Automainokset kiellettävä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
"Hiilidioksidi on kasvihuonekaasu, eli sen määrän lisääntyminen ilmakehässä kasvattaa maapallon lämpötilaa. Öljyn, maakaasun, hiilen ja muiden fossiilisten polttoaineiden käyttäminen on nostanut ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta ja on johtamassa ilmastonmuutokseen. Fossiiliset polttoaineet nostavat ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta, koska hiili on ollut syvällä maaperässä ja poltettaessa se joutuu ilmakehään. Kasviperäiset biopolttoaineet eivät jatkuvasti lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää, koska poltettua vastaava määrä hiiltä sitoutuu takaisin ilmakehästä, kun kasveja kasvatetaan uudelleen polttoaineeksi – hiilen kierto on suljettu."
Näin sanoo Wikipedia.
On seikkoja jotka nykyään vaikuttaa siihen että viher-alueet maapallolla sinänsä pienenevät, eli vastaava määrä kasveja ei kasvateta uudelleen. Venäjän , Australian, Espanjan, Kreikan ja USA:n metsäpaloilla on useita syitä. Tiede.fi keskustelussa luin että venäjän palot syttyisivät aina tietyssä kolmiossa nk ydinteollisuusalueilla.(Ne johtuisivat siis erään kirjoittajan mukaan vaikkapa jostain ketjureaktiosta eikä sen takia sammu) Lisääntyvä yksityisautoilu ja tupakin heitteillejättö metsätielle on varmasti osaltaan lisännyt metsäpaloja.
Jotta kasvavalle autoilulle riittäisi "vaaratonta" polttoainetta, etanolin valmistuksen tieltä poltetaan sademetsiä ja istutetaan toki tilalle öljypalmuja. Mutta eroosio ja kuivuus voikin viedä nämä "keinometsien" viljelysmaat tuota pikaa.
Siten vihreä tila vähenee, ja palot sekä etanoliin menevä bioaines lisäävät nekin hiilidioksiidipäästöjä.
Lisääntyvä autoilu on täten ongelma nr 1. Autotehtailijoilla on hurja ryntäys kehitysmaihin juuri nyt kun on viimeinen tilaisuus myydä , ilman että laajaa kansanliike puuttuu tähän.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Venäjän metsäpalot johtuvat niiden lomanviettotavasta, mennä skutteen pitämään nuotioita. Mentaliteettikin on sopiva.

Tuohon muuhun roskaan ei kannata edes puuttua.

Vierailija

Tosiasia on että miehen jatke on auto. Ilman sitä hänen olisi taas huomioitava meitä tanhuajia, itkijöitä, vaivaisukkoja, karkinsyöjiä, pieniä, pehmeitä, tosia ja harvoin ulkona olevia.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen. Miksei esim pyöräkuormaajia tai kaivinkoneita mainosteta ? Ne ovat teollisuustuotteita siinä missä autotkin.
Pakettiautoja mainostetaan jonkin verran, mutta kuorma-autoja en ole juurikaan nähnyt mainostettavan.

Ilmeisesti henkilöautoherroilla on enemmän rahaa, joten mainostajat valitsevat mieluiten juuri tuon kohderyhmän ?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Myös energiantuotannon ja teollisuuden mainokset pitäisi kieltää. Koska henkilöautoilu nykyisessä tuhlaavassa muodossaan tuottaa noin 11% co2-päästöistä, on vaikutus rajallinen, vaikka epäkohdan parissa vatvottaisiin kuinka (tosin sillä saadaan pestyä kädet todellisista ongelmista).

Vierailija

Kieltäkää myös lihan ja lentokoneella matkustamisen mainostus tuolla logiikalla.

Ja omakotitalojen tietty myös.

Vierailija

Rikoslakiin pitäisi kirjata kohta törkeästä mainonnasta, tuomioksi vähintään pari vuotta vankeutta ja korvaukset uhreille. Järjestelmällinen ja lapsiin suunniteltu mainonta tietysti lisäisi tuomiota. Törkeän mainonnan valmistelun suunnitelukin olisi hyvä pistää lakiin. Mainonta on vain hyväuskoisten ihmisten huijaamista ja aivopesua.

Vierailija
tuc
Kieltäkää myös lihan ja lentokoneella matkustamisen mainostus tuolla logiikalla.

Mainostyö on varmaan hausakaa kunhan ei tarvitsisi myydä omaa isoäitinsäkin.
Isoveli kieltä tupakkamainokset ja siinä on vaan polttajan omat keuhkot vaarassa.
On ero jokapäivä-tarvikkeiden - vaippojen, makkaran yms mainoksien, ja henkilöautojen. Ennen mielestäni automainonta on pysynyt kohtuuden rajoissa, mutta viime vuoden aikana olen reagoinut siihen että automainoksiin hassataan paljon resursseja. Niillä suoranaisesti tehdään hurjanpuoleisia kuvarunollisia mainosluomuksia, katsokaa itse TV:stä. Tekhkääpä edes yhtä hyvin viihde-elokuvat!
Olen myös tämän vuoden aikana reagoinut uusiin malleihin: Ne ovat es. Italiassa vähän pulleampia kuin edelliset (Renault uskoisin) ja samanväriset. Taxitkin ovat tätä mallia. Jokainen tuntuu heti vahtaneen vanhan autonsa tähän malliin! Ja tiheys kaupungissa kuten Pisassa on paljon kasvanut. Kapeissa kujissa on myös talvisin vaikea jäädä ajamatta ylitse. Suomen pikkukaupungeissa havaitaan sama ilmiö. Myös löytyy joka pihalta 2-3 autoa. Ennen sukuloitiin busseilla!!
Mielestäni on vedettävä raja siinä missä autojen myynti ja mainostaminen on laskettava arkitarvetta ylittäväksi ja milloin taas yllytykseksi "omistaa" viimeistä mallia, ajaa vaikka ei ole ihan tarvetta, ja muuttaa ympäristöämme kolkommaksi, stressaavammaksi ja etäisemmäksi, etenkin ei autoilevien kannalta.
Onko "ilkivallan" raja jo ylitetty globaalisesti? Kyllä tehdään pahaa sallimalla autoja ja yllyttämällä autojen käyttöön autoteollisuuden taholta siten että perinteinen elämäntapa tulee mahdottomaksi tietyssä paikassa ja ihmisten on pakko siirtyä syrjään perinteistä asuinalueistaa. Yhdenkin auton uusi turha ylpeilevä parkkipaikka keskellä Kalkuttaa vie tilavan kivilaattaboksin muodossa vähintään viiden perheen tilaa. Syntyy vieras kylmä aukko suuressa ulko-olohuoneessa. Sinne on kielletty mennä paitsi yksi (YKSI), autonomistaja. Jo on hän tärkeä kun saa viedä noin paljon tilaa jo ahtaassa kaupungissa!! Siksi yhden auton parkkitila näyttääkin tässä miljöössä törkeältä ja rumalta. Faskistiselta. Jos useampi ostaa auto kansalaisten on siirryttävä kohta pois kaupungista. Se on silti heidän, ei autojen, koti ja ympäristö! Olen vakavissani. En jankuta "periaatteesta" vaan tunnen ympäristön liukuvan lisääntyvällä nopeudella epä-inhimillisempään suuntaan. Vihaan jo auton ääni. Kumia asvaltia vasten. Liikun jalan tai polkupyörällä.
Koska tämä ei ole autonomistajan ja autotehtaan välinen ongelma vaan sosialis-poliittinen myös, siihen olisi suhtauduttava heti alkuun tällä tavalla. Että es. USA kohta kohtaa suuria vaikeuksia koska se on rakentanut yhteiskuntansa autoilun varaan, ei muuta asiaa. Saisivat vähentää asteittain. Miksi ensin tuhota kaiken ja sitten vasta vähentää, kun voi vähentää nyt ja säilyttää joitakin elinehtoja? Juu, koska ketään ei voi pakottaa. Vasta kun viimeisinkin tajuaa mistä nyt on kyse, myös auto tietenkin poistuu käytöstä yhdessä päivässä kaikkialla.
Tekee pahaa katsella tätä tuhlausta! Peltiä, terästä, polttoainetta, kumia, ylinopeutta, liikatungosta, ääntä, ilkivaltaajelua...

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tuc

Monikin asia pitäisi kieltää, mutta tässä tehtiin oikein hyvä ehdotus automainosten kieltämisestä. Onko sinulla jotain siihen sanottavaa?

Automainosten valheellisuus on nykyään silmiinpistävää. Ala on herännyt huomaamaan aiheuttamansa ongelmat ja meneillään on hillitön kasvojenpesu. Käytännössä varmaan enää Hummeria ei mainosteta luontoarvoilla, kaikki muut menopelit ovat niin ekoa, ettei tosikaan.

Tosin automainokset ovat nykyisin lähinnä tietokoneohjelmamainoksia. Itse auton kanssa ei mainoksien visuaalisella idealla ole enää juurikaan tekemistä; ohjelmoijat ja graafikot kilpailevat ja brassailevat keskenään.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Aweb
Automainosten valheellisuus on nykyään silmiinpistävää. Ala on herännyt huomaamaan aiheuttamansa ongelmat ja meneillään on hillitön kasvojenpesu. Käytännössä varmaan enää Hummeria ei mainosteta luontoarvoilla, kaikki muut menopelit ovat niin ekoa, ettei tosikaan.

Hummer olisikin tosi ekologinen kukkaron kannalta. Se rekisteröidään kuorma-autoksi ja käyttömaksua ei näin ollen tarvitse maksaa. Tuskin se sen enempää löpöä haukkaa kuin jakelukuormurikaan.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Ertsu

Hummer olisikin tosi ekologinen kukkaron kannalta. Se rekisteröidään kuorma-autoksi ja käyttömaksua ei näin ollen tarvitse maksaa. Tuskin se sen enempää löpöä haukkaa kuin jakelukuormurikaan.

Tuota... mahdatko ymmärtää, mitä sanalla 'ekologinen' tarkoitetaan?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Aweb
Ertsu

Tuota... mahdatko ymmärtää, mitä sanalla 'ekologinen' tarkoitetaan?

Joo. Se on vähän eri kuin ekonominen. Olen ajellut nuorena kuormurilla (myös) ihan huviajelua, joten ei yhden ihmisen ekologisuudella ole mitään merkitystä.
"Ei sota yhtä miestä kaipaa", oli tuttu lause tunnetusta elokuvasta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Olen ajellut nuorena kuormurilla (myös) ihan huviajelua, joten ei yhden ihmisen ekologisuudella ole mitään merkitystä.

Millä tavoin sana 'joten' liittää nuo kaksi asiaa yhteen?

Olen tappanut miehen, joten se ei ole rikos. Olen liimannut kissan viiksikarvoista seinään, joten se ei ole eläinrääkkäystä. Olen haukannut paskaa, joten se ei ole koprofiliaa.

Noinko ajattelit sen toimivan?

Vierailija
Aweb
...oikein hyvä ehdotus automainosten kieltämisestä.

Ihanko sinä tosissasi olisit automainoksia kieltämässä?

Alan kasvojenpesu toteutuu myös siinä, että nykyiset autot kuluttavat huomattavan paljon vähemmän polttoainetta kuin vanhemmat autot ja kehitys jatkuu. Kasvihuonepäästöjen vähentämisen kannalta olisi suotavaa,että ihmiset vaihtaisivat vanhat kärrynsä uusiin. Automainoksista löytyy tieto, paljonko kärry kuluttaa joten ympäristövalistunut autontarvitsija lukee nämä mainokset tarkkaan.

Vaurastuvat kehitysmaat autoistuvat varmasti. Tärkeintä olisi turvata näille huokeasti vähäpäästöisten pikkuautojen saanti, ettei niistä tule länsimaisten käytettyjen autojen hautausmaata.

Tosin automainokset ovat nykyisin lähinnä tietokoneohjelmamainoksia. Itse auton kanssa ei mainoksien visuaalisella idealla ole enää juurikaan tekemistä; ohjelmoijat ja graafikot kilpailevat ja brassailevat keskenään.

Oletko nyt huolissasi maailmanlopusta vai copywritereiden egosta?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Aweb
Ertsu
Olen ajellut nuorena kuormurilla (myös) ihan huviajelua, joten ei yhden ihmisen ekologisuudella ole mitään merkitystä.

Millä tavoin sana 'joten' liittää nuo kaksi asiaa yhteen?

Olen tappanut miehen, joten se ei ole rikos. Olen liimannut kissan viiksikarvoista seinään, joten se ei ole eläinrääkkäystä. Olen haukannut paskaa, joten se ei ole koprofiliaa.

Noinko ajattelit sen toimivan?

En ymmärrä tarkoitat. Miehen tappaminen on rikos, mutta epäekologinen autoilu ei.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat