Naisten likaiset tekniikat Osa.2 Selän takana puhuminen

Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Kokeilinpa tällä palstalla, että miten eri sukupuolien välillä onnistuu suoraan toiselle itseä ärsyttävästä asiasta siinä toisessa henkilössä henkilössä valittaminen tuolla Vapaan Sanan-osoissa. Tuloksena oli, että naiset eivät vastanneet ollenkaan ketjuun, jossa olisi voinut sanoa toiselle naiselle suoraan tämän ärsyttävästä käyttäytymisestä. Miehet sanoivat jonkun verran keskenään toisilleen suoraan, mutta kaikkein suosituinta oli sanoa ilman sukupuolirajoja, jolloin naiset eivät kuitenkaan sanoneet toisilleen, vaan enemmänkin itseään ärsyttäville miehille.

Kuitenkin sitten näitä eri osastojen ketjuja lukiessa huomasin, miten naiset saattavat valittaa ja arvostella muita henkilöitä milloin ei tapahdu suoraan. Etenkin muihin kirjoittajiin kohdistuva henkilökohtainen arvostelu lisääntyi naisilla, mikäli ympärillä on enemmän miehiä, jotka olettavat itsensä kanssa saman henkisiksi esim. saman tyylisen aatemaailman omatessa. Toisinaan muiden henkilöiden arvostelu oikein kiihtyy ja syyksi toisen henkilön alas painamiseen riittää itsensä kanssa eriävä mielipide tai se, että arvostellaan ko. naisen tarkoitusperiä tietyn tyyppisen mielipiteen suhteen.

Miksi naiset eivät yleensä ottaen sano suoraan asioita? Miksi selän takana puhuminen on niin suosiossa joittenkin henkilöiden parissa? Miksi ollaan kykenemättömiä vastaan ottamaan asiallaista arvostelua? Luulevatko takana päin puhuvat naiset todella sitten ihmisenä oman asemansa nousevan, jos painavat toisia ihmisiä panetteluillaan alas? Miksi syyllistetään vastapuoli silloin, kun aletaan kysellä tarkoitusperiä tämän tyyppiselle käyttäytymiselle? Mielipiteitä ja arvioita kaipaisin...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Stinger Tuo on erittäin tuttua. Ei tarvitse olla kuin yksi keskeisessä asemassa oleva nainen, niin muut seuraavat kanalauman tavoin perässä. Minua vastaankin on oikein hysteria menossa ja vain yhden naisen tähden, hänen mielikuvutuksen vuoksi. Kummallista typeryyttä

En tarkoita nyt tätä foorumia, vaan erästä toista. Täällä on fiksua porukkaa.

Vierailija

Onko jonkinlaista omahyväisyyttä tai siitä johtuvaa sellainen.
On niitä kyllä miehiäkin, jotka sellaista urakallakin harrastaa. Ja itse kukin varmaan joskus jollain asteella.
Sukupuoliroolit ja kasvatuskin kyllä tietysti vaikuttaa.

Mitenköhän nämä on eri ikäisillä. Miehelle varmaan tuollaisesta alkaa koitua harmia itselleen enemmän jossain vaiheessa kuin naiselle? Kuinka vastakkaisen sukupuolen edustajat suhtautuvat henkilön tällaiseen toimintaan?

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
taleni kosumyn
Onko jonkinlaista omahyväisyyttä tai siitä johtuvaa sellainen.
On niitä kyllä miehiäkin, jotka sellaista urakallakin harrastaa. Ja itse kukin varmaan joskus jollain asteella.
Sukupuoliroolit ja kasvatuskin kyllä tietysti vaikuttaa.

Mitenköhän nämä on eri ikäisillä. Miehelle varmaan tuollaisesta alkaa koitua harmia itselleen enemmän jossain vaiheessa kuin naiselle? Kuinka vastakkaisen sukupuolen edustajat suhtautuvat henkilön tällaiseen toimintaan?

Joo, olen kyllä kuullut miehistäkin näistä, jotka tätä harrastavat, vaan taitavat olla yleensä työyhteisössäkin sitten enempi halveksittuja sellaiset, jotka lipovat ylemmässä asemassa olevaa ja panettelevat itsensä kanssa samalla tasolla olevaa. Jos ei satu olemaan hieman itsetunnoltaan epävarmempi se ylemmän tason tyyppi, niin ei yleensä pure sellaiset metkut. Eivät ole johtajinakaan pahemmin arvostettuja sellaiset tyypit, jotka ovat lipomiselle herkkiä ja vastaanottavaisia. Toisaalta lipoja jo tietyssä mielessä aliarvioi vastapuolen älyn tietylle tasolle ja odotaa tämän hurmaantuvan aktiviteetistaan.

Naisissa näytetään tämä takana päin puhuminen ja panettelu jotenkin otettavan normaalimpana ja myös pidetään jotenkin hyväksyttävämpänä. Mielestäni kuitenkin tämänkin suhteen täytyisi olla samat säännöt kaikille. En koe nautittavaksi kuunnella negatiivisia arvioita toisista sen enempää kuin sellaista johdattelevaa juttuakaan, jossa odotetaan sitten päälle päätteeksi itsensä kannalta kaikki värjäten olevan kertojan kanssa samaa mieltä.

-George Eliot

Vierailija

Asiaan olen törmännyt työyhteisössäni.

Esimerkki: Ikääntyneempi nainen, jolla on näennäistä valtaa asemansa takia ja osaamattomuutta esimerkiksi tietotekniikassa.

Kun hän omaa sopivan "kyttääjäluonteen" ja pääsee käsiksi esimerkiksi IT-ammattilaisen tekemään töppäykseen, tulos voi olla ihan mitä vain.

Minä menetin työsuhdepuhelimeni sen takia, että entisen naisystäväni supermustasukkainen mies suivaantui siitä, kun löin hänelle luurin korvaan.

Hänpä soitti vaihteeseemme, pyysi yhdistämään HR-päällikölle ja haukkui minut pataluhaksi. Tietäen tyypin sanankäytön "##)((#&¤/&)(/....kele ...tana" johdosta HR-päällikön ratkaisu oli se, että puhelimeni otettiin pois.

Satun olemaan yritykseni IT-hommien ohella myös matkapuhelinvastaava ja meneillään on älypuhelimien hallintaprojekti, jota johdan.

No, nyt on salainen numero, jota ei tiedä kukaan työpaikallani. Projektit saattavat tökkiä tämän takia pahastikin.

Vallankäyttö voi tuottaa pahaa jälkeä ja hankaloittaa projektien onnistumista radikaalisti.

Lisäys: En ole saanut mitään selvitystä HR-päälliköltä, ainoastaan nenä pystyssä kulkemista. Ja se viesti exälle oli "Hyvää uutta vuotta 2008"

Vierailija
Miksi naiset eivät yleensä ottaen sano suoraan asioita? Miksi selän takana puhuminen on niin suosiossa joittenkin henkilöiden parissa? Miksi ollaan kykenemättömiä vastaan ottamaan asiallaista arvostelua? Luulevatko takana päin puhuvat naiset todella sitten ihmisenä oman asemansa nousevan, jos painavat toisia ihmisiä panetteluillaan alas? Miksi syyllistetään vastapuoli silloin, kun aletaan kysellä tarkoitusperiä tämän tyyppiselle käyttäytymiselle? Mielipiteitä ja arvioita kaipaisin...

Tämä liittyy nimenomaan tuohon ylläolevaan tapaukseen. Säälittävää.

Vierailija

OT: Leuka, etkös joutunut miehen epäsuoran aggression uhriksi? Siis eksäsi uusi ukkohan tuon puhelun soitti.

Topiikkiin: Joo, tuo -en -halua-mainita -nimiä, mutta-tyyli on täälläkin tuttua. Toisaalta, avoimen vihaine naine koetaan kaikkialla hyvin pelottavaksi ja epänaiselliseksi. epäsuorasti aggressoiva nainen saa helposti ritareita taakseen. Avoimesti vihanen ja sen, hallitustikin julkituova nainen taas torjutaan ilmiönä eikä itse vihastumisen aiheeseen kiinnitetä huomiota. Ole tässä sitten..

Vierailija
Mummo
Avoimesti vihanen ja sen, hallitustikin julkituova nainen taas torjutaan ilmiönä eikä itse vihastumisen aiheeseen kiinnitetä huomiota. Ole tässä sitten..

Avoimesti vihaisia naisia nimenomaan yleensä vähätellään, heidän suuttumuksensa aihetta naureskellaan ja vihaista reaktiota yritetään pehmittää tyyliin "no eihän se nyt niin paha ollut, älä nyt viitsi". Se ottaa sen verran päähän, että olen oppinut olemaan näyttämättä vihastustani. Sen ansiosta minusta on tullut rauhanrakentaja, "negotiator", joka vain harvoin oikeasti tulistuu. Pahasti voin joskus sanoa, viimeksi eilen, jos asiat eivät suju toisen ihmisen välinpitämättömän tai ylimielisen asenteen vuoksi. Selän takana puhumisesta ei ole mitään hyötyä, se ei ratkaise yhtäkään ongelmaa tai auta ketään kehittymään mihinkään suuntaan.

Sen sijaan palstalla toisen selän takana puhuminen taitaa olla melkoinen mahdottomuus, jollei se tapahdu yksityisviesteissä. Ketjujen viestit kun ovat kaikkien nähtävissä, joten silloin itseisarvoisesti kenenkään selän takana ei /voi/ puhua.

Vierailija
Desi
Mummo
Avoimesti vihanen ja sen, hallitustikin julkituova nainen taas torjutaan ilmiönä eikä itse vihastumisen aiheeseen kiinnitetä huomiota. Ole tässä sitten..

Avoimesti vihaisia naisia nimenomaan yleensä vähätellään, heidän suuttumuksensa aihetta naureskellaan ja vihaista reaktiota yritetään pehmittää tyyliin "no eihän se nyt niin paha ollut, älä nyt viitsi". Se ottaa sen verran päähän, että olen oppinut olemaan näyttämättä vihastustani. Sen ansiosta minusta on tullut rauhanrakentaja, "negotiator", joka vain harvoin oikeasti tulistuu. Pahasti voin joskus sanoa, viimeksi eilen, jos asiat eivät suju toisen ihmisen välinpitämättömän tai ylimielisen asenteen vuoksi.

Minä en ole koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa vihaisia naisia tai miehiä vähätellään yhtään eri tavalla. Oletteko varmoja, että tulkitsitte tilanteen oikein? Tietysti riippuu vähän mistä suuttuu, mutta tällaisilla kirjoituksilla tuette vain ennakkoluuloja miesten ja naisten välisistä eroista. Nytkin alkaa tuntumaan siltä, että pitää valita sanansa todella huolellisesti ja olla varovainen, kun puhuu työpaikalla naisten kanssa, että hän nyt ei loukkaannu.

Miesten kesken on aika helppo todeta onko henkilö tosissaan vai heittääkö hän normiläppää, vaikka heikkotasoista olisikin. Jos te ette halua erottua miehistä, niin ottakaan vain hittiä vastaan ignore-moodissa.

Vierailija
OT: Leuka, etkös joutunut miehen epäsuoran aggression uhriksi? Siis eksäsi uusi ukkohan tuon puhelun soitti.

Nimenomaan.

Vierailija
Stinger
Mielipiteitä ja arvioita kaipaisin...

En ymmärtänyt kirjoituksestasi juuri mitään, se oli liian monimutkainen(olen "mies"), koska se oli naisille suunnattu.
Voisitko sinä tai joku muu fiksu nainen kertoa, miksi olette valmiita tekemään toisillenne lähes mitä tahansa ilkeitä jäyniä syrjäyttääksenne muut joukossa/ saadaksenne meidän alfaurosten huomion?
Olette valmiita valehtelemaan, keksimään tarinoita parhaista kavereistanne; heistä tulee joka jätkän kimpussa pörrääviä hutsuja, silti vaikka he olisivat aivan tavallisia lääkäreitä, fyysikoita tms.
En oikein ymmärrä, minua ainakaan ei kiinnosta liian tunkeilevat naiset, joku ihan jees voisi kelvata jos ei oo liian iso perse.

Vierailija

Stinger:
"Kokeilinpa tällä palstalla, että miten eri sukupuolien välillä onnistuu suoraan toiselle itseä ärsyttävästä asiasta siinä toisessa henkilössä henkilössä valittaminen tuolla Vapaan Sanan-osoissa. Tuloksena oli, että naiset eivät vastanneet ollenkaan ketjuun, jossa olisi voinut sanoa toiselle naiselle suoraan tämän ärsyttävästä käyttäytymisestä. Miehet sanoivat jonkun verran keskenään toisilleen suoraan, mutta aikkein suosituinta oli sanoa ilman sukupuolirajoja, jolloin naiset eivät kuitenkaan sanoneet toisilleen, vaan enemmänkin itseään ärsyttäville miehille.

Kuitenkin sitten näitä eri osastojen ketjuja lukiessa huomasin, miten naiset saattavat valittaa ja arvostella muita henkilöitä milloin ei tapahdu suoraan. Etenkin muihin kirjoittajiin kohdistuva henkilökohtainen arvostelu lisääntyi naisilla, mikäli ympärillä on enemmän miehiä, jotka olettavat itsensä kanssa saman henkisiksi esim. saman tyylisen aatemaailman omatessa. Toisinaan muiden henkilöiden arvostelu oikein kiihtyy ja syyksi toisen henkilön alas painamiseen riittää itsensä kanssa eriävä mielipide tai se, että arvostellaan ko. naisen tarkoitusperiä tietyn tyyppisen mielipiteen suhteen.

Miksi naiset eivät yleensä ottaen sano suoraan asioita? Miksi selän takana puhuminen on niin suosiossa joittenkin henkilöiden parissa? Miksi ollaan kykenemättömiä vastaan ottamaan asiallaista arvostelua? Luulevatko takana päin puhuvat naiset todella sitten ihmisenä oman asemansa nousevan, jos painavat toisia ihmisiä panetteluillaan alas? Miksi syyllistetään vastapuoli silloin, kun aletaan kysellä tarkoitusperiä tämän tyyppiselle käyttäytymiselle? Mielipiteitä ja arvioita kaipaisin..."

Taas kerran käytän itseäni lähdeaineistona.

Tuollainen kujertelu tällaisilla keskustelupalstoilla ei pahemmin minua hetkauta. Onhan täällä luettavaksi tarkoitettua materiaalia laidasta laitaan koko höpötyksen kirjo.
Täytynee myöntää, että pidän "naisten puolta". Jos huomaan, että kirjoitus on naisen väsäämä, suhtaudun siihen myönteisemmin kuin miesten kirjoituksiin.
Myönnän avoimin sieluineni, että tuollainen sympatiakäyttäytyminen on rangaistava teko. Toisaalta, ei naista ole karvoihin katsomista, meitäkin on moneksi.
Mitä helevetin väärää siinä selän takana puhumisessa on? Sanon saman asian selän takana ja selän edessä, riippuu tilanteesta. Minusta suoraan puhuminen ja siitä ylpeileminen on kielteistä. Se osoittaa, että asianomaisella ei ole kykyä eritellä sanottavaansa kohteensa mukaan.
Tällaiset ihmiset ovat yhteisön törttöjä.
"Suoraan sanominen" on yleensä mulkkuilua, toisen henkistä polkemista muiden läsnä ollessa.
Tyhmäkin osaa vittuilla. Olette kirjoituksistani sen varmaan huomanneet!

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
markent
Stinger:
"Kokeilinpa tällä palstalla, että miten eri sukupuolien välillä onnistuu suoraan toiselle itseä ärsyttävästä asiasta siinä toisessa henkilössä henkilössä valittaminen tuolla Vapaan Sanan-osoissa. Tuloksena oli, että naiset eivät vastanneet ollenkaan ketjuun, jossa olisi voinut sanoa toiselle naiselle suoraan tämän ärsyttävästä käyttäytymisestä. Miehet sanoivat jonkun verran keskenään toisilleen suoraan, mutta aikkein suosituinta oli sanoa ilman sukupuolirajoja, jolloin naiset eivät kuitenkaan sanoneet toisilleen, vaan enemmänkin itseään ärsyttäville miehille.

Miksi naiset eivät yleensä ottaen sano suoraan asioita? Miksi selän takana puhuminen on niin suosiossa joittenkin henkilöiden parissa? Miksi ollaan kykenemättömiä vastaan ottamaan asiallaista arvostelua? Luulevatko takana päin puhuvat naiset todella sitten ihmisenä oman asemansa nousevan, jos painavat toisia ihmisiä panetteluillaan alas? Miksi syyllistetään vastapuoli silloin, kun aletaan kysellä tarkoitusperiä tämän tyyppiselle käyttäytymiselle? Mielipiteitä ja arvioita kaipaisin..."

Taas kerran käytän itseäni lähdeaineistona.

Tuollainen kujertelu tällaisilla keskustelupalstoilla ei pahemmin minua hetkauta. Onhan täällä luettavaksi tarkoitettua materiaalia laidasta laitaan koko höpötyksen kirjo.
Täytynee myöntää, että pidän "naisten puolta". Jos huomaan, että kirjoitus on naisen väsäämä, suhtaudun siihen myönteisemmin kuin miesten kirjoituksiin.
Myönnän avoimin sieluineni, että tuollainen sympatiakäyttäytyminen on rangaistava teko. Toisaalta, ei naista ole karvoihin katsomista, meitäkin on moneksi.
Mitä helevetin väärää siinä selän takana puhumisessa on? Sanon saman asian selän takana ja selän edessä, riippuu tilanteesta. Minusta suoraan puhuminen ja siitä ylpeileminen on kielteistä. Se osoittaa, että asianomaisella ei ole kykyä eritellä sanottavaansa kohteensa mukaan.
Tällaiset ihmiset ovat yhteisön törttöjä.
"Suoraan sanominen" on yleensä mulkkuilua, toisen henkistä polkemista muiden läsnä ollessa.
Tyhmäkin osaa vittuilla. Olette kirjoituksistani sen varmaan huomanneet!

Hmmm...taidat ymmärtää joiltain osin suoraan sanomisen hieman eri tavalla kuin minä. Miksi pitäisi tehdä se toiselle suoraan sanominen muiden läsnäollessa ellei sitten henkilö ole itse jo käyttäytynyt muita ihmisiä häiritsevästi ja loukkaavasti ja jonkun on hänelle asiasta huomautettava. Itse ajattelin siihen tyyliin, että kahden kesken voi toiselle huomauttaa jostain asiasta, jos valittamisen aihetta sattuu olemaan. Toisaalta jos joku häpäisee ihan tarkoituksella toista julkisesti muitten edessä pelkkä nolaaminen tms. mielessä, niin tämän joka on niin tehnyt olisi myös silloin julkisesti se anteeksipyyntönsäkin tehtävä.

Itselleni on sattunut sellainen tapaus, että eräs nainen meni kertomaan itselleni tuntemattomalle ihmiselle yksityisasioitani, vaikka olin ko. naiselle jo aiemminkin sanonut, etten pidä siitä. Kun sitten kahden kesken hänelle asiasta huomautin ja kerroin miltä itsestäni sellainen tuntuu, niin hän reagoi ihmeen voimakkaasti asiaan. Ensimmäiseksi yritti vähätellä tekoaan, sen jälkeen sitten yritti kääntää asiaa niin päin, että minä olen tehnyt väärin arvostelemalla häntä tekosestaan ja yrittipä oikein sitten hieman marttyyrityylisestikin siinä käyttäytyä dramatisoiden. Lopulta sain monen mutkan kautta asiaa selitettyä (piti varoa tarkkaan, ettei hänelle tule tunnetta, että hän on tehnyt väärin jne.) ja hänet lupaamaan, ettei toista kertaa tapahdu. Ärsyttää, kun eivät voi jotkut myöntää selvässäkään tapauksessa tehneensä virhettä.

En ymmärrä miksi mennään jollekin kolmannelle osapuolelle jauhamaan joistain muista ihmisistä, panettelemaan näitä ja jopa suoraan valehtelemaan ja liioittelemaan kaikenlaista. Eikö asioita kannattaisi hoitaa sen henkilön kanssa puhumalla, jonka kanssa ongelmia on tai jättää kokonaan sellaiseen henkilöön reagoimatta. Ei se sonnan levittely muille auta yhtään tilannetta ja itse sellaisessa tilanteessa kyllä kysyn, miksi tämä minulle kerrotaan ja miksi ko. henkilö ei mene sitten suoraan sanomaan sille henkilölle, joka ottaa aivoon. Ei ole yhtään mukavaa sen enempää kuin kiinnostavaakaan kuunnella sellaisia juttuja toisinaan itselle tuntemattomistakin henkilöistä.

-George Eliot

Vierailija

Stinger
Minä tarkoitin "suoraan puhumisesta" sellaista tilannetta, jossa sanotaan asiat "päin naamaa".
Usein tuolloin asianomainen suoraanpuhuja on menettänyt kontrollinsa sanottavaansa ja laukoo mitä sattuu "minä sanoin sille suorat sanat" -hengessä.
Toisaalta eräät ihmistyypit kyttäävät tilannetta, että he voisivat sanoa (varsinkin isommassa porukassa) toiselle "suorat sanat" ja saata itselleen porukan hyväksyntää sekä kyseenalaisia irtopisteitä rohkeasta esiintymisestä.

Taisin poiketa varsinaisesta otsakkeen aiheesta. Pliis Stigu

Vierailija

Nimenomaan, mutta nainen toteutti toimenpiteet.

Olen muuten asunut feministin kanssa ja kylläpä tuo autonrenkaitten vaihtaminen oli minun hommani. Toki muut kotityöt jaettiin, kuuluu muuten ihan minunkin peruskäyttäytymiseeni. En kehtaa pesettää omia pyykkejäni, koska osaan sen itsekin.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
markent
Stinger
Minä tarkoitin "suoraan puhumisesta" sellaista tilannetta, jossa sanotaan asiat "päin naamaa".
Usein tuolloin asianomainen suoraanpuhuja on menettänyt kontrollinsa sanottavaansa ja laukoo mitä sattuu "minä sanoin sille suorat sanat" -hengessä.
Toisaalta eräät ihmistyypit kyttäävät tilannetta, että he voisivat sanoa (varsinkin isommassa porukassa) toiselle "suorat sanat" ja saata itselleen porukan hyväksyntää sekä kyseenalaisia irtopisteitä rohkeasta esiintymisestä.

Taisin poiketa varsinaisesta otsakkeen aiheesta. Pliis Stigu

Joo, jotkut saattavat käyttää mielipiteen muokkaamiseen sellaista tilannetta, jos ovat vielä etukäteen sitten esittäneet itsensä sellaisina persoonina, joilla on muutenkin ko. yhteisön jäsenten kanssa paljon yhteneviä mielipiteitä. Tästä johtuen sitten ympäristön ihmiset saattavat pitää ko. henkilöitä vakavasti otettavina mielipiteiden suhteen. Monet tuntevat olonsa turvalliseksi itsensä kanssa saman tyyppisten ihmisten joukossa, joten saattavat sitten uskoa sellaistenkin ihmisten mielipiteitä, jotka ovat itseasiassa näyttelijän lahjoiltaan hyvinkin taitavia muitten manipuloijia.

Itsehillinnän puute siinä varmaan on kyseessä silloin, kun tunnekuohuissa tulee sanottua kaikenlaista toiselle, mitä sitten saattaa ko. henkilö ihan aidosti katuakin jälkeen päin. Ehkä kannattaisi sitten mennä jonnekin vihanhallinta tms. kursseille, joilla opetetaan analysoimaan sitä omaa käytöstä ja syitä siihen kuten myös varmaankin tunteiden hallintaakin. Lieköhän sellaisia kursseja sitten Suomessa järjestetään?

-George Eliot

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat