Ihon hermoperäinen kosketusarkuus

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tällainen outo ilmiö, ajattelin tiedustella että tuleeko muilla koskaan näitä. Minulla joskus tulee iholle alueita jotka ovat kosketusarkoja. Tuntuu aivan siltä kuin iho olisi palanut auringossa, ja kosketus kivistää ikävästi, mutta iho ei kuitenkaan ole millään tavalla palanut, kuivunut tai muuten ärtynyt. Eli puhtaasti hermostoperäinen juttu, joka tuntuu lievältä palovammalta.

Mikä näitä aiheuttaa, ja onko ilmiö teille tuttu?

Sivut

Kommentit (19)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Ei, mutta joskus minulla kyllä jalkapohjasta tulee tosi säteilevää kipua jos se on väärässä asennossa. Onneksi sitä kipua ennen mä tunnen sen ku se on alkamassa, niin voin korjata jalan asennon oikeaksi, ettei tule sitä älytöntä kipua. Kyseessä on lähes halvaannuttavaa kipua, että se vie kaiken huomion eikä pysty tekeen juuri mitään, ja sitä yrittää tehä kaikkensa että se kipu loppuisi. Sen jälkeen on kyllä aika hikinen olo. Mikään kipu siihen verrattuna mitä olen kokenut ei ole yhtikästä mitään. Jopa hampaiden poraaminen on kivempaa..tosin puudutuksen kanssa..

En tiedä mistä sinun jutskasi johtuu, eipä minulla kaiketi ole mitään tollasta tapahtunu koskaan.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
PeterH
Tällainen outo ilmiö, ajattelin tiedustella että tuleeko muilla koskaan näitä. Minulla joskus tulee iholle alueita jotka ovat kosketusarkoja. Tuntuu aivan siltä kuin iho olisi palanut auringossa, ja kosketus kivistää ikävästi, mutta iho ei kuitenkaan ole millään tavalla palanut, kuivunut tai muuten ärtynyt. Eli puhtaasti hermostoperäinen juttu, joka tuntuu lievältä palovammalta.

On "tuttu". Pariinkin otteeseen ollut tilanne, jossa kasivarren iho tuntuu
aralta. Tuli ja meni kestettyään ehkä pari tuntia. Ei minkäännäköista
arviota syystä...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
PeterH

Kyllä hyvin yleisiä. Itsekin olen sen kerran kokenut vasemman käsivarren alueella ranteen alapuolella tulitikkuaskin kokoisella alueella. Naprapaattini sen silloin hoiti pois avaamalla niskasta lukon. En nyt muista mikä väli oli kyseessä, mutta ehkä n. C3-C5 tienoilla se oli.

PeterH

No tietenkin ihan tuttu juttu. Kyse on hermopinteestä niskassa, joka häiritsee kyseisen ihoalueen tuntohermojen toimintaa siten, että ne herkistyvät. Kyllä jokaisen kiropraktikon ja narpapaatinkin pitäisi tuo tietää ja jopa osata korjata. Lääketiede ei toki usko tähän vaan pitää sitä "sairautena". Jos menet lääkärille tuon vaivan kanssa saatat saada piilomerkinnän papereihisi: Luulosairas!

Vierailija

Sensoriikka, tuntohermot ne siinä silloin temppuilee.

Mutta jälleen kerran, on ihan normaalia että silloin tällöin on "omituisia" tuntemuksia. Ne voivat liittyä asentoihin, alkoholiin, lääkkeisiin, nesteytykseen yleensä, stressiin, mihin vain. Taktiilisen (tuntoaistitiedon) viestit eivät mene "perille" oikein.

Ensimmäiseksi tuli mieleeni erilaiset neuropaattiset kivut, http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_j ... i=nix00086

tässä tieto allodyniasta.
http://www.poliklinikka.fi/?page=3286757&id=6415375

Taulukko 1. Kivun terminologiaa
Termi Selitys
(Linkistä terveysportti; neuropatia, ylin linkki)
Allodynia Heikon, normaalisti kivuttoman ärsykkeen aiheuttama kipu
Dysestesia Epämiellyttävä outo tuntemus (spontaani tai ärsykkeen aiheuttama)
Hyperalgesia Lisääntynyt kipuherkkyys
Hyperestesia Lisääntynyt tuntoherkkyys
Hyperpatia Kivulias oireyhtymä, jossa ärsykkeen jälkeinen viive, purkausmainen ylireagointi ja jälkituntemus

Hypoalgesia Heikentynyt kipuherkkyys
Hypoestesia Heikentynyt tuntoherkkyys
Parestesia Poikkeava tuntemus (spontaani tai ärsykkeen aiheuttama)

Tuossa muutamia kivun määreitä.

Vierailija
PeterH

Koska kipu on ajoittaista, mutuna voisi arvata että kyseessä on joku hermosolmukkeisiin juuttunut virus.
Esim. vesirokkovirus jää elimistöön ja voi aktivoitua myöhemmin jonkin immuunipuolustusta heikentävän syyn takia.
Virus voi aktivoituessaan aiheuttaa vyöruusun ja mainitsemasi ongelmat.

Vierailija

On ihan totta, että vaiva voi johtua hermopinteestä. Se voi johtua myös monesta muusta syystä. Mahdollista on myös, ettei vaivalle ole ns. "elimellisesti selitettävää syytä". Joskus hermot vain aiheuttavat erillaisia "haamutuntemuksia", satunnaisesti. Olen saman kokenut itse monta kertaa. Jännää on, että tunne on polttava. Ei pistävä eikä puristava, vaan nimenomaan polttava.

Ammattilaiselta kysyminen auttaa aina. Vähintään voi saada joitakin neuvoja, miten oireden kanssa pärjää tai mistä tila saattaisi johtua. Silti en usko missään muodossa OMT terapeutin parantavan parkinsonintautia, enkä parantavan juuri mitään tautia. OMT terapeutti auttaa tuki- ja liikuntaelinten ongelmissa, mutta ei kaikessa. Aikaisemmin keskustelimme migreenistä. Uskon, että migreenin yhtenä hyvänä hoitomuotona olisi OMT-terapia, mutta en usko että se parantaa sairautta. Se voi toimia oireita lievittävänä ja poistavana, mutta perimmäinen problematiikka ei katoa "vain nykäisemällä" kuten yllä todettiin.

OMT- terapeutti ei ole "jumala", lääkäri ei ole "jumala" eikä kukaan muukaan terveydenhuollon ammattilainen. Kaikki me täällä arvailemme syitä ja seurauksia, parnnuskeinoja sekä oireiden lievitystä. Vaikka itse olen TEO:n hyväksymä terveydenhuollon ammattilainen, myönnän että tietoni on rajallista ja kaikki tieto mikä minulla on, herättää vain lisäkysymyksiä. Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeaa vastausta. Ei edes OMT-terapeutilla.

Vierailija

Ihan on teoria sinullakin, hyvä Parantunut, siitä että OMT-terapia parantaa migreenin. Et voi kiistää muiden teorioita.
Ihan yhtä lailla koen, että väitteesi siitä että OMT-terapian vaikuttavuus on todistettu, on teoriaa. Vielä ainkaan ihmiset eivät juokse ilosta kiljujen ihmeparannuksia hakemaan OMT-terapeutilta. En ole sitä vielä kertaakaan kuullut mainittavan parkinsonismin parannukseksi.
Teorioita kaikki tyynni.

ps. Migreenistä: nykyään on myös teoria siitä, että aurallinen migreeni olisi sukua epilepsialle.

Vierailija

Hermosärkyyn liityy tuo että jokin alue on hyvin kipuherkkä, eli jos vaikka
höyhenellä hipaisee määrättyä aluetta, tuntuu se kun piikillä raapisi paikkaa.
Eli Neiti + muut kirjoitti asiaa.

Paitsi parantunut.

Vierailija
Kalavale
joka tapauksessa tuo ei ole läheskään aina totta. Uskallan jopa väittää, että todella harvoin.

Ainahan sitä voi kaikenlaista väittää. Uskon sitä joka parhaiten saa kivut kipupotilailta pois. Ja siinä on asiantuntijoina maankuulut manuaalisen hoidon osaajat.

Kalavale
Tässä on kyse enemmän psyykkisestä ilmiöstä kuin fyysisestä.

Tulihan se kalavale. Monelle potilaalle on samaa vihjailtu, kun vikaa ei löydetä. Potilasta on aina helpompi syyttää kuin omaa taidottomuuttaan.

Kalavale
Kokemusta on sillä olen toiminut psykiatrisen hoidon parissa.

Ja kivut on tehokkaasti poistuneet puhumalla? Vaiko pillereillä?

Mullakin on kokemusta, kun olen potilaana ollut. Ja tunnen monia muitakin. Itse en tosin psykiatrille asti suostunut menemään, koska tiesin ettei kipuni ole kuvitelmaa.

Vierailija

Uskon itse, että vaihtoehtoisista hoitomuodoista voi saada apua kaikenlaisiin vaivoihin. OMT-terapian edut myös tunnustan.

Mutta. Ehdottomina totuuksina ei voi tarjoilla kaikkea. Uskomuslääketieteen/ vaihtoehtoisten hoitomuotojen ja muiden vastaavien haittana on, että ihminen joka on kovin kipeä tarttuu kaikkeen kuin hukkuva oljenkorteen. Se on silloin heikossa asemassa olevan ihmisen hyväksikäyttöä. Muistaakseni ruotsissa on olemassa ns. "puoskarilaki", eli vakavien sairauksien kanssa eläville ihmiselle on kiellettyä kaupata parannuskeinoja.

Itse uskon, että metodi on tehoava siinä vaiheessa, kun se hyväksytään kela-korvattavaksi ja voin sitä kuntoutujille maksusitoumuksella suositella. TEO:n rekisteriin hyväksytyt ammattilaiset ovat niitä, kenen palveluihin uskallan luottaa.

Vaarini sanoin: "syön vaikka pupunpaskaa, jos sillä vaivani väistyvät."

Vierailija

Itselläni on oikean käden peukalon pää mennyt lähes tunnottomaksi. Kun painaa mistä tahansa kohti päästä, niin tuntuu täsmälleen samalta, eli ei pysty tarkkaan arvioimaan kosketuspaikkaa. Tuntoaistia voisi kuvata puutuneeksi. Lisäksi tunto ei riipu kosketustavasta, neulanpisto ja kevyt pöytään painaminen tuntuu täsmälleen samalta.
Ongelma syntyi, kun keräsin töissä roskia näppärillä "roskasaksilla", eli noin puolen metrin mittainen, jonka toisessa päässä on "liipaisin" ja toisessa päässä sakset menevät kiinni kun liipasinta painaa. Tätä kun tein muutaman tunnin laitteen koko ajan painaen etusormen ja peukalon välistä osaa, niin huomasin tunnon kadonneen, ilmeisesti hermoja meni poikki. On ollut nyt 3 viikkoa toimimattomana.

punaisella kohta, johon painoin, ja vihreällä "tunnoton" osa.

Onko vastaavanlaisia kokemuksia kenelläkään, ja pitäisikö käydä oikeen lääkärille näyttämässä?

Vierailija

Rannekanavan kautta ahtautta, toistuvat staattiset liikkeet aiheuttavat juuri näitä hermopinteitä.
Toinen vaihtoehto on että epikondyliitti-ongelmia, eli tälläistä "tennsikyynerpää" tyylistä ongelmaa.

Hermo "nukahtaa" (ks. kuukkelista lauantai-aamun halvaus, radiaalispareesi) ja lähtee siitä ajallaan toimimaan.

Käy tohtorin luona, hän tekee suunnitelmaa miten asian kanssa edetään. Fysioterapeutin vastaanotto olisi suositeltavaa, usein konservatiivisin keinoin noissa ongelmissa pääsee eteenpäin.

Tsemppistä!

Vierailija
PeterH

Kuulostaa Herpes viruksen aiheuttamalle oireelle.

Vierailija
fenomenologi
parantunut
Sitäpaitsi migreenistähän ei lääketiede edes tiedä mistä se johtuu.

Migreenikohtaus alkaa, kun sopivalla geeniperimällä syntynyt henkilö altistuu hänelle riittävän voimakkaalle migreenin laukaisevalle tekijälle.
Migreenikohtauksen alussa aivorungon tumakkeissa on todettu aktivaatiota, jonka seurauksena esim. viidennen aivohermon (kolmoishermon) säikeistä alkaa erittyä voimakkaasti vaikuttavia neuropeptidejä aivojen suurten verisuonten ja kovakalvon pinnalle. Tämä johtaa verisuonten laajenemiseen, keskushermoston tulehdukselliseen tilaan, keskushermoston kipuratojen aktivaatioon ja päänsärkyyn.
Aurallista migreeniä sairastavan auraoireet johtuvat nykykäsityksen mukaan aivojen näköaivokuoren sähköisestä toimintahäiriöstä eli etenevästä hermosolulamasta.
Tohtori.fi

HS 26.8 tiede & luonto -palstalla esitettiin serotoniiniaineenvaihduntaan perustuva hypoteesi migreenin syistä. Migreeni onkin yhteydessä neuropeptideihin kuten esim. haulla "neuropeptides, migraine" voi helposti todeta. Bombesiini on ensimmäisiä neuropeptidejä, joilla todettiin olevan funktioita muuallakin kuin aivoissa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bombesin

Bombesiinia on erityisen runsaasti suolistossa, jossa se vaikuttaa suolen toimintaan. Varmaan monelle migreenistä kärsivälle on tuttu ilmiö samanaikainen suolistohäiriö. Suolistohan on varmaan jo rakenteeltaan monessa suhteessa varsin lähellä aivojen rakennetta ja usein ensimmäisenä reagoimassa psyykkisiin tiloihin.

Niinpä on luontevaa ajatella, että perusluonteeltaan migreeni - ainakin joskus - on suoliston ja aivojen bombesiinivuorovaikutuksen häiriö. Keho koostuu lukemattomista itseorganisaatiomoodeista, jotka useinkin etenevät aaltomaisesti "kiireestä kantapäähän". Bombesiiniaaltohypoteesin mukaan migreenissä on kyseessä tällaisen bombesiiniaaltoilun hetkellinen tukahtuminen. Varmaan myös joukko muitakin laaja-alaisia neuropeptidejä osallistuu tähän tapahtumaan.

Vierailija

Mullakin on ollu tän viikkoa ihmeellisesti iho sieltä täältä todella kosketusarka. Ei auta särkylääkkeet eikä muukaan. On ollu aika kova stressi, voiskohan siitä johtua???? Tuskallista jokatapauksessa! Oisko kellään vinkkejä mikä auttais!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat