Akun volttien vaihto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moro,

Olen saanut miehen kautta riesakseni vanhan piikin, joka on ollut naftalliinissa 10 vuotta. Äsken tuli puheeksi, ettei 5 V akkuja taida enää olla oikein olemassa eli voiko tuommoiseen härveliin panna 12 voltin akun? Mitä sitten tapahtuu?
Tuntuu vain voltit olevan sen verran pieniä, että tuskin nykyään sellaisia saa..

T.Pahvi

Kommentit (12)

Vierailija
kolkatanolka
Moro,

Olen saanut miehen kautta riesakseni vanhan piikin, joka on ollut naftalliinissa 10 vuotta. Äsken tuli puheeksi, ettei 5 V akkuja taida enää olla oikein olemassa eli voiko tuommoiseen härveliin panna 12 voltin akun? Mitä sitten tapahtuu?
Tuntuu vain voltit olevan sen verran pieniä, että tuskin nykyään sellaisia saa..

T.Pahvi

6 volttisia löytyy. Kokeile vaikka Bilteman kautta. 5 volttisista en ole kuullutkaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
AJT
kolkatanolka
Moro,

T.Pahvi

6 volttisia löytyy. Kokeile vaikka Bilteman kautta. 5 volttisista en ole kuullutkaan.

Eikö muka moottoripyöriin löydy niihin tarkoitettuja akkuja ?

Vierailija
Ertsu
AJT
kolkatanolka
Moro,

T.Pahvi

Eikö muka moottoripyöriin löydy niihin tarkoitettuja akkuja ?

Löytyy. 6-volttisia.

Vierailija
kolkatanolka
Moro,

T.Pahvi

5 V, tuntuupa oudolta volttimäärältä. Akun kennossa on 2 volttia eli 6 volttia on mahdollinen.

En suosittele 12 voltin akkua 6 voltin järjestelmään. Luultavasti kärähtää kaikki lamput, osa johdoista ja laturi joko heti tai vähitellen. Saattaapa onnistua pieni tulipalokin.

Vierailija
kolkatanolka
Moro,

T.Pahvi

12 voltin akku ei suoraan käy, joutuisit vaihtamaan lamput, laturin ja ehkä sytytyspuolen osia.
Akkuliikkeistä löytyy ainakin 6 V akkuja, 5 voltin lyijyakkuja ei ole toistaiseksi valmistettu.

Vierailija

5 V akku ei voi olla ainakaan lyijyakku. 3 kennolla sen kennojännitteeksi muodostuu 1.67, eli kyseessä voisi olla nikkeli-sinkki akku.

Vierailija

Vaihto ylöspäin käyttöjännitteessä on helppoa. Johdotus on mitoitettu tuplavirralle. Vain käyttölaitteita joutuu vaihtamaan tai lisäämään etuvastuksen, jos sopivaa ei satu saamaan. Startti voi olla tälläinen vaikka se ei ole kovin tarkka sen lyhyiden käyttöjaksojen vuoksi. Laturikin kaipaa vain uuden säätimen.

Vierailija
kolkatanolka
Moro,

T.Pahvi

Akkusi on varmaan 3-kennoinen lyijyakku ja siis 6 voltin akku. Sen ajan autoissa (esim. Taunus 17M/65) oli ongelmia matalasta jännitteestä, koska virrat olivat suuria ja vaativat hyvässä kunnossa olevat liitokset. Jos aiot museoida auton, tulee entiset järjestelmät uusia samanlaisina. Muuten voit muuttaa auton 12 volttiseksi uusimalla lamput sekä laturin ja laittamalla etuvastuksen puolaan tai uusia se. Starttimoottori pyörii kyllä 12 voltilla hyvin, mutta starttausaika tulee rajoittaa lyhyeksi, muuten starttimoottori voi palaa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Paco
kolkatanolka
Moro,

T.Pahvi

Akkusi on varmaan 3-kennoinen lyijyakku ja siis 6 voltin akku. Sen ajan autoissa (esim. Taunus 17M/65) oli ongelmia matalasta jännitteestä, koska virrat olivat suuria ja vaativat hyvässä kunnossa olevat liitokset. Jos aiot museoida auton, tulee entiset järjestelmät uusia samanlaisina. Muuten voit muuttaa auton 12 volttiseksi uusimalla lamput sekä laturin ja laittamalla etuvastuksen puolaan tai uusia se. Starttimoottori pyörii kyllä 12 voltilla hyvin, mutta starttausaika tulee rajoittaa lyhyeksi, muuten starttimoottori voi palaa.

Nimimerkki Paco puhuu piikistä ja sinä autosta. Kumpi nyt siis on kyseessä ? Esim vanhanajan 125 cm³ kevytmoottoripyörissä ei ollut edes sähköstarttia. Sitäpaitsi 125 cm³ moottoripyörät saivat kevytmoottoripyörän statuksen vasta muutama vuosi sitten. Olisko ollut 1980 luvulla. Sitä ennen kevytmoottoripyörä sai olla enintään 80 cm³.

Vierailija

Heippa,

Thänks vastauksista. Ja kuten sanottu eli olen pahvi näissä asioissa ja kysymys on todellakin 6 V akusta. No ei voi tietää...
Päänvaiva oli 125 cm³ kevytmoottoripyörä vm -81.
Eli ongelma ratkeaa kai sitten lähimmässä Bilteman myymälässä. Onneks en nolannut itseäni kyselemällä 5 V akkuja, joten kiitos siitä!

P.a.s.i
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt7.1.2008

Kyllähän noista vahoista CB hondista löyty sähköstartti jo ennen 70luvun puolta väliä.
Tullut ajeltuakin semmosella vanhuksella joskus maukas peli oli
Oma olikin jo 80 luvun alun laite siit sit jo löyty 12v sähköt käretön sytkä hydraulinen etu jarru monotakahaarukka ja sun muut herkut

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Voisi kokemuksesta sanoa että on halvempaa uhrata pari kymppiä enemmän akkuun kuin mitä halvin maksaisi. Monet kun tarvitsevat toimivan akun pysyäkseen käynnissä. Myös ajan saatossa tulee halvemmaksi kunhan muistaa huoltaa akkua ja säilyttää talvet lämpimässä kun ajokausi loppuu.

toisen polven pilkkuvirhe

Uusimmat

Suosituimmat