hidas palautuminen, ylikunnossa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oon alkanu nyt n. 7 vuoden tauon jälkeen liikkumaan säännöllisesti, oon luopunu jopa röökistä. Ainoot paheet kofeiini ja humalahakuinen juominen. Kun treenaan pari tuntia putkeen ja tuun himaan joskus 23:00 niin on täysin mahdotonta saada unta ennen 2:00 ja yleensä herään johonkin naurettavaan aikaan kuten 6:00 ja on pirun vaikee saada uudestaan unta. Meen nukkumaan joskus puolen yön aikaan ja usein iskee levottomat jalat ja ylenmääräinen hikoilu. Miten saisin palautettua kehoni treeneistä niin, että ei menisi puolet yöunista vituralleen?

Niin siis selvyyden vuoksi nyt ei ole kyse mistään salitreenistä.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Onnistuisiko siirtää treenaaminen aamuun? Mennä sitten aikaisemmin väsyneenä nukkumaan ja herätä aikaisemmin treenaamaan.
Itse jossain vaiheessa kokeilin käydä aamulla vähän raskaamman lenkin ja illalla vaikka ihan pienen kävelyn, mutta ei kovin myöhään kuitenkaan.
klo. 21-23 on aika myöhäinen aika treenaamiselle mielestäni.

Vierailija

Kyllä tuossa taitaa olla kyseessä vaan se, että urheilun jälkeen adrenaliinitasot on korkeella ja sen takia ei uni tule. Itsellänikin oli aikaisemmin sama ongelma, kun jalkapallotreenit olivat justiinsa samaan aikaan. Unta ei varmasti saanut ennen kahta.

Vierailija

Nopeat ratkaisut ovat vaihtaa lajia tai seuraa johonkin jossa on aikaisemmat harjoitusajat, tai sitten siirrä koko vuorokausirytmiä harrastuksellesi sopivaksi jos se on niin tärkeää.

Hitaampi ratkaisu on vain sopeutua, elimistö tottuu jossain vaiheessa suorituksesi rasitukseen eikä rasitu siitä enää niin paljoa ja välitön palautuminen ei kestä enää niin paljoa. Tätä nopeuttaa jos vedät vaikka kerran tai pari viikossa superrankat treenit, vaikka menet juoksemaan HIIT:ejä.

Vierailija

Lähinnä siis mua kiinnostais kaikki ns. vippaskonstit. Seuraa en vaihda, unirytmiä en vaihda eikä kiinnosta superrankat treenit.

Vierailija
suolaasuolaa
Oon alkanu nyt n. 7 vuoden tauon jälkeen liikkumaan säännöllisesti, oon luopunu jopa röökistä. Ainoot paheet kofeiini ja humalahakuinen juominen. Kun treenaan pari tuntia putkeen ja tuun himaan joskus 23:00 niin on täysin mahdotonta saada unta ennen 2:00 ja yleensä herään johonkin naurettavaan aikaan kuten 6:00 ja on pirun vaikee saada uudestaan unta. Meen nukkumaan joskus puolen yön aikaan ja usein iskee levottomat jalat ja ylenmääräinen hikoilu. Miten saisin palautettua kehoni treeneistä niin, että ei menisi puolet yöunista vituralleen?

Niin siis selvyyden vuoksi nyt ei ole kyse mistään salitreenistä.




Tuota tuota. Tuohon levottomuuteen sellaasta, että kokeilepa kuunnella rauhoittavaa musiikkia ennen nukkumaanmenoa. Meinaan, notta ruumiin palautuminen kiihtyneestä tilasta rauhalliseen (sydämen sykkeen laskeminen takaisin normaaliksi, yms) vie aina oman aikansa, eikä sitä voi tietääkseni nopeuttaa millään kikoilla.

Vierailija
suolaasuolaa
Levottomiin jalkoihin toimii rauhallinen musiikki? Wtf?



Äh, en nyt ajatellut jalkojasi, vaan ruumista kokonausuutena. Noon nähkääs niin, notta kun ruumis ottaa kunnolla kierroksia, niin se vaatii aikaa, jotta ruumis, ja mieli rehtoutuvat, ja siihen sitä rentouttavaa musiikkia aattelin.

Vierailija

Levottomiin jalkoihin voi auttaa mineraalisuola sen magnesiumin vuosi, jota otaksautaan liittyvän asiaan.

Kuntoilu rassaa kipuina, hikoiluna, rauhattomuutena, unettomuutena. Siihen ei auta kuin välillä höllätä tahtia ja hyväksyä tietty vaivalloisuus.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006

Joo, tuollainen on kyllä vaikea yhtälö. Iltatreenien jälkeen voi olla todella hankalaa saada unta. Tuohan nyt ei suoranaisesti liity palautumiseen eikä ylikuntoon, mutta on toki todella rasittavaa - ehkä siihen lopulta tottuu?

Ylikunnosta ja liikunnasta jotain; tavallisesti kehotetaan syömään ja nukkumaan tarpeeksi, jos/kun alkaa liikkumaan säännöllisesti vähän pidemmän ajan tauon jälkeen. Varsinkin syömisen kanssa saattaa olla ongelmia ts. syö liian vähän (sellaista ruokaa, josta saa tarpeelliset ravintoaineet). Seuraavaksi sitten yleensä sanotaan, että treenien välillä pitäisi olla sen verran aikaa välissä, että paikat eivät enää ole kipeitä seuraavalla treenikerralla - tosin ihan alussa lihakset ovat usein jumissa vielä seuraavallakin kerralla Mutta siihen voi auttaa kevyt palauttava kävely/hölkkä/joku-muu seuraavana päivänä, toki myös venyttelyt ja vastaavat.

Enempää en oikein osaa sanoa, ja nuokin on lainattu lähinnä pakkotoiston ja potkun foorumeilta.

EDIT: Hmmh... Jos et ole kokeillut, niin kokeiles jotain palautusjuomia ja vaikka venyttelyä. Mutta vaikeaa saattaa silti olla saada keho lepäämään tunnissa (ts. treenit loppuu 23:00 ja unessa pitäisi olla kello 24:00).

Vierailija
Anthrax`
Tästä oli joskus ennenkin puhetta..



Jep, vanha ongelma vaikkei aihetta tälle löytyisikään. On monta syytä miksei kannata ajoittaa treenaamista ja nukkumista lähekkäin keskenään. Mm. sekin kun syö treenin jälkeen riittävän tukevan aterian, on täydellä vatsalla ongelmallista mennä nukkumaan, koska uni ei tule silloin kovin helposti ja kun elimistö on stressitilassa kuntoilun jäljiltä, ei sekään auta unen saamisessa.

suolaasuolaa
Niin siis selvyyden vuoksi nyt ei ole kyse mistään salitreenistä.



Vaikka kyseessä ei olisi salitreenikään niin hyvä ateria treenin päätteeksi auttaa varmasti palautumaan paremmin. Ei tarvitse olla edes tukeva ateria, vaan sopiva ravintokoostumukseltaan yön pitkää syömättömyys aikaa ajatellen.

suolaasuolaa
Lähinnä siis mua kiinnostais kaikki ns. vippaskonstit. Seuraa en vaihda, unirytmiä en vaihda eikä kiinnosta superrankat treenit.



Suosittelen anabolisia steroideja tuossa tapauksessa. Asia on yksinkertaisesti niin, että on turha odottaa parempaa oloa, jos ei ole itse valmis tekemään asioilleensa mitään. Hormoonilisät voisivat nopeuttaa palautumista, mutta jos syö huonosti, niin tuskin niilläkään saavuttaisi suurta etua. Rasvaprosentti voisi ehkä pienentyä ja vartalo kiinteytyä, mutta siinä kaikki. Tärkeimpänä asiana näistä kaikista on tietysti kunnon yöunet, jotka auttavat keskittymään ja organisoimaan asioitansa paremmin valveilla olon aikaan.

Vierailija

En mä nyt mitään anabolisia steroideja vedä. Johan tuossa vippaskonsteja annettiinkin: rauhallista musiikkia, hyvä iltapala, mineraalisuolaa, venyttelyä, viinaa, venyttelyä, palautusjuomia. Ei se niin haittaa jos en kaheltatoista unta, mutta se haittaa kun joutuu pyörimään sängyssä pari tuntia 4 tunnin yöunien vuoksi. Tuppaa menemään seuraava päivä vähän koomasena.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat