Elatusmaksut vailla järjen häivää

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015
[size=150:3q64kqt2]Risikko vaatii lapsilisien pikaista sitomista indeksiin[/size:3q64kqt2]
Julkaistu 06.05.2008, klo 05.57 (päivitetty 06.05.2008, klo 07.59)

Kuva: YLE, lähde: Jyrki Valkama / YLE

Peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) uskoo, että lapsilisät sidotaan indeksiin vielä tällä hallituskaudella eli ennen vuotta 2011.

Tarkempi aikataulu selviää, kun alan maksuja pohtiva sosiaaliturvakomitea saa työnsä valmiiksi.

Risikko toteaa sanomalehti Keskisuomalaisessa, että kokoomuksen lisäksi myös muut hallituspuolueet kannattavat lapsilisien korottamista vuosittain yleisen palkkatason ja hintojen nousun mukaisesti. Hän sanoo, että korotukset on kuitenkin tässä vaiheessa rahapulan takia jouduttu rajaamaan vain yksinhuoltajille ja monilapsisille perheille.

Vaatimukset lapsilisien korotuksista ovat koventuneet sen jälkeen, kun hallitus esitti päivähoitomaksujen sitomista indeksiin ensi syksystä alkaen. Opposition lisäksi lapsilisien jälkeenjääneisyys on huolestuttanut sosiaalijärjestöjä.

Viimeksi lapsilisien indeksiin sitomista ehdotti Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland.

YLE Uutiset

Tuossa ei ole periaatteessa mitään väärää, mutta erääseen todella tärkeeään asiaan pitäisi nyt samalla tehdä korjaus.

Suomessa ei ole minkäänlaisia ohjeistusta/lakia elatusmaksujen määräytymisestä - mies on täysin sekalaisen yleensä vanhemman sortin naissukupuolen kanssa tekemisissä juuri elämänsä suurimman kriisin kohdalla.

-yksittäiset lastenvalvojat tekevät edeleenkin mielivaltaisia päätöksiä elatusmaksujen suuruudesta.
-jos sattuu paha päivä tai yleensä sen eron syylliseksi tehdään mies, ei ole epäilystäkään tällaisesta. Kokemusta on.
-vastaavasti hyvän päivän sattuessa joku sopivasti kauniita puhuva kolli päästä puolta pienemmällä
-ei oteta lainkaan huomioon sitä "pikkuseikkaa", että isäkin tarvitsee tapaamisiin ja loma-ajoiksi suuremman asunnnon, kuin yksiön.
-vähintäänkin elatuksia määrätessä tulisi olla mukana puolueeton kaupungin kustantama lakimies

Elatussopimuksessamme on maininta, jossa matkakulut lasten tapaamisten yhteydessä vanhemmat hoitavat puolisi. Käytännössä en ole jaksanut asiaan puuttua, mutta mikäli indeksit alkavat korota.
Matkaa tulee kuukaudessa 320km
Bensan hinta 1.3€/l
Auton kulutus 7l/100)
* 12 = vuosimenot

Mitä nyt 8v olen tuota rallia ajanut. Mutta eipä se isoja tee ja mitään haittaa. Rahaa se vain on, sanoi toinen ahdinkooon revitty elatustenmaksaja, pääasia, että on kivaa

Sanan isä tai äiti voi oikein mieluusti korvata sanoilla lähivanhempi tai etävanhempi.

Kommentit (12)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Onhan elatusmaksut sidottu indeksiin jo ajat päivät sitten. Ne nousevat joka vuosi vähintään 5%, mutta useimmiten 10%. Palkat eivät nouse yhtä ripeästi.

Toisaalta meidän miesten tulisi ymmärtää sekin, että sosiaali- ja terveystoimi on täysin naisten hallinnassa aina ministereistä lähtien, joten miesviha on noilla sektoreilla ihan luonnollista.

Miehiä on kiva kyykyttää kun kerran valtaa on.

Vierailija

Varmasti kyykytys on mukavaa. Huomioittehan, että useampilapsisen perheen kaikki lapsilisät menevät aina lähihuoltajalle eli äidille.

Autokululaskelmasta unohtui pois pikkuseikka, eli auton hankkiminen ja ylläpito.

Toisaalta meidän miesten tulisi ymmärtää...
Tulisiko muka?
Itsekin olen tasaveroinen vanhempana (yhteishuoltajuus), vaikka mies olenkin.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7161
Liittynyt9.9.2005

Useasti lapsi/ lapset asuvat ero tilanteiden jälkeen äitinsä luona - nuo tuohon tarvittavat lisäneliöt maksavat.

Kaikkinensa mies jää tässä asiassa lähes aina alakynteen - vaikka moni kapinoi elatusmaksuja sen vuoksi, että kokee lapsen/lapsien äidin käyuttävän rahoja omiin menoihin.

Voin kertoa omakohtaisen kokemuksen - olen ollut asianosaisena molemmin puolin, kun ensimmäinen lapsi oli oikeuden päätöksellä määrätty minulle yksinhuoltoon, maksoi äiti kuukaudessa noin 100-400 markkaa. Kun toisen lapsen tapauksessa tilanne oli toisin päin, maksoin 1200-2500 markkaa kuukaudessa. Tuloista ei voi hakea selitettä tuohon erotukseen, vaan ratkaisu oli asennekohtainen, oikeuspäätöskohtainen ja sosiaaliviranomaiskohtainen.

Ajat ovat takana päin, ja suhteet kaikkiin suuntiin ovat hyvät ja varauksettomat. aika kultaa särmät ja haavat

Keskimäärin tilanne on isälle epäoikeudenmukainen, tämän tietää 75% maksumiehistä, --- asia on ajankohtainen, kipeä ja vaatii laajan tarkastelun läpi linjan - kaikki mukaan keskusteluun, joita vähänkään aihe koskettaa...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Mies ei ole koskaan vanhempana tasaveroinen naisen kanssa, vaikka olisi minkälainen yhteishuoltajuus.

Jos sinulla on varaa omistaa ja ylläpitää autoa, olet liian hyvätuloinen, joten elatusmaksusikin pitäisi ainakin nelinkertaistaa.

Jos ex vaimollasi on vielä naisasianajaja, hän pyrkii nylkemään sinut niin kuiviin kuin mahdollista. Naisen on saatava miehen lähes kaikki tulot. Mies voi sitten asua teltassa ja syödä ruohoa.

Vierailija
Voin kertoa omakohtaisen kokemuksen - olen ollut asianosaisena molemmin puolin, kun ensimmäinen lapsi oli oikeuden päätöksellä määrätty minulle yksinhuoltoon, maksoi äiti kuukaudessa noin 100-400 markkaa. Kun toisen lapsen tapauksessa tilanne oli toisin päin, maksoin 1200-2500 markkaa kuukaudessa. Tuloista ei voi hakea selitettä tuohon erotukseen, vaan ratkaisu oli asennekohtainen, oikeuspäätöskohtainen ja sosiaaliviranomaiskohtainen.

Juuri tästä asiassa on kyse. Mitkä olivat oikeuden perusteet tuossa?

Minäkin olen niin hyvätuloinen, että jos en ajattelisi omaa mielenterveyttäni ja esim. auton tuomaa helpotusta/käytön kalliutta, tulisin taloudellisesti paremmin toimeen nakkaamalla työhanskat tiskiin ja jäämällä sairaseläkkeelle.

Mutta asiaan: minkä ihmeen takia tätä vuosikymmeniä ihmisiä vaivannutta mielivaltaista maksujen määräystä ei voida yhdenlinjaistaa? Tämän mielivallan takia moni mies on vetänyt itsensä narun jatkoksi, alkoholisoitunut tms.

Vierailija

Tehdään tästä ketjusta niin hyvä, kuin osataan ja lähetetään eduskunnan käsittelyyn.

Aloitan Risikon otsikosta "Risikko vaatii lapsilisien pikaista sitomista indeksiin", joka pitäisi muuntaa heti muotoon "Risikko vaatii lapsilisien pikaista sitomista indeksiin sekä jokaiselle tasapuolista-oikeudenmukaista järjestelmää siten, että molemmille vanhemmille jää yhtäläiset mahdollisuudet lastensa tapaamiseen."

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Leuka
Tehdään tästä ketjusta niin hyvä, kuin osataan ja lähetetään eduskunnan käsittelyyn.

Aloitan Risikon otsikosta "Risikko vaatii lapsilisien pikaista sitomista indeksiin", joka pitäisi muuntaa heti muotoon "Risikko vaatii lapsilisien pikaista sitomista indeksiin sekä jokaiselle tasapuolista-oikeudenmukaista järjestelmää siten, että molemmille vanhemmille jää yhtäläiset mahdollisuudet lastensa tapaamiseen."

Se, että jotkut äidit kiristävät tuolla tapaamisella, johtuu vain heidän omasta katkeruudestaan ja ahneudestaan. Sillä kiristetään, millä helpointa on kiristää, jos kerran jotain on hampaankoloon jäänyt.
Äidille itselleenkin olisi helpompaa, kun saisi joskus vapaata lapsistaan, mutta kiusanteko on mukavuutta tärkeämpää.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos akka rupee kiristelee, niin kannattaa seuloa tämä aggressiiviset naiset pois.

Eivät kiristä jos eivät koskaan ole edes miehen kanssa parisuhteessa.

Oikein hyvissä väleissä olevat miehet ja naiset, toimivat niin että esim. Nainen maksaa laillisesti pakotetut elatusrahat takaisin miehelle ja mies omasta halustaan haluaa hoitaa lapsia tarvittaessa. On totta että aina ei tarvi miehen hoitaa lapsia, koska vastuu on sillä kenelle lapset määrätään. Oli sitten nainen tai mies.

Näin siis terveen järjen mukaan. Ei aina pidä nussutella byrokratian kanssa.

Vierailija
Se, että jotkut äidit kiristävät tuolla tapaamisella, johtuu vain heidän omasta katkeruudestaan ja ahneudestaan. Sillä kiristetään, millä helpointa on kiristää, jos kerran jotain on hampaankoloon jäänyt.
Äidille itselleenkin olisi helpompaa, kun saisi joskus vapaata lapsistaan, mutta kiusanteko on mukavuutta tärkeämpää.

Kiristäminen on sairautta ja vastaan lasten tapaamissopimusta, jossa lukee, että lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa.

Liian usein isä pistetään (tietenkään siitä ikinä mainitsematta) maksamaan äidin iso asuntolaina pikavauhtia elatusmaksujen muodossa ja isä joutuu kituuttamaan 30v lainan tai vuokra-asunnon kanssa. Rahat pois pahalta, ennenkuin lapset ovat täysi-ikäisiä. Sitä en voi sietää

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Leuka
Kiristäminen on sairautta ja vastaan lasten tapaamissopimusta, jossa lukee, että lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa.

Liian usein isä pistetään (tietenkään siitä ikinä mainitsematta) maksamaan äidin iso asuntolaina pikavauhtia elatusmaksujen muodossa ja isä joutuu kituuttamaan 30v lainan tai vuokra-asunnon kanssa. Rahat pois pahalta, ennenkuin lapset ovat täysi-ikäisiä. Sitä en voi sietää

Ei kiristäminen mitään sairautta ole. Se on helpoimpia konsteja ansaita rahaa tai saada vastapuoli muuten nöyräksi.
Sillä tietenkin kiristetään, millä se on helpointa ja laillista.

Vierailija

Esimerkkitapaus:
lasten äiti sosionomina osapuolten asuinkunnassa, jonka lastenvalvoja esittää kahden lapsen elatukseen minimimaksua (tulo-, velka- ja muut tiedot kummaltakin vanhemmalta valvojan tiedossa), joka oli v. 2007 n. 130€/kk/lapsi, vaikka lasten isällä asuntovelkaa ent. yhteisen asunnosta n. 60.000€ ja isän tulot noin puolet äidin tuloista, eikä äidillä lainkaan velkoja -- tosin asui vuokralla (ja sai myöhemmin keväällä 2007 käteisenä osuutensa asunnon käyvästä arvosta).
Käräjäoikeuden päätös keväällä 2008: lapset asuvat isänsä luona ja elatusmaksu on 200€/kk/lapsi -- jopa takautuvasti yli puolelta vuodelta.
Äiti maksoi käräjäkulut mieluummin kuin elatusmaksua vuoden 2007 alusta, vaikka oli lupautunut lastenvalvojan läsnä ollessa maksamaan.
Joskus on pakko käräjöidä.

Vierailija
Leuka

Hyvä idea! Tehdääskin oikein mallikas ketju. Tasa-arvosta kun on puhe niin tässä tulee sitten mukaan naisnäkökulmaa. entinen yksinhuoltaja. Nyt ikää 51v., lapsi 31v. ja kahdenkeskistä yhteiselämää elettiin lapsen 1v:sta eteenpäin 3v:ksi, jolloin huusholliin muutti mies, jolla btw. olikin elatusmaksuja yhdestä lapsesta ja kun oli reppana alussa ylivelkaantunut niin kitattiin niillä mun piltin saamilla elatusavuilla tämän toisen lapsen rahoitus kun siellä toisessa päässä oli sellainen "kotka" ettei olis antanut miehelle mitään armoa. On naisia ja on naisia ja niin on miehiäkin joka lähtöön. Mulla kävi hemmetin huono tuuri. Olin lapsellinen, huolimaton ja hölmö. Tein lapsen sellaisen kanssa joka alkoikin juoda kuin sieni ja läksin tyhjin käsin. Töitä paiskoin kuin hullu. Eihän silloin -77v. ja siitä pitkälti eteenpäin saanut yhteiskunnalta sellaista tukaea kuin nyt.

Nooh.. yksin jäin jälleen kun lapsi alkoi olla 8v. Joku noita-akka sen miehen minulta vei ja rällästi miehen kanssa meidän säästöt, siis ne jotka oli periaatteessa minun, kun olin sen ylivelkaantumisjutun siinä ohessa maksellut kun olivat exän kanssa eläneet reteesti yli varojensa. Autonkin mies vei vaikka se oli mun rahoillani ostettu, minä kun en ollut hoksannut että kaikkeen pitää laittaa oma nimi alle.
Nooh. Hyvä kun lähti.. siis näin jälkeenpäin ajatellen.

Ja voi ruikutiruikuti.. lapsi oli n. 10v. kun suivaannuin lopulta siihen ettei isältään tullut elatusmaksuja silloin kun olis pitänyt. Ymmärrettävää kyllä kun on ollut niin kova juomaan ja sellainen elämä on kovin kallista. sain sitten sossun kanssa sovittua että yhteiskunta = kiltit veronmaksajat antaa meille sen lapsen elatukseen isältä tulevan osuuden kottina ja perivät sitten isältä.

Se oli indeksiin sidottua. Se oli sitäpaitsi asiallisesti neuvoteltu ja sovittu. v. -78 minä pyysin 300mk./kk. Anoppi sähläsi välissä ja sanoi että 200mk. riittää. Menin oikeusaputoimistoon ja sen kautta sovittelija sai vaateet puolitettua ja se oli sitten 250mk./kk. Hyvä niin, sillä pelkällä minun vaiheompelijan palkalla ei olis ollut varaa polkupyöriin, urheiluvälineisiin, ei niin mihinkään ja mitäänhän se isä ei sitten kustantanut eikä liioin lapsestaan piitannutkaan sen koommin. Mitä nyt synttäreillä kävi lasta pelottelemassa, mokomakin juoppo.

Sossuhan se sitten alkoi huolehtia taloudellisesta puolesta elatusmaksujen osalta, muutoin se olin minä joka olin vastuussa kaikesta muusta. Huollosta, hoivasta kasvatuksesta ja etenkin siitä ettei ajaudu samaan jamaan ikinä kuin isänsä. Eikä ole ajautunut. Ympäristötekijät vaikuttaa paljon lapsen kehitykseen. Rahaa siinä ei paljoa tarvita. Riittää kun on yks empaattinen ihminen (ja minähän olen siis autistinen) lähellä, joka hoivaa, rakastaa, on järkevä ja sun muuta.

Minä aloin harrastaa.. tosin alussa varhaisnuorisotyötä ja siitä politiikkaan, myöhemmin ympäristönsuojeluhommiin. Opiskelemaankin menin. Ahtaasti asuttiin ja köyhiä oltiin kuin kirkon rotat. Yrittäjäkurssinkin kävin ja kokeilin sitäkin.. Oli vaan väärä ala kun oon käsityöläinen. Ei suomalaiset teetä vaatteita, suomalasiet narisee ja on nuukia kaikessa, paitsi.. nojoo.. mitä sitä mäkättämään muiden olemisista.

Kotiäidiksi jäin kun lapsi oli teini. Piti varjella ettei joudu joron jäljille. Se on vaarallinen kehitysvaihe. Paistoin kotona leivät, marjastin, sienestin että oli syötävää. Ompelin peräkamarissa ja hoisin muidenkin teinit siinä sivussa. Koiriakin oli.. yksi, kaksi ja kolmaskin..

Mutta antoisaahan se oli. Lapset on ihania.

Nyt noista ajoista on muistot vain. olen yksin ja köyhä, ikuisesti köyhä, mutta viis siitä. Lapsen elatusapuhan loppui jo silloin kun hän täytti 17v. vuotta ennen loppui lapsilisä ja se oli kireää aikaa se. Kouluahan nykyään vielä senikäinen käy, ei voi olla itse töissä. Lapseni kyllä koulutti itsensä omakustanteisesti myöhemmin. Sinnikäs ja yritteliäs tyyppi vaikka onkin elänyt niin kituliaassa taloustilanteessa. Eikä niistä elatusmaksuista juurikaan hurrattavaa riittänyt, mutta saipahan syödäkseen. Ei meillä mihinkään osteluihin varaa ollut. Minä tein kaiken itse. Ompelin lelutkin alussa itse. mutta kivaahan se oli.

Minulla on paljon tuttuja jotka on eronneet. Yks eronnut mieskaverini, jolla on muksuja kahden naisen kanssa, hän ikäänkuin adoptoi mun lapsen. Hyvä mies. On ollut kuin isä mun lapselle.. ei tietenkään ole elatusmaksuja maksanut.. heh.
Hän erosi kahden nuoremman lapsensa äidistä ja muutti ihan naapurustoon ja lapsilla on kaks kotia lähekkäin.

Ymmärtääkseni yhteishuoltajuuden voi niinkin tehdä että molemmat kustantaa lasten elämää ilman että pitää maksaa rahaa???

Mitäs se muuten nyt lainmukaan on se minimi mitä lapsen elatuksesta pitää vähintään maksaa???

Googletellaas..
Kas täällä, huh.. mutta se laki taitaa sanoa sen 118€ nyt per muksu?

Tässä kirjoituksessa on jotakin hyvin liikuttavaa:
"25.02.2006 klo.08:43:43 Tane kirjoitti:
Naiset on petoja
Kyllä te nasiet olette kiittämättömiä paskoja ihan kaikki. MInä maksan 590e kahdesta lapsesta, ja ex akka ajelee vitun hienolla autolla, asuu isossa talossa ja nykyinen ukko on toimitusjohtaja. Mullä on sellanen vanha fiat ja asun rivitalossa, koska iso osa rahoita menee tuohon elatukseen. Kaikki te viette mitä irti saatte. Lapset kyselee miksi isi ei vie koskaan elokuviin eikä ratsastaan..no miten ****y*na vie kun ei ole oikeasti rahaa kun kaikki menee ex akan ylläpitoon ? Siinä teille oikeutta ja reiluutta"

Toivottavasti minä en ole jonkun elatusmaksuja maksavan mielestä peto, kiittämätön paska, akka, rosvo, epäoikeudenmukainen ja epäreilu? Kaikille naisille kun ei ilmesty se äveriäs toimitusjohtaja ostelemaan niitä hienoja taloja ja vielä hienompia autoja.

590e kahdesta lapsesta. Jos olis se 118e per nuppi, se olis 360€. Miksi noin paljon?

Mikään ei tietenkään korvaa sitä että esmes nainen on jättänyt, tai ettei saa jatkuvasti olla lastensa kanssa. Nuo kait eniten kirveltää, ei se raha sinällään. Autoa ei lasten kuskaamiseen tarvitse. Junat ja linja-autot kulkee kyllä. Ei ole minullakaan autoa ollut kuin lyhyitä aikoja ja hyvin pääsin lapsen kanssa kulkemaan jukisilla kulkuvälineillä ja silloin rahattomina kausina kun ei kertakaikkiaan ollut rahaa kulkemiseen niin me likat liftattiin! Polkupyöräily oli se yleisin liikkumistapamme, tehtiin joskus pitkiäkin matkoja fillaroiden.

Mulla on erittäin hankala erityislapsi. Taio oli.. eihän se enää mikään lapsi ole, jos enään edes keskivertohankalakaan. Lapsena oli. Kerran fillaroitiin kesäfestareille.. tämä jostakin suivaantui, viskoi makuupussit ja kamat ja koko fillarin ojaan, .. voivoi mikä määrä olis tarinoita.
Nyt niihin on tullut kustuksi kultareunukset!

118€/kk. mulla menee se summa röökiin.. ei ihan piisaakkaan.. Tupakoiko joku teistä?

Uusimmat

Suosituimmat