Kasvintunnistusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muistaakseni vastaavanlainen viestiketju on joskus tällä palstalla ollutkin, mutta en onnistunut sitä hakua käyttämällä löytämään, joten ajattelin avata uuden. Eli kasviota tehdessä on tullut vastaan muutamia kasveja, mitä en onnistunut tunnistamaan. Löytyisiköhän palstalta kasvintuntijoita?

Tässä pari alkuun.

http://student.hamk.fi/~evlindbaa/kasvi1.jpg

http://student.hamk.fi/~evlindbaa/kasvi2.jpg

http://student.hamk.fi/~evlindbaa/kasvi3.jpg

http://student.hamk.fi/~evlindbaa/kasvi4.jpg

http://student.hamk.fi/~evlindbaa/kasvi5.jpg

Sivut

Kommentit (26)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

1 linnunsilmä
2 on kuisma (särmä-)
3 niittyhumala
4 lemmikki, luultavasti luhta-, kukan väri oikeasti vaalean sininen, vaikka vaaleaa, hieman punertavaakin muotoa on tullut eteen

noi nyt suoraan, toi vika pitää hämmästellä, kun nimet kateissa taas talven jälkeen

Edit: Näytti hieman kannusruohon siemeniltä mutta tuskin on, joka viisaampi sen kertokoon.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Kiitokset nopeista ja asiantuntevista vastauksista. Tarkistin vielä Suuresta Pohjolan Kasviosta ja näyttivät olevan oikein.

Vierailija

Kukas tunnistaa nämä:

Ja

Jos ette fuskaa ja heti kurki googlella niin annan muutamia vihjeitä:

Mahtikasveja, joilla on terveyttä edistävä vaikutus. Liiallisena toki voi olla vaikka tappava, mutta voihan sitä kuolla vaikka mihin liikaan tai liian vähään.. Jälkimmäistä kasvaa vaikka missä, eka ei ihan niin yleinen, joskin sen Lehtomuoto rantamailla on yleisempi.

Onko täällä muita terveysrohtointoilijota kuin minä?
Tai.. onko ketään joka on harrastellut kasvivärjäystä?

Vierailija
Phony
Siankärsämö ja pihasaunio?

Arvelee nimimmerkki kasvistoa viimeksi kokoillut 1970

Siankärsämö ok. Piste siitä.
Pitäisi sisltyä jokaisen alkomahoolista tykkäävän iltateeksi. Mainio maksan toimintaa edesauttava yrtti. Tekee se raittiillekin elimistölle gutaa ja mä oon jäänyt siihen koukkuun. Mutta annostukset rohdoskasveissa pitää olla pieniä. Vaurioita tulee jos ahmii kaksinkäsin, eikä toi mikään ihmerohto ole. Tolkkuhan se on elämän ihme.

Mutta eka ei ole pihasaunio. Kuvakoot on nurinperin. Tunnistamaton on melkoisen kookas kasvi, vaikka muuten on aika vaatimattoman näköinen "rehu".

Lisävihje. Inkkarinimi on Phoe. Molempia yhdistää aika voimakas haju. Lääkerohdoksille ominaista. Nimi "hyi" tulee juurinystyistä, joissa on se arvokas öljy. Apteekissa myydään puristeina. Itsetehden juurakko jynssätään huolellisesti, kuivataan, jauhetaan ja 1tl. mukilliseen kuumaa vettä. Ha elämä hymyilee kun Nukkumatti saapuu.

Joko polttaa?

Vierailija

Khröm.n..nn..

Nukuin, kukas pahus mut herätti... Ai kasveja, emmää tiä. Unihiekkaa mä käytän.

Krooh, meen uudelleen nukkuun...

Vierailija

Toinen on luhtavirmajuuri, sen nimistö on vähän nyt ollut muuttumassa mutta valeriana sambucifolia ssp. sambucifolia. Hyvin tyypillinen puronnotkois ja lehdoissa. Hieno kasvi, sukulainen V. officinalis (kuten tieteellinen nimi sanoo) on lääkekasvi, siitä saa uutettua mietoa unilääkettä. Myydään muuten apoteekissa.

Vierailija
nöpö
Toinen on luhtavirmajuuri, sen nimistö on vähän nyt ollut muuttumassa mutta valeriana sambucifolia ssp. sambucifolia. Hyvin tyypillinen puronnotkois ja lehdoissa. Hieno kasvi, sukulainen V. officinalis (kuten tieteellinen nimi sanoo) on lääkekasvi, siitä saa uutettua mietoa unilääkettä. Myydään muuten apoteekissa.

Oikein muuten mutta tuo on rohtovirmajuuri. Se mitä käytetään apoteekkivalmisteessa ja mä oon löytänyt Lehtovirmajuurta. Rauhoittava vaikutus silläkin. Käytän. Toimii.
Pojo!

Otetaas sitten näin alkukesän kunniaksi kohtpuoliin talvivarastoon kerättävä voimakasvi, jonka kuitu btw. on Hamppua ja Ramia vastaava. Ehkä vielä lujempi kuin Pellava.
Kas tässä
On kyllä niin helppo, mutta ihan tiedollisesti ja valistuksen nimissä hyötykasvijuttu..

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

nökkönen, jossa on rrrautaa. Pistää pinaatin matalaks mennen tullen

Itse olen joskus, kun vielä oli oma puutarha, keräillyt vanhoja lääkekasveja - jonkun sortin ammattitauti.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Pönni
nöpö

Oikein muuten mutta tuo on rohtovirmajuuri. Se mitä käytetään apoteekkivalmisteessa ja mä oon löytänyt Lehtovirmajuurta. Rauhoittava vaikutus silläkin. Käytän. Toimii.
Pojo!

Otetaas sitten näin alkukesän kunniaksi kohtpuoliin talvivarastoon kerättävä voimakasvi, jonka kuitu btw. on Hamppua ja Ramia vastaava. Ehkä vielä lujempi kuin Pellava.
Kas tässä
On kyllä niin helppo, mutta ihan tiedollisesti ja valistuksen nimissä hyötykasvijuttu..

Tuo on nimenomaan nykyisellä nimistöllä luhtavirmajuuri sambucifolia (Suuri pohjolan kasvio s.574). Rohtovirmajuuressa lehdykät ovat ohuempia ja niitä on enemmän. Tuossa luhtavirmajuuressa päätelehdykkä on muita paksumpi. Eli luhtavirmajuuri kyllä kyseessä . Aletaanko tappelemaan

Vierailija
DedMoroz
1 linnunsilmä
2 on kuisma (särmä-)
3 niittyhumala
4 lemmikki, luultavasti luhta-, kukan väri oikeasti vaalean sininen, vaikka vaaleaa, hieman punertavaakin muotoa on tullut eteen

Jee, katsoinkin että kolmosessa oli aika samanlaiset lehdet kuin maahumalassa. Viitsitkö vielä kertoa mikä kakkosen erottaa mäkikuismasta tuon kuvan perusteella?

Yllättävän hyvin olin kärryillä, kasveja on tullut katsottua kiinnostuneena vasta pari vuotta. Isukki ei lintujen lisäksi saanut iskostettua kasviharrastusta pikkupoikaan. Keväät ovat kyllä ikäviä kun on hetken sormi suussa talven jäljiltä, mutta muutaman retken jälkeen homma helpottuu taas.

Vierailija
bibi
DedMoroz
1 linnunsilmä
2 on kuisma (särmä-)
3 niittyhumala

Jee, katsoinkin että kolmosessa oli aika samanlaiset lehdet kuin maahumalassa. Viitsitkö vielä kertoa mikä kakkosen erottaa mäkikuismasta tuon kuvan perusteella?

Yllättävän hyvin olin kärryillä, kasveja on tullut katsottua kiinnostuneena vasta pari vuotta. Isukki ei lintujen lisäksi saanut iskostettua kasviharrastusta pikkupoikaan. Keväät ovat kyllä ikäviä kun on hetken sormi suussa talven jäljiltä, mutta muutaman retken jälkeen homma helpottuu taas.

Kuvasta ei voi varmasti sanoa, mutta toi ei nyt ainkaan haaro niin paljon. Ja suonitus lehdissä näyttää aika tiuhalta, mikä viittaa särmäkuismaan. Tarkemmin katottuna eron näkee selvästi siinä että särmässä ei ole lehdissä kuultotäpliä

Vierailija
nöpö
Tuo on nimenomaan nykyisellä nimistöllä luhtavirmajuuri sambucifolia (Suuri pohjolan kasvio s.574). Rohtovirmajuuressa lehdykät ovat ohuempia ja niitä on enemmän. Tuossa luhtavirmajuuressa päätelehdykkä on muita paksumpi. Eli luhtavirmajuuri kyllä kyseessä . Aletaanko tappelemaan

Aina valmis kuin lukkari sotaan kun mainitaan tappelus..
Mun laittamassa kuvassa luki selevällä suamen kiälellä että Rohtovirmajuuri. Tuolla päivitystä näköjään:
http://www.sakarikauppinen.com/kasvio/v ... asvit.html
Jossa kylläkin on kaksi lajiketta eri alueiden Lehtovirmajuuria, täsmennykset on sulkeissa. *NIH*!

Mutta hyvin tiesit, ookko joku rehuintsinööri?
Mä oon harrastelija mutta ihan hurahtanut yrtteihin.

Mikäs tämä:
http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/ka ... illa1c.jpg

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat