Aurikolämpö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kenelläkään kokemusta tyhjiöputki keräimistä? Ovatko ne niin paljon tehokkaampia kuin perinteiset että niitä kannattaa edes ajatella.Onko kukaan tehnyt itse aurinko keräintä muusta kuin rakennus sarjasta ?

Kommentit (6)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
simppa
Onko kenelläkään kokemusta tyhjiöputki keräimistä? Ovatko ne niin paljon tehokkaampia kuin perinteiset että niitä kannattaa edes ajatella.Onko kukaan tehnyt itse aurinko keräintä muusta kuin rakennus sarjasta ?

Luin just kyläreissulla vanhaa tiedeaiheista lehteä (Muistaakseni Tiede ja Me? tai Tieteen kuvalehti? 80-90-luvun lehtiä) ja siinä oli australialaisen yliopiston kehittämä lämpökerääjä, joka otti talteen 98% auringonvalosta. Siinä oli lämmönkerääjänä joku keraaminen aine, jonka sisällä vesiputkisto ja sen päällä läpinäkyvä keraaminen kuori ja välissä tyhjö.

Tyhjön tehtävänä on toimia eristeenä kerätyn lämmön karkaamisen ehkäisyssä. Siinä oli myös ratkaistu se, että kerätty lämpö ei karkaa myöskään säteilemällä pois...

Tuosta Googlen hakutuloksista vois löytyä tuoreempaa tietoa:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Sol ... =Hae&meta=

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ovolo
simppa

Luin just kyläreissulla vanhaa tiedeaiheista lehteä (Muistaakseni Tiede ja Me? tai Tieteen kuvalehti? 80-90-luvun lehtiä) ja siinä oli australialaisen yliopiston kehittämä lämpökerääjä, joka otti talteen 98% auringonvalosta. Siinä oli lämmönkerääjänä joku keraaminen aine, jonka sisällä vesiputkisto ja sen päällä läpinäkyvä keraaminen kuori ja välissä tyhjö.

Tyhjön tehtävänä on toimia eristeenä kerätyn lämmön karkaamisen ehkäisyssä. Siinä oli myös ratkaistu se, että kerätty lämpö ei karkaa myöskään säteilemällä pois...

Tuosta Googlen hakutuloksista vois löytyä tuoreempaa tietoa:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Sol ... =Hae&meta=

Eikö kaksinkertainen lasi olisi halvempi ja yhtä tehokas ?

Hups. Huomasin nyt vasta oman lukihäiriöni. Otsikko olikin aurikolämpö eikä aurinkolämpö.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Eikö kaksinkertainen lasi olisi halvempi ja yhtä tehokas ?

Ehkäpä samasta syystä kuin että termospullossa käytetään tyhjiötä lämmön johtumisen ehkäisemiseksi ja peilipintaa lämmön poissäteilyn ehkäisemiseksi. Eli tehokkuudesta lienee kymysys.

Tosin, jos rakentaa aurinkokeräimen itse, niin voi käyttää halvempia ratkaisuja hyötysuhteen kustannuksella ja tehdä keräimestä vastaavasti hieman isomman.

Vierailija
Ertsu
Tässähän siitä on tietoa, mutta en ymmärrä sen hyötyä perinteiseen aurinkolämpökeräimeen verrattuna: http://koti.mbnet.fi/otec/7luku.html

En minäkään jaksa nyt pohtia sitä :)

Tuli mieleen, että näistä harvinaisimmista ja kuitenkin käytössä olevista energiantuotanto/keruu-systeemeistä voisi tehdä luettelon ihan sitä varten avattuun keskusteluun, jonne voisi tehdä luettelomaisen listan niistä. Ketjun avaaja ajoittain päivittäisi ja tarkistaisi ketjun linkit yhteen viestiin, jos sitä ei kukaan muu ole tehnyt. Minulla olisi muutama erikoinen juttu täältä heti poimittavissa siihen, mutta jos minä avaan siitä ketjun, miljoona pientä sinnikästä paaperoa on heti sabotoimassa sitä. Ottaisitko sinä sen ketjun avaamisen hommaksesi? Toki kuka tahansa voi sen tehdä mun puolesta. Linkkien tarkoitus olisi mm. auttaa satunnaisia lukijoita/etsijöitä löytämään kiinnostavia aiheita ja niiden keskusteluketjuja, sekä tietenkin keskustella niistä.

Äkkipäätä tulee mieleen listaan sijoitettavaksi
- tuulimylly tuottaa sähköä tyynellä säällä
- vesiputkijuttu (jo oli ihme sekin!)
- suurten rakennusten omat energiantuotantosysteemit
- aurinkotornivoimala
ja tämä tyhjiöputki

totisen parhaista tiivistelmistä voisi myös tehdä yhteenvedon. ne jutut on joskus vuosia edellä siitä, kun ne julkaistaan suomeksi.

Uusimmat

Suosituimmat