Sivut

Kommentit (31)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
tiäremiäs

Ei mitään veitsiä voi pestä koneessa, ne pyöristyy ne terät.

Kyllä minä pesen veitset koneessa ja sitten teroitan, kun tylsyvät.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hetkonen, siis mikä estää veitsien pesemisen astianpesukoneessa? Mikä kemiallinen reaktio tapahtuu?

Itse en ole havainnut vuosien myötäkään mitään ongelmaa, kun kunnon (no sekin fiskars) teroituspuikolla kerran viikossa sivaltelen....

Mutta hommatkaa immeiset ahtaimpiin ja vaikeimpiin olosuhteisiinne parhaat välineet. Sukelluspuukkokaan ei ole Bilteman mora (jota muuten kerran kokeilin ja umpiruostui eka merisukelluksen jälkeen umpiruskeaksi), vaan sellainen, jolla tietää selviävänsä tarvittaessa pulasta ja on terässä.

Leuka
Hetkonen, siis mikä estää veitsien pesemisen astianpesukoneessa? Mikä kemiallinen reaktio tapahtuu?

Tuota kanssa ihmettelen. Jossakin monikerrosveitsessä saattaa tulla korroosiopariongelmia, mikä voi johtaa tylsymiseen. Kyseessä on sitten kallis rupuveitsi taviksen käyttöön. Jollekin kunnon kokille, joka myös pitää huolta työkaluistaan, tuommoinen työkalu varmasti sopii.

Samaten Leukaa mukaillen suosin Fiskarsia. Hinta-laatusuhteeltaan käyttökelpoinen. Jos menee pilalle, ei uuden hankkiminen maksa liikaa.

Osta Victorinox. Fibrox-kahvalliset maksaa n. 30-40 euroa. Sellainen taisi voittaa TM:n testin n. vuosi sitten ja 5 vuoden kokemus kyseisestä veitsestä sanoo, että on se hyvä. Rahalla saa varmasti parempia, mutta tuohon hintahaarukkaan väittäisin Victorinoxin olevan parhaasta päästä, ellei paras.

asdf
Seuraa 
Viestejä12245
Aweb
tiäremiäs

Ei mitään veitsiä voi pestä koneessa, ne pyöristyy ne terät.

Kyllä minä pesen veitset koneessa ja sitten teroitan, kun tylsyvät.

Samoin minä teen. Vihaan käsin tiskaamista. Teroituspuikolla teroittaminen on nopeaa ja helppoakin, kunhan pariin kertaan harjoittelee.

Tällä hetkellä käytän eniten Iittalan Collective Tools -kokkiveistä.

Kuva on pieni, mutta se on ihan normin kokkiveitsen kokoinen, 33 cm. Sopii hyvin minun käteeni ja pidän myös sen ulkonäöstä. Toki ruoanlaittovälineissä käytännöllisyys on tärkeintä, muttei esteettisyydessäkään mitään vikaa ole. Katson myös ulkonäköä keittiövälineitä hankkiessani. Tosin minulla on myös pirun ruma mutta hyvä kalanfileerausveitsi, mutten maksanut siitä mitään. Sain sen joltain torimyyjältä kaupanpäällisiksi, kun ostin uuden teroituspuikon. Kukaan ei ilmeisesti ollut suostunut maksamaan siitä rahaa.

asdf
Seuraa 
Viestejä12245
Lepakko
Miten se nyt on; teroittaako puikko veitsen vai onko se tarkoitettu vain viimeistelyyn ja terän ylläpitoon teroitusten välillä?

Minulla ainakin puikkokäsittely on sitä teroitusta, ei ylläpitoa joidenkin parempien teroitusten välillä. Käytän kyllä puikkoa aina, jos epäilen terän tylstyneen, ehkä parin viikon välein, viikottainkin ahkerimmin käytössä oleviin veitsiin.

Ei puikolla varmaankaan aivan susiterässä olevaa veistä kannata lähteä teroittamaan, se käy kovasimella tai veitsenteroittimella, mutta veitsethän ovat hyvässä terässä kaupasta ostettaessa. Minulle on riittänyt teroitukseen pelkkä puikko sen jälkeen kun ensimmäisen hankin. Puikotkin tietysti kuluvat ja niitä pitää välillä vaihtaa.

Viilailun ja hionnan päälle terä kannattaa kiillottaa vaikka hankaamalla nahkavyöhön. Oikeat kylmat ovat tärkeitä. Siksi teroituslaitteet ovat helpoimpia, mutta niidenkin jälkeen kiillotus on tarpeen.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6778
tietää
Viilailun ja hionnan päälle terä kannattaa kiillottaa vaikka hankaamalla nahkavyöhön. Oikeat kylmat ovat tärkeitä. Siksi teroituslaitteet ovat helpoimpia, mutta niidenkin jälkeen kiillotus on tarpeen.

Juu, tuolla lopuksi nahkavyöhön hankaamalla saa partaveitsenterävän veitsen, koska tuolla menetelmällä saadaan terän kierre tarkoin pois . Parturit käyttävät partaveitsen teroitukseen samaa juttua.

Nopeampi ja vaivattomampi on kuitenkin huopalaikka, jolla kiillotetaan myötäsukaan (kuten nahkavyöhönkin hangatessa), eli laikka pyörii terän hamarapuolelta terään päin. Huopalaikkaan voi laittaa avuksi sopivaa kiilloitustahnaa.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä47256

Vierailija kirjoitti:
Osta Victorinox. Fibrox-kahvalliset maksaa n. 30-40 euroa. Sellainen taisi voittaa TM:n testin n. vuosi sitten ja 5 vuoden kokemus kyseisestä veitsestä sanoo, että on se hyvä. Rahalla saa varmasti parempia, mutta tuohon hintahaarukkaan väittäisin Victorinoxin olevan parhaasta päästä, ellei paras.
Tässä samoilla linjauksilla.

"Equipment Review: Best Hybrid Chef's Knife (Gyutou)"

https://www.youtube.com/watch?v=e9I_OOPpqqc .

Kares
Seuraa 
Viestejä4

Kares kirjoitti:
Mulla on japanilainen Tojiron yleisveitsi 15 cm:n hiiliterällä. Kyllä, se on ruostunut hiukan, mutta sitä ei haitta yhtään, veitsi näyttää tosi siistiltä ja on jäänut vielä terävään vaikka käytän sen melkein joka päivä. Ostin veitsen kolme kuukautta tästä: https://mygoodknife.com/fi/shop/tojiro-shirogami-black-finished-petty-kn...

P.S.Ja toiselta, lisä hoito hiiliterien veitsille on se, että vain kuivata niitä hyvin ja rasvata vähän öljyllä vaikkapa oliviöljyllä. Sitä ei ole mitään vaikeata,  vain pari minuttia, mutta veitsen palvellee teitä pitkää.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä47256

Kares kirjoitti:
Kares kirjoitti:
Mulla on japanilainen Tojiron yleisveitsi 15 cm:n hiiliterällä. Kyllä, se on ruostunut hiukan, mutta sitä ei haitta yhtään, veitsi näyttää tosi siistiltä ja on jäänut vielä terävään vaikka käytän sen melkein joka päivä. Ostin veitsen kolme kuukautta tästä: https://mygoodknife.com/fi/shop/tojiro-shirogami-black-finished-petty-kn...

P.S.Ja toiselta, lisä hoito hiiliterien veitsille on se, että vain kuivata niitä hyvin ja rasvata vähän öljyllä vaikkapa oliviöljyllä. Sitä ei ole mitään vaikeata,  vain pari minuttia, mutta veitsen palvellee teitä pitkää.

"Equipment Review: Best Carbon-Steel Chef's Knives & Our Testing Winner"

https://www.youtube.com/watch?v=e50gujs4l-I .

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat