Ampeeritunneista ja akkujen kapasiteeteista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos mulla on 5V 3 Ah:n akku ja kuormitan sitä 500mA virralla, niin millä tapaa saa laskettua jännitteen putoamisen kun akku tyhjenee?

Kommentit (7)

Vierailija

Jokaisella akkutyypillä on oma purkauskäyrä jonka voi mitata tai kysyä valmistajalta.

Siitä käyrästä voi sitten muodostaa matemaattisen aproksimaation, eli jonkun sortin polynomifunktion joka seurailee samoja arvoja. Sitten sitä käyrää pitää siirtää Y-akselilla ylös ja alas myös kuorman suuruuden mukaan, koska napajännite laskee kuormituksessa sisäisen vastuksen takia.

Eri kuormavirroille muodostuu jonkin verran erilainen purkauskäyrä, kun kuorman lämpövaikutus nopeuttaa kemiallisia reaktioita akussa. Isommalla virralla akku tyhjenee nopeampaa.

Joillain akkutyypeillä on hyvin helppo purkauskäyrä. Sinkki-rauta akuilla se on muistaakseni suora laskeva viiva, jolloin akku on tyhjä kun jännite on nolla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Kuramalli
Jos mulla on 5V 3 Ah:n akku ja kuormitan sitä 500mA virralla, niin millä tapaa saa laskettua jännitteen putoamisen kun akku tyhjenee?

Vaikuttaa maalaisjärjellä helpolta. 3 Ah / 0,5 A = 6 h. Amppeerit supistuu pois suureyhtälössä.

Vierailija

Kyse taisi olla jännitteen laskusta suhteessa aikaan, eikä pelkästä ajasta. Akun jännite kun laskee sen tyhjetessä, jonka huomaa ehkäpä parhaiten akkuporakoneen väännön katoamisena.

Vierailija
Kuramalli

Jaat ampeeritunnit (Ah) amppeereilla (A) = Aika (H).

Vierailija
Vetykone
Kuramalli

Jaat ampeeritunnit (Ah) amppeereilla (A) = Aika (H).

Ei tolla tavalla saa laskettuu jännitettä.

Uusimmat

Suosituimmat