Moni ryyppää yli riskirajan

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Moni juo viinaa ja kuvittelee että juo kohtuudella.

Silti moni juo liikaa.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/22141-k ... etamattaan

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Minä ryyppään yli riskirajan ihan tietoisesti. Tosin tuo 24 keskiolutta viikossa ei ole kyllä vielä paljon mitään. Sille aina naureskellaan. Senhän juo jo perjantaina helposti. Lauantaina sitten menee vielä paljon lisää. Viikolla voi ottaa kerran kevyesti plus käydä parilla kaljalla. Ei tämäkään mielestäni mitään oikeaa alkoholismia ole. Silti moni harrastaa tähän malliin, työssäkäyvät ihmiset.

Tai jos jakaa 24 kolmella eli ottaa kolmena päivänä 8 keppanaa, mistä ei tule muutakuin seitinohut nousuhumala, niin onko sekin yli riskirajan? Rajoilla ei tee mitään, jos ne ovat tätä luokkaa.

Pekka Puska varmaan kuoleekin 12 kaljasta, mutta normipainoinen (92 kg) mies ei moiseen tuhoudu. Oikea alkoholismi on sitten erikseen. Sitäkin on nähty.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Tiedostan kuuluvani nykyisten rajojen mukaiseen riskiryhmään, mutta kyseenalaistan yleispätevän rajojenasetannan enkä täten pidä uutista uskottavana.

Vierailija

Kuinka nyt määrittelee tuon että kuinka paljon on liikaa.

Itselläni taitaa olla riskiraja melko alhainen, koska tulen humalaan yhdestä tai parista siideristä ja siihen todelliseen änkyrähumalaan riittää usein kuusi. Mutta olenkin 66 kiloinen roadrunner.

Vierailija

Itse on tullut opiskelijapiireissä ryypättyä välillä aika rankastikin. Toisinaan ei taas tule juotua mitään useampaan viikkoon. En sitten tiedä kuulunko "riskiryhmään". Kaiketi, mutta eipä se ole elämää vielä paljoa haitannut.

Kunnon juopothan vetää kossupullon joka aamu päästäkseen edes käyntiin. Se on jo varmaan todellista riskirajoilla elämistä.

Vierailija

Muistaakseni suomalaiset ryyppäävät noin 11 litraa puhdasta alkoholia per nuppi joka vuosi. Kuka helvetti minun osuuteni oikein mahtaa juoda, kun en käytä kyseistä tuotetta ollenkaan?

Vierailija

Sitä sanotaan että kokenut juoppo kokee nousuhumalan paljon ihanampana kuin amatööri. Aivoissa on tapahtunut biologinen muutos, ja tätä tarkoittaa alkoholismi.

Kokemukseni mukaan näin todellakin käy. Siinä vaiheessa kannattaa keksiä muitakin harrastuksia.

Elämäntilanteet ja sää vaikuttaa juomishaluihin. Kun työstressini loppui tai aurinko paistaa, niin juominen väheni automaattisesti yli 50%. Ilmeisesti olen sitä tyyppiä, jonka kannattaisi muuttaa etelämmäs. Jos keli vituttaa, niin vedän välittömästi sixpackin tai punaviinipullon, jotta saavutan normaalitilan. Ei vitutus voi olla normaalitila kellekään.

Vierailija

No, alkaakos poikaset puhua kaljanjuonnista? Koriko viikossa liikaa. Hah. Kunnon juomarit vetää sen illassa. Olen nähnyt kun kaksi urosta veti korin kahteen mieheen parissa tunnissa ja kyseli että mistäs sais lisää?

Muutenkin Saksassa ja Englannissa olutta menee paljon enemmän kuin täällä.

Thomaxx
Seuraa 
Viestejä89
Liittynyt1.6.2006

Viimeiset 3 vuotta n. 5-8 annosta joka ilta. Viikonloppuisin sitten runsaasti enemmän.

Maksa-arvot on kuulemma "hiukan" kohollaan sanoi lääkäri. Ei kuitenkaan mitään mistä pitäisi huolestua. Vähentäminen olisi suositeltavaa.

Ongelma on että tämä tulee kulutettua kapakassa. Kotona en juo juuri mitään. Se on vuositasolla kaikki sivukulut huomioiden n. 10k EUR.

Minun pitäisi itse asiassa saada tuloveronpoisto. Sen verran rankalla kädellä noita välillisiä veroja tulee makseltua...

Vierailija

Kyllähän kohonneet maksa-arvot kertovat jotain. Etenkin ymmärtääkseni ALAT ja ASAT arvot. Kauankohan pitää juoda, jotta nuokin nousevat ja olla juomatta, jotta laskevat?

Vierailija

Vaikka nuo riskirajat ovatkin yksilöllisiä, niin onhan se selvää että huolestuttavan moni suomalainen juo älyttömiä määriä eikä pidä sitä yhtään kummallisena. "Mitä nyt sikspäkki menee joka ilta, ei se häiritse elämää mitenkään, sehän on vaan sellaista tissuttelua." Ei yhtään pelota maksan kuormittuminen ja muut terveysriskit. Minusta se on ilmiselvää alkoholismia, jos tarvitsee joka päivä monta annosta alkoholia eikä voi olla ilman. Ei se muuta asiaa, että jonkun alkoholismi voi olla paljon pahempaa.

Työikäisten suomalaisten suurin kuolinsyy on alkoholi, nykyään myös naisilla. Säälittävää alkoholistikansaa ollaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat