Bensa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lämmetessään kiehuuko/höyrystyykö vai syttyykö palamaan ennen tätä pistettä?

Kommentit (15)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
W1lly
Lämmetessään kiehuuko/höyrystyykö vai syttyykö palamaan ennen tätä pistettä?

Ei syty. Bensamoottorissakin tarvitaan sytytystulpat bensahöyryn sytyttämiseen.

Vierailija

Bensiini vastaa käytännössä iso-oktaania, jonka itsesyttymislämpötila on 417 astetta Celsiusta. Bensiinin leimahduspiste on muistaakseni 0 astetta Celsiusta, joten kyllä, bensiini höyrystyy reippaasti ennen itsesyttymistään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
W1lly
Lämmetessään kiehuuko/höyrystyykö vai syttyykö palamaan ennen tätä pistettä?




Normaalipaineessa bensa kiehuu iloisesti, kun sitä lämmittää (on aikanaan kokeiltu, olkaa te muut fiksumpia ja oppikaa minun typeryydestä). Bensan keittäminen on kuitenkin syytä tehdä suojakaasussa tai ilmattomassa tilassa, koska se höyry on äärimmäisen herkästi leimahtavaa.

Vierailija

Bensahöyryn kanssa ei todellakaan ole leikkimistä.

Olin nuorena kesätöissä Nesteellä Porvoossa, jossa tankattiin junan säiliövaunuja.

Kävivät säännöllisesti mittaamassa höyrypitoisuuksia ja sanoivat, että kevyesti 30m päässä vaunusta silloisella helteellä olisi kipinästä syttynyt.

Tosin säiliön täyttöputki oli halkaisijaltaan ~30cm, joten tavaraa ja höyryä tuli reippaammin.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Wikipedia: "Bensiini, usein arkikielessä bensa, on satojen eri hiilivetyjen seos, jota käytetään pääasiassa autojen, mutta myös liikuteltavien työkalujen, kuten ruohonleikkureiden ja moottorisahojen voimanlähteinä käytettävissä polttomoottoreissa polttoaineena sekä uutos- ja liuotinaineena kemianteollisuudessa. Bensiinin tiheys on noin 0,75 kg/l ja lämpöarvo noin 43 MJ/kg (= n. 9 kWh/l). Tyypillisesti tiheyden ja lämpöarvon vaihteluväli on pieni eri tavoilla valmistettujen bensiinien välillä. Bensiinin energiasisältö on huomattavan [u]suuri verrattuna esimerkiksi Li-Ion-akkuihin, joiden energiasisältö on 540–720 kJ/kg. Bensiini sisältää yli 50 kertaa enemmän energiaa painokiloa kohden kuin parhaat ladattavat akut ja yli 16 kertaa enemmän kuin parhaat patterit.[1] Vaikka polttomoottorissa saadaan bensiinin sisältämästä energiasta käyttövoimaksi vain 20–35 %, silti teho/painosuhde tekee bensiinistä, dieselöljystä ja polttomoottorista ylivoimaisen käyttövoiman ajoneuvoille.[/u]"

Aika asenteellista tekstiä. Mitä järkeä on "tietokirjassa" hehkuttaa bensan ylivoimaisuudesta ajoneuvokäytössä suurinpiirtein vertaamalla bensatankin kokoa akkujen painoon?

Eli: Bensiinistä kertovassa artikkelissa riittäisi sen (bensan) energiasisällön kertominen. Jokainen voi sitten tykönään sitten suorittaa haluamansa vertailut.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Aika asenteellista tekstiä. Mitä järkeä on "tietokirjassa" hehkuttaa bensan ylivoimaisuudesta ajoneuvokäytössä suurinpiirtein vertaamalla bensatankin kokoa akkujen painoon?

Wikipediaanhan voi artikkeleita kirjoittaa vaikka Shellin sihteeri. Siksi siihen tietolähteenä kannattaa suhtautua aina varauksella.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Vastasin tähän eilen, mutta oli joku SQL-virhe, ja sitten hukkasin koko homman. Wikista, ei suomalaisesta eikä englantilaisesta ei tosiaan noista lämpötilajutuista paljon tietoa löydy, ainoastaan tuo 0 C astetta leimahduspisteenä, siis kipinästä tai avotulesta. Hjalmar Strömmin "Teknisiä taulukoita" ei asiaa selventänyt. Mutta "Koneenrakentajan taulukkokirja" Tietää sentään jotain:

Kiehumispiste vaihtelee 25...215 asteen C välillä, höyrystymislämpö 380...500 kJ/kg ja itsesyttymislämpötila 300...400 C.

Laitan vertailun vuoksi dieselöljyn ja iso-oktaanin lukuja (samassa järjestyksessä):

dieselöljy: 150...360 C, n. 250 kJ/kg, n. 250 C
iso-oktaani: 99 C, 297 kJ/kg, 410 C

Lierikki Riikonen

Vierailija
Neutroni
W1lly
Lämmetessään kiehuuko/höyrystyykö vai syttyykö palamaan ennen tätä pistettä?




Normaalipaineessa bensa kiehuu iloisesti, kun sitä lämmittää (on aikanaan kokeiltu, olkaa te muut fiksumpia ja oppikaa minun typeryydestä). Bensan keittäminen on kuitenkin syytä tehdä suojakaasussa tai ilmattomassa tilassa, koska se höyry on äärimmäisen herkästi leimahtavaa.



Kyllähän bensan höyryt syrjäyttävät ilman tislausastiasta ja kun siellä ei kipinöikään niin suojakaasu on tarpeetonta.
Tulopuolelta on hyvä kuitenkin vetää letku ulos ettei sisälle tule höyryjä.

Vierailija
lierik
Wikista, ei suomalaisesta eikä englantilaisesta ei tosiaan noista lämpötilajutuista paljon tietoa löydy, ainoastaan tuo 0 C astetta leimahduspisteenä, siis kipinästä tai avotulesta.

Wikipedian mukaan bensiinin leimahduspiste on n. -40 astetta Celsiusta, ei suinkaan 0 °C.

Leimahduspiste tarkoittaa alinta lämpötilaa, jossa nesteestä normaalipaineessa vielä haihtuu niin paljon höyryä että se voi muodostaa vaikkapa ympäröivän ilman kanssa nesteen pinnan päällä palavan kaasuseoksen.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Riemuidiootti
lierik
Wikista, ei suomalaisesta eikä englantilaisesta ei tosiaan noista lämpötilajutuista paljon tietoa löydy, ainoastaan tuo 0 C astetta leimahduspisteenä, siis kipinästä tai avotulesta.

Wikipedian mukaan bensiinin leimahduspiste on n. -40 astetta Celsiusta, ei suinkaan 0 °C.

Leimahduspiste tarkoittaa alinta lämpötilaa, jossa nesteestä normaalipaineessa vielä haihtuu niin paljon höyryä että se voi muodostaa vaikkapa ympäröivän ilman kanssa nesteen pinnan päällä palavan kaasuseoksen.




Joo, siinä lukin että alle nolla astetta C, huolimattomuusvirheitä.

Bensiini on myös erittäin tulenarkaa, sillä sen leimahduspiste on alle 0°C. Leimahduspiste on alin lämpötila, jossa haihtunut höyry saattaa syttyä kipinästä. Haihtumiseen taas vaikuttaa bensiinin höyrynpaine, joten on olemassa kesä- ja talvilaatuja.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
huolimattomuusvirheitä.

Juu, ei ollut tarkoitus päteä tai paritella välimerkkiä, mutta kunhan korjasin.

Voisi tulla käytännön ongelmia vaikkapa pakkasilla jos bensiinin leimahduspiste olisi niinkin korkea kuin 0 °C. Toisaalta varastointi ja kuljetus olisi vaivattomampaa mitä korkeampi leimahduspiste bensiinillä olisi.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Riemuidiootti
lierik
Wikista, ei suomalaisesta eikä englantilaisesta ei tosiaan noista lämpötilajutuista paljon tietoa löydy, ainoastaan tuo 0 C astetta leimahduspisteenä, siis kipinästä tai avotulesta.

Wikipedian mukaan bensiinin leimahduspiste on n. -40 astetta Celsiusta, ei suinkaan 0 °C.

Leimahduspiste tarkoittaa alinta lämpötilaa, jossa nesteestä normaalipaineessa vielä haihtuu niin paljon höyryä että se voi muodostaa vaikkapa ympäröivän ilman kanssa nesteen pinnan päällä palavan kaasuseoksen.




Minkä kielisestä Wikistä sen n. -40 astetta Celsiusta löytää?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Riemuidiootti
lierik
huolimattomuusvirheitä.

Juu, ei ollut tarkoitus päteä tai paritella välimerkkiä, mutta kunhan korjasin.

Voisi tulla käytännön ongelmia vaikkapa pakkasilla jos bensiinin leimahduspiste olisi niinkin korkea kuin 0 °C. Toisaalta varastointi ja kuljetus olisi vaivattomampaa mitä korkeampi leimahduspiste bensiinillä olisi.


Autokaan ei lähtisi käyntiin pakkasella, jos leimahduspiste olisi 0°C.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ertsu
Riemuidiootti
lierik
huolimattomuusvirheitä.

Juu, ei ollut tarkoitus päteä tai paritella välimerkkiä, mutta kunhan korjasin.

Voisi tulla käytännön ongelmia vaikkapa pakkasilla jos bensiinin leimahduspiste olisi niinkin korkea kuin 0 °C. Toisaalta varastointi ja kuljetus olisi vaivattomampaa mitä korkeampi leimahduspiste bensiinillä olisi.


Autokaan ei lähtisi käyntiin pakkasella, jos leimahduspiste olisi 0°C.



Minulla oli joskus auto joka ei käynnistynyt pakkasella. => Bensan leimahduspiste oli silloin 0 C. MOT.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Uusimmat

Suosituimmat