Jumaliin uskominen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Otetaan teoreettinen tilanne jossa lapsi on kasvatettu yhteiskunnan ulkopuolella, mutta hänelle opetettu kaikki perustiedot lukuunottamatta mihinkään uskontoon tai filosofiaan liittyviä asioita. Häntä on myös kannustettu ajattelemaan itsenäisesti.

Mitä tämä lapsi vastaisi kun häneltä kysytään tietyssä iässä "mihin uskot" tai "mitä ihmiselle käy kuoleman jälkeen?".

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Luulenpa, että tämä lapsi vain naureskelisi jos hänelle kerrottaisiin uskostamme sillä aika satukirjalta se Raamattu vaikuttaisi, vaikka jotkut sitä vatvovatkin.

Luulenpa, että lapsella olisi omat käsityksensä joita on todella vaikea ennustaa. Varmaan asia riippuisi paljon mielenlaadusta, toisin sanoen lapsi uskoisi mitä itse haluaa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Mikäli kyseessä olisi järjellinen olento, hän olisi aktiivisesti miettinyt näitä asioita itse, ja esittänyt tarvittavat kysymykset opettajilleen. Jos opettajat olisivat vastanneet oman käsityksensä mukaan, tämä ihmisyksilö luultavasti muodostaisi oman käsityksensä vastausten pohjalta; eli uskoisi samoin kuin opettajansakin. Jos opettajat olisivat kieltäytyneet vastaamasta näihin perimmäisiin kysymyksiin, lapsi olisi ihmetellyt asiaa, ajatellut kysymyksissä olevan jotain mystistä, ja todennäköisesti keittänyt mielikuvitussopan, joka olisi hyvinkin voinut sisältää uskonnollisia aihioita. Ihmisen rationaaliseen kasvatukseen kuuluu keskustelu kaikista aiheista, ihmisen kyseessä ollessa myös sellaisista, joita aivot eivät voi ymmärtää, ja joihin sen vuoksi väkisinkin sekoittuu mystiikkaa, kuten oman olemassaolon loppuminen. Sen kuvitteleminenhan on olemassaolevalle olennolle mahdotonta (paitsi jos on pari kertaa sammunut kännissä).

Uskonto on ihmisessä niin lujasti, että se on aiheuttanut evolutiivisia muutoksia aivoihimme. Ohimolohkossa sijaitsee alue, joka reagoi uskonnolliseen termistöön. Kyky saavuttaa uskonnollinen hurmos (asiasta kuin asiasta) on siis osa perimäämme, ei pelkästään kasvatuksen ja koulutuksen tulos.

edit. kirjoitusvirheiden korjailua, tekstin muokkausta

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Riippuu paljon siitä yhteisöstä, jonka kanssa hän on vuorovaikutuksessa. Jos sen maailmankuva on rationaalinen ja tieteellinen ilman uskonnollisia selitysmalleja, lapsi kyllä oppii tajuamaan oman mielikuvituksensa ja todellisuuden eron ja hakee luonnontieteellisiä selitysmalleja myös omalle olemassaololleen.

Vierailija

Uskominen perustuu lähinnä siihen, että omaksuu minkä tahansa ja kenen tahansa opettaman opin sitä koskaan kyseenalaistamatta. Toisin sanoen, omaksuu toisen mielen ja sen kautta pahimmassa tapauksessa mielipuolisuuden. Mielipuolisuus - ruumiillinen ja mielellinen väkivalta ja terrori lisääntyy kun hakeudumme ajassa taksepäin, ja kun otamme huomioon että ajatteleminen oli kielletty 1800 -luvulle saakka, niin ei ole ihme, että nykyihminen näkee maailman n.k. harmaalta alueelta, osittain kuten ihminen, osittain kuten apina. Ja käyttäytyy saamansa opin mukaan.

Vierailija

' Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. '

Nykyinen uskovainen on niin sokea että ei näe, että kun hän kirkkoon astuu, silmien edessä avautuu rikos.

Luulis viestin olevan selvä; "Unohtakaa laki ja sen sijaan uskokaa", ja kuka on se mihin pitää (on pakko) uskoa; Vastaus siihen löytyy Raamatusta.

Vierailija
Ulabanderos
Luulenpa, että tämä lapsi vain naureskelisi jos hänelle kerrottaisiin uskostamme sillä aika satukirjalta se Raamattu vaikuttaisi, vaikka jotkut sitä vatvovatkin.

Luulenpa, että lapsella olisi omat käsityksensä joita on todella vaikea ennustaa. Varmaan asia riippuisi paljon mielenlaadusta, toisin sanoen lapsi uskoisi mitä itse haluaa.

Kysymys on siitä, minkä uskoo TODEKSI! Jos uskoo Raamatun olevan alusta loppuun Juumalan Sanaa, voi siihen perustaa jopa koko elämänsä!

Kuitenkin Jeesus sanoi:"Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska LUULETTE, että ikuinen elämä on teillä niissä, mutta te ETTE tule luokseni, jotta löytäisitte elämän!"

Raamattua on toisinaan aika vaikea soveltaa elävään elämään. Jos lukee kuin PIRU RAAMATTUA, voi ottaa kohtia sieltä täältä, ja sitten lyödä niillä lauseilla toisia päähän!

Yksi KÄSITTÄMÄTTÖMÄN vaikea periaate Raamatusta esimerkiksi löytyy:"Juumala tuomitsee siveettömästi ja irstaasti elävät". Ilmestyskirja jopa lupaa heille tulista järveä!

Tälläkin foorumilla on ihmisiä, jotka suorastaan kehuskelevat siveettömillä tempauksillaan... Raamatun tuomio on selvä: "He joutuvat Helvettiin - jolleivat käänny, kadu, itke ja sure saastaista elämäänsä!"

Vierailija
Ulabanderos

Tuossa: "uskoa mitä haluaa" on se vika, että ihminen voi helposti uskoa suoranaisia VALHEITA, ellei hänellä ole kunnon auktoriteettia tukenaan! Auktoriteetit on tarkoitettu uskonelämän alkuvaiheisiin luomaan kunnon perustaa! Sen jälkeen ihminen voi itse alkaa uskoa, toivoa ja rakastaa haluamiinsa asioihin!

Vierailija
Agison

Raamattua on toisinaan aika vaikea soveltaa elävään elämään. Jos lukee kuin PIRU RAAMATTUA, voi ottaa kohtia sieltä täältä, ja sitten lyödä niillä lauseilla toisia päähän!

Yksi KÄSITTÄMÄTTÖMÄN vaikea periaate Raamatusta esimerkiksi löytyy:"Juumala tuomitsee siveettömästi ja irstaasti elävät". Ilmestyskirja jopa lupaa heille tulista järveä!

Tälläkin foorumilla on ihmisiä, jotka suorastaan kehuskelevat siveettömillä tempauksillaan... Raamatun tuomio on selvä: "He joutuvat Helvettiin - jolleivat käänny, kadu, itke ja sure saastaista elämäänsä!"

Yrititkö nyt lyödä yksittäisellä lauseella päähän?

Ilmeisesti et. Miksi kuitenkin otit esiin rietastelijat? Sinne kadotukseen kun joutuu vaikka olisi elänyt siivosti. Jos ei Jeesuksen pelastustyötä tunnustanut niin homma on sillä selvä. Uskova, katuva kansanmurhaaja pääsee taivaaseen.

Vierailija
Agison
Kysymys on siitä, minkä uskoo TODEKSI!

' Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. ' ( Matteus 5 )

' μητε εν τη κεφαλη σου ομοσης οτι ου δυνασαι μιαν τριχα λευκην η μελαιναν ποιησαι εστω δε ο λογος υμων ναι ναι ου ου το δε περισσον τουτων εκ του πονηρου εστιν '

Te ette voi erottaa totuutta valheesta ennenkuin puheenne on "on" tai "ei", mitä siihen lisätään on pahasta.

ON : on universaalinen totuus* totuudesta
EI : on universaalinen totuus* valheesta
IE : on yhtäkuin, mikä on sama kuin
NO : että se mikä ei ole universaalinen totuus, sitä ei ole.

* Absoluuttinen faktatieto mikä kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa on sama kielestä riippumatta.

Että uskoo jonkun asian todeksi, on mielenvikaisuutta.

Vierailija
Boysen
Ateisteja on globaalisti nelisen prosenttia ja määrä on laskussa. Mikä on lajissamme vikana ?

Uskovaiset lisääntyvät kuin heinäsirkat joten suhteellinen osuus pakosti kasvaa. Touhu on yhtä tuhoisaa kuin heinäsirkkalaumat pelloille.

Vierailija

Raamatun mukaan: ' Ja Jumala loi ihmisen OMAKSI KUVAKSENSA, JUMALAN KUVAKSI hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. '

Uskon mukaan: " N.N. MAASTA sinä olet tullut, MAAKSI sinun pitää jälleen tulla. Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä. "

Pikku-Katja ei ole maasta tullut ja maaksi jälleen tuleva. En ole minäkään, minä olen samalla tavalla kuin Sinä; Äidistä ja Isästä.

Vain kasvit ovat maasta tulleita ja maaksi jälleen tulevia. Kukaan ei herätä meitä viimeisenä päivänä kuolleista, vaan meidän on herättävä kuolleista ennen viimeistä päivää.

Vierailija
Boysen
Ateisteja on globaalisti nelisen prosenttia ja määrä on laskussa. Mikä on lajissamme vikana ?

Miten tuonkin nyt ottaa; Kiinassa on virallisen arvion mukaan 100 miljoonaa uskovaista ja epävirallisen mukaan 300 miljoonaa - loput runsas miljardi kiinalaista ei tunnusta virallisesti mitään uskontoa.

Vierailija
Boysen

Voisi sanoa että lajissa ei ole mitään vikaa. Ihminen on mikä on. Ei ole kovin tieteellistä etsiä vikaa ihmisestä lajina jos ihminen ei käyttäydykään oman maailmankatsomuksen mukaan.

Eräs ja ehkä tärkein syy on ateisteissa itsessään. Ateismin valinneet yhteiskunnat ovat olleet erittäin väkivaltaisia toisinajattelijoita kohtaan ja oikeastaan myös itse ihmisyyttä kohtaan.

Samanlainen henkinen väkivalta on läsnä monissa nykyisissäkin ateisteissa. Toisinajattelijoiden leimaaminen hulluiksi ja pakkokäännyttämismeininki kertoo jostain ihan muusta kuin viisaudesta ja totuudesta.

Ateismi on ollut yksinkertaisesti liian epäinhimillistä. Se on koneille sopiva uskomusjärjestelmä.

Toinen syy on ihmisissä itsessään. Ihminen kysyy kysymyksiä joihin ateismi ei anna kaikkia tyydyttäviä vastauksia. Miksi ihmiset pitäisi saada ajattelemaan samalla tavalla ja lopettamaan kysymysten kysyminen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat