Pirullinen lääkäri???

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Googlasin lääkäriliitton sivuilta sähköisen kirjan etiikasta.
En löytänyt Ctrl+f näppäin komennolla yli sata sivuisesta ohjeistuksesta yhtään kohtaa joka olisi viitannut sukulaisten auttamiseen eli nepotismiin. Käytin hakusanaa sukulaisten ja nepotismi.

Eräs sukulaisistani on lääkäri ja hän toimii minusta ikävällä tavalla minua kohtaan. En ole läheisin sisaruksistani hänelle minkä lisäksi en ole myöskään uskossa joten osakkeeni hänen silmissä on alemmalla.

Hän on auttanut äitiämme saamaan parempaa hoitoa kotona sattuneen aivoinfarktin jälkeenLänsi-Uudenmaan aluesairaalassa Tammisaaressa. Hänelle annettiin aluksi vain vuodelepoa. Siskoni ollesssa valistunut valittelumenettelyistä hän otti yhteyttä muistaakseni ylilääkäriin, jonka jälkeen hänelle ruvettiin antamaan jonkilaista liuotushoitoa ja röngten tutkimuksia.

Minulle hän on sanonut että on epäeettistä auttaa sukulaisia vapaa-aikana minkä lisäksi se on työtä vapaa-aikana joten turhauttavaa. Itselläni oli kesällä 2005 kolmen kuukauden kivulias ripulikausi jolloin minua hoidettiin huonosti. Kysyttäni häneltä mitä tehdä hän vastasi: "Mene lääkäriin."

Olen töissä rautakaupassa ja meillä on käytäntönä että voimme myydä sukulaisille ja ystäville vähän pienemällä katteella kuin tavallisille asiakkaille.
Siskoni ja hänen miehensä haluaisivat saada taloon johon he ovat äskettäin muuttaneen halvemmalla remonttitarvikkeita minun välityksellä.

Jotenkin vituttaa se että hänen ammattikuvansa piirissä sukulaisen A auttaminen sairaudess A on oikein mutta sukulaisen B auttaminen sairaudessa B on väärin.

Toinen asia mikä vituttaa että hän on sanonut mukaillen että ylipäätänsä yleistasolla nepotismi on väärin, koska on lääkäri. Mutta se ei sitten yhtä-äkkiä olekaan väärin kun minä harrastan nepotismia rautakaupasta käsin!

Mitä vittua?

-

Kommentit (6)

Vierailija

Sanotko ihan tosissaan, että lääkärin sukulaisten pitäisi saada parempaa ja nopeampaa hoitoa kuin muiden ihmisten?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Oletetaan että olet isä, poikasi on pahassa pinteessä koska hän on köyhä opiskelija ja hän sammui bileiden jälkeen jonka aikana hänet hakattiin mustelmille. Tekijät on tiedossa ja vaihtoehtoina on sovittelu, tai vankila.

Oletetaan myös että olisit ammatiltasi lakimies. Tiedät että mikä on ollut tavanomainan korvaussumma vastaavissa tapauksissa aikaisemmen.
On kaiketi sanomattakin selvää etteivät pahoinpitelijät pääsee maksamaan korvauksia ollessaan vankilassa niin nopeasti koska eivät voi olla töissä.
Pelimiehenä pyydät 35% enemmän kuin on todennäköistä saada. Näin sinä ja poikasi saavat sovittelussa varmasti sen tavanomaisen summan rahaa ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Siis myönnän ettei nepotismi kohtele tasapuolisesti kaikkia, mutta sitä esiintyy kaikkialla, työpaikkojen jakamisessa tuttavuussuhteiden muodossa, spesifisten ammattietojen oikeassa kohdentamisessa kaverille kanssa periaatteen mukaisesti, autojen korjaamisessa etc. Eli sitä esiintyy mutta onko se muka sitten pahasta? Perustele.

-

Vierailija
Kabor
Sanotko ihan tosissaan, että lääkärin sukulaisten pitäisi saada parempaa ja nopeampaa hoitoa kuin muiden ihmisten?

Muuan pikkupoika makasi tien vieressä hakattuna. Hänen ohitseen kulki paljon ihmisiä pyrkien olemaan puuttumatta asiaan, koska siitä olisi paljon vaivaa. Sitten tuli myös pojan isä, joka oli lääkäri ammatiltaan ja teki sitä hommaa leipätyönään.

Koska pojan isä oli leipälääkäri, niin hän ei voinut muuta kuin sanoa pojalle: Painu lääkäriin siitä.

Sitten tuli muuan mies Samariasta. Heti hän alkoi auttamaan poikaa ja kuljetti hänet leipälääkärin luo hoitoa saamaan. Mutta leipälääkäri kieltäytyä, koska se olisi ollut nepotismia, joten samarialainen lennätti omilla varoillaan pojan Yhdysvaltoihin, ja sanoi lääkäreille; hoitakaa poikaa, ja jos tulee vielä kuluja, niin lähettäkää lasku mulle, koska taalojen pitää olla hereillä, eikä rikkaiden pankkitileillä

Mitä tästä pitikään oppia?

Vierailija

Siis minä käsitin tuosta alkuperäisestä tekstistä asiat niin, että hän pelastui siltä aivoinfarktilta ainoastaan sukulaisuussuhteen ansiosta. Toisin sanoen monet, joilla ei ole lääkäreitä sukulaisina eivät sitten varmaan pelastu siltä.

Minusta asiassa jossa puhutaan ihmishengestä pitää olla tasa-arvoinen.

Rautakauppias ei vastaa ihmishengistä lääkärit kyllä vaan vastaavat.

Kaikkea voidaan olettaa. Mitä jos joku osaamaton pääsisi kirurgiksi sukulaisuusuhteen ansiosta ja sähläisi jonkun leikkauksen?

Vierailija
Kabor
Rautakauppias ei vastaa ihmishengistä lääkärit kyllä vaan vastaavat.

Kaikkea voidaan olettaa. Mitä jos joku osaamaton pääsisi kirurgiksi sukulaisuusuhteen ansiosta ja sähläisi jonkun leikkauksen?

Olipa kerran muuan rautakauppias, joka palkkasi sukulaispojan myymään pultteja. Tuli sitten muuan Boing-yhtiön sisäänostaja, joka halusi ostaa moottorin kiinnityspultteja. Rautakauppiaan poika ei halunnut myydä tuntemattomalle erikoisteräksestä tehtyjä pultteja, vaan veti tiskin alta meltorautaisia, mutta kromattuja pultteja, jotka suorastaan häikäisivät Boingin sisäänostajan.

Sisäänostaja kiiruhti kohti lentokonetehtaan kokoonpanolinjaa kottikärryllinen kiiltäviä pultteja mukanaan. Kohta taivaalta alkoi tippua Boingin moottoreita ja ihmiset olivat ihmeissään, etteihän toki rautakauppiaan nepotismi voi olla vaarallista.

Hyvät kuulijat, tämä tarina on tosi.

Vierailija

Olipa kerran muuan rautakauppias, joka palkkasi sukulaispojan myymään pultteja. Tuli sitten muuan Boing-yhtiön sisäänostaja, joka halusi ostaa moottorin kiinnityspultteja. Rautakauppiaan poika ei halunnut myydä tuntemattomalle erikoisteräksestä tehtyjä pultteja, vaan veti tiskin alta meltorautaisia, mutta kromattuja pultteja, jotka suorastaan häikäisivät Boingin sisäänostajan.

Sisäänostaja kiiruhti kohti lentokonetehtaan kokoonpanolinjaa kottikärryllinen kiiltäviä pultteja mukanaan. Kohta taivaalta alkoi tippua Boingin moottoreita ja ihmiset olivat ihmeissään, etteihän toki rautakauppiaan nepotismi voi olla vaarallista.

Hyvät kuulijat, tämä tarina on tosi.

Noniin ja nyt ollaan yhdessä sitä mieltä, että se on pahasta eikä hyödytä ketään?

Uusimmat

Suosituimmat