"Mitä jos Suomi olisi jäänyt Ruotsille?" @ TEEMA @ pe 9.5

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://ohjelmaopas.yle.fi/mediaoppaat/tv-opas?show=yte200805092105

Mitä jos Suomi olisi jäänyt Ruotsille?

YLE Teema 21.05 - 22.00

Jukka Relanderin kanssa Langinkosken keisarillisella kalastusmajalla keskustelemassa historiantutkijat Johanna Ilmakunnas ja Marja Jalava sekä Suomen historian professori Petri Karonen.

Suomi-Ruotsi-liitos on jälleen relevantti, kun luonnollinen valitsija Auvinenkin tappoi useita henkilöitä kapinoidessaan pakkoruotsia vastaan (lähde: Tiede-foorumi 2007).

Ohjelman aihe on "mielenkiintoinen", mutta taitanee jäädä T-Klubi-tasolle, jossa Relander keskeyttää haastateltavan ja sanoo, mitä mieltä hän on ko. asiasta. Ellen väärin muista, niin joku ruotsalainen jantteri ja Eronen juttelivat samasta aiheesta juuri pari viikkoa sitten mutual backslapping -hengessä Jyväskylän yliopiston tilaisuudessa (nousi uutiskynnyksen yli Keskisuomalaisessa).

Kommentit (5)

Vierailija

Mielenkiintoinen historian vaihtoehtoskenaario. Itse luulen että Suomi olisi ollut samanlainen alikehittynyt periferia-alue pitkälle 1900-luvulle kuin mitä se oli koko Ruotsin vallan alaisena. Tosiasiahan on että vasta Venäjä alkoi panostaa Suomen kehittämiseen. Sen lisäksi Venäjä kunnioitti pitkään Suomen autonomista asemaa jonka seurauksena esim. kansallistunteemme pikku hiljaa heräsi.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
muffe
Mielenkiintoinen historian vaihtoehtoskenaario. Itse luulen että Suomi olisi ollut samanlainen alikehittynyt periferia-alue pitkälle 1900-luvulle kuin mitä se oli koko Ruotsin vallan alaisena. Tosiasiahan on että vasta Venäjä alkoi panostaa Suomen kehittämiseen. Sen lisäksi Venäjä kunnioitti pitkään Suomen autonomista asemaa jonka seurauksena esim. kansallistunteemme pikku hiljaa heräsi.

Näin ehkä olisi käynyt. Suomalainen sotilas olisi ainakin WW2:een asti pitänyt yllä Ruotsin suurvalta-asemaa.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Suomi olisi enää periferisten mökinmummojen käyttämä kielirelikti. Ei olisi koskaan tullut tarvetta kehittää mitään suomalaisuusprojekteja.

Uusimmat

Suosituimmat