Vedyn varastointi C60 "Buckyball":n sisään

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos ajatellaan tulevaa vetytaloutta ja vedyn käyttöä ajoneuvoissa, poltto-
kennojen kautta, on ongelmana vedyn varastointi. Vaihtoehtoja ovat nesteytys, joka vie kolmanneksen vedyn energiasta ja silti vetyä on vain n. 70 kiloa kuutiossa, paineistaminen, on
kehitetty jopa 700 barin säiliöitä tai sitominen metallihydridiksi. Nyt on
kuitenkin Yhdysvalloissa tutkittu uutta menetelmää, jossa vetymolekyylejä
viedään C60 "Buckyball"-hiilimolekyylin sisään, on pystytty ahtamaan sinne
jopa yli 30 vetyatomia ennen molekyylin repeämistä. Vety C60-molekyylin
sisässä on teoreettisesti jopa miljoonien barien paineessa, "metallina", vastaten planeettojen sisustan painetta, eli sitä pystytään ahtaaan pieneen volyymiin
oleellisesti aikaisempia metodeja enemmän.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija
Dr. G.Strangelove

Jos ajatellaan tulevaa vetytaloutta ja vedyn käyttöä ajoneuvoissa, poltto-
kennojen kautta, on ongelmana vedyn varastointi. Vaihtoehtoja ovat nesteytys, joka vie kolmanneksen vedyn energiasta ja silti vetyä on vain n. 70 kiloa kuutiossa, paineistaminen, on
kehitetty jopa 700 barin säiliöitä tai sitominen metallihydridiksi. Nyt on
kuitenkin Yhdysvalloissa tutkittu uutta menetelmää, jossa vetymolekyylejä
viedään C60 "Buckyball"-hiilimolekyylin sisään, on pystytty ahtamaan sinne
jopa yli 30 vetyatomia ennen molekyylin repeämistä. Vety C60-molekyylin
sisässä on teoreettisesti jopa miljoonien barien paineessa, "metallina", vastaten planeettojen sisustan painetta, eli sitä pystytään ahtaaan pieneen volyymiin
oleellisesti aikaisempia metodeja enemmän.





Kuinkas paljon sitä käytännössä saataisiin ahdettua henkilöautoon?

Vierailija

Sillä ei ole juuri käytännön kannalta mitään merkitystä niin kauan kuin vedyn muuntaminen takaisin hyödylliseksi energiaksi tapahtuu alle 50% hyötysuhteella.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Vedyn kylmänä säilyttäminen taas vie energiaa .Vety taisi olla aikamoinen puheenaihe 90-luvulla .Valitettavasti öljyteollisuus on tehnyt kaikkensa hidastaakseen vaihtoehtoisten enegiamuotojen kehittämisen .Luulen ,että tulevaisuudessa yksittäistaloudet saavat paremmin sähkönsä auringosta , parantuneiden kennojen ja akkujen johdosta.

Vierailija

Artikkeli Popular Science-lehdessä ei valitettavasti kerro vielä määristä,
ennustetaan vain, että paljon enemmän kuin olemassaolevilla metodeilla.
On totta, että energian siirto vedyn avulla on vielä epätaloudellista ja
jos vety valmistetaan nykyisin eniten käytössä olevalla konversiolla hiili-
vedystä, ei siinä ole järkeä ilmaston lämpenemisen eston kannaltakaan.
Sähköauto näyttäisikin toteutuvan ensin Litiumioniakuilla "plug-in"-versiona, johan "TESLA" kulkee yhdellä latauksella 365 km ja kiihtyy 0-100 km/h 3,9 sekunnissa ! Ensimmäinen 200 auton sarja valmistunee tänä
vuonna: http://www.teslamotors.com

Vierailija
MITÄ?
Jaa-a
poltetaanhan sitä bensaakin huonommalla hyötysuhteellakin



Niin tehdään, mutta se pitäisi lopettaa mahdollisimman pian koska sellaista turhaa tuhlausta ei ole mitään järkeä harrastaa.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
tietää
Helvetin pellet, koettavat keksiä hiilivedyt uudelleen. Jotain määrärahametsästystä varmaan?

Hiilivety on tietääkseni aivan eri asia.

Vierailija

Jos tuo on se tuttu C-60 niin siihen sitoutettujen vetyjen ( 30 )merkitys on mikä verraten hiilivetyketjuihin? Onko sen tiheys suurempi?

Vierailija
ilaiho
tietää
Helvetin pellet, koettavat keksiä hiilivedyt uudelleen. Jotain määrärahametsästystä varmaan?



Hiilivety on tietääkseni aivan eri asia.[/quote]

Niin minäkin olen ymmärtänyt, tässä ei vety ole kemiallisesti sidottu hiileen,
kuten hiilivedyissä, vaan toimii C60-molekyylin kautta "säiliönä" vedylle. Ohessa artikkeli aiheesta ( sorry, oli PM eikä PopSci ! ) :

http://www.popularmechanics.com/science ... ?series=19

Vierailija
JAM
Näyttäisi olevan noin 96% hiiltä ja 4% vetyä. Todella massiivinen säiliö vetyatomeille!



Kaikki on suhteellista, luulisin että metallihydrideissä suhde on vielä
epäedullisempi ? Kemialliset "pakkausmenetelmät" ovat tietenkin luku sinänsä, jos ajatellaan vaikkapa metaania tai ammoniumia, mutta niistä
vety on hajoitettava kemiallisesti, joka tekee systeemistä monimutkaisen
ja hiili joutuu ehkä ilmaan. Tässä suhteessa ammonium NH3 olisi parempi,
jäännöksenä typpi, mutta on varsin ikävä kemikaali nesteytettynä tai
vahvana vesiliuoksena muodollisesti NH4OH. Kuten aiemmin todettiin,
vedyn nesteytys on runsaasti energiaa vaativa prosessi, noin kolmannes
vedyn energiasta kuluu siihen ja säilytys Dewarissakin on ongelma
pitkällä ajalla. Vety toki sisältää energiaa kaksi-kolme kertaa sen mitä
hiilivedyt ( metaani on paljon helpommin nesteytettävissä ) mutta neste-
vedyn onnettoman pienen tiheyden takia samassa tilavuudessa nestevetyä
on vain kolmannes bensiinin energiasta.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10657
Liittynyt16.3.2005

Avataan hana.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
PeterH
Joo, mutta miten se vety työnnetään noihin boltseihin, ja miten se saadaan niistä ulos?



Taitavat pitää sen omana salaisuutenaan, onhan kysymyksessä
kenties miljardeja tulevaisuudessa tuottava innovaatio.

Nanotekniikasta etsitään ratkaisuja vaikka mihin, mm. sen avulla
valmistetut "metamateriaalit" voivat mahdollistaa jopa satujen
"näkymättömyysviitan".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat