Kysymys kastemadoista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs, arvon foorumilaiset, voivatko kastemadot jäykistää koko "kehonsa" ja ns. pulpahtaa lähes koko pituudessaan ylös maan pinnalle? Eräs tuttavani vannoo kivenkovaan nähneensä moisen ilmiön eilen. Löytyyköhän täältä tukea havainnolle?

Kommentit (9)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

On kastemato kyllä kädessä aika vetkula. Ei sillä ole tietenkään selkärankaa, eikä edes sen esiastetta -jännettä. Mutta voisi ajatella, että vaikkapa vesisateella ne voisivat pumpata nielemällä vettä suolistoonsa, sitten kurkku kiinni ja maan pinnalle hukkumasta vettä pakoon, Paine pitäisi ne jäykkänä. En tosiaankaan epäile kaverisi havaintoa, uskon kun on kerran nähnyt. Siinäpä olisi oiva kysymys Luontoiltaan.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Emännältä tiedustelin, niin hän kommentoi: "Nousee, nousee! Juuri ennen sateen alkua". Siis toinenkin havainto on.

Lierikki Riikonen

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kastikset tosiaan tulevat sateella ylös maasta, mutta täsmälleen miten, on jäänyt näkemättä. Lähinnä sateen jälkeen niitä yritän siirrellä asfaltilta takaisin paljaalle maalle; hyödyllisiä otuksia, mutta ällöttäviä tiehen liiskaantuneina.

(Kastemato on muuten hauskan tuntuinen kädessä, etenkin sellainen iso ja pulska liero. Eläväisimmät yrittävät luikerrella sormien välistä pois hyvinkin sukkelaan, joten voimia niissä kyllä riittää, vaikka selkärangattomia ovatkin.)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Pikku Gen

(Kastemato on muuten hauskan tuntuinen kädessä, etenkin sellainen iso ja pulska liero. Eläväisimmät yrittävät luikerrella sormien välistä pois hyvinkin sukkelaan, joten voimia niissä kyllä riittää, vaikka selkärangattomia ovatkin.)

Biologian opettaja keskikoulussa selvitteli kastemadon tikapuuhermostoa. Tuli siihen tulokseen että: "Kyllä se jotain tuntee, kun sitä pujottelee ongenkoukkuun." Itse olen samaa mieltä, muutenhan menisi mielellään.

Kastemato toiselle:

" Lähtisikö rouva kanssani tänään paviljongi Kuutamoon."
" Mutta minähän olen naimisissa."
" Valittelut, miehesi lähti juuri ongelle."

edit: Sorry pikku Gen, en tiedä miksi lainasin sinua, taisi olla eri ajatus silloin, tuo vitsikin on kovin kulunut. Plaa, plaa, plaa. Taas

Lierikki Riikonen

Vierailija

Pienenä poikana tienasin ensimmäisen polkupyöräni keräämällä kastematoja, jolloin tuli tehtyä havaintoja niiden käyttäymisestä. Sateisen illan jälkeen aamuyöstä niitä löytyi kokanaan irti koloistaan mattona joissain paikoin, kun taas sateettoman päivän jälkeen aamuyöstä sai hiipiä todella hiljaa taskulampun kanssa ja jos astui varomattomasti niin, vetäytyivät salamannopeasti kuin maan nieleminä koloihinsa.
Pitkäsiimamiehet maksoivat tuohon aikaan kohtalaisen hinnan per kpl.

Antero Rantanen

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
lierik

Kastemato toiselle:

" Lähtisikö rouva kanssani tänään paviljongi Kuutamoon."
" Mutta minähän olen naimisissa."
" Valittelut, miehesi lähti juuri ongelle."

edit: Sorry pikku Gen, en tiedä miksi lainasin sinua, taisi olla eri ajatus silloin, tuo vitsikin on kovin kulunut. Plaa, plaa, plaa. Taas

Heh, semmoista sattuu. Itseäni aina huvittaa tuo matojen ja muiden selkärangattomien selkärangattomuus. On niin hauska soimata kastiksia selkärangattomiksi lieroiksi ja olla vieläpä oikeassa.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Että kastemato hyppii... Kerran luontoillassa (luultavasti myöskin rehellinen) mies kertoi nähneensä käärmeen menevän pensaaseen ja kohta loikkineen tiehensä useamman metrin pituisin matalin hypyin. Luontogurut eivät ottaneet uskoakseen ja mies närkästyi kovin.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Onhan olemassa se vanha uskomus, että käärme menee pyörälle ja etenee huimaa vauhtia, tavoittaa hetkessä vaikkapa pakenevan ihmisen.
Luonnossa elävät eläimet voivat tehdä varmasti moniakin temppuja jotka eivät kuulu niiden tavalliseen käytökseen, tällaista sattuu joskus joku myös näkemään. Kukapa ei närkästyisi jos todella nähtyä ja koettua erikoisuutta ollaan heti epäilemässä harhanäyksi tai valheeksi, varsinkin ns. ammattilaiset ovat joskus hyvin epäileväisiä, he kun ovat tietävinään kaiken.
Itse olen joskus löytänyt hyvinkin jäykkiä kastematoja, epäilen kylmähkön sään olleen siihen syypää, myös savimaassa mönkivät harmaat ns. savimadot ovat tosi jäykkiä ja kovia.
Mitähän mahtaisi iso kastemato tehdä kun sen pää on maanpinnan yläpuolella ja joku nipistäisi sitä peräpäästä, voisikohan se paetessaan sinkoutua nuolena ylöspäin?

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Uusimmat

Suosituimmat