Liikunan haitat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kokoajan tunnutaan syöttävän tietoa, jonka mukaan liikunnasta on vain hyötyä ja apua. Minusta olisi aika katsoa kolikon toinen puoli ja kysyä: "Entä huonot puolet?" Olen itse liikuntaa melko runsaasti harrastava henkilö enkä sitä aio kevyin perustein lopettaa, mutta haluaisin silti tietää mahdolliset haitat ja hyvän tekosyyn jos joskus kyllästyn

Sivut

Kommentit (44)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Mulla on semmoinen teoria, etta ihmisen sydämenlylntien lukumäärä määröytyy syntymähetkellä ja kun countteri menee nollille, se on kanttuvei.

Liikunta tuhlaa aivan turhaan noita sydämenlyöntejä.

(varmuuden vuoksi)

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Seppo_Pietikainen
Mulla on semmoinen teoria, etta ihmisen sydämenlylntien lukumäärä määröytyy syntymähetkellä ja kun countteri menee nollille, se on kanttuvei.

Lajien välillä tuo pitääkin paikkaansa. Nisäkäslajien elinajan ja sydämenlyöntien määrän välillä on +0.90 korrelaatio ja linnuillakin +0.64, jos oikein ymmärsin:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/518447

Liikuntaa harrastavalla ihmisellä ei taida sydämenlyöntien määrä ainakaan kasvaa, koska treenien välillä leposyke on normaalia matalampi.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Ding Ding
Seppo_Pietikainen
Mulla on semmoinen teoria, etta ihmisen sydämenlylntien lukumäärä määröytyy syntymähetkellä ja kun countteri menee nollille, se on kanttuvei.

Lajien välillä tuo pitääkin paikkaansa. Nisäkäslajien elinajan ja sydämenlyöntien määrän välillä on +0.90 korrelaatio ja linnuillakin +0.64, jos oikein ymmärsin:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/518447




Jep, olen lukenut saman, siitä teoriani lähtee.


Liikuntaa harrastavalla ihmisellä ei taida sydämenlyöntien määrä ainakaan kasvaa, koska treenien välillä leposyke on normaalia matalampi.



Tuo on ilmiselvä urheiluvälineiden myyjien suuri salaliitto...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Liikunnan haittoihin voidaan lukea ainakin loukkaantumiset, sekä niitä seuraava suunnaton ketutus kun tulee pakollista treenitaukoa.

Loukkasin treeneissä polveni ja se nyt haittaa vähän kaikkea elämää. Mutta eniten syö se, kun on näin hienot kelitkin enkä pääse juoksemaan tai muutoin liikkumaan.

Liikunnan haittoja ovat myös suurempi hapenkulutus ja parantuneen aineenvaihdunnan vuosi suurempi elintarvikkeiden ja veden kulutus. Kulutan siis enemmän arvokkaita luonnonvaroja kuin tietokoneensa äärellä alinomaa kyykkivä anorektinen ituhippi.

Vierailija
Riemuidiootti
Kulutan siis enemmän arvokkaita luonnonvaroja kuin tietokoneensa äärellä alinomaa kyykkivä anorektinen ituhippi.

Nörtit käyttää tietokonetta miljoonine oheislaitteineen (=sähköä kuluu paljon). Tietokoneet näyttöineen on ongelmajätettä!

Sitten ne sairastuu nuorena ja yhteiskunta kuluttaa paljon energiaa hoitoon sekä huoltoon. Ja sitten ne syö kilotolkulla lääkkeitä ja muita aineita jotka rasittaa luontoa ja tuhoaa sun suihkuveden.

Ja tokihan hapen kulutus on huonokuntoisilla suurempi, nörtithän jopa hyperventiloi usein innostuessaa uudesta bittimössöstä tai kun näkee iltalehden nettiversion viikonloppulööpeissä bikinikuvia.

Kumpi siis tuleekaan lopulta (luonnolle) kalliimmaksi?

Vierailija

On pakko laittaa, kun luonne on mitä on:

Vielä kun tietäis mikä se 'liikuna' on? Kiirunan sukulaislaji?

Haitta näkyis ainakin otsikon perusteella olevan oikeinkirjoituksen häiriytyminen.

Vierailija

Itsellenii tuli taas mieleen polvet. Esim. juokseminen tuhoaa niitä, jos harrastaa sitä väärin. Samoin pyöräily väärällä tekniikalla. Näin tuhotut polvet ovat ikuisesti rikki. Sama juttu kuntosalissakin: väärä tekniikka --> nivelet paskana.

Väärä ruoka ja liikunta on myös huono yhdistelmä.

Terveisin urheilija

Vierailija

Liikunta tulee olla itselle sopivaa, sopivasti rasittavaa, jolloin luut vahvistuvat. Väärästä ja liiallisesta liikunnasta saa ajan mukana kulumavikoja. Meitä edellinen sukupolvi liikkui miltei koko ajan ja sen huomasi vanhempana moninaisine kulumavikoineen. Isälleni vaihdettiin lonkka ja äitini selkä ja polvet olivat niin pahasti kuluneet, että ei auttanut kuin pistää kortisonia. Ne viat eivät ole ainakaan laiskuuden aikaansaamia, vaan pakollisen jatkuvan rasittavan työnteon pellolla metsissä ja navetassa vedenkantoineen y.m.

Siihen aikaan oli tavallinen näky lähes kaksinkerroin kävelevät vanhukset. Ei sellaisia enää tapaa. Jotkut joutuvat pyörätuoliin, mutta syynä harvemmin on kulumavika.

Vierailija
liis@
Liikunta tulee olla itselle sopivaa, sopivasti rasittavaa, jolloin luut vahvistuvat. Väärästä ja liiallisesta liikunnasta saa ajan mukana kulumavikoja. Meitä edellinen sukupolvi liikkui miltei koko ajan ja sen huomasi vanhempana moninaisine kulumavikoineen. Isälleni vaihdettiin lonkka ja äitini selkä ja polvet olivat niin pahasti kuluneet, että ei auttanut kuin pistää kortisonia. Ne viat eivät ole ainakaan laiskuuden aikaansaamia, vaan pakollisen jatkuvan rasittavan työnteon pellolla metsissä ja navetassa vedenkantoineen y.m.

Siihen aikaan oli tavallinen näky lähes kaksinkerroin kävelevät vanhukset. Ei sellaisia enää tapaa. Jotkut joutuvat pyörätuoliin, mutta syynä harvemmin on kulumavika.





Itseasiassa veden juominen sopivalla aikavälillä liikuntaa harrastaessa estää kulumiset. Nivelten täytyy saada voitelua. Itse lisään vähän suolaa siihen veteen, jotta vesi pysyisi elimistössä pitemmän ajan. Sitten riittävä lepo ja monipuolinen safka.

Venäjäntaitoisille: http://forum.velomania.ru/index.php?showtopic=7480

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat