"Ukonkivet", mitä ne ovat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulipa tuossa sekatavarakaappia siivotessa vastaan pussillinen valkoisia kiviä ja siitä mieleen eräs vaarin opettama juttu.
Joskus pienenä poikana vaarin kanssa kerättiin valkoisia kiviä pihalta ja niitä yhteen raapimalla/ paukuttamalla kivistä tuli kipinöitä.
Nyt ihmetteln että mitähän kivilajia nuo valkoiset kivet ovat?
Vaarini kutsui kyseisiä kiviä ukonkiviksi.

Lisäys:
Tuli muistikuva että kivet olisivat olleet hieman tavallaan läpikuultavia harmaan valkoisia.

Kommentit (4)

Vierailija

Ainakin ne ukonkivet mitä minä tiedän on jonkinlaista kvartsia, lumikvartsia tai muuta vastaavaa kovaa mineraalia.

Mutta ei niitä keskenään hakattu, vaan järvirautaa, rautanaulaa tai muuta rautaista vasten. Kun rautapiikin kärjestä saa lohkaistua sillä kivellä pienen sirun irti, se syttyy ilmassa palamaan kipunaksi.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Veikko
Ainakin ne ukonkivet mitä minä tiedän on jonkinlaista kvartsia, lumikvartsia tai muuta vastaavaa kovaa mineraalia.

Mutta ei niitä keskenään hakattu, vaan järvirautaa, rautanaulaa tai muuta rautaista vasten. Kun rautapiikin kärjestä saa lohkaistua sillä kivellä pienen sirun irti, se syttyy ilmassa palamaan kipunaksi.

Piikiven palanen ja raudanpala. Noinhan piilukko laukeaa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Kyllä minä selkeästi muistan että nimenomaan niitä kiviä yhteen hakattiin ja ne kipinöivät. ehkä sitten metallia vasten hakkaamalla ne olisivat toimineet vielä paremmin.

Uusimmat

Suosituimmat