen eniten kiinnostunut fysiikkaa , matematiikkaa ja tähtitiedettä käsittelevästä kirjallisuudesta , mutta tärkeintä olisi kuitenkin että saataisiin aikaan listaa hyvistä, selkeistä ja tieteellisistä teoksista.

Itse sain juuri eilen loppuun Stephen Webbin Missä kaikki ovat kirjan ja voin lämpimästi suositella kaikille Fermin paradoksista kiinnostuneille.
Pahoittelen huonoa kirjoitus asua ja muutenkin tökeröä kieltä , kuten sanottu olen uusi näissä puuhissa.

Edit : korjailin vähän kirjoitusasua kaikkien viihtyvyyden takaamiseksi.

Sivut

Kommentit (22)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
peippo
E=mc^2

-maailman tunnetuimman yhtälön elämänkerta.

No joo on tämä ihan ok kirja vaikkei siinä paljoa fysiikasta oppinutkaan, mutta ihan mielenkiintoista historiaa siinä oli.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Mahtavaa. Aina kun vittuilee yhdyssanavirheistä, on se kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Mutta vaihteeksi vakavasti. Suomalaisista selkeästi aktiivisimmin tieteen popularisoinnin saralla on kunnostautunut tunnetusti Esko Valtaoja, jonka tuotannosta "Kotona maailmankaikkeudessa", "Avoin tie" ja "Ihmeitä" löytyvät omasta kirjahyllystänikin vain sen takia että voisin lainata niitä kavereilleni. Suosittelen lämpimästi. Dawkinsin tuorein, ja ehkä kuuluisinkin teos "Jumalharha" kuuluu ehdottomasti myös pakkoluettavien klassikoiden joukkoon jos tieteellinen maailmankuva on lähellä sydäntä.

No jos nuo neljä luet, niin keksin sillä välin listalle jatkoa.

Vierailija

Kiitos vinkistä: aapinen on kovassa käytössä ja sieltä oppii monia hyödyllisiä alkeita. Mutta jos nyt ei välitettäisi pienistä yhdyssana ja lauserakenne virheistä niin tästä saattaisi tulla hyödyllinen ketjui monelle tieteestä kiinnostuneelle.

Kyseinen E=mc2 on joskus aikoja sitten tullut luettua mutta se tosiaankin on turhan historia painotteinen minun makuuni.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Pitää myöntää, että tietoni tieteestä on koulutukseni lisäksi enimmääkseen tiede-lehdistä ja muuten mediasta. Jotain on kuitenkin tullut luettua.

Viimeksi luin aivotutkija/neurologi Antonio Damasion kerrassaan mainion kirjan "Spinozaa etsimässä - Ilo suru ja tuntevat aivot", opin paljon tunteista ja hermoston makanismeista. Damasioon törmäsin ihan sattumalta, täällä tiede-foorumilla on samanniminen käyttäjä, jolla on myös Damasion kuva avatarina, googletin nimen ja kiinnostuin jutuista. Kiitos vaan
Dammulle (toivottavasti hyväksyt nimityksen, joku muu sen täällä keksi, mielestäni ihan hauska).

Hei Blastaaja ja siouxeyesighed legion, kiva tapa toivottaa tervetulleeksi uusi
kirjoittaja. Kieliopppi virheitä sattuu monille korkeasti koulutetuillekin. kyllähän nuo pilkut sun muut ovat vähän miten sattuu, mutta turhaa pätemistä tuollainen.

Mulgeron

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Homo Superior
Mahtavaa. Aina kun vittuilee yhdyssanavirheistä, on se kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Mutta vaihteeksi vakavasti. Suomalaisista selkeästi aktiivisimmin tieteen popularisoinnin saralla on kunnostautunut tunnetusti Esko Valtaoja, jonka tuotannosta "Kotona maailmankaikkeudessa", "Avoin tie" ja "Ihmeitä" löytyvät omasta kirjahyllystänikin vain sen takia että voisin lainata niitä kavereilleni. Suosittelen lämpimästi. Dawkinsin tuorein, ja ehkä kuuluisinkin teos "Jumalharha" kuuluu ehdottomasti myös pakkoluettavien klassikoiden joukkoon jos tieteellinen maailmankuva on lähellä sydäntä.

No jos nuo neljä luet, niin keksin sillä välin listalle jatkoa.

Dawkinsin Jumalharha olisi tarkoitus lainata kirjastosta seuraavaksi.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Nauris
Elikkäs, olen foorumin uusi käyttäjä ja tietenkin haluan heti ensimmäiseksi avata uuden aiheen. Haluasin kysellä kaikilta käyttäjiltä heidän lukemistaan tiede kirjoista . Eli suosikki kirjat kaikkien tietoon . Itse olen eniten kiinnostunut fysiikkaa , matematiikkaa ja tähtitiedettä käsittelevästä kirjallisuudesta , mutta tärkeintä olisi kuitenkin että saataisiin aikaan listaa hyvistä, selkeistä ja tieteellisistä teoksista.

Itse sain juuri eilen loppuun Stephen Webbin Missä kaikki ovat kirjan ja voin lämpimästi suositella kaikille fermin paradoksista kiinnostuneille.
Pahoittelen huonoa kirjoitus asua ja muutenkin tökeröä kieltä , kuten sanottu olen uusi näissä puuhissa.

Fred Adamsin :Elämää multiversumissa ,Martin Rees :Avaruuden avainluvut , vaikuttivat ihan hyviltä kirjoilta . Ei ole liikaa terminologiaa eli on kohtalaisen kansantajuinen .

Vierailija

Joo... nyt tuli tuo avaus ekan kerran luettua läpi ... aika kamalaa sontaa . Pahoittelen jos joku sen takia on elämänhalunsa menettänyt. Laitan nyt muutaman kirjan joita suosittelen lämpimästi (lista ei ole pitkä mutta toivottavasti se pitenee jatkossa).
Valtaojien ( Esko ja Leena?) tuotanto lähes kokonaisuudessaan , Stephen Hawkinin koko tuotanto, ja Webbin Missä kaikki ovat.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Nauris
Joo... nyt tuli tuo avaus ekan kerran luettua läpi ... aika kamalaa sontaa . Pahoittelen jos joku sen takia on elämänhalunsa menettänyt.

Ala murehdi turhia, no problem...

Laitan nyt muutaman kirjan joita suosittelen lämpimästi (lista ei ole pitkä mutta toivottavasti se pitenee jatkossa).
Valtaojien ( Esko ja Leena?) tuotanto lähes kokonaisuudessaan , Stephen Hawkinin koko tuotanto, ja Webbin Missä kaikki ovat.

Ihan hyvia koko joukko.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Petu

Tuossahan ei ateistille tai agnostikolle ole paljoakaan uutta ja ajatusmaailmaa mullistavaa. Dawkins kuitenkin kirjoittaa sen verran sujuvasti, että saa siitä varmaan pakanakin jotain irti.

Mulgeron

Vierailija

"Fysiikka ja Tao", kirjoittajaa en muista, mutta on siis hiukkasfyysikko, joka on myös lukenut taolaista kirjallisuutta, ja kirjassaan käy läpi kummastakin löytyviä yhtäläisyyksiä.
EDIT: Capra, Fritjof: Fysiikka ja tao: Tutkimus nykyajan fysiikan ja itämaisen mystiikan yhteneväisyyksistä. (Väittävät enemmän kvanttimystiikaksi, mutta kuten nimikin viittaa, tutkii enemmän yhtäläisyyksiä, eikä tee mitään mystifiointeja. Voisivat Wikipedian nörtit joskus lukea itse kirjat eikä lainata mielipiteitään muualta sokeasti. Sehän vasta on perseestä sellainen...)

Kip Thornen "Black Holes & Time Warps" oli kanssa aika viihdyttävää luettavaa.

Samoin Paul Daviesin "3 Ensimmäistä minuuttia" sekä "3 viimeistä minuuttia".

"Kvanttipainovoima", kirjoittaja Lee Smolin. Vaihtoehtoinen ajattelumalli säieteorialle, ainakin mukavaa ajatusjumppaa, ja henk. koht. mielipide että on lähempänä totuutta kuin säieteoreetikot.

Hyvä kustantamo täynnä paljon suomennettuja mielenkiintoisia tiedekirjoja on Art House. Melkein minkä kirjan tahansa lukee mielellään...

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Kvarkkitarha. Kertoo nimensä mukaisesti kvarkeista ja muista pistemäisistä hiukkasista. Myöskin kertoo muutamista eri hiukkaskiihdyttimistäkin. Ja uumoillaan cernin valmistumisesta "lähiaikoina"..

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
Alveron
Petu

Tuossahan ei ateistille tai agnostikolle ole paljoakaan uutta ja ajatusmaailmaa mullistavaa. Dawkins kuitenkin kirjoittaa sen verran sujuvasti, että saa siitä varmaan pakanakin jotain irti.

Jumalharha kuulostaa oikein mielenkiintoiselta kirjalta . Valitettavasti kirjastossa jono kyseisellä teoksella kuukauden verran ja opiskelijan budjetilla kirjojen osto ei heti ensimmäisenä ole tärkeysjärjestyksessä.

Vierailija
Alveron
Petu

Ne harvat uskovaiset jotka Jumalharhan uskaltavat avata, tuskin osaavat suhtautua tekstiin niin objektiivisesti että voitaisiin puhua mistään varsinaisista massakääntymisistä. Kirja onkin kirjoitettu lähinnä agnostikoille, jotka Dawkins haluaa saada ymmärtämään ettei uskonto ole arvostelun ulkopuolella (sen enempää kuin poliittiset mielipiteetkään), ja siten ei myöskään sellainen koskematon pyhä jota tulisi kaikissa tilainteissa epäjohdonmukaisesti kunnioittaa ohi terveen järjen ja ihmisoikeuksien.

Täytyy myöntää että kirjan luettuani käännyin minäkin haaleasta agnostikosta Douglas Adamsin mallin mukaiseksi agressiiviseksi ateistiksi. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä Dawkinsin taidoista ilmaista itseään kirjallisesti. Teksti on paitsi helppolukuista, myöskin johdonmukaista ja paikoittain jopa hauskaa. Oma siginihän on suoraan Jumalharhasta.

Nauris
Jumalharha kuulostaa oikein mielenkiintoiselta kirjalta . Valitettavasti kirjastossa jono kyseisellä teoksella kuukauden verran ja opiskelijan budjetilla kirjojen osto ei heti ensimmäisenä ole tärkeysjärjestyksessä.

Kirjastojonojen takia minäkin sen alunperin ostin. Kirjan hieman korkeahko hintahan selitetään jo ensimmäisillä sivuilla; Suomennosta ei yllättäen tuettukaan taloudellisesti miltään taholta. Mistäköhän johtuu?

Vierailija

Kirjastojonojen takia minäkin sen alunperin ostin. Kirjan hieman korkeahko hintahan selitetään jo ensimmäisillä sivuilla; Suomennosta ei yllättäen tuettukaan taloudellisesti miltään taholta. Mistäköhän johtuu?[/quote]

Mikä laitos päättää mitä opusta tuetaan ja mitä ei ? Tuntuu hullulta että noinkin sivistävältä (ainakin minun mielestäni) tuntuvaa kirjaa voitaisiin jättää tukematta vain kirkonisien mieliksi. Huomenna astelen kirjastoon ja laitan varauksen tulille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat