Parhaat lastenkirjat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä törmäillyt kaiken laisiin satu- ja lastenkirjoihin. Minkä kirjan sinä muistat lapsuudestasi? Mikä kirja on nyt vaikuttanut parhaalta? Mitä kirjaa haluaisit lukea lapsellesi tai olisit itse halunnut lukea pienenä?

Omaksi suosikikseni mainitsen Gondwanan lapset jonka on kirjoittanut Alexis Kouros.
http://db3.oph.fi/netlibris/tiedot.asp?PA=88

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Topeliuksen sadut ovat myös lempitarinoitani. Itse asiassa, ostin juuri uuden painoksen Topeliuksen satukirjasta ja luin pitkästä aikaa ne lävitse. Ihania, ehkä aika hurjia ja pelottavia lapsen maailmaa ajellen, mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006

Barmalei oli jossain vaiheessa suosikkini, en siitä tosin juuri mitään muista. Paitsi sen, että merirosvosta tuli kiltti, kun krokotiili oli hänet nielaissut. Fedja-setä, kissa ja koira oli tuli sitten myöhemmin kun osasin jo itsekin lukea.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Aweb
Joo. Muumit. Ja Nalle Puh.

Joo, minustakin Nalle puh ja muumit ovat parhaimpia piirrettyjä.

Muumi tosin on aika pelottava ohjelma. Muumimörkö on niin kauhia. Mä pelkäsin sitä vielä 6 luokalla. Vitsikun yöllä jotkut kivetkin tienreunoilla saattoi muistuttaa muumimörköä, niin onhan se scarya.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Sukusaaga kertoo, että ihan pikkuisena en saanut tarpekseni Kiplingin Rikki Tikki Tavi -kertomuksesta. Siinä nopea mungo pelastaa perheen ja sen vauvan kavalan kobran hyökkäykseltä. Itse en tarinaa muista, mutta kuulemma joka kerta pelkäsin, ehtiiko mungo ensin vai..

Oma muistoni on Tammen kultaisten kirjojen pienistä palosotilaista.Hhe sammuttivat urheasti palavan talon ja pelastivat tädinkin yläkerrasta.

Kirjan takia käyn kaikissa palosammutusharjoituksissa, mitä rahvaalle Stadissa jarjestetään. Kunnioitan edellen Brankkareita ihan kybällä!

Vierailija

Kunnas, Kirsi: Tiitiäisen Satupuu
Uspenski, Eduard: Fedja-setä, kissa ja koira
Kincaid, Erik ja Lucy: Noitasatuja ja taikatarinoita

Vierailija

Kiitos, Neitihyvä ihanasta runosta. Meillä Papan kanssa on kohta merkkipäivä. Mä lausun tuon hälle, ja hitsi, jos se ei itke!

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Aika hauska kysymys. En ole tätä edes koskaan oikein ajatellut, kun...

Minulla ei lapsuudessa ollut lainkaan satukirjoja. Ainoa kirja mikä oli, oli joku Aapiskukko-opus, minkä sitten osasin ulkoa ja vanhemmat luulivat, että osasin jo kolmen vanhana lukea. Kai ne luulee vieläkin

Omaehtoisen lukemisen aloitin Aku Ankoista ja niitä on melkoinen kokoelmä vieläkin - yksi mappihyllyllinen. Toki sitten lukutaidon oikeasti saatua otteen kävin tuon satukirjakaudenkin läpi, mutta ikää oli sitten jo päälle 10. Parhaat sadut olivat Grimmin veljesten tarinoita. Runsain määrin myös eri kansojen perinnesatuja tuli tavattua.

Meillä kerrottiin tarinoita ja varsinkin mummo pisteli niitä tulemaan kuin liukuhihnalta. Että kai ne sitten voidaan lukea joukkoon Vanhan kansan satuja ja tarinoita. Itselle kehittyi tuosta kohtuullinen mielikuvitus ja kirjoitinkin joskus 7-vanhana ensimmäisen näytelmän, jota oikeasti harjoiteltiin ja kylän kakaroille esitettiin. Myöhemmin kirjoittelin satuja työkavereiden lapsille ja vielä myöhemmin omille. Pääasiassa omille mukeloille ne tarinat kuitenkin syntyivät samalla tapaa kuin itsellenikin kerrotut tarinat - piirrettiin kuvaa lapsen kanssa yhdessä ja tarinat elivät kuvan mukaan ja päinvastoin.

Parhaat lastenkirjat ovat mielestäni siis ne itse tehdyt tarinat, jotka elävät lapsen iän ja kehityksen mukaan. Yhdessätekemisen meininkiä

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Tyttäremme poika, nyt jo eka luokalla koulussa, tykkäsi pienempänä ja tykkää vieläkin Tammen kultaisten kirjojen tarinoista, erityisesti juuri Jere jarruvaunusta, Viisi pientä palosotilasta ja kaikkein eniten Antti autotehtaassa kirjoista. Itse muista sellaisen kirjan kuin Pikku Viu-Viu ja Laivakoira, kylläkin niiden tarinat on jo unohtunut, mielestäni kaikki lastenkirjat on hyviä jos niissä on jokin opettavainen tarina.
Itse muistan ensimmäisen lastenkirjan kirjan jonka luin ihan itse, se oli Hupuhännän seikkailut, toinen taisi olla Peppi Pitkätossun seikkailut, hyviä kirjoja molemmat, joko itse luettuna tai kuunneltuna.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat