Minä- ja sinä-pronominit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä minä- ja sinä-sanat ovat lähtöisin? Unkarissa taisi minä-sana olla én (een) ja sinä te. Kuitenkin Unkarin kielen "te" on ti ja "me" on mi. Jostain olen kuullut, että Suomen minä-sana on peräisin tuosta monikkomuotoisesta mi-sanasta ja sinä on muotoutunut ti-sanasta. Olihan käsi joskus käti.

Mutta kysymys kuuluu, vaihtoiko vokaalien paikat keskenään (i -> e) vai mistä tässä on kyse?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Vastausta pitänee odottaa siltä ( mikäsenytonkaan), jonka viestit ovat tyyliä O-I-E-A-U-I matteus raiskasi Passion ja vastaus on E-I tai O-N.
Mikä sen hihhulin nimi nyt olikaan?

Minulla tähän ei ole vastausta, mutta koen olevani oikeutettu vastaamaan promillerajani ylitettyä tietyn rajan...

edit.

ah Matti E Simonaho(ko)? se oli?

Vierailija
Tomppa1984
Olihan käsi joskus käti.

Oliko? Enpä tiennyt. Sikäli outoa, että unkarilainen sukulaissana kuuluu kez (kirjoitettiinkohan se nyt sitten noin), joka lausutaan s:llä, "kes". Ovatko suomalaiset vaihdelleet sen suhteen konsonantteja kahteen kertaan, vai ovatko myös unkarilaiset tehneet saman vaihdoksen ? Haluan tietää.

Vierailija
thuga101
Vastausta pitänee odottaa siltä ( mikäsenytonkaan), jonka viestit ovat tyyliä O-I-E-A-U-I matteus raiskasi Passion ja vastaus on E-I tai O-N.
Mikä sen hihhulin nimi nyt olikaan?

Minulla tähän ei ole vastausta, mutta koen olevani oikeutettu vastaamaan promillerajani ylitettyä tietyn rajan...

edit.

ah Matti E Simonaho(ko)? se oli?

Joo, juuri hän. Odotetaan, Masa varmasti tietää vastauksen tähän kysymykseen ja jos meillä käy todella hyvä onni, se vastaus on meillekin jollain tapaa valaiseva.

Vierailija
siouxeyesighed legion
Tomppa1984
Olihan käsi joskus käti.

Oliko? Enpä tiennyt. Sikäli outoa, että unkarilainen sukulaissana kuuluu kez (kirjoitettiinkohan se nyt sitten noin), joka lausutaan s:llä, "kes". Ovatko suomalaiset vaihdelleet sen suhteen konsonantteja kahteen kertaan, vai ovatko myös unkarilaiset tehneet saman vaihdoksen ? Haluan tietää.

Näin minä olen kuullut, että t on muuttunut s:ksi jossain vaiheessa. Ainakin jossain kirjoissa tälläistä on kirjoitettu. Tiedä onko sitten totta.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Koska Mattia ei näy, niin voin vastata pikaisesti tähän Matin teorioita ymmärtämättömiille diletanteille.

M.I.N.Ä -> M.Y.N.A.E

M.Y -> Minun

N.A.E -> Näe

= Minun näe. Olen tässä. Näe minut -> Minä

Helppoa kuin mikä...

Jotain nokkelaa.

Vierailija
250585
Koska Mattia ei näy, niin voin vastata pikaisesti tähän Matin teorioita ymmärtämättömiille diletanteille.

M.I.N.Ä -> M.Y.N.A.E

M.Y -> Minun

N.A.E -> Näe

Helppoa kuin mikä...

Joo joo... On ne Matin viestit ihan v***n sekoja; eiköhän kaikki tiedä. Asiallista vastausta tästä lähtien.

Vierailija

Nyt on kyllä pakko vastata tähän vielä. Ihan aikani kuluksi tein KVG:t eli katoin juu sieltä ..tun googlesta. Hakusanat/litania oli seuraava : suomen kielen lähde + sinä + minä.
Ja tällainen linkki ekana

http://www.suomalaiset.org/cgi-bin/kiel ... touslinkit

hmm.. Tässä sivussa on nyt jotain tuttua tuohon N-I-I-K-K-O-H-N-I???

edit...

tuolta kuitenkin jotain fiksua voisi löytyä

http://www.ugri.net/002/htm/index.htm

Vierailija
thuga101
Nyt on kyllä pakko vastata tähän vielä. Ihan aikani kuluksi tein KVG:t eli katoin juu sieltä ..tun googlesta. Hakusanat/litania oli seuraava : suomen kielen lähde + sinä + minä.

Matti E. Simonahohan on noiden sivujen ylläpitäjä, ks. sivun alalaita..

AIO BY IMALA © COPYRIGHT ® REGISTERED MATTI SIMONAHO ISA AIO AI2345678O

Vierailija
1/2 LL
thuga101

Matti E. Simonahohan on noiden sivujen ylläpitäjä, ks. sivun alalaita..

AIO BY IMALA © COPYRIGHT ® REGISTERED MATTI SIMONAHO ISA AIO AI2345678O

Jep kyllä tajusin. Mutta oli silti koomista kun hain jotain aivan muuta ja silti ensimmäinen linkki hakusanoillani viittasi tuohon kieliamputoituun, jonka äänteet koostuvat ainoastaan vokaaleista.
Koitappa tilata karjalanpiirakka ilman konsoja
Joo, offrail/tracks here...

Vierailija
250585

M.I.N.Ä -> M.Y.N.A.E

M.Y -> Minun

N.A.E -> Näe

Helppoa kuin mikä...

Jaha. Täällä se 250jne. taas kohottaa foorumin tasoa.

Ei ole kauaa siitä, kun itkeskelit kuinka alas foorumin taso on laskenut. Että ihan mennään henkilökohtaisuuksiin. Ja nyt tämä sama ernesti mollaa selän takana Mattia. Eikä Matti ole edes paikalla. Senkin possu!

Vierailija

On se kumma, kun kysyy ihan asiallisesti jotain vastausta, niin heitetään jotain Limingan sekopää läppää sekaan. Kyllä mä perkele tiedän sen tyypin, ei tarvitse erikseen mainita!

Vierailija
Tomppa1984
On se kumma, kun kysyy ihan asiallisesti jotain vastausta, niin heitetään jotain Limingan sekopää läppää sekaan. Kyllä mä perkele tiedän sen tyypin, ei tarvitse erikseen mainita!

Ja on se prkl ku annetaan joku linkkiä, mistä voit hakea tietoa ni avaudutaan!

http://www.ugri.net/002/htm/index.htm

Mitä edes teet tuolla tiedolla. Aivan shaatanan sama mistä ne kielet/muodot on tullu. Baabelin tornilla jaettiin tai jotain. Kysykää TJ-thefucking-T:ltä ! ! !

Vierailija
Tomppa1984

Hei, sori, ei kukaan sinulle mitään. Tosiasia vain on, että me emme tiedä vastausta, mutta olisimme sen kiinnostuneita kuulemaan. Ja samalla on hauska vähän hupailla... on melkein lauantai.

Eli ihan rauhassa, kyllä joku jotain tietääkin ja sen kertoo jossain vaiheessa. Ja kommentoinhan minä niitä konsojasi - ja sait toisaalta tuon hyvän oloisen linkinkin (en viittaa siihen Simonaho-linkkiin).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat