Hiilidioksidi kylmäaineena

Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Minkälaista kiertopiiriä edellyttää hiilidioksidin käyttäminen pakastamon kylmäaineena. Lähinnä materiaalit, kone-elimet ja toimintakaavio kiinnostavat ja p,h- piirros. Nämä erityisvaatimukset. Aine on alunperin pumpattu kai mäntäkompuralla teräsputkiin rinnan jonkun toisen pakkasnesteen kanssa rinnan ja kylmä on siirretty sarjassa. Voitelu ja rakenteet tämmöisessä uudenaikaisessa kierrossa on epäselvä. Jotain tehon kaavoja voi löytyä mahdollisesti.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Kommentit (10)

Vierailija
Diam
Minkälaista kiertopiiriä edellyttää hiilidioksidin käyttäminen pakastamon kylmäaineena. Lähinnä materiaalit, kone-elimet ja toimintakaavio kiinnostavat ja p,h- piirros. Nämä erityisvaatimukset. Aine on alunperin pumpattu kai mäntäkompuralla teräsputkiin rinnan jonkun toisen pakkasnesteen kanssa rinnan ja kylmä on siirretty sarjassa. Voitelu ja rakenteet tämmöisessä uudenaikaisessa kierrossa on epäselvä. Jotain tehon kaavoja voi löytyä mahdollisesti.



CO2:n nesteyttäminen onnistuu kun astiaa jäähdyttää nesteytyksen aikana, ei se ole hyvä aine pakastimeen.

Vierailija
Diam
Minkälaista kiertopiiriä edellyttää hiilidioksidin käyttäminen pakastamon kylmäaineena. Lähinnä materiaalit, kone-elimet ja toimintakaavio kiinnostavat ja p,h- piirros. Nämä erityisvaatimukset. Aine on alunperin pumpattu kai mäntäkompuralla teräsputkiin rinnan jonkun toisen pakkasnesteen kanssa rinnan ja kylmä on siirretty sarjassa. Voitelu ja rakenteet tämmöisessä uudenaikaisessa kierrossa on epäselvä. Jotain tehon kaavoja voi löytyä mahdollisesti.



Onko näitä CO2 kylmäkaappeja edes olemassa? Vai keksitkö omasta päästä?

En tiedä kyllä miten vihreät hörhöt suhtautuisivat, jos pyöriteltäisiin jääkaapeissa CO2.

Vierailija

Periaatteessa kylmäainetta ei ole pakko nesteyttää. Pelkkä raju paineen lasku höyrystimessä riittää kylmentämään kaasun. Nestemäinen kylmäaine vain ottaa vastaan lämpöä tehokkaammin höyrystyessään.

Hiilidioksidin ongelmaksi voi muodostua se, että se voi helposti myös jäätyä ja tukkia putket.

boddah
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt23.5.2005

Tietääkseni CO2 ei sinänsä ole nirso materiaalien tai laitteiston suhteen. Ainoastaan korkeahko paine ja kylmä höyrystymislämpö (1 barissa -78,5 ºC) on huomioitava materiaaleissa/kompurassa.

Sanyo myy CO2:lla toimivaa lämpöpumppua:
http://www.sanyoshop.fi/CO2/index.htm

Lisäksi firma nimeltä Thermo King käyttää CO2:sta kylmälaitteissaan.

Tässä huono p-t -diagrammi CO2:lle:
http://www.chem.uncc.edu/faculty/murphy ... sld004.htm

Vierailija
Veikko
Periaatteessa kylmäainetta ei ole pakko nesteyttää. Pelkkä raju paineen lasku höyrystimessä riittää kylmentämään kaasun. Nestemäinen kylmäaine vain ottaa vastaan lämpöä tehokkaammin höyrystyessään.

Hiilidioksidin ongelmaksi voi muodostua se, että se voi helposti myös jäätyä ja tukkia putket.




Eikä sen paineenlaskun tarvitse olla edes mitenkään erityisen raju. Tai aineen puhdasta hiilidioksidia. Esim. Stirling-koneethan käyvät sellaisenaan joko lämpövoimakoneiksi, tai kylmäkoneiksi, riippuen siitä lämmitetäänkö kuumapuolta vai väännetäänkö akselia, kummassakin tapauksessa lämpöenergiaa siirtyy "kuumasta" "kylmään", tosin kylmäkonekäytössä stirlingin "kuumapuoli" on kylmempi. Tietysti mitä suuremmat paine-erot, niin sitä vauhdikkaammin lämpö siirtyy.

Vierailija

Kyllä CO2:ta käytetään kylmäaineena. Ongelma on CO2:n ominaisuus: paine kasvaa paljon lämpötilan noustessa, joka asettaa laitteistolle toisenlaisia paineenkestovaatimuksia, kuin käytössä olevat kylmäaineet.

Öljynkierto ei kai ole sen kummempi kuin muissakaan koneissa. siellä se mukana seilaa kierrossa. Öljyn vaatimuksista en tiedä. CO2 on kai hieman syövyttävää, joten rautainen kompura saattaa olla huono. En kyllä oikein muista.

Yksi edullinen vaihtoehto kylmäaineeksi on nestekaasu. sillä on oma kylmäaineluokituskin. Ja tekevät jo jääkaappeja maailmalla. Korvaa lähes suoraan R410 :n. Muistaakseni. Hyvin on toiminut auton ilmastoinnissakin. ja lämpöpumpuissa. (kokemus)

Vierailija

Nestekaasun sijaan tosin käytetään usein R134a kaasua, jotta vältytään palavalta tavaralta. Fiat Punton ilmastointilaitteessa on tuota, kun taas jääkaapissa taisi olla propaania tai vastaavaa.

Vierailija

Minkälaiset on muuten paineet CO2:sella toimivassa lämpöpumpussa. Siis kompura ja venttiili, kun jakaa höyrystimen ja lauduttimen eri osiin niin minkälaisia paineita käytetään? Onko tietoa?

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Luokkaa 100 bar. Ei ole kunnollista p,h- piirrosta. Toimintakaaviossa piiri on kaksiportainen. Ammoniakki tai glykoli on hiilidioksidin kanssa.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Uusimmat

Suosituimmat