Saturnus ja Merkurius

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kattokaas näitä kuvia. Otettu 2.5.2008. http://www.ursa.fi/capella/ilmot/saturn ... 020508.htm Kokkolan Capellan Tapio Lahtisen upeita kuvia. Hienoa työtä.

Tämäkin kuva auringosta on todella upea. Kuva 4.5.2008 http://www.ursa.fi/capella/ilmot/sunhalfa040508.htm

[size=85:1c8gaej4]ps. Laitoin tämän ihan varuilta ja suosilla tälle osiolle. Ei tartte sitten siirrellä muualle.[/size:1c8gaej4]

Kommentit (4)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Hienoja kuvia, erityisesti aurinko kuvasta pidin. Olisi kiinnostavaa kyllä nähä auringon pinta vieläkin tarkemmin.

Voi kun itsekkin saisi tollaisen kaukoputkitsydeemin, millä voisi valokuvata ja nähdä tarkasti kaukaisia objekteja. Mutta ovat kyllä sen verran tyyriitä, ettei niihin riitä ikinä näin köyhällä ihmisellä varat..

No on mulla tällaiset 21x minikiikarit. Ovat tosi käteviä vaikkapa kävelyretkellä kun mahtuu kokoontaitettuna taskuun kevysesti. Eikä maksanu kuin 10 euroa. Täytyy tutkia kuuta sillä sitten kun tarjoutuu mahdollisuus(en uskalla katsoa aurkinkoon), mun kaukoputkella joka yltää oliko se 180x, ei näe hevon paskaakaan kuuta kun liikkuu atominkin, niin kuu on ties missä sen jälkeen.. Ainut lähikohde minkä osaan löytää suoraan taivaalta, marsin lisäksi.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Mielestäni upeampia kuvia harrastelijalaitteilla saa syvän taivaan kohteista. Parhaat ovat visuaalisesti liki yhtä hienoja kuin Hubblen julkaistut kuvat (joskin Hubblen kuvat ovat usein paljon himmeämmistä kohtesita, mutta samalta ne galaksit ja sumut näyttävät lähellä kuin kaukana).

Nuo Maan pinnalta tai kiertoradalta otetut planeettakuvat (mukaanlukien ammattilaislaatu) ovat aika pliisuja, kun ensin katselee hieman paikan päällä kuvattuja.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Neutroni
Mielestäni upeampia kuvia harrastelijalaitteilla saa syvän taivaan kohteista. Parhaat ovat visuaalisesti liki yhtä hienoja kuin Hubblen julkaistut kuvat (joskin Hubblen kuvat ovat usein paljon himmeämmistä kohtesita, mutta samalta ne galaksit ja sumut näyttävät lähellä kuin kaukana).

Nuo Maan pinnalta tai kiertoradalta otetut planeettakuvat (mukaanlukien ammattilaislaatu) ovat aika pliisuja, kun ensin katselee hieman paikan päällä kuvattuja.

Aijaa, minä taas luulin että kaukaisista kohteista olisi saanut tosi surkeita kuvia. Tietääkseni omia kuvia pystyisi parantamaan digitaalisestikkin jollakin erikoisohjelmalla mikä olisi yhteydessä kaukoputkeen(varmaankin tarpeeksi hyvä kaukoputki pitää olla), ja se ohjelma maksaisi jotain muutamia tuhansia euroja, niin tämä parantaisi moninkertaisesti kuvan laatua. Pirate baystä sen tosin varmaan löytää ilmaiseksikin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Neutroni

Aijaa, minä taas luulin että kaukaisista kohteista olisi saanut tosi surkeita kuvia. Tietääkseni omia kuvia pystyisi parantamaan digitaalisestikkin jollakin erikoisohjelmalla mikä olisi yhteydessä kaukoputkeen(varmaankin tarpeeksi hyvä kaukoputki pitää olla), ja se ohjelma maksaisi jotain muutamia tuhansia euroja, niin tämä parantaisi moninkertaisesti kuvan laatua. Pirate baystä sen tosin varmaan löytää ilmaiseksikin.
Lähes kaikki ulkoavaruuden kuvat on digitaalisesti värjättyjä. Saadaan näyttävämpää kuvaa. Tosin on sillä sekin tarkoitus tutkijoille, että keinovärjäyksen avulla saadaan esille valon eri spektrit, ja niistä päätellä koostumuksia.

Tässä linkissä on mm. Ursalaisten ottamia kuvia Hevosenpääsumusta Orionin tähdistöstä. Sekä mv, että väriversioina http://images.google.fi/images?hl=fi&re ... a=N&tab=wi

Uusimmat

Suosituimmat