Eurooppa-päivän päätapahtuma vuosittain eri paikkoihin

Seuraa 
Viestejä501
Liittynyt15.1.2008

[size=150:2cktsxcu]Eurooppa-päivän päätapahtuma vuosittain eri paikkoihin [/size:2cktsxcu]

Se, että Eurooppa-päivän päätapahtumapaikka Helsingissä on joka vuosi Esplanadin puisto on huono juttu. Kansa on tavoitettava vuosittain eri puolilta kaupunkia, jos Suomen EU-koneisto oikeasti haluaa, että tavalliset ihmiset saavat tietoa EU:sta. Monelle EU on edelleen vain kaukainen pilvi taivaalla.

Tänä vuonna olin sattumalta Eurooppa-päivänä 9.5. Espalla. Pääosin turistit kansoittivat tapahtuman keräten EU-kamaa kasseihinsa. Ei tunnu oikein järkeenkäyvältä.

Ehdotan, että Eurooppa-päivän päätapahtumapaikka vaihtuu vuosittain. Ensi vuonna se olisi hyvä pitää Hakaniemen torilla. Seuraavana vuonna paikkana voisi olla Kontula ja sitä seuraavana vaikka Leppävaarassa.

Tiedä vaikka tällaisen muutoksen myötä alkaisimme suhtautua myönteisemmin EU:n kuulumiseen. Otin tapahtumasta itselleni muistoksi paperisen EU-lipun ja vähän luettavaa. Olen ehtinyt vasta katsella lippuani tähtineen ja mietiskellä mitä hyviä puolia EU:sta voisi löytyä. Olen päässyt siihen asti ajattelussani, että karmean ja käsittämättömän koneiston ovat rakentaneet ja toivonut mielessäni, että jospa EU:n lainsäädäntö olisi oikeudenmukaisempi kuin Suomen, koskien tavallista pientä ihmistä.

En tiedä, viisaavatko Suomen EU-koneiston pyörittäjät tuon taivaallista siitä, mitä kansalaiset ajattelevat tai haluavat EU:sta vai onko heidän ajatuksensa siitä vain, että ’mitä se kansalle kuuluu’. Kansalaisilta löytyy varmasti ideoita jo vaikkapa Eurooppa-päivän tekemisestä paremmaksi ja mielenkiintoisemmaksi. Se on sitten eri asia, kiinnostaako se nykyisiä päivän järjestäjiä, poliittista valtaeliittiä tai ylipäätään ketään siinä koneistossa. Muistutan vielä, että minun mielestäni niin EU-koneiston kuin Suomen valtion koneiston päätehtävä on tehdä meidän ihmisten elämästä helpompaa, ei tehdä meitä hermoraunioiksi.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat