Apua fysiikkaan...?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taa tuskin on tan sivuston idea, mutta kattelin tossa noita aiheita ja ne menee niin yli mun ymmarryksen, etta taalta varmaan loytyy joku joka osaa hyvin selittaa fyssan perusilmioita

Oon tassa monen vuoden fyssan tauon jalkeen lukenut taas vahasen opiskeluja varten ja kaikki tuntuu unohtuneen.. Mulla ois tassa pari epaselvaa asiaa.

Ensinnakin, kun elektronisieppauksen (tai jonkun vastaavan) seurauksena tapahtuu elektroni-positroni-parin annihiloituminen kahdeksi gammakvantiksi, niin milla tavalla sailymislait estavat annihiloitumisen yhdeksi fotoniksi...? Eiks ois paljon loogisempaa jos tapahtuis niin..?

Toinen mita tassa mietin, oli etta kun rontgensateilya syntyy, puhutaan jarrutussateilysta ja ominaissateilysta, tajuun kylla miten ne syntyy, mutta kumpi niista oikeestaan ON rontgensateilya, vai onks kumpikaan varsinaisesti pelkastaan rontgensateilya, tjs.

Oikein korkean tason fysiikkaa:P

Kommentit (2)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26845
Liittynyt16.3.2005
Kemiaa

Ensinnakin, kun elektronisieppauksen (tai jonkun vastaavan) seurauksena tapahtuu elektroni-positroni-parin annihiloituminen kahdeksi gammakvantiksi, niin milla tavalla sailymislait estavat annihiloitumisen yhdeksi fotoniksi...? Eiks ois paljon loogisempaa jos tapahtuis niin..?

Liikemäärän ja liike-energian pitää säilyä. Jos tarkastellaan elektronin ja positronin törmäystä painopistekoordinaatistossa, hiukkasten yhteenlaskettu liikemäärä on nolla. Fotonin liikemäärä puolestaan on suoraan verrannollinen sen energiaan. Siksi pitää muodostua kaksi fotonia, jotka lähtevät samalla energialla vastakkaisiin suuntiin (jolloin niiden liikemäärien summa on nolla). Myös useampien fotonien muodostuminen on mahdollista, mutta epätodennäköistä.

Toinen mita tassa mietin, oli etta kun rontgensateilya syntyy, puhutaan jarrutussateilysta ja ominaissateilysta, tajuun kylla miten ne syntyy, mutta kumpi niista oikeestaan ON rontgensateilya, vai onks kumpikaan varsinaisesti pelkastaan rontgensateilya, tjs.

Kyllä ne molemmat ovat röntgensäteilyä. Sovelluksesta riippuu kumpi on tärkeämpi.

Uusimmat

Suosituimmat