KELA

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luulisi löytyvän mielipiteitä

Kommentit (13)

Vierailija

Aihe edustaa yliluonnollisia ilmiöitä, ehkä selvännäköisyys ja tulevaisuuden
ennustaminen ovat lähinnä kyseisen laitoksen virkailijoiden pätevyys vaatimuksia.

Vierailija
unski
Aihe edustaa yliluonnollisia ilmiöitä, ehkä selvännäköisyys ja tulevaisuuden
ennustaminen ovat lähinnä kyseisen laitoksen virkailijoiden pätevyys vaatimuksia.

Tai lähinnä puuttellinen mielenkiinto kysymyksille. Varmaan mukavaa kun palkka maksetaan köyhien opiskelijoiden ja yksinhuoltaja äitien ruokarahoista

Vierailija
Metsäläinen
Melko asenteellinen kysymyksenasettelu, joten en vastaa. Ihmisiä sielläkin on töissä. Laki on laki ja sillä siisti. Tosin voivat pikkaisen nopeuttaa tai jarruttaa eri asioitten käsittelyä harkintansa mukaan, riippuen asiakkaasta, ja hänen asenteestaan. Tiedän, koska hoidin vanhuksieni asioita sielläkin.

Vierailija
Lassi
Metsäläinen
Melko asenteellinen kysymyksenasettelu, joten en vastaa. Ihmisiä sielläkin on töissä. Laki on laki ja sillä siisti. Tosin voivat pikkaisen nopeuttaa tai jarruttaa eri asioitten käsittelyä harkintansa mukaan, riippuen asiakkaasta, ja hänen asenteestaan. Tiedän, koska hoidin vanhuksieni asioita sielläkin.

Kyllä minäkin opintolainan ymmärrän mutta että kun maksetaan tukia niin kohta ollaan käsi ojossa että "maksakaa korkojen kera takaisin", tällaista pelleilyä minä en ymmärrä ja siksi en tahtoisi koko laitokseen turvautua mutta helvetti kun ei ilmankaan pärjää

Näillä palstoilla joku tästä samasta aiheesta jo avautui taannoin joten tuli vaan mieleen.

Vierailija
Metsäläinen
Lassi
Metsäläinen

Kyllä minäkin opintolainan ymmärrän mutta että kun maksetaan tukia niin kohta ollaan käsi ojossa että "maksakaa korkojen kera takaisin", tällaista pelleilyä minä en ymmärrä ja siksi en tahtoisi koko laitokseen turvautua mutta helvetti kun ei ilmankaan pärjää

Näillä palstoilla joku tästä samasta aiheesta jo avautui taannoin joten tuli vaan mieleen.

Aivan. Avausviestisi jäi vaan pikkaisen epäselväksi. Tarkoitat siis yhteiskunnan varoilla eläviä. Sekin on pikkaisen kinkkinen juttu. Joskus ihmisellä on elämänsä vaiheissa taloudellisia ongelmia. Kaikki eivät ole syntyneet hopealusikka suussa. Ymmärrän kyllä tilapäisavun, mutta en mitään kestosellaista.

Se, että tukeudutaan täysin sosiaalihuoltoon, ja ei edes yritetä mitään, ei edes viittitä haravoida pihaansa, en ollenkaan pidä.
Olen yrittänyt auttaa parakkipoikia, mutta kun ei saa koskea mihinkään. Pihan haravoinnistakin tuli riitaa. Tuumasin vaan, että eipä taida kuulua parakin vuokrasopimukseen nämä ulko-alueet. Halusin haravoida, koska siellä oli niin paljon lasinsirpaleita, ja tavallaan kuuluu koiralenkkini piiriin.

Kummallista tosiaan se, että kun ei edes viittitä yrittää mitään. Rahaa tulee Kelan ja sossun luukuilta, joten jatkavat vain omaa elämäntyyliään. Pääasiassa ryyppäävät. Tekisivät edes jotain korvauksiensa eteen

Vierailija

Olin syksyllä isyyslomalla pari viikkoa, miltä ajalta en saanut palkkaa.

Kelan korvaus, joka on n. puolet palkasta, pitäisi tulla heti. Mutta sepäs tulikin vasta 3kk päästä !

Silloin olin jo työtön. Kahdesti on käynyt niin, että isyyslomalta palatessani saan potkut, koska monet kriittiset vastuut päätyy usein minulle. Firmalle tulee miljoonatappiot, mutta ei kiinnosta minua. Menisivät firmat sellaiseen maahan, missä ei isyyslomia tunneta, tai pitäköön turpansa kiinni. Tekes-raha kyllä kelpaa mutta vastuut ei kiinnosta. Ristiriita ?

Kelan jälkikäteinen korvaus laskettiin minulle tuloksi, ja yhdessä pitämättömän loman kanssa (lomakorvaus) summa meni yli 3000 euron, minkä takia en saanut 90 päivään penniäkään mistään. Vannoin että pidän jatkossa jokaisen ansaitun loman sitä mukaa, eli 2/2.5pv joka kuukausi.

En myöskään pidä isyyslomaa enää koskaan. Otan vaan kylmästi pari viikkoa sairaslomaa. Suosittelen lisäksi jokaiselle, että kun kuulette irtisanomisesta, niin menkää välittömästi sairaslomalle. Muuten ette pääse yhteenkään työhaastatteluun virka-aikana, ettekä ehdi edes hakea.

Vierailija
Boysen
Olin syksyllä isyyslomalla pari viikkoa, miltä ajalta en saanut palkkaa.

Kelan korvaus, joka on n. puolet palkasta, pitäisi tulla heti. Mutta sepäs tulikin vasta 3kk päästä !

Silloin olin jo työtön. Kahdesti on käynyt niin, että isyyslomalta palatessani saan potkut, koska monet kriittiset vastuut päätyy usein minulle. Firmalle tulee miljoonatappiot, mutta ei kiinnosta minua. Menisivät firmat sellaiseen maahan, missä ei isyyslomia tunneta, tai pitäköön turpansa kiinni. Tekes-raha kyllä kelpaa mutta vastuut ei kiinnosta. Ristiriita ?

Kelan jälkikäteinen korvaus laskettiin minulle tuloksi, ja yhdessä pitämättömän loman kanssa (lomakorvaus) summa meni yli 3000 euron, minkä takia en saanut 90 päivään penniäkään mistään. Vannoin että pidän jatkossa jokaisen ansaitun loman sitä mukaa, eli 2/2.5pv joka kuukausi.

En myöskään pidä isyyslomaa enää koskaan. Otan vaan kylmästi pari viikkoa sairaslomaa. Suosittelen lisäksi jokaiselle, että kun kuulette irtisanomisesta, niin menkää välittömästi sairaslomalle. Muuten ette pääse yhteenkään työhaastatteluun virka-aikana, ettekä ehdi edes hakea.

Tuttua meininkiä tuo mitä kirjoitit...(monelta olen kuullut samaa. "Kenkää tulee" jos alat luistaa vastuistasi työpaikalla)
Yhden lisän lisään vielä, että kun olet sitten täysin riisuttu rahasta ja motivaatio on viemärissä, niin ehdottavat työkkärissä, että ota itseäsi niskasta kiinni ja ala yrittäjäksi. Starttitukea saat oikeen muutaman sata euroa HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA!!! Paljonkohan se OY:n aloitus maksaa, taitaapi olla siellä 1500-2000 euroa nykyisellään. Oli tossa vielä muutama vuosi sitten semmonen kypätonni...
Kansaa kyykytetään pahemman päälle tässä valtiossa. Mitäköhän porukalle jää taskuun kun pankkien isoluuta lakaisee jonkun ajan päästä ja huutokaupan nuija kopisee punaisena.
Tänään maanantaina taitaapi tulla telkkarista 1990-luvun alun laman pankkitukien maksattamisesta ohjelma. Katsokaa ja piristykää.
Kyllä se siitä, sano Koivisto...
Suomi on hyvä maa elää, sano Halonen...

Vierailija

Ei oy:tä kannata alussa perustaa, monestakaan syystä. Ensin toiminimi. Säästää veroissa ja byrokratiassa, eikä alkupääomaakaan tarvita. Se määrähän OY:ssä on 2500€ tilillä minuutin ajan. Sen jälkeen puolet siitä aina jatkossa, tai tulee selvitystila.

Minulle ei ole starttirahaa ehdotettu, koska ei ole ollut mitään tapaamista, missä oltais voitu ehdottaa. Ensimmäinen aika annettiin suoraan 3kk päähän, eikä sitä ole vielä ollut.

Päätin hakea starttirahaa itse silloin kun kuulin, etten saanut edes sitä homehuoneen koekaniinin sairaslomasijaisuuden hommaa.

Vierailija
Boysen
Ei oy:tä kannata alussa perustaa, monestakaan syystä. Ensin toiminimi. Säästää veroissa ja byrokratiassa, eikä alkupääomaakaan tarvita. Se määrähän OY:ssä on 2500€ tilillä minuutin ajan. Sen jälkeen puolet siitä aina jatkossa, tai tulee selvitystila.

Minulle ei ole starttirahaa ehdotettu, koska ei ole ollut mitään tapaamista, missä oltais voitu ehdottaa. Ensimmäinen aika annettiin suoraan 3kk päähän, eikä sitä ole vielä ollut.

Päätin hakea starttirahaa itse silloin kun kuulin, etten saanut edes sitä homehuoneen koekaniinin sairaslomasijaisuuden hommaa.

joo, kommandiittiyhtiö on yksi vaihtoehto, mutta riippuu nämä asiat paljonkin siitä, mitä on aikeissa alkaa tekemään.

Vierailija

Kelan kanssa joutuu aina kuseen ja tappelemaan. Viimevuonna tappelin asumistuesta (n. 150e/kk), yhteensä 4 kuukautta ja taistelu jatkui tuon neljän kuukauden ajan. Moneen kertaan valitukset, oikaisut ja täydennykset tuli laitettua, parhaillaan taisi sama paperi lähteä kelaan neljään eri kertaan. Samaan aikaan tappelin väärinperitystä opintotuen takaisinmaksusta (kela yritti periä, vaikka en ollut edes saanut opintotukea kyseisenä aikana) ja väärinperitystä vanhan kahdenvuoden takaisen asumistuen takaisin maksusta (kela yritti periä, vaikka ei ollut mitään todellista perustetta, koska en ollut oikeasti saanut liikaa tukea). Kahden edellisen oikaisuun meni n. 2.5kk, mutta niistä en edes jaksa kertoa tässävaiheessa... Sujuivat sentään suhteellisen jouhevasti.

Kelan päätökset tuntuvat olevan virkailijasta ja käsittelijästä kiinni. Laitos on byrokraattinen, hidas ja tehoton. Sinua ei edes pyritäkään opastamaan mitä kannattaisi tehdä tai yrittää, tai tämäkin riippuu virkailijasta. Kysyin mm. edellisen taistelun aikana, että onhan tässä nyt jo viimein kaikki? Vastaus oli, että nyt on kaikki, päätös tulee viikon päästä. Päätös tuli kolmen viikon päästä ja se oli, että tietoja pitää täydentää. Sitten vain oikeisuja tekemään ja täydentämään tietoja. Kelahan on suurinpiirtein ainoa paikka, joka ei ole velvollinen oikaisemaan tekemiään virheitä. Virheiden oikaisu jää asiakkaan vastuulle ja syö aikaa, vaivaa ja helvetisti hermoja.

Kelan ajankäyttö on mielenkiintoista myös. Jos sieltä jotain joskus maksetaan, niin päivämäärää ei koskaan voi tietää etukäteen tai ainakin se on ilmoitetusta yleensä viikkoja tai kuukausia eri. Jos asiakkaan täytyy maksaa kelalle takaisin, niin tällainen ei olekaan enää mahdollista. Maksun on tultava päivälleen ja yleensä hyvin nopeasti tai heti ollaan uhkailemassa ulosotolla tai mahdollisesti jollakin muulla, esimerkiksi ottamalla summa mitään kysymättä jostakin toisesta tuesta.

Veroni olen aina maksanut. Monesti ihmetyttää, että kun veroni maksan ja "annan" näin valtiolle rahallista apua, niin miksi niinä harvoina hetkinä kun tarvitsisin apua, niin valtio ei sitä minulle anna? Tai jos lopulta antaakin , niin kiusaa ensiksi lähes hulluuden partaalle ja juoksuttaa toimistossa parhaillaan kymmenenkin kertaa. Tänä vuonna olisin ollut oikeutettu laskujeni mukaan n. 200e suuruiseen asumislisään alkuvuoden ajalta. En hakenut sitä, vaan olen käyttänyt viime kesän ja syksyn aikana ansaittsemiani tuloja. Nyt on rahat loppu, mutta en välitä. Onneksi työt alkavat taas kesäkuun alussa, joten kelan kanssa minulla ei ole tarvista asioida.

Jos hakisin tukea, niin kela haluaisi tietää mm. miten olen sitten elänyt ja maksanut alkuvuoden vuokrat? Jos laitan tuohon selitykseksi, että säästöillä, niin minun on selvitettävä ne. Sitten tulee seuraavaksi ongelma, että laskevat tämänvuoden tuen viimevuoden tulojen mukaan. Lappuun voi toki kirjoittaa, että tulot ovat tänävuonna pienemmät, mutta tuskin sitä huomioivat, ainakaan ennen muutamaa oikaisua... Joku järki tuon laitoksen toimintaan olisi saatava, onko se sitten kansalaispalkka vai mikä, niin siihen en ota kantaa. Itse jos olisin laitoksen johtaja, niin potkisin lähes kaikki työntekijät pihalla, järkeistäisin toimintaa (ja byrokratiaa), sitten ottaisin senverran porukkaa, että homma toimisi. Jonkinlainen tehokkuus/tulospalkkaus voisi olla myös paikallaan.

Vierailija

Tuo "liikaa tukea" on aika yleinen selitys, meillä meni tilanne jotenkin näin:

Avopuoliso joutui toiselle paikkakunnalle töiden perässä ja kävi siis autolla tämän matkan. Se tavallinen paikka meni remonttiin niin sitten käytiin toisella paikkakunnalla töissä ja palkkaa tuli enemmän kuin edellisessä paikassa mutta se meni melkein kaikki bensoihin joka ei tämän kaikkitietävän KELAn virkailijoita kiinnostanut vaan oli mukamas liikaa tukia maksettu ja nyt ollaan sitten käsi ojossa. "Ei se ole mikään peruste", sanoivat. Helvetti että vituttaa tuollainen riisto, etsitään vaan syitä ottaa rahat takaisin
Matkakin oli sellainen ettei olisi muutossakaan ollut mitään järkeä mutta bensaa se söi silti ja sinnehän ne rahat juuri meni.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Juu niin tuttua KELAa. Itsekin omista jutuista "taistelleena" voin sanoa että ongelma on byrokratiassa, "tiskien" tietämättömyydessä ja nehän tekevät näitä hommia työkseen, kun taas tukia hakeva on joku tavallinen tallustaja joka vähät mistään pykälistä mitään tajuaa, tai ainakin joutuu ottamaan päivätyön verran selvää asioista tajutakseen. Ei niin sanotusti palvella asiakasta vaan valtiota...

Nooh, yli vuoden olen tässä nyt ollut jo töissä ja vieläkin KELA jaksaa jotain lappuja lähetellä mistä en tajua hölkäsen pöläystä ja pitäisi olla tilinpidot niitten omista maksuista vuosien takaa... Ja aina kuitenkin tiskillä olen asiani hoitanut "ammattilaisten" käsissä . No, voihan nämä asiat sitten vetää toisinkinpäin, kuten eräs kaverini tokaisi: Mun mielestä se on *elvetin hyvä palkka siitä puljauksen määrästä. Toiset tajuaa, toiset ei.

Elämäntilanteet tosiaan vaihtelee ihmisillä, mutta kyseinen instanssi ei kyllä ainakaan ihmisiä kannusta, eikä käytä verorahojani oikein, mikäli minulta kysytään. Voisin lähteä KELAan töihin, minkähän koulutuksen tarviivat--->kesätyöläisen?!

Vierailija

Ei siellä tunnu olevan kenelläkään mitään käsitystä niistä pykälistä. Olen joskus kysynyt, että mitä tämä pykälä nyt sitten käytännössä on ja vastausta ei tule, eli itse pitäisi selvittää.

Sen olen myös huomannut, että jok'ikinen kelasta tullut lappu pitäisi muistaa säilyttää. Eihän siinä mitään järkeä ole ja niitä lappuja kertyy, mutta sitten kun jotain lappua ei parinvuoden päästä oikaisuun löydykään, niin ei sitä löydy kyllä kelastakaan.

Kerran palautin opintotukihakemuksen maanantaina ja keskiviikkona asumistukihakemuksen. Osa selvityspapereista oli samoja molemmissa, mutta fiksusti ajattelin, että en liitä niitä kuin opintotukihakemukseen tai vain unohdin (en muista enää). Sitten kun menin toimistoon, niin sattui sama virkailija molemmilla kertaa. Maanantaina meni suurinpiirtein ok, mutta keskiviikkona tuli heti ilmoitus, että hakemuksesta puuttuu papereita. Sanoin virkailijalle, että ne ovat siinä maanantaina tuodussa paperinivaskassa. Virkailija sanoi kuitenkin, että minun on mentävä itse ja hankittava toiset kopiot niistä. Kysyin, että vieläkö ne maanantain paperit sitten ovat täällä, samalla kun aloin pakata laukkuani. Virkailija ilmoitti tyynesti, että eivät ole varmaan vielä lähteneet. No, minä kysyin, että eikö se onnistuisi kopioida niitä liitteitä sieltä (2 sivua), että ei tarvitsisi lähteä kotiin ja tulla huomenna taas. Virkailija sanoi, että kyllä, mutta kun hän ei voi niitä varastosta hakea kun asiakas on ne kerran palauttanut... ...Sitten paloi minulla käpy. Sanoin, että on se nyt saatana, että jonkun helevetin paperin vuoksi ihmistä juoksutetaan, kun arvon neiti käytännössä istuu sen paperin päällä ja kopiokoneellekin on matkaa ainakin perkele metri tai kaksi... ...Kutsui vartijan, sellaisen pienen luikeron! Vartia minua tönimään ja minä ilmoittamaan, että koskepa kerran vielä niin nokka heilahtaa ja tulee lääkärireissu. Tilanne siinä kuitenkin sitten rauhottui kuitenkin ja pyysin anteeksi. Kasasin tavarani laukkuun, jossavaiheessa virkailija ilmoittaa, että no jospa kuitenkin hän kävisi ne paperit ja ottaisi ne puuttuvat kopiot. Aikaa meni jotain n. 1.5-2 min. Ihan kivasti tehty loppujenlopuksi, silti v*tutti. Tulihan sieltä kuitenkin muistaakseni jompikumpi päätös kuitenkin oikaistavaksi, ettei menisi liian helpoksi...

En tiedä olenko sitten kelalle jotenkin hankala asiakas ja lukeeko niitten tietokannassa kohdallani että HULLU, muista kiusata...

Uusimmat

Suosituimmat