Migreeni

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on ollut migreeni harminani jo alta rippikouluiän. Se haittasi opiskeluani todella paljon. Kohtaus yllätti monta kertaa kuukaudessa ja jopa kesken kokeiden.

Nykyisin se on taas kovin suurena riesana. Siihen eivät auta mitkään pillerit. Valvon kivun kourissa ainakin kaksi yötä kuukaudessa. Sen lisäksi on hieman lievempiä tiloja.

En ole saanut siihen mitään apua lääkäreiltä.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Parantunut tietää kertoa, että OMT-terapeutista olisi apua.
Vaihtoehtoisia hoitomuotoja migreenille on olemassa. Migreenikohtauksia laukaisevat tekijät kannattaa kartoittaa ihan pitämällä särkypäiväkirjaa. Missä tilanteessa, missä ympäristössä (valot, äänet, hajut, ruoat, stressin taso, kuukautiskierto jne...) kohtaus alkoi. Hartiaseudun tensiotilat usein käynnistävät migreenikohtauksen. Migreeni kannattaa myös erottaa jännityspäänsärystä eli pelkästä tensioperäisestä särystä. Kiputyypit ovat erilaisia.
www.migreeni.org sieltä saa paljon tietoa.

Yhtenä vinkkinä voin antaa, että migreeni ja hormonaaliset ehkäisyvalmisteet eivät sovi yhteen. Joten, jos sellaisia käytät, koita elää ilman puolisen vuotta. Minulta on kaikki hormonit migreenin vuoksi kielletty, ne lisäävät aivoverenvuodon riskiä minun migreenityypissäni.

Tsemppiä ja jaksamista migreenin kanssa, se on ikävä seuralainen, mutta sen kun saa haltuun niin tulee aikaslailla autuas olo. Itselläni migreeni on ollut hallinnassa vuoden vaihteesta asti, sitä ennen olen n. 20 vuotta siitä kärsinyt. Oli jo aikakin...

Vierailija

Kiitos vinkeistä!

Minua ne tuskin auttavat, koska joudun sairauteni takia syömään hormonivalmisteita, sillä muuten ehkäpä kuolisin. Vaihtoehto on vielä pahempi. Siis on vaan kestettävä.

Vierailija

Vuoroin vieraissa
Minä kuolen hormooneihin, ne pitävät sinut hengissä! Kukin taplaa tavallaan!

Kuitenkin nuo kaikki muut vinkit voisivat kenties olla avittavia?
Moniin voimakkaisiin lääkkeisiin sisältyy sivuoireena migreenipotilailla lisääntynyt kohtausherkkyys.

Tsemppistä ja pärjäämistä kettumaisen (migreenipuoli) vaivan kanssa.

Vierailija

En nyt tosiaan tiedä migreenikivusta mitään, koska minulla ei paikat koskaan särje. Mutta luulisi nyt kipuun lääkettä löytyvän. Morfiini? Joku muu vahva. Jos pari kertaa kuukaudessa pyörii pää sumussa, lienee se parempi kuin kovissa kivuissa.

Heroiinia koneeseen.

Vierailija

Migreeniinhän on olemassa täsmälääkkeitä (triptaanit), oletko kokeillut näitä? Jos olet, niin yhtä vai useampaa? Sittenhän on olemassa muitakin tehokkaita lääkkeitä, kuten ergotamiinijohdokset jne. Pahoinvointilääkkeenä käytettävä metoklopramidi parantaa migreenilääkkeiden imeytymistä, joten sitäkin voisi harkita. Sitten on vielä olemassa estohoitoon tarkoitetut lääkkeet, kuten beetasalpaajat ja amitriptylliini. Joten eivätkö tosiaankaan mitkään pillerit ole olleet avuksi?

Vierailija

Kannabis auttaa ainakin itsellä, ei niinkään kipuun, vaan kohtauksen poistavana lääkkeenä. Laajentaa verisuonia, etenkin päässä.

Vierailija

Itse olen kuullut että akupunktiosta oli apua aika monelle.

En usko akupunktioon kovinkaan vakaasti, mutta aattelin vain kertoa. Jos se vaikka auttaisikin.

Vierailija
Neiti
Vuoroin vieraissa

Moniin voimakkaisiin lääkkeisiin sisältyy sivuoireena migreenipotilailla lisääntynyt kohtausherkkyys.

--------------

Ilmaisin itseäni epätarkasti, eli juuri hormoneihin minäkin kuolisin ja joudun syömään antiestrogeenia. Menossa on kolmas valmiste ja seuraavaksi on taas tämän tehon loputtua sytostaatit. Tällä hetkellä syön aromasiinia ja mielestäni lääkkeiden vaihdon jälkeen migreeni paheni, mutta ei auta, kyllä näitä mieluummin syö kuin ottaa sytoja. Minulla on kyllä vahvoja särkylääkkeitä, mutta ei Burana ja Tramal auta päänsärkyyn, selkäsärkyyn kylläkin. Tramal on morfiinijohdannainen. Sen lisäksi minulla on myös klotriptyylejä, joita otan yöksi, joten lääkkeissä löytyy, eikä siinä vielä kaikki, mutta näin aluksi.

Jaksamisia kaikille, aivan liian monille, tämän taudin kanssa!

Vierailija
liis@
Ilmaisin itseäni epätarkasti, eli juuri hormoneihin minäkin kuolisin ja joudun syömään antiestrogeenia. Menossa on kolmas valmiste ja seuraavaksi on taas tämän tehon loputtua sytostaatit. Tällä hetkellä syön aromasiinia ja mielestäni lääkkeiden vaihdon jälkeen migreeni paheni, mutta ei auta, kyllä näitä mieluummin syö kuin ottaa sytoja. Minulla on kyllä vahvoja särkylääkkeitä, mutta ei Burana ja Tramal auta päänsärkyyn, selkäsärkyyn kylläkin. Tramal on morfiinijohdannainen. Sen lisäksi minulla on myös klotriptyylejä, joita otan yöksi, joten lääkkeissä löytyy, eikä siinä vielä kaikki, mutta näin aluksi.

Eipä tuo ihme ole jos joudut migreenistä kärsimään, sillä mikään mainitsemista lääkkeitäsi ei ole tarkoitettu varsinaisesti migreenin hoitoon. Tavallisista särkylääkkeistä asetosalisyylihappo (ASA) tai parasetamoli sopivat parhaiten, ja niiden imeytymistä voidaan nopeuttaa pahoinvointilääkkeiden tai kofeiinitablettien avulla, tai ottamalla lääkkeet poremuodossa. Kannattaa muistaa, että migreenissä tavallisen kipulääkkeen määrä tulisi kaksinkertaistaa, esim. ASA:a 1000 mg. ASA:n ja parasetamolin huippupitoisuus plasmassa saavutetaan n. 20 min-1h kuluessa, mutta ibuprofeiinin sekä tramadolin vasta tunnin-parin kuluttua, mikä on migreenin kannalta katsoen aika myöhään, koska migreenin hoidossahan on olennaista että lääke vaikuttaisi mahdollisimman nopeasti. Näitä tavallisia kipulääkkeitä käytetään lähinnä lievempien migreenien hoidossa, ja siksi kyllä ehdottaisin sinulle triptaanien kokeilemista. On aika harvinaista jos joku näiden täsmälääkkeiden kuudesta eri vaihtoehdosta ei tehoaisi - jos yksi ei jostain tuo apua, toinen tuo. Joten suosittelisin kyllä lääkärin puoleen kääntymistä, sillä triptaaneja saa määrätä vain sellaisille potilaille, joilla diagnoosi on varmistettu.

Jos migreeniä esiintyy pari-kolme kertaa kuukaudessa, voisi miettiä estolääkitystäkin, ja tämä kriteeri taitaa sinun tapauksessasi toteutua. Joten älä huoli, sinulla on vielä monta keinoa käyttämättä taistelussasi migreeniä vastaan.
Olen myös itse kärsinyt migreenistä aikoinaan enemmän kuin tarpeeksi, mutta olen saanut apua niin triptaaneista kuin estolääkityksestä.

Vierailija

Olen särystä maininnut lääkärille, mutta varmaan liian ponnettomasti, koska tämä perussairaus vie taistelussa pidemmän korren. Olisi varmaan viisainta mennä jollekin tämän särkyalan spesialistille, koska onkologit tietysti lähinnä hoitavat sitä puolta. Kunhan taas olen käynyt seuraavassa kontrollissa yritän ottaa tätäkin härkää sarvista. On aika rankkaa sairastaa ja taistella kaikesta, ottaa selvää y.m. että saisi parhaan mahdollisen hoidon. Syöpä on kyllä hoidettu hyvin ja kunkin ajan tietämyksen mukaan. Kelan kanssa saa lääkäritaho taistella aikansa, että uudet tehokkaammat lääkkeet saataisiin korvauksen piiriin. Täytyy ainakin olla tervepäinen, että jaksaa ajaa asiaansa.

Vierailija

Itse olen yhdistänyt muutaman tekijän migreenikohtauksiini(näkö häviää ja pääkipu).

1. Huonosti syönyt
2. Kylmä tai muuten vaan niskat jännittyneenä
3. Pitkään tietokoneen tai telkkarin tuijottaminen(varsinkin pimeässä)
4. Valvominen
5. Erityinen stressi jostakin asiasta

Noita kun pyrkii välttämään niin tulee migreeniä selvästi vähemmän. Päänsärkyyn ei ole migreenilääkkeet auttanu, mutta näkö on palautunut hiukan nopeammin

Vierailija
liis@
Neiti
Vuoroin vieraissa

--------------

Välillä meinaa alkaa vihlomaan päätä toispuoleisesti, se kuitenkin loppuu alle minuutissa kun tukkii siltä puolelta ohimovaltimon joiksikin sekunneiksi kerrallaan.
Jaksamisia rintaongelman kanssa.

Vierailija
liis@
Olen särystä maininnut lääkärille, mutta varmaan liian ponnettomasti, koska tämä perussairaus vie taistelussa pidemmän korren. Olisi varmaan viisainta mennä jollekin tämän särkyalan spesialistille, koska onkologit tietysti lähinnä hoitavat sitä puolta. Kunhan taas olen käynyt seuraavassa kontrollissa yritän ottaa tätäkin härkää sarvista. On aika rankkaa sairastaa ja taistella kaikesta, ottaa selvää y.m. että saisi parhaan mahdollisen hoidon. Syöpä on kyllä hoidettu hyvin ja kunkin ajan tietämyksen mukaan. Kelan kanssa saa lääkäritaho taistella aikansa, että uudet tehokkaammat lääkkeet saataisiin korvauksen piiriin. Täytyy ainakin olla tervepäinen, että jaksaa ajaa asiaansa.

Rintasyöpä on monessakin mielessä rankka sairaus, minkä lisäksi hoitomuodot koetaan usein itse sairautta rankempana, ja kaiken kukkuraksi on vielä ajatus syövästä ja pelko sen mahdollisesta uusiutumisesta. Mutta älä huoli, kyllä jokaiselle valitaan paras mahdollinen hoitomuoto, vaikka potilas itse ei jaksaisikaan ottaa näistä asioista selvää. Riittää kun lääkärit tietävät mitä tekevät. Toivon sinulle jaksamista.

Harmittaa vaan suhtautuminen "En ole saanut siihen mitään apua lääkäreiltä", jos päänsärystä on ohimennen mainittu onkologille. Kyseessä on kuitenkin aivan toisen erikoisalan lääkäri. Se on vähän sama jos kieltenopettajalta kysyisi apua matikanlaskuissa - eihän hän osaa auttaa, vaikka opettaja onkin.
Migreeniä kannattaisi kuitenkin hoitaa tehokkaammin, sillä se vaikuttaa niin paljon elämänlaatuun. Erityisesti sinä tarvitset nyt kaiken energian, että elimistösi pärjää rintasyöpää vastaan.

Vierailija
kvanttilainen
Itse olen yhdistänyt muutaman tekijän migreenikohtauksiini(näkö häviää ja pääkipu).

1. Huonosti syönyt
2. Kylmä tai muuten vaan niskat jännittyneenä
3. Pitkään tietokoneen tai telkkarin tuijottaminen(varsinkin pimeässä)
4. Valvominen
5. Erityinen stressi jostakin asiasta

Noita kun pyrkii välttämään niin tulee migreeniä selvästi vähemmän. Päänsärkyyn ei ole migreenilääkkeet auttanu, mutta näkö on palautunut hiukan nopeammin

Mainitsemasi riskitekijät voivat altistaa paitsi migreenille, mutta myös jännityspäänsärylle (tension neck), joka on yleisin päänsäryn muoto.
Migreenille voivat altistaa myös alkoholi ja eräät ruoka-aineet, jotka ovat melko yksilöllisiä.

Sen sijaan fenomenologian kuvaamassa ilmiössä on tuskin kyse migreenistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat