Lapsen kasvu: Rasvaton maito ja d-vitamiini.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko totta, että lapset eivät saa rasvattomasta maidosta d-vitamiinia. Se
ei siis, jostain syystä imeydy vai? Puhuin tästä asiasta anoppini kanssa.
Ostin apteekista jekovit-tippoja, jotka ovat vesipohjaisia. Imeytyykö se
niistä sitten? Asia alkoi huolestuttaa vasta, kun ymmärsin että d-vitamiinit
vaikuttavat kasvuun.

Kommentit (11)

Vierailija

Rasvattomalla maidolla ei ole mitään tarkoitusta. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Ja rasvattomasta on rasvat poistettu. Vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen ohutsuolesta verenkiertoon ja luustoon. Me täällä osteoporoosin maassa olemme, jossa on pimeät talvet ja auringosta saamme d-vitamiinia vain vähän. Kulutusmaitoa vai mitä se sininen maito on mielummin. Itse käyn lähi navetasta hakemassa maitoa. Lähiaikoina oli jopa Turun Sanomassa, että talvella suositellaan lisä D-vitamiinia.

Vierailija

Kannattaa lapsille muutakin syöttää kuin sitä rasvatonta maitoa Ainakin meillä jokaisella aterialla tulee proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja sekä paljon vitaaliaineita. Kun syö ja lapsilleen syöttää tavallista perusruokaa, ei valmiseinneksiä ja roskaruokaa, ja ruoka-aineina on rasvaista kalaa tai omega-3 kalaöljyä, neitsytoliiviöljyä, pähkinöitä, vehnänalkioita, täysjyväviljaa, kananmunaa jne. niin sitä rasvaa ja D-vitamiinia tulee ihan luonnostaan tarpeeksi. Silloin voi maidonkin antaa vähärasvaisempana.

Vierailija

Eipä taida olla minkäänlainen ongelma tuo maidon rasvattomuus, kun sitä rasvaa kuitenkin tulee niin monesta muustakin lähteestä. Tuskin syötät lapsillesi aterialla pelkkää rasvatonta maitoa/ruokaa..

Vierailija
rollerghost
Eipä taida olla minkäänlainen ongelma tuo maidon rasvattomuus, kun sitä rasvaa kuitenkin tulee niin monesta muustakin lähteestä.

Tuskinpa tulee rasvaa. Sokeria kyllä tulee.

Vierailija

Olen myös sitä mieltä, että lapsille tulisi antaa kevytmaitoa, jossa on rasvaa ja siten myös D-vitamiinia. Lihomiseen on syypäinä turhat kalorit, joitaa saadaan sipseistä, karkeista ja limsasta...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Lihomiseen on syynä tietokonepelit, lapset eivät enää nykyään liiku. Ennen vanhaan kun ei ollut pelejä, lapset leikkivät ulkona ja pysyivät kunnossa. Tälläinen käsitys minulla on.

くそっ!

Vierailija
liis@
Olen myös sitä mieltä, että lapsille tulisi antaa kevytmaitoa, jossa on rasvaa ja siten myös D-vitamiinia.

Lapsille tulisi antaa maitoa! Kulutusmaito on sitä lähinnä ja nimikin jo sen kertoo: kulutusmaito!

liis@
Lihomiseen on syypäinä turhat kalorit, joitaa saadaan sipseistä, karkeista ja limsasta...

Jep. Se sokeri.

Ronron
Lihomiseen on syynä tietokonepelit, lapset eivät enää nykyään liiku. Ennen vanhaan kun ei ollut pelejä, lapset leikkivät ulkona ja pysyivät kunnossa. Tälläinen käsitys minulla on.

Kyllä ennen tietokoneaikaakin jotkut ovat menetettyjä.
Ja nykyäänkin osa nörteistä elää ja voi hyvin, miten on Bill Gatesin laita?
Monia yli 40-vuotiaita menestyneitä nörttejä löytyy. Miksi eivät ole sairaita?

Vierailija

Parantunut: Kyllä ns. Normaali ruokavalio sisältää keskimäärin riittävästi rasvaa, jotta entsyymien eritys on riittävää ja sitä kautta myös d-vitamiinin (ja muidenkin rasvaliukoisten vitamiinien, kuten e-vitamiinin) imeytymin riittävän hyvää. Ei maidon rasvalla ole siinä enää mitään merkitystä. Vaikkapa tavallinen jauheliha ja spagetti ateria ja sen yhteydessä rasvatonta maitoa. Siinä on oman käsitykseni mukaan rasvan määrä vähintäänkin riittävä (ehkä jopa jo tarpeettoman suuri) rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä ajatellen. Jo pelkkä hyvin voideltu leipä luultavasti riittää, mitä siinä on rasvaa ehkäpä 20g? Ja sinisessä maidossa on rasvaa öö oliko se nyt about 20-25g litrassa? Turha niitä huonoja rasvoja liikaa on nauttia.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

http://users.utu.fi/laslehti/terveys/Colale.txt

Siinä on taas yksi linkki aiheesta, lukekaa kaikki loputkin jotka vielä pelkäävät niitä "pahis" rasvoja. Kolesteroli ei ainakaan ole se syy mikä tekisi eläinrasvoista pahoja. Mikä sitten? Se kun ne ovat eläinrasvoja? Faktoja kehiin kiitos, ei tänne saa tulla väittämään hyväuskoisille ihmisille perusteetonta paskaa vanhanaikaisten uskomusten pohjalta joiden tieteellinen arvo on vähemmän kuin tarpeeksi suuri.

Kolesterolin alentaminen on paitsi hyödytöntä, myös terveydelle haitallista

Yhä useammat tutkijat epäilevät, että kolesterolin alentamisesta ei olisi juurikaan hyötyä sydäntautien ehkäisemisessä.
Seerumin kolesterolipitoisuutta koskevia suosituksia kuitenkin kiristetään koko ajan ja kolesterolilääkkeitä syötetään
yhteiskunnan tuella sadoille tuhansille suomalaisille. Asia on siis yhteiskunnallisesti erittäin tärkeä.




Sydäninfarkti aiheutuu valtimoiden tukkeutumisesta, ja valtimotukokset
sisältävät LDL:ää. Tämän vuoksi oletettiin, että veren suurella LDL-pitoisuudella on merkittävä rooli valtimotukosten synnyssä.
Tieteellistä näyttöä tästä ei kuitenkaan löydy. Sen sijaan useissa arvovaltaisissa katsauksissa on virheellisiä viitteitä julkaisuihin,
joissa tällaista näyttöä väitetään olevan. Esimerkiksi Yhdysvaltain kolesterolivalistusohjelman tuottamassa laajassa
selonteossa todetaan, että "suuri määrä epidemiologista todistusaineistoa vahvistaa seerumin LDL:n suhteen sepelvaltimokuolemiin" (3).
Selonteossa viitataan kolmeen alkuperäisjulkaisuun, joista yhdessäkään ei kuitenkaan esitetä tällaisia todisteita.
Nykyään tiedetään, että valtimoiden seinämään kertyvä LDL on vapaiden happiradikaalien hapettamaa oxLDL:ää.



Valtimonkovettumatauti onkin luultavasti tulehdustauti, ja statiinien vaikutukset perustunevat tulehdusten hillintään
valtimoiden seinämässä (6). Sen sijaan kolesterolin alentaminen näyttäisi olevan ainoastaan statiinien ikävä sivuvaikutus,
josta aiheutuu jo viiden vuoden käytön jälkeen terveyshaittoja.Kolesteroli on yksi elimistön tärkeimmistä rakennusaineista.
Tarvittavan kolesterolimäärän saatavuus on erityisen tärkeää aivoille ja hermosoluyhteyksien toiminnalle.



Useat kliiniset kokeet ovat osoittaneet, että alhainen kolesterolitaso on korkeaa kolesterolitasoa vaarallisempi (8,9).
Merkillistä kyllä, nämä kokeet on joko unohdettu tai niiden tuloksia on siteerattu väärin. Framinghamin tutkimukseen viitataan
yleisesti yhtenä selkeimmistä todisteista sen puolesta, että korkea kolesteroli aiheuttaa sydäntauteja.
Eräässä Framinghamin tutkimuksen raportissa selvitettiin kolesterolitason muutosta 30 vuoden aikana ja sen yhteyttä
sydäntauteihin (10). Raportin mukaan jokaista yhden yksikön kolesterolitason pudotusta kohti sydäntautikuolleisuus ja
kokonaiskuolleisuus lisääntyivät 11-14 %. Erikoista kyllä, Yhdysvaltojen sydänliitto on siteerannut kyseistä
julkaisua katsauksessaan virheellisesti väittämällä sen osoittavan, että 1 %:n lasku kolesterolissa vastaisi 2 %:n laskua
sepelvaltimotautiriskissä (11).



http://olliherrala.blogit.kauppalehti.f ... uu-usassa/

http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

Siinä vielä muutama linkki joita en jaksa alkaa edes siteeraamaan.. kyse ei kuitenkaan ole siitä kuinka monta linkkiä pystyy väitteidensä tueksi esittämään vaan jos noita lukee ajatuksella niin saattaa ymmärtää miksi kolesterolimyytti tosiaan on myytti eikä totuus. Oikeasti, lukekaa.

くそっ!

Vierailija
liis@
Olen myös sitä mieltä, että lapsille tulisi antaa kevytmaitoa, jossa on rasvaa ja siten myös D-vitamiinia.



Hm..En nyt ole täysin varma mitä tarkoitat, mutta oletko tosiaankin nyt sitä mieltä, että vain rasvaa sisältävä maito sisältää D-vitamiinia? Eihän se näin ole. Sitä vitaminia on lisätty jo jonkun aikaa jokaiseen maitolajiin, ja litrasta maitoa taisi saada 5ug D-vitamiinia.

Luuleeko täällä porukka nyt oikeasti, että D-vitamiini ei imeydy rasvattomasta maidosta? Ei ehkä silloin imeydy, jos se on ainoa ravinnonlähde, mutta kuka pystyy pysymään rasvattomalla ruokavaliolla sairastumatta? Kyllä sitä rasvaa aivan varmasti saa riittävästi ilman maidonkin rasvoja.

Ronron: Tuli ehkä liioiteltua tuon "huonon" rasvan kanssa. Olen itsekin kyllä lukenut noista rasvoista jonkun verran, enkä enää itsekään pidä eläinkunnan rasvoja nyt mitenkään erityisen haitallisina. Kyllä silti itse vielä tällä hetkellä nautin mieluummin yleisesti terveellisenä pidettyjä kasvisrasvoja, kuten oliiviöljyä tai vaikka kookosöljyä (joka muuten sisältää tyydyttynyttä rasvaa paljon).

Uusimmat

Suosituimmat