Eläkkeen on oltava pienempi kuin palkansaajien kuukausitulot

Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Hesarissa on ollut viime päivinä (ja viime vuosina) runsaasti valitusta eläkkeiden pienuudesta verrattuna palkansaajien tuloihin. Ja onhan asiassa perää; eläkkeet ovat keskimäärin paljon pienempiä. Tämä mielletään epäoikeudenmukaiseksi - myös itse toivoisin ainakin minimieläkkeeseen pientä korotusta.

Mutta tulisiko keskimääräisen eläkkeen suuruus sitten olla lähellä palkansaajien kuukausituloja? Ei missään nimessä. Perusteluja:
- Eläkeläisillä on ollut kymmeniä vuosia aikaa säästää rahaa ja sijoittaa palkkansa ylimääräinen osa asuntoon, muihin kiinteistöihin sekä arvonsa säilyttäviin tavararoihin, sijoitus- ja eläkerahastoisin, korkotileille, mihin tahansa, joka kerryttää työllä tehtyä vaurautta.
- Käänteisesti, palkansaajilla on usein edessään investointi omaan asuntoon ja täten monivuotiseen velkavankeuteen joka edellyttää säännöllisiä tuloja koko työuran ajan. Palkan kuuluukin olla eläkettä suurempi jotta ostovoima säilyy.
- Eläkeläisten lapset ovat työikäisiä, eikä heidän tuloistaan täten kulu alaikäisten lapsien elättämiseen mitään, toisin kuin palkansaajalapsiperheissä.
- Vaikka eläke on säästöjen ohella pääasiallinen tulonlähde, saavat eläkeläiset paljon valtionapua myös KELAsta mm. lääkkeisiin, sairaalakäynteihin ja oletukseni mukaan myös välttämättömään toimeentuloon, jos eläke ei yksinkertaisesti riitä menoihin. Lisäksi on olemassa ainoastaan senioreille tarkoitettuja asuntoja alle normaalin vuokratason (en nyt siis tarkoita vanhainkoteja - toki tämäkin on tulonsiirtoa valtiolta eläkeläisille).
- Eläkkeelläkin ollessa voi edelleen tehdä työtä, jos siihen pystyy. Monilla aloilla voi vapaaehtoisesti siirtää eläkkeellejääntiään myöhemmäksi, ja mikään ei estä toimimasta yrittäjänä tai muissa "erikoistehtävissä" tämän jälkeenkin.
- Elintaso nousee Suomessa yhä ja ihmiset elävät vanhemmiksi. Ilman jatkuvaa talouskasvua maatamme kohtaa varsinainen eläkepommi. Jos keskimääräisiä eläkkeitä nostetaan edes lähelle palkansaajien keskituloja, musertuu järjestelmä omaan mahdottomuuteensa.

Pahoitteluni jo etukäteen Mummolle ja markentille sekä mahdollisille muille senioreille, ei mitään henkilökohtaista. Olisin minä opintotukeakin pienentänyt vielä silloin, kun itse sitä nautin.

Kommentit (2)

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Seniorina olen samaa mieltä kanssasi , palkan tulee olla eläkettä suurempi. En itse ole huomannut kuvaamiasi vaatimuksia. Olen kyllä nähnyt vaatimuksia nostaa noin 500 euron kansaneläkkeitä hintojen nousua vastaavasti.

Toiselta puolen asiaa. Näen uuden 2005 tulleen eläkelain aikapommiksi. Sillä oli muka tarkoitus lisätä ihmisten työssäoloaikaa, siis myöhentää eläkkeelle siirtymistä. Tosiasia on kuitenkin, että vain pieni osa suomalaisista tekee kansantaloudellisesti tuottavaa työtä, suurin osa syö kuormasta. Uuden lain seurauksena kuormastasyönti lisääntyy, tuottavan työn pysyessä ennallaan. En osaa nyt sanoa varmaksi ovatko tämän lain tekijät tyhmiä vai viisaita (= kuormasta syöjiä)

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Olen samaa mieltä. Eläkkeiden on oltava pienempiä, kuin palkka.
Lisäisin pari sanaa. Kaikkien eläkkeiden on oltava pienempiä, kuin kenekään palkka. Näin saataisin pienet palkat nousemaan. On älytöntä että jollekkin korkeimman oikeuden tuomarille, joka on erotettu lahjusten takia, maksetaan 100000 € eläkettä. Tuommoisille pitäisi toimeentulotuki riittää.

Uusimmat

Suosituimmat