Vaikutusnopeus deterministisessä maailmassa

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olen käsittänyt että deterministinen universumi tarkoittaisi maailmankaikkeutta joka on periaatteessa laskettavissa, eli kaikki johtuu jostakin eikä aitoa satunnaisuutta ilmene.

Jos maailmankaikkeus olisi siis deterministinen, niin olen monesti leikkinyt tälläisella ajatuksella, että kuinkahan nopeasti minun tekoni vaikuttavat jossain päin maapalloa. No, sitähän ei voi oikein testata mitenkään, ja muutenkin ajatuksessa on se virhe että en voi olla irrallisena tästä syy-seuraus-kaaoksesta, eli en voi valita toisin, vaan teen juuri niinkuin teen ja tekoni kuuluvat tuohon systeemiin osana sitä, ja on tavallaan väärin ajatella että "entä jos olisin tehnytkin niin ja niin", kun en olisi voinut. Tein juuri niin kuin tein enkä olisi voinut tehdä toisin. Mutta jos nyt rikotaan sääntöjä sen verran että kuvitellaan jokin objekti, esimerkiksi minut, irralliseksi täältä sillä tavalla että sama deterministinen universumi voitaisiin "ajaa" uudestaan samasta lähtökohdasta niin, että minä ainoastaan olisinkin erilainen, tai siis päättäisin tehdä jotenkin toisella tavalla. Esimerkki:

Jääkiekkomatsi. Suomen hyökkääjä on saanut alivoimalla kiekon ryöstettyä ja luistelee parhaillaan keskikentän tuntumassa kohti Saksan maalia, täysin vapaana. Ainoa este on maalivahti. Kun minä istun siinä nojatuolissani ja olen niinkuin olen, käy niin että maalihan siitä syntyy. Vaan mitä jos jostain toisesta ulottuvuudesta tai tämän universumin syy-seuraus-suhteiden ulkopuolelta olisi jokin muuttanut minun aivojani niin että minulle olisi tullut mieleen sana "porkkana" juuri silloin kun suomalaispelaaja sai kiekon haltuunsa. Mitä olisi tapahtunut? Olisiko koko hyökkäys edennyt täsmälleen samanlaisena loppuun asti maaleineen kaikkineen? Vai olisiko tuo ajatukseni ehtinyt vaikuttaa tapahtumiin siellä, en nyt tiedä missä ottelu pelattiin, mutta siellä asti kuitenkin? Mietintää:

Porkkana juolahtaa mieleeni. Se vaikuttaa välittömästi omaan käytökseeni jonkin verran. En ehkä liikahda enkä silmin havaittavasti käyttäydy ulospäin yhtään eri tavalla, mutta mikrotasolla kuitenkin vähäsen. Ainakin kehoni värisee eri tavalla, jokin kasvojen lihas tai silmä liikahtaa muutaman nanometrin jonnekin suuntaan eri tavalla kuin aiemmin. Se saa pari miljoonaa fotonia heijastumaan silmistäni tai ihostani eri tavalla, ihan myös vaikkapa äärimmäisen heikkoa ääniaaltoa luo joka osuu seinään. Mitä sitten tapahtuu? Tapahtuuko talosta ulospäin mitään muutosta? Onko olemassa niin heikkoa vaikutusta että se jotenkin hälvenisi, siis että sen vaikutus "hukkuisi"? Onko olemassa jokin Planckin vaikutus? Mitä käy kun nuo fotonit osuvat seinään hieman eri tavalla kuin ennen? Muuttaako se seinää äärimmäisen vähän, mutta kuitenkin niin että myös ulkona heijastuvat fotonit heijastuisivat seinästä jotenkin eri tavalla? Voisiko tuo vaikutus edetä mitenkään niin lyhyessä ajassa sinne jääkiekkomatsiin asti että se muuttaisi peliä, ehkä jopa ehkäisten maalin syntymisen? No ei, maali siitä olisi syntynyt jokatapauksessa, vaan ehkä eri tavalla. Mitä olette mieltä? Nämä ovat asioita joita jokaisen tulisi joskus pysähtyä miettimään hetkeksi..

Täytyy myös muistaa ettei äärimmäisen pieni vaikutus tai muutos jää loppujen lopuksi vaikuttamaan vain äärimmäisen vähän, vaan kaaosteorian mukaisesti tuo muuttaa koko tulevaisuutta. Mutta ajan kanssa. Sadan vuoden päästä kaikki olisi tapahtunut täysin toisin sen minun "porkkana"-ajatuksen takia. Ei olisi syntynyt samoja ihmisiä, monet avioparit olisivat jääneet avioitumatta, kaikki olisi toisin, paitsi tietenkin nämä vakaat asiat kuten rakennukset, valtiot, tekniikka tiede ja tällaiset jotka voi ennustaa olevan sadankin vuoden päästä suht todennäköisesti vaikkei maailma edes olisi deterministinen.

くそっ!

Kommentit (2)

Vierailija

No se tässä deterministisessä maailmassa on juuri jännää että siinä ei voi ajatella että sinut tai mitään muutakaan irrotettaisiin tai liimattaisiin takaisin, koska silloin kaikki olisi vaikuttanut ainakin alkuräjähdyksen singulariteetista asti toisella tapaa että näin tapahtuisi. Siis tavallaan sinun tekemisesti vaikuttavat toisella puolella jo ennen kuin niitä teet, koska kaikki on vaikuttanut kaikkeen jo alkuräjähdyksestä asti. Se että sinä teet jossain jotain on määräytynyt samasta mitä joku toinen tekee toisella puolella palloa.

Samoin tälläiseen deterministiseen maailmaan olisi aika vaikea tehdä mitään aikamatkoja, koska matkaajan pitäisi jotenkin repäistä pala determminististä maailmaa ja sovittaa itsensä siihen ja samalla maailma alkaisi toisen muunnellun deterministisen ketjun mukaan siten että sadan vuoden päästä tullut vierailija joutuisi palattuaan täysin toisenlaiseen arkeen kun pienet muutokset olisivat kumuloituneet. Koko ajan tapahtuu järjetön määrä vuorovaikutuksia jotka olisivat tapahtuneet toisin jos aikamatkaaja ei olisi siinä missä hänen ei pitäisi olla. Tästä syystä uskon ettei aikamatkailu menneisyyteen ole koskaan mahdollinen, muutoksia ei voisi hallita ja alkuräjähdyksessä olisi jo ollut määrätty että aikakone keksitään, joten se ei voisi rikkoa determinististä järjestystä koska kuuluisi sen osaksi.

Jos maailma on deterministinen, nykyisistä kvanttikäsityksistä huolimatta, niin se on myös äärettömän järjestynyt systeemi joka toimii yhden herpaantumattoman kausaalin järjestyksen mukaan, jolle ei ole vaihtoehtoja. Automaatti.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Joo tiedän sen mutta jos nyt kuitenkin rikottaisiin sitä sääntöä ihan pikkaisen.. tulin muuten vasta nyt ajatelleeksi että perhana, ensimmäisenä siellä matsissa vaikuttaisi varmasti muuttunut painovoimakenttä, eli siitä kun minun mieleen syötettiin tuo ajatus porkkanasta, niin noin valonnopeudella vaikutus etenisi sinne matsiin eli sekunnin sisään asiat alkaisivat jo mennä toisin. Se vaan tosiaan kun tällainen ajatusleikki on vähän väärin kun maailmankaikkeus ei ole kuin joku Newton's playground -peli missä voi palata takaisin ajassa, tehdä jotakin toisin ja katsoa mitä käy tällä kertaa.

くそっ!

Uusimmat

Suosituimmat