Hybridiautojen lämmitys on ongelma

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Otsikko on tuolta tiedeuutisista.

Kummallinen ongelma. Teknofriikit eivät ole hoksanneet sellaista vähemmän tunnettua lämmitystekniikkaa jota kutsutaan tulisijaksi. Siinä palavaa ainesta poltetaan tulelle tehdyssä sijassa. Autokäytössä tulelle tehtyyn sijaan kannattaisi sijoittaa puhdasta puuhiiltä, jolloin päästö olisi silkkaa bioloogista hiilidioksiidia. Vain hätätapauksissa käytettäisiin klapeja tai vaikka käpyjä. Harvaan asutulla seudulla sallittaisiin myös turve.

Tuollainen parin kuutiometrin tila pitäisi voida lämmittää pienellä pesällisellä vaikka viikon ajan. Huoneenlämmityksessä tavallinen energiankulutus on 50 kWh vuodessa kuutiota kohti ja lämpö sentään pidetään yllä ympäri vuoden. Keskiteho on siis noin 8 W. Lasit ehkä pitäisi vaihtaa selektiivilämpölaseiksi ja muukin osa eristää kuten huoneita eristetään; hyvällä eristeellä. Ei tietenkään mineraalivillalla eikä puruilla vaan jollain superfoamilla. Tai vaikka aerogeelilla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Kaipa niihin ruvetaan myymään erillisiä bensalämmittimiä - jotka saastuttaa enemmän kuin auton tyhjäkäynti (dieselin, näin yksi taksikuski jutteli väijytaksin olosuhteista jutellessamme).

Jäähdytys (ilmastointi) onnistuu kuitenkin kätevästi aurinkoenergian avulla. Yleisesti silloin on lisäenergiaa saatavissa aurinkokennoista, kun on on helle.

Vierailija

Tämä lämmitysongelma on jo monessa vähäkulutuksisessa pikkudieselissä ja niissähän on jopa vakiovarusteena erillinen polttoainetoiminen lämmityslaite (Eberi, Webasto). Tuo jäähdytys ei kyllä onnistu nykyisillä aurinkokennoilla. Autossa on aivana liian vähän pinta-alaa kennoille, jotta niistä saisi tarpeeksi suuren sähkötehon. Auton ilmastoinnin kompurathan ovat auton koosta riippuen teholtaan luokkaa 5-15 kW.

Vierailija
Snaut
Tuo jäähdytys ei kyllä onnistu nykyisillä aurinkokennoilla. Autossa on aivana liian vähän pinta-alaa kennoille, jotta niistä saisi tarpeeksi suuren sähkötehon. Auton ilmastoinnin kompurathan ovat auton koosta riippuen teholtaan luokkaa 5-15 kW.

Sanoinkin, että saa LISÄenergiaa. Jo nyt on myynnissä autoja, joissa kattoluukkuun on asennettu aurinkokennot ilmastoinnin lisäenergiaa varten.
Vastaaja_s24fi
Jäähdytys (ilmastointi) onnistuu kuitenkin kätevästi aurinkoenergian avulla. Yleisesti silloin on lisäenergiaa saatavissa aurinkokennoista, kun on on helle.

Tämän sivuston, http://www.deski.fi/page.php?page_id=9&tiedote_id=2803 . mukaan
"ilmastointilaitteen kompressori kun vaatii pyöriäkseen 0,5…8 kW tehon,"

Vierailija
Paul M
Otsikko on tuolta tiedeuutisista.

Kummallinen ongelma. Teknofriikit eivät ole hoksanneet sellaista vähemmän tunnettua lämmitystekniikkaa jota kutsutaan tulisijaksi. Siinä palavaa ainesta poltetaan tulelle tehdyssä sijassa. Autokäytössä tulelle tehtyyn sijaan kannattaisi sijoittaa puhdasta puuhiiltä, jolloin päästö olisi silkkaa bioloogista hiilidioksiidia. Vain hätätapauksissa käytettäisiin klapeja tai vaikka käpyjä. Harvaan asutulla seudulla sallittaisiin myös turve.


Hyvä idea. Samalla autoon voisi rakentaan kunnollisen hiiligrillin. Siitä olisi varmasti iloa ja hyötyä varsinkin pitkillä automatkoilla.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Snaut
Tuo jäähdytys ei kyllä onnistu nykyisillä aurinkokennoilla. Autossa on aivana liian vähän pinta-alaa kennoille, jotta niistä saisi tarpeeksi suuren sähkötehon. Auton ilmastoinnin kompurathan ovat auton koosta riippuen teholtaan luokkaa 5-15 kW.

Sanoinkin, että saa LISÄenergiaa. Jo nyt on myynnissä autoja, joissa kattoluukkuun on asennettu aurinkokennot ilmastoinnin lisäenergiaa varten.
Vastaaja_s24fi
Jäähdytys (ilmastointi) onnistuu kuitenkin kätevästi aurinkoenergian avulla. Yleisesti silloin on lisäenergiaa saatavissa aurinkokennoista, kun on on helle.

Tämän sivuston, http://www.deski.fi/page.php?page_id=9&tiedote_id=2803 . mukaan
"ilmastointilaitteen kompressori kun vaatii pyöriäkseen 0,5…8 kW tehon,"



Nuo kattoluukussa olevat kennot tekevät sähkön vain puhaltimelle joka vaihtaa auton sisäilmaa sen seistessä paikallaan ja täten pitää sisätilat hieman viileämpänä. Jos auton ilmastointilaitteen kompressorin teho on luokkaa 1 kW, niin ei sellaisella ilmastointilaitteella paljoakaan tee. Omassa autossani (Volvo) kompuran teho on 10 kW ja ei se ilmastointilaite siitä huolimatta mikään "ylitehokas" ole, välillä kaipaisi suurempia tehoja kuten monissa jenkkiautoissa.

Vierailija
tapani
Paul M
Otsikko on tuolta tiedeuutisista.

Kummallinen ongelma. Teknofriikit eivät ole hoksanneet sellaista vähemmän tunnettua lämmitystekniikkaa jota kutsutaan tulisijaksi. Siinä palavaa ainesta poltetaan tulelle tehdyssä sijassa. Autokäytössä tulelle tehtyyn sijaan kannattaisi sijoittaa puhdasta puuhiiltä, jolloin päästö olisi silkkaa bioloogista hiilidioksiidia. Vain hätätapauksissa käytettäisiin klapeja tai vaikka käpyjä. Harvaan asutulla seudulla sallittaisiin myös turve.


Hyvä idea. Samalla autoon voisi rakentaan kunnollisen hiiligrillin. Siitä olisi varmasti iloa ja hyötyä varsinkin pitkillä automatkoilla.

Sellaisissa maissa jossa kasvaa tupakkaa nin sitä tuleen penkkien väliin. Ei tulisi poltettua liikaa. Taikka Jamaikalla ihan vaan kannabista. Ranskassa olisi mellakoiden aikaan kiva, kun polttavat sitikoita, että niissä olisi valmiit sytykkeet. Huonompikin niittinaama saa sen syttymään.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Lämmitykseen riittäisi pieni asuntovaunukäyttöön tarkoitettu nestekaasulämmitin. Se ei mitään ihmeitä kuluta. Se ei tosin sovellu ilmastointiin, mutta mitenkäs ennen tultiin toimeen ilman ilmastointia ??

Vierailija
Ertsu
Lämmitykseen riittäisi pieni asuntovaunukäyttöön tarkoitettu nestekaasulämmitin. Se ei mitään ihmeitä kuluta. Se ei tosin sovellu ilmastointiin, mutta mitenkäs ennen tultiin toimeen ilman ilmastointia ??



Ai nestekaasuko ei sovi? Onhan niitä nestekaasujääkaappejakin.

Vierailija

Nestekaasua puoltaa pakokaasuttomuus. Tosin se vie hapen suljetusta tilasta ja on siten riski. Sillä kannattaisi auto lämmittää ilman tuuletusta paikoillaan ja lähtiessä turvautua auton omaan lämmittimeen. Tuolla tavoin energiankulutus olisi pieni.
Kaasua saa kolmen kilon pullossa, joten sen kuljettelukaan ei ole vaikeaa. Kaasun jakelua voisi olla parkkiksilla, siten että auto sähkön sijaan liitettäisiin kaasuverkkoon.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
bena
Ertsu
Lämmitykseen riittäisi pieni asuntovaunukäyttöön tarkoitettu nestekaasulämmitin. Se ei mitään ihmeitä kuluta. Se ei tosin sovellu ilmastointiin, mutta mitenkäs ennen tultiin toimeen ilman ilmastointia ??



Ai nestekaasuko ei sovi? Onhan niitä nestekaasujääkaappejakin.

On niitä. Sellainen, jonka teho riittäisi auton jäähdyttämiseen kuluttaisi niin paljon kaasua, että siinä ei olisi enää mitään järkeä. Vähemmällä kulutuksella pääsisi, jos autossa olisi vaikka pieni polttomoottori, joka pyörittäisi kompuraa suoraan. Sama moottori-kompura -yhdistelmä hoitaisi sitten myös talven lämmityksen.

P.S. Ai niin, onhan hybridiautossa se polttomoottori. Sillä lämmitettäisiin talvella ja jäähdytettäisiin kesällä.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ilmastointilaitteista tulee minulle vain nuha. Siispä normaalin tuuletuksen pitää riittää. Talvi se on todellinen ongelma. Lämpimän kanssa aina pärjää, mutta kylmässä paleltuu. Kunnollinen sisälämmitys on oltava. Penkinlämmittimet hiostaa persettä, mutta muualta palelee. Ei hyvä sellainen. Tulee vain tuskainen olo. Sitten pitää taas kuskille valittaa "Ei kai sulla saatana vain oo penkinlämmitin päällä. Heti pois se." Mikähän siinäkin on, ettei autoissa ole ollenkaan lämpöeristystä? Kai sinne ovien väliin vähän villaakin mahtuisi, niin pärjäisi pienemmällä lämmityksellä.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Muoti ja tyyliseikat asiassa vaivaa aika usein. Autoiluun voisi käyttää sopivaa vaatetusta. Pitkää untuvatakkia, jonka selkäpuolella olisi vaahtomuovieriste alumiinifoliolla. Pakkasilla siihen voisi kytkeä lämmityksenkin. Olo olisi kuin Michelin-miehellä, muttei viluttaisi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tädin mies poikamiehenä 50-luvulla kävi tanssilavoilla Mossella. Kovilla pakkasillakin. Oli kuulemma tyyliä kun tuli paikalle valkoisessa paidassaan. Putki- ja konemiehenä oli tehnyt jonkun virityksen toholle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Esim tila-auto lämpenee puolet nopeammin, jos virittää etupenkkirivin taakse jonkinlaisen rullaverhon tai pleksin saranoilla.

Joissakin mersuissa on ollut kaksinkertaisia ikkunoita. Saisi tulla pakolliseksi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Eiköhän Siperiassa käytetä niissä Ladoissa kaksinkertaisia tuuli- ja takalaseja ? Sinne ovien sisään voisi mahtua 5 cm:n villa joihinkin kohtiin, mutta siinä täytyy huomioida, että sivulasit pääsevät aukeamaan.
Sivulasitkin voisivat olla tuplat samalla periaatteella kuin esim minun asuntoni sisemmän parvekkeen oven lasi. Sillä on joku parempikin nimitys. Ilmarakoa siinä on kai vajaa sentti. Auton laseihin riittäisi muutama milli.

Piti vielä lisätä, että onhan busseissakin kahdenkertaiset sivulasit.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat