Piirilevyn syövytys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Saakos vetyperoksidia tilattua netistä/hankittua apteekista piirilevyn hapon valmistamiseen? Tavoitteena tehdä kaikki alusta alkaen itse.
Happoliuokseen tulisi suolahappoa, vetyperoksidia, etanolia ja asetonia. Muut kemikaalit löytyy paitsi vetyperoksidi. Ja mitenkäs vahvaa tuon vetyperoksidin tulisi olla ja miten vahvaa yleensä yksityisille myydään?

Kommentit (5)

Vierailija

• A basin that is deep enough to submerge the circuit board • Various beakers/containers for mixing
• Goggles
• Vinyl or Latex gloves
• A device used to agitate the circuit board (a stick)
• Hydrochloric acid (Muriatic Acid)
• Hydrogen Peroxide
• Ethanol
• Acetone

Tollasten ohjeiden pohjalta tarkoitus väsätä. Kai sen pommin voi nyt vaikka leivinjauheestakin väsätä.

Vierailija
Deus
Saakos vetyperoksidia tilattua netistä/hankittua apteekista piirilevyn hapon valmistamiseen? Tavoitteena tehdä kaikki alusta alkaen itse.
Happoliuokseen tulisi suolahappoa, vetyperoksidia, etanolia ja asetonia. Muut kemikaalit löytyy paitsi vetyperoksidi. Ja mitenkäs vahvaa tuon vetyperoksidin tulisi olla ja miten vahvaa yleensä yksityisille myydään?

Ferrikloridilla homma onnistuu, www.bebek.fi

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Deus

Riippuu apteekista. Luulen että saat, tosin apteekkihinnoilla voi tulla kalliita piirilevyjä. Mutta osta ennemmin elektroniikkakaupasta ferrikloridia tai sitä persulfaattia (mitä se nyt oli, en muista, mutta kaupassa tietävät kyllä). Äläkä seuraa epämääräisiä ohjeita, jos et tiedä mitä teet. Vetyperoksidin kaltaisen voimakkan hapettimen ja palavan hiilivedyn sekoittaminen on asia, joka tehdään vain rakettimoottorin polttokammiossa. Se tulee silmille. Vaikkei tulisikaan, niin liuottimet tuhoavat lakkakerroksen ja koko levy syöpyy. Tuo on todella vaarallinen ja täysin edesvastuuton ohje. Vetyperoksidipulloa ei saisi edes säilyttää samassa kaapissa missä on liuottimia.

Jos haluat syövyttää hapolla, niin syövytysliuokseen sekoitetaan 1 osa vahvinta mahdollista suolahappoa (oliko se jotain 40 %), 1 osa 30 %:sta vetyperoksidia ja vettä maun mukaan. Aloittelijan kannattaa panna suosiolla 2-3 osaa vettä, niin ei tule yllätyksiä, mutta vahvemmallakin voi syövyttää (itse aloitin 1:1:1 -suhteella, mutta en suosittele sitä muille enkä itsekään tee toiste). Orgaaniset liuottimet (etanoli, asetoni) pidetään siinä vaiheessa turvallisen matkan päässä. Vaihtoehtoisia syövytysaineita ovat ferrikloridi ja se syövytyssulfaatti. Ne ovat hitaampia mutta turvallisempia. Ferrikloridi on hyvin tahraava aine, mutta halvempaa kuin sulfaatti. Piirilevyn tekoon parasta on 30 % vetyperoksidi, se on normaali tekninen laatu, joka on vielä ihan käsiteltävää. Vahvempi vetyperoksidi alkaa olla turhan epävakaata, eikä sitä tarvita kuparin syövytykseen.

Sitten kaadetaan hapot pulloon, joka toimitetaan ongelmajätekeräykseen. Pulloa ei saa panna heti kiinni, koska vetyperoksidista voi irrota happikaasua. Liuennutta kuparia ei saa missään tapauksessa päästää viemäriin. Happoa voi uudelleenkäyttää lisäämällä siihen vetyperoksidia ja ferrikloridia voi uudellenkäyttää sellaisenaan.

Syövytyksen jälkeen lakka pyyhitään pois asetonilla tai etanolilla. Vahvaa natriumhydroksidia voi myös käyttää siihen tarkoitukseen. Silloin puolestaan vetyperoksidi on turvallisen matkan päässä.

Uusimmat

Suosituimmat